10.03.2018, 11:29 | czytano: 5626

Chińczycy wybudują zakopiankę do Nowego Targu?

Wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie poinformowała, że w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ofert złożyło sześć firm. To prawdopodobnie jedna z nich dostanie zamówienie. Która? Na razie nie wiadomo, ale najtańszą ofertę złożyli... Chińczycy.
Przed otwarciem ofert GDDKiA podała, jaką kwotę zamierza przeznaczyć na tę inwestycję - to 871 milionów złotych. Po otwarciu ofert okazało się, że aż pięć z nich ją przekracza. Budimex z Warszawy zaoferował, że wykona prace za ok. 1,1 mld zł, spółka PORR z Warszawy - za 944 mln zł, TORO i Cooperativa Muratori (Włochy) - za 890 mln zł, Mostostal Warszawa za prawie 1,5 mld, a spółka INTERCOR z Zawiercia za 880 mln zł.
Natomiast najtańsza okazała się oferta spółki Stecol Corporiation z Chin. Chińczycy uznali, że mogą zaprojektować i wybudować zakopiankę z Rdzawki do Nowego Targu za tylko 706 mln zł, czyli za ponad 160 mln zł mniej niż przeznaczyła na to zadanie GDDKiA i o ponad 170 mln taniej niż wynosiła druga najtańsza oferta złożona na przetarg.

Teraz złożone oferty zostaną zbadane, by ustalić, czy spełniają kryteria przetargowe. O wyborze najkorzystniejszej z nich zadecyduje suma punktów przyznanych według następujących kryteriów: cena – 60 % , właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9%, równość podłużna nawierzchni - 8%, personel wykonawcy - 6%, termin realizacji kontraktu - 12% oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego - 5%.

Teoretycznie najtańsi Chińczycy mają największą szansę na wygranie przetargu. Stanie się tak, jeśli komisja przetargowa uzna, że cena jaką zaproponowali nie jest rażąco niska i gwarantuje właściwe właściwe wykonanie kontraktu.

Budowa zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu potrwa 4-5 lat. Wszystkie firmy, które zgłosiły się na przetarg zaoferowały, że zrobią to w 49 miesięcy, czyli w cztery lata. Dodajmy, że do okresu projektowania zalicza się jednak każdy rok w całości, natomiast w okresie prac budowlanych do okresu budowy nie wlicza się trzech miesięcy zimowych.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP, o długości 16,136 km, szerokości jezdni 2x3,50m. Powstanie cztery węzły drogowe : Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady). Ponadto wybudować trzeba drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, kanalizację i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudować infrastrukturę techniczną.

r/
zobacz także
komentarze
Pijak12.03.2018, 08:56
Znowu Chińczycy ? już raz budowali autostradę rozbabrali drogę wykopali dziury i zbankrutowali zostały tylko po nich długi syf i dziadostwo
p.11.03.2018, 18:40
niech mi ktoś wyjaśni ten debilizm? GDDKiA przeznacza 871 mln złotych na budowę! Chińczycy oferują , powiedzmy w granicach tej kwoty, a teraz GDDKiA chce śledztwo? że zaoferowali rażąco nisko?! A kiedy zbierze się jakaś komisja śledcza żeby wyjaśnić dlaczego tak rażąco wysoko zaoferował Mostostal? Tu nie jest 10% mniej lub więcej! tylko 100%.
Kierowiec11.03.2018, 18:28
Po tej drodze beda jezdzic w 90 % nasi,to po kiego diabla chinczyk ? Juz budowali i co ? asfalt sie zwijal zaraz po zrobieniu,a na koniec zwiali
Jasiek z Marchwianej11.03.2018, 18:20
Czyli co ? robotnicy beda chinscy,czy polscy?czy tylko firma i jej wlasciciel Chinczyk? Cos mi tu znowu niepasuje
Smok11.03.2018, 11:05
według następujących kryteriów: cena ? 60 % , właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9%

Czyli ja rozumie, że komuś zależy na zabijaniu ludzi, wynika z tego fragmentu jasno, że najważniejsza jest cena, zaś nieistotnymi są parametry drogi budowanej uwaga kilka już lat na następnych kilkadziesiąt! Przy okazji ubezpieczyciele zarobią, warsztaty zarobią, do szpitali znowu dołożymy...bo cena.

Powinny wrócić madejowe łoża i pnie katowskie.
Zne12310.03.2018, 22:57
SS widzę że jak rozdawali rozumy, to akurat byłeś w toalecie.. Jednak dobrze jest ten świat ułożony, że jedni są stworzeni do myślenia inni do łopaty. Gorzej że tych myślących, wybiera napęd do łopat.. Nic tylk narzekać potrafią, a analiza stanu firmy co jakby Chińczycy wzięli zaliczkę i zniknęli? Są już takie historie znane nawet w naszym kraju, chociaż by 6 lat temu. A on by wybrał, to co najtańsze.. Z jedzeniem i ciuchami tez tak robisz?
Polak10.03.2018, 20:57
Niech Polacy budują.
Loko10.03.2018, 16:33
Do Kierowca

Czesc dwupasmowki bedzie czescia DK49 i pozostanie wlasnoscia GDDKiA a druga czesc ( od alei do Klikuszowej) zostanie zdegradowana do drogi powiatowej lub gminnej. Wtedy odpowiedni zarzadca drogi zdecyduje o ewentualnej budowie skrzyzowan - np z Krolowej Jadwigi.
chinczyk10.03.2018, 16:20
CHińczycy już budowali autostradę w Polsce, rozkopali i ucieki bo niedoszacowali kosztów robocizny. Tu nie chiny nie ma obozów pracy
kierowca z N.Targu10.03.2018, 15:37
Ciekawe czy po jej zbudowaniu obecna dwupasmówka w N.Targu zamieni się w drogę lokalną i powstaną skrzyżowania ( małe ronda ) na ul.Kolejowej ul. Św. Królowej Jadwigi ul.Parkowej / Tobruku ul.Podtatrzańskiej ul. Św. Anny ? Wtedy to miasto choć trochę się odkorkuje.
kierowca z N.Targu10.03.2018, 14:51
Tak czy tak wychodzi na to że drogę i tak zbudują Chinczycy bo dziwnym trafem jako jedyni mieszczą się w budżecie jaki ma GDDKIA Kraków. Niech budują nawet Marsjanie byleby ta droga powstała jak najszybciej.Już w latach 70- tych gdy chodziłem do podstawówki mówiło się o jej budowie. Jest więc szansa,że na emeryturze się nią przejadę.
Ja10.03.2018, 14:21
Najtańsza i najdroższa oferta powinna być z góry odrzucona. Taka zasada rozwiązałaby wiele problemów
j10.03.2018, 14:00
A gawarancie dadzą
Loko10.03.2018, 13:39
Okresy zimowe trwaja 4 miesiace dla tego zamowienia ( od 1 grudnia do 31 marca). Jest 15 miesiecynna projekt i ZRiD. Czyli investycja bedzie trwalan5-6 lat w zaleznosci od daty podpisania kontraktu a nie 4-5.
abc10.03.2018, 12:36
już nam autostrady budowali i może wystarczy?
maja10.03.2018, 12:25
już jedną autostradę budowali Chińczycy -wzięli grube miliony -ludzie zbankrutowali -a drogi ni Chińczyków do dziś nie ma.
Wojtek10.03.2018, 12:15
Już brać się do roboty, bo ta budowa jest bardzo pilna !
SS10.03.2018, 11:51
Te przetargi to FENOMENALNA sprawa.
Naprawdę nie można wymyślić nic lepszego?
I wybranie najtańszej oferty... ech
Zobacz pełną wersję podhale24.pl