17.10.2016, 11:00 | czytano: 9505

Pierwsze skargi na kopcące kominy

NOWY TARG. Z uwagi na chłodną jesień, w stolicy Podhala i w całym regionie sezon grzewczy ruszył wcześniej niż zwykle. Równo z nim pojawiły się pierwsze skargi na dymiąc kominy. Nowotarski urząd miasta wysyła już urzędników na kontrole.
- Tak wygląda ul. Waksmundzka w weekendy i wieczorami. Tragedia - napisał do nas na kontakt@podhale24.pl czytelnik Jan i załączył zdjęcia zadymionej ulicy i kopcącego komina.


Dariusz Jabcoń, naczelnik wydziału ochrony środowiska Urzędu Miasta w Nowym Targu potwierdza, że do magistratu od trzech tygodni napływają zgłoszenia o dymiących kominach. - Rejestru jemy zgłoszenia i interweniujemy - informuje. - Zwykle idziemy i weryfikujemy zgłoszenie na miejscu. Robią to urzędnicy wydziału.

Naczelnik dodaje, że miasto przymierza się do podpisania umowy z Akademią Górniczo-Hutniczą lub Politechniką Krakowską na analizę chemiczną próbek z pieców, które będą pobierane w kontrolowanych domach. - Jeśli analiza potwierdzi, że w piecu były spalane zabronione odpady, próbka będzie dowodem w sądzie - wyjaśnia Dariusz Jabcoń.

Przypomnijmy, iż zeszłej zimy problem zanieczyszczonego powietrza był jednym z wiodących tematów dyskusji, jaka toczyła się w Nowym Targu. Badania pokazały, że powietrze w stolicy Podhala jest okresami tak zanieczyszczone jak w Krakowie.
Polski Alarm Smogowy podał zeszłej zimy, że Nowy Targ jest jednym z miast z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w Polsce.

Na wiosnę na placu przy Gimnazjum nr 1 stanęła stacja monitorowania powietrza. Bada głównie poziom groźnego dla zdrowia pyłu zawieszonego PM10. Wyniki pomiarów publikowane są m.in. na stronie internetowej Urzędu Miasta w Nowym Targu.

r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Mieszkanka bloków20.10.2016, 14:28
do Karol29
Zanim coś napiszesz to się 100 razy zastanów. A tak odbijają piłeczkę- jeśli stać Cię na helikopter to i na paliwo do niego też, czyli jeśli stać Cię na dom (a nie na blokowisko) to tym bardziej stać Cię powinno być na dobry opał lub na wymianę pieca np. na olej bez dofinansowania, a jak Cię nie stać to cóż wystarczy sprzedać domek i do "tanich" bloków, abyś mógł sobie również i Ty posiedzieć w oknie i podonosić na sąsiadów.
olo20.10.2016, 10:25
Czy jest możliwość podłączenia prywatnych domów do miejskiej sieci ciepłowniczej? Jeśli tak to na co czekamy?Przecież wiele domów stoi w pobliżu bloków więc chyba to nie jest niemożliwe.
Smok20.10.2016, 08:33
BYLO BY MI MILO JAKBY SIE NIKT NA TYM PORTALU PODEMNIE NIE PODSZYWAL I NIE PODPISYWAL NICKIEM, KTOREGO TU UZYWAM OD KIEDY PORTAL POWSTAL. PZODRAWIAM.

P.S. czytam tę dyskujsję i chcąc nie chcąc, już pomijając fakt, że to temat ze mną związany to tak patrzę i widzę, ludzie chyba nie mają świadomości, że poza węglem i gazem są inne paliwa stałe, którymi można śmierdzący węgiel zastąpić, ale to trzeba się dowiadywać, dokształcać, douczać.
mieszkanka NT z wyboru19.10.2016, 21:07
Do Karol 29 Wypraszam sobie.Mieszkam na blokach,pracuję i nie siedzę w oknie z nudów i zaznaczam., ze nie mieszkam w socjalu.Kupilam sobie za wlasne zarobione pieniadze duże mieszkanie.Mieszkanie na blokach też kosztuje-spójrz sobie jakie mamy ceny- ok. 5tyś za metr kwadratowy. Nie każdy ma potrzebę mieszkania w 3 piętrowym domecku żeby się tylko przed sąsiadami popisać na co Cię stać - bo wy górale niektórzy tak macie- zero wartosci moralnych tylko kasa kasa kasa. Nie potraficie zdania po polsku ułożyć ale BMW i AUDI musi być. To co piszesz jest objawem twego prymitywnego postrzegania rzeczywistości
józek19.10.2016, 13:00
Mam pomysł przenieść wydział ochrony do hotelu z widokiem na Tatry i z ostatniego piętra będą obserwować miasto ,gdzie się dymi z komina interwencja będzie bardzo szybka .A nie czekać na telefon od kapusia .Mam pytanie co za gość chodzi na te kontrole bo jeszcze go nie widziałem a mój sąsiad pali odpadkami płyty meblowej ,jest oczywiście stolarzem a pali latem i zimą w każdy dzień i żadnej kontroli.Dotyczy to ul. Długiej. I myślę że zobaczę tego urzędnika w końcu.
mieszkaniec centrum19.10.2016, 07:26
Może miasto wreszcie załatwiłoby jakieś spore dofinansowania dla mieszkańców jak np. gmina. Mieszkańcy gminy mają solary, za które zapłacili ok 3,5zł. W takim okresie gdzie przez dzień słońce świeci jak wczoraj nie musiałbym na noc palić w piecu w ogóle, była by woda ciepła i grzejniki wystarczająco, nie mówiąc już o oszczędności w skali roku. Kontrolować i karać trzeba zwłaszcza firmy, które nie chcą płacić za wywóz dużych ilości śmieci i frrruuu do pieca. To jest chore!
Ola18.10.2016, 16:33
Też dołożę swoje pięć groszy ;trzeba prawidłowo poukładać swoje potrzeby ; bo niby nie stać ludzi na dobry opał i wymianę pieców, ale już na kilka samochodów w domu to czemu nie. Nie mówiąc już o wielkości domów , w których mieszkają. W całej Polsce nie ma takich "domków" jak na Podhalu. No cóż biedne "skalne" Podhale. Podsumowując; tych z bloków nikt nie pyta czy mają pieniądze na zapłacenie za centralne, a pewnie jest wyższe, bo Spółdzielnie zmodernizowały kotłownie . Tam o paleniu byle czym nie ma mowy, a ludziom przychodzi rachunek i chcesz mieć ciepło to zapłać, nie masz czym, to rób tak, żebyś miał.
gość18.10.2016, 13:44
Pierwsze zdjęcie to przypadkiem nie Długa 66-tam gdzie są problemy z parkowaniem przed tym domem????
PALENIE OD GÓRY18.10.2016, 13:19
tylko palenie od góry!!!!!!!!!!!!!! ekologiczniejsze, ekonomiczne-mozna zaoszczedzic parę stów na węglu11111
mieszkaniec18.10.2016, 11:15
właściciel hali handlowej na oś. Bór truje całe osiedle gdzie wszyscy mieszkańcy ogrzewają gazem swoje mieszkania a reakcji Urzędu Miejskiego brak a dym z kopcącego komina hali widać na pewno w Urzędzie.
git18.10.2016, 10:32
ECHA aaaa na Podtatrzanskiej nie jest lepiej :D pala czym sie da, smrod jak cholera
obiektywny18.10.2016, 10:05
Proponuje się urzędowi zając się jeszcze ulicą kolejową od PZU do Zakopianki nie będę wymieniał numerów domu ale proponuje się kierować w stronę zakopianki lewą stroną ! Urzędasy codziennie tamtędy jeżdżą chodzą i problemu nie widzą !
stan18.10.2016, 08:54
jo se kupił piec downo na ekogroszek polęł i nik mi nie doł nic za to , co z tego jak sąsiod poli smatami a drugi skórkami a ceci pudłami kurna jego chata .....
Nienażekam17.10.2016, 23:17
Kurna strach się bać. Psiska na ogrodzie bąki puszczają, solar na północ obrócony. Baba jakaś inna,starsza :).
lokator z Suskiego17.10.2016, 23:07
to co się dzieje na Ul. Na Równi to koszmar, najwięksi biznesmeni palą kości itp, włosy , worki papierowo -foliowe po półproduktach piekarniczych itp. a gaz zainstalowany tylko na pokaz , wstyd panowie ., tyle kasy a tak dziadujecie.
Smok17.10.2016, 22:54
Mieszkam w centrum Nowego Targu i praktycznie nie otwieram okien w sezonie grzewczym. Nie da się. Jedni palą drewnem - smród, drudzy węglem - swąd, jeszcze inni jakimiś odpadami - syf. Generalnie siwy dym, żyć się nie da.
Niezły piec na eko-groszek można kupić już od jakichś 4-5 tys. zł. To jest duży koszt raz na średnio 10 lat?
Moim zdaniem w mieście powinien obowiązywać zakaz korzystania z pieców węglowych innych niż na eko-groszek, zaś piece gazowe, na olej opałowy, energię elektryczną, pompy ciepła, itp. powinny być premiowane dopłatami, lub zniżkami np. w podatkach od nieruchomości. Przeciwnie, każdy właściciel komina powodującego zadymienie miasta powinien być obciążany uciążliwymi i wysokimi karami. Nie może być tak, że dla własnej wygody, czy oszczędności nawet jeden człowiek zatruwa powietrze którym oddychają tysiące ludzi. To nie średniowiecze i jakieś normy powinny obowiązywać, a jeśli ktoś twierdzi, że go nie stać na lepszy piec niż kopciuch, to niech sprzeda dom i przeniesie się do bloków.
Panie burmistrzu czekamy na zdecydowane kroki zmierzające do ograniczenia zadymienia i karania trucicieli.
niprawicanielewica17.10.2016, 22:26
@Karol29 jesteś krystaliczną emanacją stereotypu nowotarskiego miescona- niemożność zrozumienia otaczającego świata i brak umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego i poważne kompleksy pokrywane pogardą dla innych,szczególnie kiedy zdaje ci się, że są biedniejsi niż ty. Poza tym nieopanowane chciejstwo- czyli dajcie mi pieniędzy, bo "mi się należy". Jesteś jeszcze młody, może coś jeszcze pojmiesz ze świata, czego ci szczerze życzę.
Wii17.10.2016, 22:11
Ja wiem, że to nic nie da jednak tutaj zaapeluję żeby ktoś się zainteresował piekarnią na ul. Św. Anny. 3x dziennie takie zadymienie ulicy, że nie ma czym oddychać. Oczywiście właścicielka nic sobie nie robi z próśb sąsiadów i śmieje się w żywe oczy mówiąc, cytuje "Co? Dymek wam przeszkadza?". Pozdrawiam zadymionych.
Gustaf17.10.2016, 21:54
Jak się czyta te komentarze typu : " nie stać na wymianę pieca", " nie stać na lepszy węgiel " zaraz będzie jeszcze że nie stać na ocieplenie domu to pozostaje tylko zgodzić się z jednym wpisem wcześniej, sprzedajcie te wasze kamienice i kupcie sobie kawalerki w blokach ... stać Was co zimę na spalanie kilkunastu ton węgla ale nie stać na zmodernizowane ogrzewania i docieplenia domów. I oczywiście dopłaty dopłaty i wszyscy mają dopłacać....bo sami myśleć nie umiecie !!!! Rąk do pracy nie macie !!!!
Stop trucicielom17.10.2016, 21:35
KAROL29 co chrzanisz? To w końcu stać cię na dom czy nie skoro takie pierdoly wypisujesz? Niektórzy wolą mieszkać w blokach, a kto wie czy nie są bogatsi od ciebie, ja się przeprowadzam z bloku do domu bo mi to odpowiada, ale syfami nie mam zamiaru palić, inwestuje w pompę ciepła i nie płacze ze mi nikt kasy nie daje, wstyd
Do ka...si17.10.2016, 21:24
Każde dosypanie węgla do pieca zasypowego kończy się mniejszym czy większym dymem z komina czy za każdym razem sąsiad sąsiada będzie fotografował i donosił w urzędzie? Bo do tego to zmierza,
Myślę że każdy wymieni piec zasypowy na ekogroszek bo jest to po prostu wygodniejsze lecz na to trzeba czasu
G17.10.2016, 21:10
A moze nie kazdego stac na wymiane pieca z weglowego na eko...??
JO17.10.2016, 21:05
Ej miescony miescony. Miałyście Straż Miejską -jak zeście zadzwonili to byli - toście jom zlikwidowali - bo karała. To nacelnika Jabconia , AGH i sąd jak was ukarzom to tys polikwidujecie? A przecie jet Policja - e oni tys karzom - to łonych tys pewnie cza bedzie . Tyko jak sie syćkich polikwiedujecie to dzie wy biedoki bedziecie donosy pisać ? He?
wrozbita17.10.2016, 19:38
A Rak sie smieje i nie bedzie wybieral czy z bloku czy z domu czy palil smieciami czy nie czy stary czy mlody czy DZIECKO. Robta tak dalej racysko was znajdzie a kasa zaoszczedzona na opale bedzie na pogrzeb i nagrobek juppi ;)
Stop trucicielom17.10.2016, 19:21
Potwierdzam, że mieszkańcy ulicy Na Rowni, Ku Studzionkom i Szaflarskiej palą plastiki, tylko nie wiem dokładnie które domy, bo z wielu kominów się kopci, należy to sprawdzić, najlepiej w godzinach wieczornych, urzędnicy mogą robić kontrole w godzinach wieczornych, pora zacząć tępić trucicieli, którzy są wspolwinni śmierci osób chorujących na raka i inne groźne choroby, trzeba to mówić wprost i dobitnie
KAROL2917.10.2016, 19:14
Donosic będą Ci którzy w blokach siedzą biedne ludzie których jedynym zajęciem jest siedzenie w oknie Noi trza na kogoś donieść, bo trza się zemścić ze nie stać was na własny dom tylko mała ciasna klatkę w blokowisku, A do Pana Naczelnika to może zamiast kontrolę to jakieś dotacje na zakup drzewa na opał lub lepszego węgla, ale nie po co Pan woli kontrolę sprawy w sądzie mandaty, oo to jest dbanie o środowisko, dobrze ze Pan za swoją pensję nie musi się martwić o ceny opału, może publiczna dyskusja ludzie? Co wy na to? Niech Pan Naczelnik dorzuci każdemu na zimę chcoc metr drzewa do palenia? Kto jest za? Skoro jesteśmy miastem z najgorszym powietrzem to należy nam się pomoc? Jest 500+ to my chcemy węgiel+
hahahhahaha17.10.2016, 18:58
znalazły sie blokusy które by najchętniej strzelały do osób które jakimś prawem ogrzewają tyłki węglem toż to takie passe , z automatu pod pluton albo wymiana pieca na takie super pro gazowy kij z tego ze to nie raz z 20k może kosztować albo ich to wali maja elektroeciepłownie i ich już problem nie dotyczy ale jak były jakie kolwiek głosy by podpiac geotermie pod nowy targ to burmistrza chcieli licytować ze ich nikt o zdanie nie pytał nie zgadzaja sie na żadne zmiany i ustępstwa ich domy grzeja sie bez zanieczyszczęń , a te tony wegla dziennie to pikus przecież sa filtry . wkoncu ludzie z bloków tylko maja prawo do wszystkiego mieszkańcy domków 1 rodzinnych to milionerzy i ich na wszystko stać ale pala smieciami tylko i wlacznie wam na złosc tak to widze po komentarzach
HEJ!17.10.2016, 18:36
W Gronkowie też dymią nie węglem tylko ścinkami kuśnierskimi
Wysso17.10.2016, 18:36
Ciekawe jakie samochody maja ci co maja najwiecej do gadania czy maja katalizatory albo filtry dpf a moze usuneli?
ok17.10.2016, 18:20
do Gd ciekawe na blokach czym palisz ograniczony m.....e ciepło masz bo na bank jestes blokus:)
xxx17.10.2016, 18:14
nie potrzeba Nowego Targu zobaczcie co dzieje sie w Szaflarach wioska z podhala zdrowe powietrze wstyd wojt obiecywal dotacje a smrod wieczorem niewazne czy zima czy lato pala juz na bezszczelnego nawet w dzien bieda okna otworzyc upal a oni wode grzeja niemam slow
karac karac !
xyz17.10.2016, 16:50
@Gd G*wno prawda. Węgiel sam w sobie nie jest zły. Zły jest węgiel słabej jakości a taki jest głównie na składach.
Sam pale węglem ale zapłaciłem za niego więcej i mam dobry piec. Popiołu prawie zero, dym bez porównania. Ale trzeba chcieć.
Jak masz dziadostwo i wyciągasz tyle ile wrzucisz to później tak jest.
No ale w Polsce lepiej kupić węgiel z Ukrainy bo tani.
abc17.10.2016, 16:18
rozumiem, że burmistrz wie gdzie poprowadzić geotermie???!!!
niedowiarek17.10.2016, 16:08
Pan naczelnik ma super plan, ale jak zamierza wprowadzić go w życie? Trzeba być całkiem głupim, żeby śmieci palić w godzinach pracy urzędników. Od lat moi sąsiedzi (nie koniecznie bliscy) palą śmieci po zmroku. Jak mam zlokalizować śmierdziela? W ciemności dym unosi się z wielu kominów. Poza tym, chyba, nawet policja nie może wejść bez nakazu a co dopiero urzędnik z magistratu. Więc proszę mi wytłumaczyć wprost , w jaki sposób pan naczelnik pragnie pozyskać owe próbki? Dopóki jakiś cud nie sprawi, że ludzie będą używać mózgu i dbać o środowisko, dopóty dymy trujące będą się unosić nad naszymi głowami. Póki co, mam piec ponoć ekologiczny, nie palę śmieci w piecu i nie otwieram okien po zmroku. Życzę panu naczelnikowi wyników w walce o poprawę środowiska. Na razie jestem niedowiarek. Proszę mnie zaskoczyć. Pozdrawiam
MF17.10.2016, 15:38
Nie szukajcie dymu z komina szukajcie tych co nie robia nitki gazowej od szkoly w strone Kosciola wstyd dla radnych bezradnych....
617.10.2016, 15:22
Jeżeli ktoś mówi że urzędnik nie może robić kontroli pieca to polecam zapoznać się z art. 379 prawa ochrony środowiska.
janek17.10.2016, 15:00
stacja pomiarowa powinna stać na rynku lub o kolicach waksmundzkiej i długiej bo tam jest wg. mnie najwieksze zanieczyszczenie .
gf17.10.2016, 14:09
Obniżyć cenę oleju opałowego .
teresa17.10.2016, 13:47
Nie pojmuje tego nowotarskiego ludu!Jedni pisza tepic ,karac..a inni maja tysiace argumentow zeby nie!Karac,karac..Bo na glupote ludzka dziala tylko kasa!Jak mozna zezwala na zatruwanie srodowiska,dzieci.Robcie cos rzadzacy!
Mnt17.10.2016, 13:47
Zgadzam sie , gdyby koszty ogrzewania gazowego byłyby bardziej przystępne dla przecietnego Kowalskiego to problem by znikł , a tak Urząd Miasta ma niezły interes na karaniu ludzi dobre 100 czy 200 pln na ulicy nie znajdziesz.
195617.10.2016, 13:43
na zdjęciu to jest dom urzędnika magistratu P PM
Gazor17.10.2016, 13:37
Obniży ceny gazu , to problem zniknie.
górol z kowańca17.10.2016, 13:36
a ja pale faje...i dobrze mi z tym...
inny blokers17.10.2016, 13:26
@ Blokers Popieram Cię w całej rozciągłości. Ulica Na Równi i okolice to jakieś skupisko piecowego smrodu, pochodzącego nie tylko z palonych zimą plastików. Lato - zima po zmierzchu nasze nosy atakuje: albo smród palonych włosów (kilka zakładów fryzjerskich), albo palonych kości (jadłodajnie) albo piękny siwy dym z kominów piekarni (co tam pali to wie tylko właściciel)
Dlaczego jak ktoś prowadzi działalność gospodarczą to nie ma obowiązku zainstalowania ogrzewania gazowego. Rzekomo bardzo drogiego. Kogo ma być na to stać jak nie właścicieli interesów. Ja mieszkając w bloku nikogo nie zatruwam. A oni mnie tak. I to bez różnicy: zima - lato.
Rogoźnik17.10.2016, 13:24
A gdzie można zgłaszać z gminy Nowy Targ
niprawicanielewica17.10.2016, 13:20
@a @Karol29
opowiadacie brednie - albo dlatego, ze palicie byle czym w piecach albo dlatego, że wam te miazmaty z kominów zaszkodziły poważniej, niż się wam wydaje. Tak czy inaczej wygląda na to, że wielu nowotarżan uwielbia żyć w gnoju i smrodzie - oprócz wyziewów z pieców mamy syf w lasach i nad Dunajcem, szamba spuszczane "na lewo", ect,ect... Niestety, póki sami mieszkańcy nie zrozumieją, że donoszenie na takich gnojarzy i ich bezwzględne ściganie jest obowiązkiem wobec siebie, swoich dzieci i swoich wnuków dopóty Nowy Targ będzie zaśmieconą i zasmrodzoną dziurą.
Gd17.10.2016, 13:02
Dopóki węgiel całkowicie nie zostanie zakazany, będziemy zmuszeni na codzień oglądać właśnie takie obrazki. A wieczorny spacer będzie kończył się kaszlem i śmierdzącym ubraniem.
Węgiel - paliwo XIX wieku. Widać na jakim etapie cywilizacyjnym jesteśmy.
ciekawski17.10.2016, 12:55
Ludzie bogaci - mający dobrze prosperujące prywatne zakłady dla "oszczędności" palą w centralnym miałem węglowym - dopiero te piece dymią jak włączą dmuchawy - heh początek Kowańca i Św. Anny tak zadymiony, że nie ma czym oddychać.
prawda17.10.2016, 12:45
do @?? urzednika mozesz nie wpuscic , ale RAK przyjdzie do ciebie bez pytania i o dowolnej porze dnia i nocy
blokers17.10.2016, 12:40
Bez litości będę także tepił "miescan" palących świństwa na ulicach-Ku Studzionkom i Na Równi!!Wieczorem nie można otworzyć okien bo smród palonego plastiku aż gryzie w płucach!Bez litości będę robił zdjęcia domów które smrodzą i przesyłał do Urzędu!Stop trucicielom!!Glupote należe bezwzględnie tepić i karać!!
KAROL2917.10.2016, 12:25
Do ,,a,, masz całkowitą racje w tym co piszesz i powinni przeczytać to wszyscy którzy mają doslownego bzika na punkcie tego niby palenia śmieci A sami jeżdżą autami które są gorsze od owych kominów Ale ja dorzucę jeszcze jedno nie zawsze ten dym który widzimy to efekt palenia śmieci I trzeba zrozumieć przyrodę i pewne warunki techniczne nowych pieców, a więc pogoda wpływa na to ze silny wiatr zwiewa dym z komina wprost na ziemię a także wpływ na to ma wilgotność która nieraz nie pozwala na podniesienie się tego co płacimy na odpowiednią wysokość, a teraz jeszcze o piecach, jeśli ma się nowy węglowy pięć z nadmuchem to nie ma szans żeby z komina nadmiernie się nie dymilo przy wyrzuceniu węgla i proszę drodzy ludzie którzy nie wiecie wszystkiego nie oceniajcie ludzi po samym dymie z komina jak na powyższym zdjęciu!
Kolekcja kopcących kominów17.10.2016, 12:06
taka sytuacja to bezpośrednie zagrożenie życia palącego i wszystkich wokół
Jestem za karaniem bezpośrednim i karaniem poprzez wstyd .
Wysłane zdjęcia dymiących kominów to jeden z najlepszych sposobów
ukarania .Pochwalam to nie jest donosicielstwo a heroizm ratujący życie
nawet sprawcy.Niech się ukazują zdjęcia dymiących kominów na portalach a nawet na stronie miejskiej.Może sprawcy żyją w nieświadomości zagrożenia jakie czynią. A i dowód do sądu będzie.
115KM17.10.2016, 11:47
Nigdy nie kablowałem, ale teraz nie ma zmiłuj ! Na każdego truciciela doniosę i guzik mnie obchodzi, że nie ma kasy na ekologiczny opał. Niech sprzeda kamienicę, i zamieszka na osiedlu, w bloku. Kotłownia miejska jest super eko i jedna ogrzewa tysiące ludzi
a17.10.2016, 11:41
Czego by nie robili to u nas zawsze będzie gorsze powietrze,no nie czarujmy się.Nowy Targ leży w kotlinie, cyrkulacji powietrza właściwie nie ma żadnej.Może gdyby rozdawali za darmo rowery w zamian za rezygnację z samochodu....może gdyby pokryli koszt wymiany pieców na ogrzewanie solarami,czy czym tam jeszcze EKO....może....tak sobie można gdybać...chyba że góry zburzą,ale to już by było kompletne szaleństwo!
NT17.10.2016, 11:11
ciekawe czym pali ten co pisze skargi .PILECZKA SIE ZAWSZE ODBIJA
??17.10.2016, 11:09
O ile mnie pamięć nie myli to nie ma obowiązku wpuszczania urzędników UM do domu.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl