16.12.2019, 16:58 | czytano: 4842

Kolejowa "zakopianka" do przebudowy. Z Krakowa do Zakopanego w 2 godz. 15 minut

Fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
Za przeszło 716 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudują ważne linie kolejowe w Małopolsce. Dziś zarządca infrastruktury podpisał umowy na ostatni odcinek kolejowej „zakopianki” z Suchej Beskidzkiej do Chabówki, oraz modernizację linii kolejowej z Wadowic do Andrychowa.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację ostatniego, środkowego odcinka kolejowej „zakopianki”, z Suchej Beskidzkiej do Chabówki. Prace za ponad 587 mln zł wykona Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej do 2023 roku. Podróżni zyskają dzięki inwestycji wygodny dostęp do pociągów w 8 lokalizacjach, m.in. w Skawie, Jordanowie i Bystrej Podhalańskiej. Projekt obejmuje wymianę niemal 32 km torów i 45 km sieci trakcyjnej. Modernizację przejdą również 24 mosty i 3 wiadukty kolejowe. Wykonawca ma 46 miesięcy na dokończenie zadania. Podobnie jak przy innych inwestycjach na tym szlaku prace torowe będą tak koordynowane, by pociągi mogły kursować w czasie zwiększonego zapotrzebowania tj. w okresie świątecznym i w trakcie wakacji.
Intensywne prace toczą się na dwóch innych odcinkach tego szlaku kolejowego: ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej i z Chabówki do Zakopanego. Na trasie z Krakowa do Zakopanego, efektem wszystkich prac, realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r., będzie wyższy standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach oraz krótsze podróże do stolicy Tatr. Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się o ponad godzinę, tj. do ok. 2 godz. 15 minut.

Podpisanie umowy odbyło się w Krakowie obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, wojewody Pitra Ćwika, poseł Anny Paluch i wicemarszałka województwa Łukasza Smółki.

Źródło: PLK PKP, materiały prasowe, oprac. r/
zobacz także
komentarze
elektryk17.12.2019, 12:05
kiedy budowano linię do Zakopanego prędkości pociągów były mniejsze i wagony znacznie krótsze. Do tego dostosowane są profile zakrętów. Aby dostosować do dzisiejszego taboru, tak aby nie wypadał z szyn przy większej prędkości, trzeba by całkowicie przebudować linę - pościnać zakręty. W praktyce było by to budowanie nowej linii.A jaki sens miałaby taka przebudowa podrzędnej linii, która nigdy nie będzie opłącalna. Trzeba się pogodzić z tym, że pociągi zawsze będą tu wolno jeździć.
I co tu porównywać do luxtorpedy... to bzdura. Luxtorpeda to jeden pojazd trochę dłuższy od autobusu.Zabierał około 20 pasażerów, a bilet kosztował tyle co miesięczna pensja. Rekordowy przejazd odbył sie tylko raz, w celach reklamowych (jak widać skutecznie bo do dzisiaj ludzie wierzą że można w 2 godziny dojechać). Na ta okazję przygotowano trasę, zamknięto wszelkie przejazdy, policja pilnowała trasy, przy każdej zwrotnicy czuwał kolejarz aby błyskawicznie przestawić. A później była proza życia czyli kursowanie w normalnych warunkach i juz tak szybko nie było. Chociaż czas przejazdu był i tak niezły. No ale to jednak mały pojazd a nie pociąg. Ciekawe ilu ludzi dzisiaj zapłąciłoby miesięczną pensję za 2,5 godzinny przejazd do Zakopanego
Do fya17.12.2019, 11:22
Nie pomyślałeś może że stan kolei na trasie Kraków-zakopane jest w złym stanie? Nie można porównywać z Szwajcaria gdzie mają lepszy stan kolej i inny system szyn.
To co się teraz dzieje to śmiech na sali. 15 lat poprawy jakości kolei i dalsze remonty nie są zadowalające dla nas wszystkich skoro nadal autobusy jeżdżą szybciej pociąg.
fya17.12.2019, 09:00
D "Do fya"

Którą firmę przewozową reprezentujesz zakręcie? Na pewno nigdy nie byłeś w Szwajcarii. To co mówisz to bajki!
dziadek16.12.2019, 23:31
Gwiazda Pienin w błysku fleszy, a Podhale i Nowy Targ z coraz gorszym powietrzem...
Do fya16.12.2019, 21:31
A nic nie pomyślałeś że trasa z Krakowa do Zakopanego maja duże zakręty i duże różnice wysokości? Można jeździć maksymalnie 110 km/h i to tylko blisko Krakowa a z Krakowa do Warszawy jest w miarę płaski teren o małej zróżnicowanej wysokości więc można jeździć do 180 km/h. I teraz oblicz ile czasu może pokonać pociąg na tej trasy a ile na trasie do Zakopanego.
Widoczne nigdy nie siedziałeś w pociągu do Zakopanego z Krakowa.
zako-pion16.12.2019, 20:58
Bez Paluchowej to nie byłoby to takie ważne !
leming doskonały16.12.2019, 20:50
To tylko 3 - TRZY - MINUTY szybciej od Luxtorpedy, która tą trasę w LATACH 30 UBIEGŁEGO WIEKU pokonywała w czasie 2 godziny 18 minut - hahaha - śmiech na sali.
Adam16.12.2019, 19:53
Niektórzy mówią wystarczy nie kraść. Brawo Rząd PIS. Dziękujemy.
Tuskolinio16.12.2019, 19:09
@fya.Kolej budowali za nieboszczki Austrii,i tak to zrobili najlepiej na te warunki.Szybciej to tylko w Japonii by było.
zainteresowany16.12.2019, 19:05
Czy to oznacza kolejne odsunięcie w czasie budowy nowej linii Podłęże-Piekiełko?
Nie wierzę w te 2 godz 15 min po starej trasie Kraków - Zakopane. Trasa prowadzi dookoła, jest kręta i ma mocno pod górkę, poza tym jest tylko jedna para torów, ciągłe mijanki i przystanki.
A tak w ogóle, przy takich nakładach to bilety powinny być darmowe - dochód z ich sprzedaży to promil wydatków państwa.
Poddany16.12.2019, 18:38
Bardzo proszę o wybudowanie wiaduktu wielopoziomowego na skrzyżowaniu ulicy Ludźmierskiej z torami kolejowymi w Nowym Targu.
fbb116.12.2019, 18:18
Po inwestycjach pomiędzy Kalwarią a Krakowem pociąg osobowy jedzie o ponad20 minut dłużej. Żenua.
chowaniec16.12.2019, 18:06
O Panna Paluch znowu pozuje do fotek :)) Tym razem w nowej czerwonej sukience. /.../
k16.12.2019, 17:41
Przecież to już było. Odgrzewany temat i ciągłe bicie piany bez efektów.
MiKi16.12.2019, 17:20
Szał
fya16.12.2019, 17:01
Czy to jakiś głupi żart? Z Krakowa do Warszawy jest dwie i pół godziny! Z Krakowa do Zakopanego powinno być 30 minute. Co tu się naprawdę dzieje?
Zobacz pełną wersję podhale24.pl