22.11.2019, 19:18 | czytano: 6192

Podpisano umowę na dofinansowanie tzw. "kolejowej zakopianki"

zdj. CUPT
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z PKP PLK umowę o dofinansowanie inwestycji w modernizację linii kolejowych na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Wartość inwestycji wyniesie 1,5 mld zł, czyli o połowę więcej, niż planowano. Unijne dofinansowanie to blisko 716 mln złotych.
Umowę podpisali Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK S.A.
- Polska kolej cieszy się coraz większym zaufaniem pasażerów, o czym świadczą wyniki przewozowe. Chcemy, by rosła liczba pasażerów oraz ilość towarów przewożonych koleją. Dzięki realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego tworzymy spójną sieć kolejową, z której korzystają pasażerowie, zapewniając jednocześnie coraz lepsze warunki przewozu towarów. /.../ Podpisana dziś umowa na ponad 715 mln złotych dofinansowania unijnego na rozwój transportu kolejowego w Małopolsce jest kolejnym krokiem do krótszych podróży koleją z Krakowa na południe Polski - mówił podczas uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Korzyści z dzisiaj podpisywanej umowy można streścić w trzech słowach: bezpieczeństwo, ekologia, dostępność. Po modernizacji znacznie zwiększy się bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym. Projekt przyczyni się również do zmniejszenia oddziaływania linii kolejowej na środowisko. Co ważne, szczególnie dla mojego resortu, który zajmuje się Programem Dostępność Plus, po zakończeniu inwestycji zostaną wyeliminowane bariery architektoniczne na peronach - dodała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska – Jedynak.

Odcinki objęte inwestycją przebiegają m. in. przez tereny powiatów: nowotarskiego, suskiego, tatrzańskiego i wadowickiego.

W ramach projektu przewidziano: modernizację 19 stacji i 11 przystanków osobowych; budowę 6 przystanków osobowych; przebudowę 16 mostów i 2 wiaduktów; pracę na liniach kolejowych o łącznej długości 116,744 km.
Inwestycja ma być zakończona do końca 2023 r.

- Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii z Krakowa do Zakopanego ma istotne znaczenie dla mieszkańców regionu oraz rozwoju turystyki i gospodarki. Wymierne korzyści to krótsze podróże w Tatry i lepsze dojazdy do szkół i pracy - skomentował Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK S.A.

opr.s/
zobacz także
komentarze
Typ724.11.2019, 15:14
Projekt ma istotne znaczenie dla mieszkańców regionu..... Faktycznie ma znaczenie.... Szczególnie widać to przy modernizacji odcinka Lasek-Nowy Targ, zostaną nam mieszkańcom rozjeżdżone działki, poniszczone drogi, błoto...... Korzyści będą i owszem.... Dla Gmin Podtarzańskich bo dla Kotliny Nowotarskiej raczej mierne.
Baca23.11.2019, 17:38
czegoś tu nie rozumie odcinek Lasek - Nowy Targ jest teraz remontowany kompleksowo to na co pójdą teraz pieniądze ??
Rubel23.11.2019, 17:35
jest i nasza Paluchowa bez niej nie ma zdjęć
Pryk23.11.2019, 16:34
do "."
Przełączka będzie w Chabówce i nie będzie już zmiany kierunku jazdy.
Lęg na łęgu23.11.2019, 14:46
Mam nadzieję, że za taką kasę zrobią to jakoś porządnie i będzie rzeczywiście przejazd koleją konkurencyjny czasowo do jazdy autobusem/autem. Dobrze też, żeby był konkurencyjny i cenowo. I oczywiście punktualność muszą trzymać. Wtedy sukces zapewniony.
to nie wina Tuska23.11.2019, 09:32
Nic nie zrobiliście przez 4 lata, więc do roboty. Cały czas robicie sobie zdjęcia.
.23.11.2019, 09:12
Czy będzie przełączka w Chabówce,tak jak jest w Suchej Beskidzkiej?
cichy23.11.2019, 08:44
#franek branek, juz na przejeździe(skrzyzowaniu) w Szaflarach zamontowali sygnalizacje świetlna , już tylko czekamy aż ktoś zginie i będzie pretekst do włączenia jej
Loko23.11.2019, 01:27
To jest tylko dofinasowanie na remont obecnej linii. Nic wiecej. Nawet zapomnili o peronie pierszym w Nowym Targu, ktory nie jest remontowany. Mozecie narazie zapomniec o przerobieniu przejadu przez Ludzmierska czy w Szaflarach. To jest tylko modernizacja obecnej lini za grube piniadze. Wcale szybciej do Krakowa nie pojedziecie po skonczeniu, bo lina w dalszym ciagu bedzie miala ta sama geometrie.
Star pryk23.11.2019, 00:08
To Starosta Faber jest odpowiedzialny. On od 2 lat obiecuje. I nic. Wcześniej to się robiło. Krzysiek to dobry chłopak ale cosik 2 lata słabo. Nima cym popchnąć pewnie.
hirt22.11.2019, 22:34
Wielkie mi halo, po starej trasie. Jeszcze rządząca ekipa nic nie skróciła czy wyprostowała zakręt na drogach. Nowy Targ - Nowy Sącz rozgrzebana robota, jedziesz w ograniczeniu 40km/h albo po dziurach. Podobnie jest na DW Mszana - Zabrzeż. Proszę państwa, weźcie się poważnie do roboty bo nie znać was podobnie jak na tych zdjęciach.
franek baranek22.11.2019, 20:52
moze w koncu pomyślcie nad przejazdem kolejowym w szaflarach kierunek maruszyna , bo korki sie tworzą a koleje nadal nic z tym nie robią
Esteta22.11.2019, 20:42
Robotnicy pracujący przy modernizacji PKP powinni jeszcze nauczyć się sprzątania po sobie. Zostawiają przy torach i na polach masę śmieci po sobie; plastikowe butelki, reklamówki, styropianowe pudełka itp.
jeszcze optymista22.11.2019, 19:35
Super. Może zmniejszy się ta ogromna liczba samochodów na zakopiance i ten straszny smog (jak twierdzą specjaliści jeden samochód psuje jakość powietrza tak jak 100 "kopciuchów" (patrz: relacja z obrad rady na podhale24). A ileż to zdezelowanych samochodów jeździ po naszym mieście i po drogach powiatu!
Zobacz pełną wersję podhale24.pl