29.11.2018, 16:18 | czytano: 6848

Walka o wielki kontrakt, który przyspieszy dojazd pociągiem na Podhale

Arch. Podhale24.pl
Po raz trzeci Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy prac przygotowawczych dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz. Inwestycja ta skróci dojazd pociągiem na Podhale do niecałych dwóch godzin.
Do przetargu wartego ponad 200 milionów złotych stanęły dwie firmy. Już dwukrotnie firma, której ofertę odrzucano, odwoływała się do Krajowej Izby odwoławczej, a KIO dwukrotnie nakazywała PLK jeszcze raz przeanalizować oferty i wskazać zwycięzcę przetargu. Za każdym razem PKP PLK wybierały francuską Agis Rail i tak było i tym razem. W ostatni tygodniu listopada firma z Francji dostała od PLK kontrakt na 212 mln zł. Czy i tym razem wybór spółki kolejowej zostanie zaskarżony i powstrzyma PKP PLK przed podpisaniem umowy na prace przygotowawcze? Czas pokaże.
Prace przygotowawcze, to I etap realizacji ważnego przedsięwzięcia inwestycyjnego PLK, które zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce i w kraju. Etap ten obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, koniecznej dla budowy linii kolejowych na trasie Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Wykonawca dokumentacji projektowej, dostarczy zarządcy infrastruktury kolejowej opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych. Będzie to m.in. koncepcja programowo-przestrzenna (KPP), projekty budowlane i wykonawcze, oraz decyzje administracyjne (w tym m.in. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowę, pozwolenia wodnoprawne). Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

Etapy II i III planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26.

Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Wybudowana będzie również 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do lepszej komunikacji.

Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h.
Wartość przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

Warto przypomnieć, że w marcu tego roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę o wartości 330 mln zł na modernizację linii kolejowej Chabówka – Zakopane.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oprac. r/
zobacz także
komentarze
kogitator02.12.2018, 10:56
@ finansista:
Tak, internauci wiedzą lepiej co, gdzie, kiedy i za ile. Można płacić, i to nawet sporo, fachowcom, tylko żeby to byli polscy fachowcy, bo tu jest Polska a nie kolonia francuska. Pamiętajmy że Francuzi po 1989 roku zamknęli dla Polaków swój rynek pracy. Zamknijmy im nasz rynek pracy teraz - to jest polityczne tango: jak oni traktują nas, tak my traktujmy ich.
ol30.11.2018, 08:06
...finansista...widocznie nie możesz uwierzyć,,że Polacy są mądrzy i mogą coś zrobić.Jeżeli jesteś zakompleksiony ,to Cię rozumię.Polakom trzeba dać szansę i godną zapłatę.
qwerty30.11.2018, 07:48
Chodzi o ten przetarg:

https://...

a prawidłowa nazwa firmy to Egis Rail, w tym artykule ktoś się pomylił.
Qrczak30.11.2018, 01:14
Dwie godziny to ciągle za długo.
finansista29.11.2018, 23:16
Śmiech mnie ogarnia czytając komentarze.Internauci wiedzą lepiej co gdzie,kiedy i za ile.Po co płacić fachowcom,internauci wszystko zrobią za pół darmo...
gumis29.11.2018, 19:58
Predkosci kosmiczne :D 120 i 160 !!! I nie w milach tylko kilometrach/h .Nosz cud nad cudami i to wszystko w ciagu 7 lat :D
Loko29.11.2018, 19:55
Nie mozliwe jest rozpoczecie nastepnych etapow w 2020 bo do nich potrzebna jest dokumentacja, ktora ma byc opracowana w tym przetargu a mamy koniec 2018 i brak umowy z wykonawca. Poza tym ta linia nie ma zapewnionego finansowania jeszcze, a mowimy tu o okolo 7 mld zlotych. Optymistyczny wariant to oddanie tej lini okolo 2030 roku. I to jest bardzo optymistyczna data ( np PiS musi wygrac kolejne wybory i dalej chciec ja budowac)
pilot w29.11.2018, 19:16
Co do Francuzów. Pilotowałem wycieczkę z Francuzami i nie mogli się nadziwić, że przejazd z Krakowa do Zakopanego zajmuje drugie tyle czasu pociągiem niż autobusem.
Jola29.11.2018, 19:15
Walka o wielki kontakt
czytam, czytam i dalej nie wiem czy elektrycy na projektowanej linii będą montować jeden duży kontakt czy kilka mniejszych.
Niby literówka ale jak wiele zmienia.
chochlik elektryk29.11.2018, 19:02
Walka o wielki KONTRAKT ?
Czy kontakt ?
oli29.11.2018, 16:54
Kontrakt muszą dać żabojadom,bo z Makronem nie mogą się dogadać ,to się muszą podlizać.Może dadzą po połowie Makreli i Makronowi.Czy nie ma w Polsce odpowiednich wykonawców?Tyle milionów dawać obcym,chyba ,że to Francuzi będą podróżować tymi pociągami a nie Polacy.
Sławek 5829.11.2018, 16:31
Proszę nie mylić PKL z PLK :))))) fajna rzecz...do województwa w 2 godz...niecałe :)....
Zobacz pełną wersję podhale24.pl