01.03.2020, 17:09 | czytano: 7073

Nowotarskie obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych (zdjęcia)

zdj. Szymon Pyzowski
NOWY TARG. W tym roku 1 marca obchodzony jest Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Jak napisał w 2010 r. prezydent Lech Kaczyński, który był inicjatorem uchwałodawczym ustanowienia tego święta - "to wyraz hołdu dla żołnierzy drugiej konspiracji za świadectwo męstwa, niezłomnej postawy patriotycznej i przywiązania do tradycji niepodległościowych, za krew przelaną w obronie ojczyzny".
W obchodach zorganizowanych przez Nowotarską Grupę Mieszkańców "PAMIĘĆ" i Podhalańską Grupę Rekonstrukcji Historycznych Błyskawica wzięli udział mieszkańcy, reprezentacje szkół, organizacji i zrzeszeń oraz władze Miasta.
W kościele pw. Św. Katarzyny odprawiona została msza św. w intencji Żołnierzy Wyklętych, Niezłomnych. Przygotowana została krotka inscenizacja patriotyczna, a przy Krzyżu Katyńskim odczytano Apel Poległych, odśpiewano hymn i złożono kwiaty.

W 2011 r. dzień 1 marca został ustanowiony świętem państwowym – Narodowym Dniem Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Jest to święto, honorujące i upamiętniające żołnierzy polskiego podziemia antykomunistycznego i antysowieckiego działającego w latach 1944 – 1963 w obrębie przedwojennych granic RP.

s/ zdj. Szymon Pyzowski
Może Cię zainteresować
komentarze
abc05.03.2020, 00:08
To przecież J. Kuraś "Ogień" wstąpił do PPR! obudźcie się wreszcie...
Harcerz03.03.2020, 22:16
Harcerki z ZHR chyba nie prezentują się tak, jak mówi regulamin. Ta z lewej jest bez nakrycia głowy, a ta z prawej jest w czapce cywilnej. Mundur harcerski to też odpowiednie nakrycie głowy. Pozdrowienia dla drużynowego.
Jasiek03.03.2020, 15:23
@zwz:A propos prawdy, wg księdza J.Tischnera są trzy,pewnie je znasz,więc ta ostatnia pasuje do Twojej teorii o "bohaterze" ogniu.
Teresa02.03.2020, 18:29
Do Piotrek,
Szanowny Panie, nie wiem skąd ten wniosek., bo nie przypominam sobie, byśmy kiedykolwiek razem, normalnie, spokojnie i rzeczowo dyskutowali na ten temat, o ile oczywiście jest Pan w stanie zrozumieć, co mam na myśli pisząc o dyskusji, czy dialogu. Pański sposób rozumowania, podobnie jak niektórych innych Komentatorów świadczyć może o jednym - o bardzo pokrętnej, a w obecnej polskiej rzeczywistości popularnej wśród rządzących metodzie postępowania i traktowania ludzi o odmiennych poglądach. Otóż, gdy merytorycznych argumentów Panu i Panu podobnym brak, to sięgacie albo po inwektywy pełne pogardy albo odwracacie przysłowiowego kota do góry ogonem, czyli mówiąc wprost wymyślacie sobie rzeczywistość, w tym przeszłość pasującą do Waszych tez i rozpowszechniacie swoje fantazje, a mówiąc wprost kłamstwa, z uporem maniaka lub cynika, który przeświadczony jest, że jak powtórzy nieprawdę 100 i więcej razy, to hokus pokus zmieni się to w prawdę. Śmiało, może Pan dalej ćwiczyć swoją "wyobraźnię" i tworzyć swoje "bajki", jeśli to Panu poprawia samopoczucie i łechce Pańskie ego. Mogę tylko współczuć.
I z kim tu polemizować?02.03.2020, 13:30
@ jaga2
Chyba nie pytasz na poważnie, to znaczy, że nic o "Ogniu" nie wiesz, poza bzdurami wygadywanymi na jego temat.
Właśnie mający tyle samo o Nim wiedzy co ty wypisują tu komentarze.
ss02.03.2020, 12:48
Gdy by to was okradł ogień ze swoją bandą z ostatniej kromki chleba to byście go nie nazywali bohaterem.
do Robert02.03.2020, 11:14
Powodu do dumy nie ma. Co innego wstyd.......
zwz02.03.2020, 10:24
prawicowy, kto ten wyrok widział z AK T.M, czy M.z. dwa miesiące bycia na wyjazdach i w ciągłym ruchu w strukturach komunistycznych, spowodowały tylko lepsze rozpoznanie wroga, natomiast sam Lampar likwidował AK na Podhalu i do jego komisji stawiło się 5 słownie pięciu ludzi - no bo reszta była już u Ognia, by się na nim zemścić podpisał lojalkę.
Współpraca z Zołotarem - no cóż 1 PSP nawet mus się podporządkował - książka Pana Golika. Natomiast na rozkaz PSL jako oddział LSB Ogień był zmuszony współpracować z Zołtarem. To nie dzięki dzielnym ludziom z 1PSP Nowy Targ został wyzwolony bez zniszczeń, tylko dzięki temu niedobremu Ogniowi.
Nic wam krzyki i lamenty, jak gadał Józek Tishner: prawda o Ogniu broni się sama!
baciok@02.03.2020, 09:56
Do nick pikolo
Ale odleciałeś z tym komentarzem
franio02.03.2020, 07:53
tylko potomkowie kolaborantów i czerwonej zarazy żydokomuny plują na Ognia i innych bohaterów
jaga202.03.2020, 06:37
A dlaczego ( Ogień) a nie jakiś inny pseudonim? Widocznie ludziom się żle kojarzył
Piotrek02.03.2020, 04:27
Teresa widzę że wolała byś czcić komunistów którzy zabijali Wyklętych.
Halo01.03.2020, 22:47
Cześć i chwała bohaterom!
prawicowy01.03.2020, 22:25
do Robert - małe sprostowanie. Otóż w przypadku Kurasia "Ognia" trudno mówić o podziemiu antykomunistycznym, bo to właśnie on zakładał aparat bezpieki w powiecie nowotarskim, będąc przecież komendantem UB, i to on ujawnił i przekazał nazwiska żołnierzy AK moskiewskim komunistom z NKWD. Wcześniej robił to regularnie kolaborując z zrzutami sowieckimi i grupami dywersji samego Zołotara. O ile też wiem, jako członek Armii Ludowej nie służył Polsce konserwatywnej tylko tej komunistycznej. No i pytanie ostatnie, jak to się stało, że ten bohater walki niezłomnej z komunizmem dostał wyrok śmierci podziemnego sądu Armii Krajowej? No, jak? I które z tych faktów rozmijają się z prawdą o tym człowieku? Nie wspomnę o hańbie munduru polskiego i długiej liście zamordowanych rodaków,
przez niego lub z jego rozkazu po 1945 r. bez sądu, bez winy, w większości z przypadku i bestialstwa.
mądry wie ........01.03.2020, 21:59
Obraz pamięci Żołnierzy wyklętych sprofanowali Biedroń a Czarzasty na konferencji pt. Prawica wmawia ludziom, że po wojnie trzeba było iść do lasu, zamiast odbudowywać Polskę Ludową . Czy nam Katolikom wolno tego głosu słuchać , wiedząc że Bóg ma te słowo ostatnie do rozliczenia Bohaterów Wyklętych .Czy tacy ludzie jak Biedroń Czarzasty łamiący prawa przykazań Bożych,opluwający naszych Pasterzy maja prawo się wypowiadać się na temat Bohaterów Żołnierzy Wyklętych .Czy sumienie syna Akowca pozwala na swoim profilu pokazywać zaproszenie Tygodnika Przegląd na szyderczą konferencję Lewicy i Czarzastego ?.To jest obraz pogmatwanego sumienia ,obraz nienawiści do Bohaterów bez mogił , czy za takimi ludźmi iść zastanówcie się gdy organizują uroczystości ,konferencje albo piszą artykuły, czy książki .Cześć i Chwała Bohaterom ! a tym co szargają ich pamięci dobry Bóg niech da łaskę opamiętania .
pikolo01.03.2020, 21:44
W czasach okupacji były takie przypadki, kiedy to złodzieje i rabusie podszywali się pod partyzantów i rabowali ludność. Żeby nie być rozpoznanym zdarzało się że i mordowali.
Co do Ognia - nie mam wiedzy, żeby go bronić albo szkalować. Ale dopuszczam myśl, że mogły być dwie grupy Ognia. Ta prawdziwa i ta sterowana przez UB. Ta druga, (działająca do dzisiejszych czasów) miała zadanie zohydzić przed ludnością tą pierwszą.
Nowo Tarzan01.03.2020, 21:28
"A potem nazwali go bandytą" taki tytuł proszę wpisać w YouTube. Relacja żyjących naocznych świadków odnośnie "Ognia". Po co się sprzeczać, niech każdy oglądnie i oceni. Z faktami nie da się dyskutować.
baciok@01.03.2020, 21:21
Do nick besala
Zgadzam się z całą twoją wypowiedzią.
Zrównano bohaterów i pospolitych bandytów i złodziei.
Rodzinę okradziono w 1946 , zabrali ostatnią krowe, została trójka malych dzieci 8 lat, 5 i 1 rok. Nie mieli co jeść.
Po 1989 dowiadujemy się że to teraz żołnierze wyklęci.
gm01.03.2020, 21:15
Ogień w jednym szeregu z Pileckim albo Nilem to trochę dziwne. Tak wiele kontrowersji w okół jego osoby do dzisiaj niewyjaśnionych.
Teresa01.03.2020, 20:58
Do Stan, proponuję skorzystać z energii i intelektu do poczytania i próby zrozumienia dokumentów sporządzonych przez naukowców z Instytutu Pamięci Narodowej (tak na marginesie to jednostka badawczo - naukowa mocno wspierana przez obecną władzę, która jednocześnie czci bez namysłu takich "bohaterów", jak Bury, Ogień i Łupaszko) na temat "bohaterskich wyczynów" Burego na Podlasiu, Łupaszki na Litwie, a Ognia na Podhalu, zamiast wyzywać od głupców innych mających różne od Pani/Pana zdanie. A może Pani/Pana reakcja to po prostu przejaw lęku przed prawdą? Proszę się nie obawiać, jak mówi Biblia "Poznacie prawdę, a prawda Was wyzwoli".
Prawda nas wyzwoli01.03.2020, 20:48
alik jakby Bury i Ogień byli z UB KBW czy NKWD to nie zostali by przez nich prześladowani i zabici.
stan01.03.2020, 20:20
Tylko głupcy nie szanują Bohaterów, tylko głupcy przypisują im morderstwa. To jest efekt słuchania komunistów i powielania ich propagandy.
besala01.03.2020, 19:51
To ważne święto jest od lat profanowane! Stawianie obok Rotmistrza Pileckiego i Augusta Fieldorfa zwykłych bandytów i watażków jest zakłamywaniem historii i opluwaniem dobrego imienia tych wszystkich, którzy na miano Żołnierzy Wyklętych zasłużyli swoją ofiarnością i patriotyzmem. Na to miano z pewnością nie zasłużył ani Ogień, ani Bury, ani inni im podobni!
franio01.03.2020, 19:43
Żywa jest na Podhalu pamięć o góralach i góralkach, którym za przynależność do Goralenvolk żołnierze Kurasia publicznie wymierzali karę chłosty wykonywaną wyciorami od karabinów na gołe tyłki. Ból szybko minął, ale wstyd i hańba trwają do dzisiaj i towarzyszą kolejnym pokoleniom, co ułatwia twórcom czarnej legendy o ?Ogniu? pozyskiwanie kolejnych świadków jego ?bandytyzmu? i ?antysemityzmu?.
Teresa01.03.2020, 19:38
W Narodowym Dniu Pamięci Żołnierzy Wyklętych należy również pamiętać o niewinnych Ofiarach - cywilach, kobietach i dzieciach zamordowanych na rozkaz lub za przyzwoleniem takich "żołnierzy" jak Romuald Rajs "Bury" - pacyfikacja kilku miejscowości w okolicach Bielska Podlaskiego - zbrodnie na białoruskiej ludności cywilnej wyznania prawosławnego, Józef Kuraś "Ogień" - zbrodnia w Krościenku n/Dunajcem na cywilach - grupie Żydów ocalałych z Zagłady, Zygmunt Szendzielarz "Łupaszko" - zbrodnie dokonane na ludności cywilnej w litewskich wsiach Gliciszki i Dubinki, których miejsce wśród Żołnierzy Wyklętych - Bohaterów takich, jak rotmistrz Witold Pilecki, sanitariuszka Danuta "Inka" Siedzikówna, czy generał August Emil Fieldorf Nil", jest bardzo dyskusyjne. Modlitwa o spokój zmarłych należy się każdemu, lecz pamięć i chwała przede wszystkim Ofiarom, nie oprawcom i prawdziwym Bohaterom.
Znamy PRAWDĘ!!!01.03.2020, 19:34
Robert. Górale znają historię i nikt i nic tego nie zmieni! Ogień to bandzior i zabijaka! Masz Internet to szukaj a znajdziesz wiele opisanych jego wybryków.
sikorka01.03.2020, 19:31
Cześć i chwała bohaterom!
alik01.03.2020, 18:57
A kiedy uczcimy pamięć osób CYWILNYCH zabitych przez tych żołnierzy /ognia , burego/?
dziadek01.03.2020, 18:57
@Robert - powiedz to w oczy tym, którym Ogień zwyczajnie zamordował kogoś z rodziny...
Partyzant01.03.2020, 18:47
Cześć i Chwała Bohaterom
Tego Polacy nie rozumieją01.03.2020, 18:33
Dzisiaj grozi nam coś gorszego. Wrogie przejecie państwa w sposób w zasadzie zupełnie pokojowy.
Władek01.03.2020, 18:14
Nikola, masz rację, może troszkę zawiniła pogoda, a może jeszcze inne czynniki, ale faktycznie, na przyszłość może pasowało by wcześniej o pewnych sprawach pomyśleć.
nikola01.03.2020, 17:44
Byłem dziś w południe przy Krzyżu pod Turbaczem. Nie paliła się żadna lampka pamięci. Jedna z flag poza masztem. Jak na taki dzień jakim jest Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych słabo to wygląda. Trzeba na przyszłość zadbać o takie rzeczy.
Robert01.03.2020, 17:22
Możemy być dumni że na Podhalu działał jedn z największych bohaterów- Józef Kuraś Ogień. Gdy inni popierali najbardziej ludob?jczą ideologie w dziejach świata- komunizm lub byli obojętni on podja walkę.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl