27.08.2019, 08:20 | czytano: 7237

Znany krakowski profesor ma nowoczesne i kontrowersyjne pomysły na poprawę bezpieczeństwa w Tatrach

Arch. Podhale24.pl
Filozof, etyk, polityk i lewicowiec prof. Jan Hartman z Krakowa uważa, że być może krzyż na Giewoncie należałoby pokryć przezroczystym plastikiem czy innym nieprzewodzącym materiałem, by uniknąć kolejnych tragedii, jak ta ubiegłotygodniowa. Jego zdaniem, konieczna jest nowa organizacja ruchu turystycznego w Tatrach m.in. poprzez ograniczenie liczby turystów.
Szef Zakładu Filozofii i Bioetyki na Wydziale Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie odniósł się do ostatniej tragedii na Giewoncie. Przypomnijmy, iż podczas burzy zginęły cztery osoby, a ponad 100 zostało rannych. - Gdyby nie był to krzyż, lecz metalowa wieża, dawno już by ją rozebrano. Ale krzyża nikt nie ruszy, z lęku przed Kościołem i katolikami. Tam, gdzie w grę wchodzi ideologia i władza kulturowa, bezpieczeństwo się nie liczy - uważa.
Jan Hartman proponuje również zmiany w organizacji ruchu w najwyższych polskich górach. Wśród nich m.in. zamknięcie wysokich Tatr na zimę, ograniczanie liczby turystów wybierających się w niebezpieczne partie gór, zakaz wejść w góry w burzowe dni, uruchomienie nowych szlaków w celu rozładowania ruchu w Tatrach czy likwidację transportu konnego do Morskiego Oka.

Więcej na blogu hartman.blog.polityka.pl

r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
gut29.08.2019, 17:25
Z transportem do MOka, to ma facio rację.
Marcela29.08.2019, 11:03
Plastikiem może obłożyć sobie gwiazdę Dawida nie nasz Krzyż.
Góral z Pienin28.08.2019, 16:05
Czemu Pan Bóg obdarzył tych potomków króla Davida takim zaufaniem i nawet powierzył tablice z dziesiędziorgiem przykazań????
Bez przerwy , na całym świecie robią coś wbrew ludzkim uczuciom , odczuciom mając przekonanie , że są nieomylni. Komuna , lewactwo , lichwa , banksterzy to ich "dzieła" i tu taki chłopek ma czelność powiedzieć co my mamy zrobić z krzyżęm na Giewońcie. Wstyd Panie Profesorze. A może przemówiłby Pan do rozumu tym Panu podobnym filozofom ŻE JAK IDZIE BURZA TO TRZEBA DO DOMU WRACAĆ . TAK PO PROSTU DLA SWOJEGO BEZPIECZENSTWA I BY ZA GŁUPOTĘ NIE MUSIELI RATOWNICY PŁACIĆ ZDROWIEM A CZASEM I ŻYCIEM
Pola28.08.2019, 07:58
To wstyd dla tych co ich uczył owy profesor ,ręce precz od krzyża sesorku
plastikowy profesor filozof28.08.2019, 07:33
Piorun to nieujarzmiona siła natury która jest nieprzewidywalna i nieuchwytna. I gość który nazywa siebie profesorem chce obkładać krzyż plastikiem.
Wicher28.08.2019, 07:21
Panie Hartman ! Tu jest Polska nie Izrael !!!
Wonżyd28.08.2019, 07:13
Takie wypociny to w Izraelu a nie na Podhalu.
aaa28.08.2019, 06:05
Obserwator..czas zmienić lekarza - ten cię oszukuje...
nie profedsor28.08.2019, 00:53
pan profesor wymyślił nową teorię odgromową.
Dla nie wtajemniczonych, ochronę przed bezpośrednim rażeniem wynalazł w 18-ty wieku Benjamin Franklin, zastosował to w swoim domu i dzięki temu rozwój ochrony odgromowej wzrósł do takiego poziomu, że każdy budynek, słup wieża nadawcza, stacja transformatorowa, nawet Pałac Kultury i Nauki jest stosownie uziemiona.
Pytanie podstawowe: czy wszystkie wymienione obiekty są z plastiku?
Skoro pan profesor jest etykiem, niech zajmie się etyką, a nie wypisuje bzdury na iny temat.
To była wielka tragedia, zginęło za dużo ludzi.
Czy fakt zaistnienia w "internecie " wyłącza myślenie zwiedzających nasze piękne, ale zarazem niebezpieczne góry.
Podstawa: więcej pokory do sił przyrody.
Moje pytanie: czy np. w Ameryce są plastikowe wieżowe.?
Jaworina27.08.2019, 22:26
Baba - Wielki szacunek! Bardziej trafnie się nie da !
Ala27.08.2019, 21:55
Dalej idą jak owce na rzeź,nic ta ogromna tragedia turystów nie nauczyła,znak naszych czasów,nie wyciąganie wniosków ,tylko patrzeć jak ratownicy znów będą mieć pełne ręce roboty równocześnie narażając swoje życie.
Ciemna gwiazda27.08.2019, 21:26
Wystarczy na niego popatrzeć i człowiek czuje się zagrożony.
BIO FI LIA27.08.2019, 19:27
Ej Narodzie ! Co się stało ?
W szkole uczyć się nie chciało !
Jakiż tu jest powód sprawczy ?
Zanikł instynkt samozachowawczy ?
Który mądry dałby radę
Pieszo wejść na autostradę ?
Kto odważny z dzieckiem z żoną
Jeździłby wciąż lewą stroną ?
I dla kogo fajna heca????????
Trzymać rękę w środku pieca ?
A włożysz palec do kontaktu dziury ?
NIE ! -Lepsza misja samobójcza w góry ?
No i Tatrach jest O JEJEU !!!!!!!!!//////
W głowie pustki po oleju !!!!!!!!!!!!!!!\
TAKICH szybko stamtąd gońcie !!!!!!!!!
W burzy ! W szpilkach ! "Na Giewoncie ">=-+
Gdzie Wasz odruch zachowawczy ?
Gdybyż na TO znaleźć zastrzyk !
Wtedy Rada Narodowego Ocalenia
Zarządziła by masowe szczepienia
I MIAST KRZYŻA NA GIEWONCIE
NAKAZAŁA BY USUNĄĆ :(((((((
NIEKTÓRYM PROFESOROM
FEJS NA KOŃCIE
E.J.Charczuk27.08.2019, 19:26
Widocznie Panu Profesorowi Hartmanowi nie wystarczają funkcje w loży B'nai B'rith oraz w Polskim Stowarzyszeniu Racjonalistów, skoro stara się zaistnieć niezbyt na razie racjonalnie na płaszczyźnie, na której, jak widać, raczej w cale się nie zna
Bb27.08.2019, 16:39
Co do ograniczenia turystów zgadzam się ale krycie krzyża czymś plastikowym i to ma uchronić od piorunów. Moi sąsiedzi też mają różnego rodzaju zabezpieczenia przed piorunami w tym ochrono piorun na dachu drewnianym ale jak przyszła burza i raz strzeliło to w domu odrazu spaliło wszystkie kontakty i gniazdka. U mnie nic się nie stało a mieszkam obok.
skeptic27.08.2019, 15:04
Przydałaby się jeszcze jedna opinia naukowego autorytetu, np .profesora AGH czy PK, w temacie jak ten krzyż pokryć i jakim materiałem. W pewnym sensie to jest wyzwanie, np. dla Instytutu Fizyki Ciała Stałego na AGH (o ile się nie mylę to tam są tworzone nowe stopy i tworzywa do pokrywania barierek, blach itd.), świetna okazja do pokazania swego dorobku. Byłby to świetny przykład zasady: filozof teoretyk UJ wskazuje kierunek działania, a profesor nauk stosowanych AGH realizuje ten pomysł, i obie krakowskie uczelnie idą w przyszłym roku o parę oczek wzwyż w prestiżowym rankingu uczelni Shanghai (z pewnością miejsce w czwartej setce dla UJ i dopiero w siódmej setce dla AGH to cokolwiek skromnie nasze dwie flagowe uczelnie wypadają w tym rankingu).
stan27.08.2019, 14:10
Ani uczony , ani profesor zwykła ***
Obserwator27.08.2019, 14:01
Jezeli chodzi o ratownikow TOPR to sama nazwa mowi tatrzanskie OCHOTNICZE pogotowie ratunkowe..wiec skoro ochotnicze to o jakich pieniadzach mowa..teraz stali sie,, elita,,, niech zmienia nazwe na TZawodowePR.bo sa zawodowi ratownicy ... kiedys w TATRACH ratowali tylko bezinteresownie a teraz...szkoda gadać...mozna zawsze sprobowac na budowie codziennie po 12 godzin...a akcje w gorach zdarzaja sie rzadko..a taka raz na 100 lat
Swiadek turysta27.08.2019, 13:33
Panie Hertman /.../ Pioruny biły wszędzie ,po skałach głównie i w koło,ale nie do krzyża,kto takich mu bzdur naopowiadał.
Spod Giewontu27.08.2019, 12:15
Ciężko uwierzyć, że takie bzdury wygaduje profesor.
Na pański rozum to wszystkie szczyty należy pokryć plastikiem. W Czerwone Wierch, Świnicę czy inne szczyty też uderzył piorun po ino, że nie ma tam krzyży. W Kościelisku walnęło w drzewo, więc pańskim rozumowanie wszystkie drzewa należy pokryć plastikiem. Panie profesorze żadne plastiki nie pomogą, jeśli braknie logicznego myślenia. Gdy nadchodzi burza, to że szczytów się schodzi, a nie odwrotnie.
rab27.08.2019, 11:36
Wydziały filozofii powinny być zamknięte.Jacyś durni ludzie po nich wychodzą.Nawet ta Magda z Rabki z marszu miłości też skończyła filozofię.Ale co się dziwić jak mają takiego wykładowcę ,jak Hartman ,to szybko namiesza im w głowach.
mysz 2727.08.2019, 11:32
baba zgadzam się z Tobą w stu procentach
Pepe27.08.2019, 11:31
Teraz rozumiem dlaczego UJ powoli traci renomę..
gorol27.08.2019, 10:58
Ten Pan lepiej niech się nie wypowiada na temat jakiegokolwiek krzyża !!!
Dr Natura27.08.2019, 10:51
W górach skały, w lesie drzewa, a krzyż do kościoła jak już tak chcecie aby wszystko było zgodnie z naturą.
baba27.08.2019, 10:51
Ludzie, czym Wy się podniecacie? Prowokującą wypowiedzią faceta, który tyle wie o górach, co ja o fizyce kwantowej? Krzyż na Giewoncie był, jest i będzie, bez względu na niedorzeczne pomysły prof. Hartmana.
Problem tkwi gdzie indziej. Wyhodowaliśmy sobie pokolenie ludzi, dla których myślenie i krytycyzm to abstrakcja. Jak długo ludzie nie zaczną myśleć i ponosić odpowiedzialność za swoje decyzje nic się nie zmieni. Żadne, choćby i najsłuszniejsze, nakazy i zakazy nie pomogą, bo zawsze znajdzie się jakiś głąb, który je złamie.
Kiedy oglądam w TV wypowiedzi poszkodowanych aż mnie telepie. Zero refleksji, zero poczucia winy, za to poczucie krzywdy nadęte jak balon. Nikt, absolutnie nikt, z nich nie wymyślił, że gdyby w porę zawrócił (a mieli taką możliwość) nic by mu się nie stało. To, że prawie 300 ludzi (TOPR, służby mundurowe, służba zdrowia), tylko przez ich głupotę i arogancję miało pełne ręce roboty, o kosztach finansowych nie wspominając, nikt z poszkodowanych się nawet nie zająknął. Żadnego
"dziękuję", bo przecież ta pomoc im się należała. Poszkodowani mieli kaprys wejść na Giewont i tylko to się liczyło , a to że potem ktoś inny musiał ryzykować własne życie, żeby ich ratować? To co, od tego jest, za to mu płacą, a że marne grosze, co to nas turystów obchodzi.
Szanowni turyści, pamiętajcie, że góry (wszystkie) zawsze są groźne, bezwzględne i mściwe i każdego kto je zlekceważy ukarzą szybko i dotkliwie. Więc kiedy następnym razem przyjdzie Wam do głowy jakiś głupi pomysł, pomyślcie o tym...
malwina27.08.2019, 10:41
Tytuł profesora nie świadczy o inteligencji.
fan politycznej propagandy27.08.2019, 10:25
haha, pokryjmy mózgi ludzi przezroczystym plastikiem żeby ich głupota nie przechodziła na innych ludzi, myślę że wtedy unikniemy wielu innych tragedii, a i może Polak Polaka bardziej będzie szanował.

Jak ja widzę artykuły takiego typu, to zaczynam się zastanawiać w jakim ja świecie żyję...

Dramat ludzie, dramat!!!

To nie góry są winne, to nie krzyż jest winny, NIEKTÓRZY LUDZIE TO IDIOCI!!!!!!!!!!!

Gdybyśmy mieli wyobraźnie, umieli z niej korzystać, to nie doszło by do żadnej tragedii.

A tak, selekcja naturalna, nie umiesz unikać niebezpieczeństwa to stanie ci się krzywda...

proste jak budowa cepa!!!!
nie ślepy27.08.2019, 10:23
Najwięcej zabija głupota! Głupota lewacka zabija podwójnie! A głupota lewacka, POtwierdzona tytułem profesora zbija potrójnie!
Gdy się jeszcze weźmie pod uwagę z jakiej nacji wywodzi się ten pożałowania godny profesor i jaki jest wkład tej nacji w uszczęśliwianie ludzi na całym świecie, to cud, że w ogóle nie każe nas zlikwidować w imię naszego "bezpieczeństwa" ...!?
avivat27.08.2019, 10:14
Filozof, etyk....i to wszystko tłumaczy! Gdyby się wypowiedział FIZYK - może warto byłoby się zastanowić. Niestety wiedza o przewodnictwie prądu itp. itd. pozostawia u tego pana z tytułem profesorskim wiele do życzenia.
przewodnik27.08.2019, 09:57
Bardzo tarfny pomysł to co sie dzieje pod szczytem Giewontu to szczyty głupoty , ludzie chodza sobie po głowach, ilu ich jeszcze ma zginąć ?
Bolek27.08.2019, 09:50
Tytuł w oczy kole. Jaki on znany profesor?? Chyba, że tą ową "znaność" zawdzięcza jednemu wpisowi o usunięciu krzyża... bo jakoś wcześniej znany to ten osobnik nie był. Pan Hartman to z Sorosem sobie mogą ręce podać. Uwiera go wiara i symbole religijne. A niech cie uwiera lekaku i piecze z zadzie! Nie trafiłeś ze swymi przekonaniami na podatny grunt co też cie boli i zdzierżyć nie możesz. Źle Ci to wyjedź z Polski, zabierz ze sobą Sztura i paru innych. My Polacy swój rozum mamy- nie wygrasz.
Miastowa27.08.2019, 09:40
Szanowny Panie Profesorze!
Właśnie jest zakaz wchodzenia na Giewont i co???? Z dziećmi się nadal pchają. Na bezmózgowców niestety nie ma lekarstwa. Dla Polaka zakaz jest tylko zachętą!
baciok@27.08.2019, 09:37
I po co przytaczać opinie tego Pana. Szkoda czasu i zdrowia intelektualnego.
Ala27.08.2019, 09:30
Ma rację całkowicie jeśli chodzi o reorganizacji ruchu w Tatrach.To jest masakra a nie turystyka,masa ludzi różnie się zachowujących,nie dbających o własne bezpieczeństwo,tony śmieci.Na wyjście w wyższe partie powinno być wykupione ubezpieczenie,żeby było na akcje ratunkowe i na godne pensje dla ratowników.Zlekcewazenie zasad bezpieczeństwa powinno skutkować zapłaceniem kosztów akcji ratunkowej,może wtedy turyści nauczą się szanować swoje życie i życie innych ludzi.Nie wspominając o ogłoszeniu zwierząt.
k27.08.2019, 09:29
Zdemontować i po problemie. Jasiu miejże ździebko odwagi i nazwij rzecz po imieniu.
pwd27.08.2019, 09:18
W rzekach i jeziorach toną ludzie. Osuszyć rzeki i jeziora!!! Albo nauczyć pływających zasad bezpieczeństwa nad wodą? Nie, lepiej osuszyć!
Janosik27.08.2019, 09:07
Pana Hartmana krzyż uwiera, bo wywodzi się z narodu, który krzyżował na nim Chrystusa.
Niedawno pisał:
Krzyż nadal zabija! Usunąć z Giewontu.
Teraz mu się odmieniło?
Zostaw krzyż w spokoju panie Hartman. Piorun może cię trafić w każdym miejscu. Nie tylko na Giewoncie.
Gdyby Krzyż zabijał to pana dawno już by nie było.
Gustaf27.08.2019, 09:04
Typowy lewicowiec - On wie lepiej co jest dla Ciebie najlepsze, zadba dla Ciebie o wszystko i rozwiąże każdy Twój problem - nawet jeżeli Ty będziesz uważać dokładnie odwrotnie. Ciekawe dlaczego uważa, że to akurat On ma rację.
na Giewont27.08.2019, 08:42
Słusznie prawi
Haha27.08.2019, 08:32
Co za człowiek hahaha haha kto mu dał taki tytuł? Czy on sam siebie słyszy jakie bzdury wygaduje? Może tak zamknąć na całym świecie góry to nie beda ludzie ginęli, wszystkie jeziora i brzegi morz ogrodza kolczatkami żeby się nie topili na drogach co 5m powstawiaja spowalniacze żeby nie było wypadków i wszyscy będziemy żyli długo i szczęśliwie bez żadnego zagrożenia hahahaha jak się nie ma mózgu to nic nie pomoże. Żadne zabezpieczenia...
Ola27.08.2019, 08:29
Kretyn.
4you27.08.2019, 08:26
Krakowski uczony niech zostanie w krk
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl