09.03.2018, 13:25 | czytano: 10571

Wiadomo już, kto chce wybudować nową zakopiankę z Rdzawki do Nowego Targu

Sześć ofert złożono w przetargu na projekt i budowę dwujezdniowej drogi krajowej nr 47, na odcinku od Rdzawki do Nowego Targu. Najwyższą cenę zaproponował Mostostal Warszawa S.A., ponad 1 mld 486 mln zł, najniższą firma Stecol Corporation z Chin, ponad 706 mln 244 tys. wszyscy chcą zrealizować inwestycję w ciągu 49 miesięcy.
Teraz złożone oferty zostaną zbadane, by ustalić, czy spełniają kryteria przetargowe. O wyborze najkorzystniejszej z nich zadecyduje suma punktów przyznanych wg. kryteriów : cena – 60 % , właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9%, równość podłużna nawierzchni - 8%, personel wykonawcy - 6%, termin realizacji kontraktu - 12% oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego - 5%.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50m. Powstanie cztery węzły drogowe : Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady). Ponadto wybudować trzeba drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, kanalizację i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudować infrastrukturę techniczną.

Prace przygotowawcze prowadzone były w latach 2008 – 2015. Dla inwestycji wydana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, która jest ważna i prawomocna. 26 czerwca 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał aneks do programu inwestycyjnego dla tej drogi, umożliwiając tym samym jej realizację.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007 – 18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym.

Atrakcyjność turystyczna Podhala i związane z tym duże natężenie średniego ruchu dobowego i jeszcze większe weekendowego, budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju oraz istniejący dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki, uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego z Rdzawki do Nowego Targu. W mieście tym krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju.

W 2016 roku rozpoczęła się budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 od Lubnia do Rabki Zdroju, którą na czas realizacji podzielono na trzy mniejsze odcinki.

Na 7,6 km odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, powstają m.in. dwa MOP-Y : „Lubień” i „Krzeczów” oraz 10 obiektów inżynierskich ( mosty, wiadukty) i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.

Na odcinku Naprawa – Skomielna Biała, tunelowym o długości ok.3,0 km powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km ( czyli w praktyce trzeba wydrążyć 4012 m ), z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.
Na 6,1 km odcinku S7 Skomielna Biała – Chabówka oprócz dwujezdniowej drogi wybudować trzeba m.in. dwa węzły drogowe „ Skomielna Biała” i „Zabornia”, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich ( wiadukty, estakady ), w tym najdłuższy, liczący 992 metry, oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”.

Na wszystkich trzech odcinkach pomimo sezonu zimowego prowadzone są prace zarówno przy budowie obiektów inżynierskich jak i w ciągu drogowym przy umacnianiu skarp i nasypów. Zakres robót uzależniony jest od panującej aury. Wykonawcy odcinków drogowych czyli I oraz III, zgodnie z umowami, mogliby wstrzymać prace w okresach zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).

Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany zostanie jeszcze fragment dk 47 ( dwujezdniowy ) do Chabówki, gdzie z kolei włączony będzie do istniejącej już dwujezdniowej drogi nr 47 z Chabówki do Rdzawki i tu dołączona będzie w przyszłości dwujezdniowa droga główna przyspieszona z Rdzawki do Nowego Targu.

W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem , na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.

Źródło: GDDKiA, oprac. r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Yun Yang13.03.2018, 14:59
@...
chińcyk tu najpierw psyjedzie szukać podwykonawców frajerów, którzy będą zapieprzać za miske ryżu, a sake wypije inwestor
K.13.03.2018, 12:07
@TGX 18.500
jak tańszą, rozwiniesz myśl?
paszka 200713.03.2018, 09:31
4 LATA za zrobienie paru kilometrów , to totalne JAJA .
Barbara Mikołajewicz12.03.2018, 20:18
Weźcie firmą Czeską tą która budowała wiadukt w Kluszkowcach i w Suchej Beskidzkiej. Solidnie i terminowo. Również dobra firma budowała wiadukt w Myślenicach była to firma z Łodzi.
Zne12310.03.2018, 23:13
Firma kal.. Z Szaflar nie ma plecaków? Co wy ludzie mózgu nie macie? Firma nie ma sprzętu, ludzi żadnego zaplecza do tak ogromnego projektu.. Ancfalt nie ma mózgu?

@maja marzy ci się zrobienie księstwa nowotarskiego? 80% ludzi żyje z handlu w tym mieście, nawet sama nazwa mówi o tradycjach i ekonomii.. A tq by się chciała odciąć i tylko dla mieszkańców zrobić.. Eh a co ci mieszkańcy by wtedy wsadzili do garnka? Majtki z nowe targowicy?
gik10.03.2018, 16:42
Maja- to może wszystkie miejscowości będą tylko dla mieszkańców , poroniony pomysł .
góral10.03.2018, 15:04
Niestety Panowie laicy amatorzy takie sa realia życia chińczycy sto razy lepiej i taniej wybuduja i zrobią jak Polacy My Polacy jestesmy 100 lat za murzynami taka jest prawda !
maja10.03.2018, 14:13
tyle mln. a w N.Targu żadnych tuneli ,wiaduktów i bezpiecznych przejść.może by tak zamknąć drogę na Niwie i napisać przejazd tylko dla mieszkańców .kto w Zakopane ten objazdem .mamy zero smogu,bezpieczeństwo i zbawienną ciszę ,a ile mniej kolizji.
Loko10.03.2018, 13:45
Do inz

Cos kiepsko sie znasz. Standard dla przetargu PiB to 33 miesiace ( 11 projekt i 22 budowa) a nie 49. Tu jeszcze wydluzyli okres zimowy z 3 miesiecy do 4. Co spowoduje ze ta inwedtycja potrwa 5 -6 lat.
TGX 18.50010.03.2018, 09:27
@baciok
Chińczyk ma tańszą siłę roboczą,myślenie nie boli...Jeździj objazdami do KRK,tak będzie bezpieczniej.
Zainteresowany tematem09.03.2018, 23:13
Większość pisze oby nie chińczycy zobaczcie na youtube jak budują i w jakim tempie to te inne firmy nie mają z nimi szans.A na autostradzie A2 specjalnie chciano się pozbyć Chińczyków bo kasa z przekrętów by nie szła do Polskich cwaniaków i urzędników
baciok@09.03.2018, 22:51
Jak chińczycy wybudują to strach tamtedy będzie jeździć. Do KRK sobie pojade objazdem. Niech ktoś mi wytłumaczy czemu są takie duże róznice w kwotach przetargowych?
z09.03.2018, 22:31
Niech Chinczyk wam PŁACI ZUS
inż09.03.2018, 19:43
@Loko
słowo klucz - zaprojektuj i wybuduj. To nie tylko czas budowy ale też wszystkich prac projektowych.
STAŚ09.03.2018, 18:32
trzy kropek
Umiesz analizować ?!!
Leszek Kusiak09.03.2018, 17:08
Bez huraoptymizmu . Wystarczy wejść na stronę gddk i uzmysłowic sobie takie fakty :
Mostostal 1.486 mln
Budimex 1.102 mln
PORR 944 mln
Toto/CMC 890 mln
Intercor 880 mln
Stecol 706 mln
ale gddkia ma na ten cel 871 mln , do tego dodajmy wydłużenie terminu z 44 do 49 miesięcy i wielokrotne przekładanie specyfikacji . Czyli coś z tym zamówieniem jest nie tak , ale za jakis czas wyjdzie może nie tyle w praniu co w opóźnieniu budowy
...09.03.2018, 16:52
Patrząc w jaki sposób Chińczycy potrafią budować to 10x bardziej wolę Chińską firmę niż Polską. Patrzycie na Chiny z perspektywy tego co było 20-40 lat temu. Teraz to nie ten sam kraj i to teraz Chińczyk ma kasę i technologię, a polak robi za miskę ryżu zachowując przy tym 0 innowacyjności.
Loko09.03.2018, 16:13
49 miesiecy na budowe? I do tego bez okresow zimowych (od 1 grudnia do 31 marca) to jest 6 lat budowy. Czy oni oszaleli? To tunel szybciej maja zrobic. Otwarcie bedzie 2025 jak nie bedzie prostestow.
b09.03.2018, 15:29
Oby nie chinczycy...
Burok09.03.2018, 15:12
Bez firmy Sallini ! - hurra !!!!! . Jest minimalna szansa że zrobią szybciej niż otworza tunel .
ametyst09.03.2018, 14:36
Całościowe wyniki:
(kwoty netto)
1. Stecol Chiny 574 mln
2. Intercor 715 mln
3. Toto 724 mln
4. Porr 768 mln
5. Budimex 896 mln
6. Mostostal Wwa 1208 mln
abc09.03.2018, 14:34
tak , a turyści do Białki Tatrzańskiej dalej będą walić samym środkiem miasta .Zamiast zrobić wschodnią stroną to woleli zachodnią , bez możliwości zjazdu na drogę 49 .Korki dalej macie zapewnione .
jio09.03.2018, 14:24
Wybierzmy chińczyków bedzie ciekawie :) może do 2050 roku zdąrzą wybudować :)
Kondor09.03.2018, 14:17
Niech rozpoczną tę budowę. Póki co, pilnujcie budowy mostku tymczasowego w BD.
wioska obok zakopianki09.03.2018, 14:11
W końcu będzie mozna ominąć najwiekszą wieś na Podhalu,Nowy Targ.
Loko09.03.2018, 14:01
Oby nie Chonczyki, bo jeszcze zejda z budowy jak na A2.
Ancfalt09.03.2018, 14:00
A firma KAL... z Szaflar nie startowała w przetargu,no tak tam plecków nie ma
Egon09.03.2018, 13:49
Mam nadzieję, że z Chińczyków się już wyleczyli...
pol09.03.2018, 13:43
z chińczykami lepiej nie zaczynać,, nie szukajmy tanio tylko dobrze.
china rulezzzz09.03.2018, 13:39
780 mln różnicy między najniższa i najwyższa ofertą? Chińczycy niech budują lepiej u siebie....
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl