21.06.2014, 10:54 | czytano: 7554

Salezjanie zabierają głos ws. księdza ze Skawy podejrzanego o pedofilię: "Jest nam szczególnie przykro, bo jesteśmy powołani do pracy z dziećmi"

Po informacjach o zatrzymaniu księdza Mieczysława W. ze Skawy, który jest podejrzany o molestowanie seksualne 9-letniej dziewczynki i został aresztowany, Salezjanie wystosowali list do parafian z gminy Raba Wyżna, w którym przepraszają za to, co się stało i deklarują naprawienie wyrządzonej krzywdy.
- Dla nas to szczególnie bolesne, bo praca z dziećmi jest istotą pracy Salezjan - mówi w rozmowie z Podhale24.pl ks. Tomasz Kijowski, rzecznik wspólnoty. - Jest nam przykro z powodu tego zła, które się stało. To również uderzenie w naszą wspólnotę, mieliśmy powołania ze Skawy, wieloletnie, dobre tradycje pracy w tej społeczności i teraz to wszystko stanęło pod znakiem zapytania. Mamy nadzieję, że jedno zło nie przekreśli całego dobra, które udało się zrobić.
Salezjanie zadeklarowali pełną współpracę z organami ścigania w wyjaśnieniu tej sprawy, zaproponowali też opiekę duchową i psychologiczną nad rodziną. Prowincjał Salezjan ks. Dariusz Bartocha wydał publicznej oświadczenie w tej sprawie, a podczas mszy świętych w święto Bożego Ciała parafianom odczytany został list, w którym Salezjanie wyrażają smutek z powodu zaistniałej sytuacji.

Drodzy członkowie wspólnoty parafialnej ze Skawy!

Wielu z Was zapewne już wie, że Ksiądz Mieczysław został tymczasowo zatrzymany celem wyjaśnienia stawianych mu zarzutów molestowania dziewczynki z Waszej parafii. Sytuacja ta, bez względu na potwierdzenie czy zanegowanie zarzutów, wyrządziła krzywdę i naraziła dobre imię rodziny, mieszkańców Skawy, społeczności szkolnej i nas Salezjanów.

Przepraszamy i wyrażamy głęboki smutek z powodu zaistniałych wydarzeń i prosimy o żarliwą modlitwę w intencji osób bezpośrednio dotkniętych wydarzeniami.

Ze względu na dobro dziecka i rodziny prosimy o bardzo roztropne i pełne wyczucia podejmowanie tego tematu w gronie rodziny czy społeczności lokalnej.

Ze strony Zgromadzenia Salezjańskiego zostały podjęte działania zmierzające do ochrony i pomocy poszkodowanych oraz do jak najrzetelniejszego wyjaśnienia całej sprawy. Współpracujemy z organami ścigania i każdym, kto pomoże nam odbudować nadszarpnięte dobro.

Zgodnie z wewnętrznymi procedurami, zawiesiłem ks. Mieczysława w czynnościach duszpasterskich, niezależnie od miejsca jego pobytu, co oznacza zakaz sprawowania sakramentu pokuty (słuchania spowiedzi), przepowiadania słowa Bożego, katechizacji i publicznego przewodniczenia liturgii eucharystycznej, oraz wydałem mu zakaz kontaktu z nieletnimi do czasu wyjaśnienia całej sytuacji.

Właściwą dla chrześcijan jest postawa reagowania na zło, stąd serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy to czynią stając po stronie dobra i prawdy.

Ofiarujmy udział w tegorocznej procesji Bożego Ciała w intencji zadośćuczynienia za zło, które stało się udziałem naszej wspólnoty wiary, w intencji skutecznej pomocy pokrzywdzonym oraz w intencji Księdza Mieczysława o pokorne stanięcie w prawdzie przed Bogiem i ludźmi.
Oświadczenie Towarzystwa Salezjańskiego Inspektorii Krakowskiej w sprawie zatrzymania ks. Mieczysława W.

17 czerwca 2014 roku w godzinach wieczornych został zatrzymamy do wyjaśnienia ksiądz Mieczysław W. Towarzystwo Salezjańskie Inspektoria Krakowska współpracuje z organami ścigania w celu rzetelnego wyjaśnienia całej sprawy.

Kontaktowaliśmy się z rodziną pokrzywdzonej, oferując konieczną pomoc, zwłaszcza duszpasterską i psychologiczną. Fakty, o które podejrzany jest ks. Mieczysław jednoznacznie potępiamy. Są one bardzo bolesne dla ofiary, jej rodziny, jak również dla naszego środowiska i nie powinny nigdy mieć miejsca.

Godzinę po otrzymaniu zgłoszenia o zaistniałym fakcie domniemany sprawca został wezwany do stawienia się w domu prowincjalnym, celem udzielenia wyjaśnień i uniemożliwienia choćby przypadkowego kontaktu z ofiarą. Sprawa została skierowana do specjalnie powołanej Komisji do spraw Nadużyć, o czym zostały poinformowane zwierzchnie władze kościelne.

Jeszcze przed zatrzymaniem, zgodnie z wewnętrznymi procedurami, zawiesiłem ks. Mieczysława w czynnościach duszpasterskich, niezależnie od miejsca jego pobytu, co oznacza zakaz sprawowania sakramentu pokuty, przepowiadania słowa Bożego, katechizacji i publicznego przewodniczenia liturgii eucharystycznej, oraz wydałem mu zakaz kontaktu z nieletnimi.

Towarzystwo Salezjańskie Inspektoria Krakowska z pełną determinacją dąży do ustalenia całej prawdy w tej bardzo bolesnej sprawie i naprawienia wyrządzonej krzywdy.

oprac. r/
Może Cię zainteresować
komentarze
Samoni20.12.2015, 12:08
W dzisiejszych czasach modą stało się nagłaśnianie pedofilii wśród księży.
Diabeł miesza w głowach słabej wiary. Chce rozgłosu, poklasku.
Więcej pokory.Ci którzy wypisują takie kalumnie na pewno nie są ludźmi wiary.
aleksandra24.06.2014, 15:53
Taki jest efekt pontyfikatu "kremówkowego" papy.
Nie mogę już słuchać tego hipokryty Dziwisza.
O duchownych wykorzystujących seksualnie dzieci wiedział i UKRYWAŁ to przed swoim pryncypałem, to samo robił od czasu przejścia do Krakowa, a teraz ma gębę pełną frazesów o pokucie.
Za słabo media wałkują temat.

Apeluję do rodziców: patrzcie duchownym na ręce i nieustannie kontrolujcie ich relacje z dziećmi. Uczulajcie swoje dzieci na kwestie wykorzystywania seksualnego stosownie do ich wieku. I najważniejsze: nie lekceważcie żadnych sygnałów ze strony dzieci o tym co niewłaściwego w tej kwestii dzieje się na lekcjach religii, koloniach i obozach czy innych spotkaniach z udziałem duchownych.
ciekawski23.06.2014, 20:09
Chodzi o coś więcej, o aurę związaną z wiarą. Ksiądz jest pośrednikiem między wiernym a Bogiem i ksiądz pedofil tę relację wykorzystuje.

Uważam, że, zarówno duchowni, jak i nauczyciele z racji szczególnej pozycji, powinni mieć w kodeksie kary zaostrzone.
ojciec22.06.2014, 22:11
Najwyższy czas znieść celibat, bo to są przecież normalni faceci ze swoimi potrzebami. A tak dziwnie do tego zawodu lgnie trochę osób z roznymi skłonościami. Nigdy bym swojego dziecka nie dał w opiekę sukienkowym bo nie ma pewności czy to nie kolejny zboczony. A ta historia z Irlandii gdzie siostry zakonne zagłodziły na smierć tyle dzieci bo nie nadawały się do handlu. Ile jeszce takich okropności widzie na jaw ... a niby tacy wszyscy święci....
Stan22.06.2014, 20:31
@ 65+
Masz w 100% rację. Zawód ksiądz - dobry sposób na ustawienie się w życiu.
Literat22.06.2014, 19:18
Skawianin........co masz z tym pisaniem z dużej litery??!
baciar22.06.2014, 18:16
a czy ciepie skawianinie też molestował
65+22.06.2014, 15:22
Kiedyś na księdza nie można było źle powiedzieć w domu, bo się dostało po d.... . Teraz jaki jest koń, to każdy widzi. Kler żeruje na państwowych pieniądzach i nie ma żadnego kontaktu z Bogiem. To nie jest żadna mściwość, ale należy przeciwstawić się oszustwu. Nie będzie mnie umoralniać organizacja, która sama nie prowadzi się moralnie. W końcu od kogo jak od koga, ale od księdza wymaga się więcej, a jak im się nie podoba, to do łopaty. Widać, że za lekko im się żyje.
Skawianin22.06.2014, 13:03
NIKT Z WAS NIEZNA SPRAWY ALE MĘDRKOWAĆ TO WSZYSCY MŚCIWOŚĆ LUDZKA NIEZNA GRANIC........
ad22.06.2014, 11:51
Amerykanie zrobili badania na temat pedofilii. Wyszło ,że na jeden przypadek molestowania w kościele przypada 100 przypadków w szkołach. Wyniki szybko utajniono ze względu na polityczną poprawność. Dlaczego w przypadkach molestowania przez nauczycieli (nauczycielki) nie mówi się o odpowiedzialności szkoły kuratorium czy ministerstwa oświaty itp.
Dlaczego w przypadku pomyłek sądowych, nietrafionych aresztowań tymczasowych nie potępia się w czambuł naszego wymiaru sprawiedliwości itp. Oceniamy wszystkie zjawiska jednakową miarą czy wybiórczo na zamówienie określonych grup?
jjjjjjjj22.06.2014, 11:43
do więzienia i obciąć pedofilom.
Czarnych owiec jest dużo więcej .......22.06.2014, 11:29
A ja tam byłem absolwentem w latach 80-tych i nie było kolorowo, księża mieli osobny jadłospis a my jedliśmy jakiś beton czyli sos z ziemniakami. I był oczywiście taki jeden kleryk z zapędami ale dostał po ryju i mu chyba przeszło. Przestańcie bronić ludzi których nie znacie.
65+22.06.2014, 10:37
Popieram @Ada z 8 klasy. Należy odsunąć kler od państwowej kasy oraz religię ze szkół. Zobaczcie, jak wygląda religijne skupienie w szkole. W podstawówkach brak geografii w zamian za 2 godziny religii, kto to wymuślił. Zlikwidować nieformalny kartel kleru. Religia powinna wrócić do salek katechetycznych i być wyborem. A ty @Partyzant naucz się czytać ze zrozumieniem. Kler nie powinien mydlić oczu mszami pokutnymi, tylko finansowo zadośćuczynić ofiary. Zastanawiam się, czy ci którzy bronią zboków w sutannach, są normalni?
boo22.06.2014, 09:54
O zniesieniu celibatu niech decydują sami zainteresowani a nie jakaś Jolka ....nie podoba mi się nagonka na całe środowisko bo w każdym są pedofile sama doświadczyłam jako dziecko zainteresowania pana doktora ..........znam tez nauczyciela i przewodnika wycieczek podejrzanych dla mnie ( lecz niewinnych dla sądu ) te ostatnie przypaki to kwestia mojej intuicji i może nieufności...w Wwie była afera dworcowa i co ? Za wysoko sięgnęła Temida i sprawa ucichła- chodziło o lekarzy i buisnessmenów ...Dla mnie ludzie , którzy wyżywają się na księży to antyklerykałowie i lewacy żyjący z grantów unijnych ( różne pasożytnicze fundacje ) często dostaja kasę za wpisy tego typu jak powyższe
Don Pedro22.06.2014, 09:23
Jakaś plaga z tymi księżmi - pedofilami, albo problem dopiero teraz wyszedł na światło dzienne (bo przez lata był skrywany), albo wśród księży jest coraz więcej pedofilów. Osobiście uważam, że jest ich tyle samo co w innych grupach społecznych, ale dla mediów jest to smakowity kąsek, opisać takiego KSIĘDZA pedofila. Jak ktoś słusznie zauważył w innym artykule na p24, dlaczego nie pisze się o "mieszkańcu Skawy zatrzymanym za pedofilię", tylko o "księdzu zatrzymanym za pedofilię"?
P.S. Uprzedzając krzykaczy, którzy zaraz zaczną na mnie pluć, że bronię pedofilów i że jestem bigotem katolikiem - informuję, że nie mam żadnej litości, dla osób które krzywdzą w ten sposób dzieci. Nie ważne czy są w sutannach, czy nie.
parafianin22.06.2014, 08:52
do roboty byki
60+22.06.2014, 08:00
Jestem osobą starszą i niekiedy obserwuję zachowanie dzieci wobec duchownych widzę jak dzieci się mizdrzą do księży rodzice też są winni że nie uczulają na takie zajścia dzieci oczywiście że duchowny też powinien mieć głowę na karku i tego nie wykorzystywać a dzieci lubią rywalizować kogo ksiądz lepiej traktuje moim zdaniem wina jest po wszystkich stronach człowiek dorosły powinien myśleć dzieci bardzo lubią wykorzystać różne sytuacje
ja ty on21.06.2014, 23:47
ja nie przyjmuje przeprosin. A gdzie są ci co tak krzyczeli za tym pedofilem?
Jola21.06.2014, 22:13
Znieść celibat. Ksiądz powinien mieć dzieci by zrozumieć wszystkie lęki i troski rodzica. Zupełnie inaczej odbiera dziecko rodzic inaczej osoba bezdzietna. Dla jednych jest to Człowiek którego trzeba chronić i dbać o jego dobro, dla drugiego osoba którą mozna wykorzystać z racji jej słabości. Dlatego księża powinni mieć dzieci, wychowywać je i dbać o ich bezpieczeństwo. Wtedy nie krzywdzili by innych dzieci.
xyz21.06.2014, 21:24
Panowie w sutannach niech zaczną zarabiać na siebie a nie doić od ludzi! Skoro jesteście grupą zawodową to won to roboty!
Partyzant21.06.2014, 20:07
do Ciekawski:
Rozpisałem się o ostatnim zdaniu napisanym przez Ade :).Ksiądz jak nie chce nie musi pracować,jak tylko wyżyje z tego co mu ludzie dadzą to niech se żyje.Znam osobiście księży,którzy mają,bydło i pole na którym gazdują i z tego się utrzymują.
Wierząca21.06.2014, 19:25
Ciekawe , jak długo będzie przyzwolenie na pracę ludzi, skrzywionych seksualnie, w szkołach. Rodzice wiedzą doskonale, że w ich szkole niby uczy facet ze skłonnościami homo, ale boją się ruszyć temat. Pytam dlaczego?!!! Właśnie taką postawą doprowadzają do tego , że ci homo niepewni zabawiają się dzieciakami!!!! Bo czują się bezkarni!!! I nie ma przyzwolenia dla gejów, ani dla pedofilów, co do pracy w szkołach!!! Trzeba to ukrócić, a wtedy nikt nikogo nie skrzywdzi i nie trzeba będzie nikogo przepraszać!!! Wierzę, że można to wspólnymi siłami zrobić!!!!!!
ciekawski21.06.2014, 19:11
do : Partyzant

Ada z 8 klasy ma rację - czytaj ze zrozumieniem
baciok@21.06.2014, 19:09
W kazdej grupie zawodowej znajda się takie przypadki jak pedofile. Problemem Kościoła do tej pory było to że ukrywali te przypadki. Nigdy nie mówię że cały Kościól tak postepuje ale konkretna osoba z imienia i nazwiska. Coś się zmienia , świat staje sie otwarty, trudno takie przypadki ukryć, poza tym ludzie się nie boją. Tu trzeba pochwalić salezjan ze Skawy i proboszcza że otwarcie mierzą się z tym problemem. Myslę że na etapie przyjęć do Seminarium powinny być wszechstronne badania, jeżeli coś niepokojącego by się wykryło to eliminować te osoby z seminarium.
Partyzant21.06.2014, 17:34
do Ady z 8 klasy:a co pleban Ci do głowy pistolet przykłada jak chodzi z tacą?To akurat jest ofiara i kto ile chce to może dać,nie mam to nie daję a jak mam to 1zł lub 2zł.Tobie widzę żal i chciwość d... ściska że ktoś inny co niedzielę kasę zbiera a tobie nie ma kto dać.Taki zawód,taka praca.Też możesz klęknąć w rynku czy przed kościołem i może nazbierasz.
Ada z 8 klasy21.06.2014, 16:57
Gwałt na dzieciach, to sprawa doczesna i tu jest potrzebne zadośćuczynienie dla ofiar. Natomiast mszę pokutną można odprawić "po godzinach pracy", bez udziału publiczności. Popieram @ciekawski. Dziwisz przyznaje, że księża to grupa zawodowa. Najwyższy czas, by ta grupa zawodowa zaczęła zarabiać sama na siebie.
Wolowaty ze Skrzypnego21.06.2014, 15:42
Absolwenci szkoły w Oświęcimiu z lat 60-tych też Was mile wspominają.To wszystko jest nie prawdą.
Zmowa Milczenia !!!21.06.2014, 15:29
cyt: "Ze względu na dobro dziecka i rodziny prosimy o bardzo roztropne i pełne wyczucia podejmowanie tego tematu w gronie rodziny czy społeczności lokalnej. "
Jak ładnie napisane i skryto aby milczeć .
Inne dzieci będą bezpieczne , jak będziecie je omijali z daleka .
Tylko nie mówcie Wszystkim !!! Bo to nie wypada !!!
A21.06.2014, 14:47
co za głupie komentarze, kiełbie we łbie
ciekawski21.06.2014, 14:33
Dziwsz przyznaje, że księża to grupa zawodowa. W takim razie KK ponosi odpowiedzialność za to co wyprawiają księża . Cyt. "Treść stosunku pracy określa wzajemne uprawnienia i obowiązki pracodawcy i pracownika. Podstawowym elementem tego stosunku jest odpowiedzialność pracodawcy za szkody wyrządzone przez pracownika przy wykonywaniu jego obowiązków pracowniczych.

Odpowiedzialność ta jest uregulowana w art. 120 kodeksu pracy. Zgodnie z § 1 w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca"

Modlitwa, to za mało - trzeba wynagrodzić - zadość uczynić - za wyrządzoną krzywdę, a dopiero później - mea culpa i przeprosiny.
...21.06.2014, 14:17
w rządzie coraz więcej się pokazuje pedałów to w kościele coraz więcej pedofilów... masakra do czego to dochodzi. Faktycznie nie długo pedofile beda traktowani jak pedały. I beda mogli adoptowac sobie ofiare tzn dziecko.
Sztaba21.06.2014, 12:21
Istotą naszej pracy jest praca z dziećmi... Nie ma co, brzmi w tym kontekście pięknie...
Partyzant21.06.2014, 11:26
Dobrze że potrafią o tym mówić i się przyznać bo dawniej to niewolno było mówić o takich rzeczach nawet ludziom między sobą.Przez takie coś gdy pedofil się dowiedział że będzie kryty to szedł na księdza i się śmiał.Wyrzucić partyje lewicowe bo one coraz bardziej zezwalają i spoufalają się z homoniewiadomo a kto wie czy za 5 lat nie zalegalizują pedofilii.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl