19.04.2020, 10:07 | czytano: 8147

Zmiana na stanowisku kierownika Muzeum Podhalańskiego

arch. Podhale24
NOWY TARG. Przez cztery lata Muzeum Podhalańskim kierował Robert Kowalski. Kto go zastąpi - na razie nie wiadomo.
Gdy w 2016 roku burmistrz powierzył mu stanowisko kierownika Muzeum, zapowiadano zmiany w funkcjonowaniu placówki, która działa pod egidą MOK, ale jej celem było usamodzielnienie. Na razie do tego nie doszło.
Jak mówi dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury Bolesław Bara, Robert Kowalski odszedł z pracy za porozumieniem stron.

- To nie była nagła decyzja. Rozmawialiśmy kilkakrotnie. Robert Kowalski chce zająć się pracą naukową, historyczną. Uznał, że w tej dziedzinie lepiej się będzie realizować. Doszły do tego też względy osobiste - tłumaczy dyrektor MOK.

- Do końca kwietnia przebywa on na na urlopie. Gdy zakończy się stan związany z pandemią, ogłoszony zostanie konkurs na stanowisko kierownika Muzeum Podhalańskiego - dodaje Bolesław Bara.

Robert Kowalski jest prezesem Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Targu. Od kilku lat pisze i redaguje teksty związane z przeszłością całego pasa Polski południowej.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Zniesmaczony14.05.2020, 14:37
Mobbing powinien być karany, a nie tuszowany.
baczny obserwator26.04.2020, 23:03
Nareszcie! A propos poświecenia się nauce, czy Kowalski to w końcu jest tym doktorem, czy nie jest? Kilkanaście miesięcy temu przez krótki okres pisał dr przed nazwiskiem, ale od jakiegoś czasu już nie pisze. W oficjalnych wykazach osób ze stopniem naukowym lub kandydatów do niego również nie istnieje. Podobno robił doktorat na Uniwersytecie Rzeszowskim, ale nigdzie nie można znaleźć zawiadomienia o publicznej obronie tegoż. Chyba, że na Słowacji zrobił, ale w Polsce słowackim doktoratem to można co najwyżej dalej mgr się podpisywać, bo tyle jest wart. Poza tym jako lokalny celebryta pisał o sobie panegiryki na wszelkich możliwych regionalnych portalach i fb instytucji, w których zasiada jakby był jedynym doktorantem na Podhalu, gloryfikując się przy tym w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Do tego snuł dalekosiężne plany naukowe czy wydawnicze, ale na tym się kończyło, chociaż pozory trwały nadal. Dziwił mnie również fakt, że jeden człowiek zasiadał jednocześnie lub niemal w tym samym czasie na kilku stołkach kierowniczych. Ciekawe ile to razem etatów i czy jest to zgodne z Kodeksem Pracy?
Jagoda25.04.2020, 22:37
tak a propos : pan Kowalski kieruje jedynie Oddziałem Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Targu
sum23.04.2020, 08:17
Ja mam taką propozycję. Może wraz byłym kierownikiem Muzeum, niech odejdą pani Joanna ze swoim dyrektorem bo przecież to nie ich branża. Niech jeszcze zabiorą ze sobą syna AK. Zrobi się luźniej i kultura wróci na swoje miejsce.
Pik22.04.2020, 20:06
@ Wielki szu. Dobry osąd osoby znającej temat. Zgadzam się w 99 %
walkiria22.04.2020, 16:51
@ Obserwator masz racje Pan bara wie dobrze i lubi go i szanuje. Jest miedzy nimi chemia dlatego tak świetnie się dogadywali. Ja tez byłam nim zafascynowana ale pewne fakty położyły ciemne chmury na mój obraz . przy kro mi zawiodłam się.
Borsuk22.04.2020, 12:49
Panie Tadeuszu synu, część tych dokumentów nie wracała do kombatantów w oryginałach a tylko w nieczytelnych kserokopiach. Niestety.
Wielki Szu22.04.2020, 08:00
W 2009 roku pan Kowalski na sesji Rady Miejskiej wygłaszał szumne tezy m. in.:

Panie przewodniczący, szanowni radni, w dniu dzisiejszym podejmując decyzję o włączeniu Muzeum w struktury MOK, będzie moim zdaniem cofnięciem w rozwoju tej placówki.

Tak panie Kowalski działanie przez 5 lat w strukturze MOK, którego pan był dyrektorem, potem trwanie na stanowisku kierownika, o lata świetlne cofnęło w rozwoju Muzeum Podhalańskie, które straciło wielu swoich sympatyków i nie pozyskało nowych. Na wernisaże przychodziła garstka osób. Nie przychodziła nawet wice Joanna (może kilka razy była).
Tak kiepska była jego oferta składająca się z odgrzewanych kotletów i popisów wąskiej grupy militarystów.

Trwanie w strukturze MOKu - placówki bez wizji prowadzonej od przypadku do przypadku przez p. Barę świadczy o tym, że tak było wygodnie i nie starczyło sił i odwagi na wydzielenie muzeum jako samodzielnej instytucji kultury. A może wystarczy to co jest?
I grzechem zaniechania jest to że jak pan postulował nie:
stało się ono placówką samorządową, Muzeum Miejskim - z odpowiednim rozwojowym budżetem. Dumne królewskie miasto Nowy Targ ? zasługuje na taką placówkę.

Ważniejsze były majteczki w kropeczki, kolorowe wstążeczki, przepłacone targi, powitania lata, rauciki w ratuszu, bale u Steskala i nietrafione imprezki, na które poszły MILIONY z miejskiej kasy. No a teraz zbędny remont wyremontowanego MOKu, który zdewastuje miejski budżet na długi czas. Trwał pan w tym zgniłym układzie przez lata, bo tak było wygodnie i kasa się zgadzała, a teraz układ się pana pozbył. Smutne, ale prawdziwe.
Obserwator22.04.2020, 07:32
Ludzie czytajcie ze zrozumieniem, problemy osobiste. /.../ Należy to uszanować. Był człowiekiem na właściwym miejscu. Tchnął życie w to muzealne truchło, jest człowiekiem kreatywnym i p. Bara wie o tym dobrze. P. Kowalski to typowy naukowiec o czy świadczą jego publikacje. Nie szukajcie i nie obwiniajcie. Kto bez winy niech....
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK-WiN22.04.2020, 07:32
Do Wiola

Przypina Pani łatkę Panu Robertowi,że nie podejmował trudnego tematu na Podhalu,bo zrozumiał ,że nie wszyscy tzw wykleci to święci zajmując się historią małych ojczyzn zaznajomił się dobrze z tematem.Myli się Pani z prawdą bo w tym początkowym okresie okresie tj latach 2000 przy władzy było PO,a wpływ odegrało środowisko skupione w ŚZŻ AK,przekazując mu informacje z pierwszej ręki potwierdzone dokumentami.
Antymuza22.04.2020, 06:36
@wiolu vel Robercie zawsze lubiłeś pisać o sobie i swoich wyczynach ale tu jednak mocno przesadziłeś, wstydu co brakuje. Jedź już do tej Limanowej i daj nam spokój.
Qltura21.04.2020, 23:27
Następna porażka Watychy.
Wiola21.04.2020, 23:14
Zgadzam się ze "smutna prawda".

Długo trzeba będzie czekać na takiego dyrektora muzeum.
Co do relacji między ludzkich to nic mi nie wiadomo na ten temat.

Jest też, ALE.

A mianowicie podejście do żołnierzy niezłomnych na Podhalu. To trudny temat, ale to nie
oznacza, żeby go przemilczać. Pan Kowalski nie podejmował tematu, ponieważ nie był
dla niego wygodny. Na początku jego działalności historycznej na Podhalu,
temat przez niego był podjęty, i to z dużym sukcesem, ale po totalnej krytyce
Krakowskich środowisk historycznych związanych z PO-SLD, i jego zaangażowanie
polityczne w PO, skręciło jego kręgosłup historyczny.

Bobrze zapowiadający historyk musiał się wycofać, któremu w zamian obiecano dalszą
karierę historyczną i polityczną w mieście. Co niektórzy bardziej zorientowani,
wiedzą jak to działa w różnych kręgach na UJ-cie. Po prostu historycy są podzieleni
(jak wszyscy) i mają różne zdanie, na różne tematy. Nominacja na prezesa Polskiego
Towarzystwa Historycznego w Nowym Targu, praca w Zakopanem, i w końcu kierownika
Muzeum Podhalańskiego to wszystko stanowiska z nominacji politycznej.
No bo jakże inaczej. Następny dyrektor też będzie z namaszczenia Burmistrza.
Bo tak to się odbywa. Zmieni się władza w mieście i też będzie nominować swoich.
Może rzeczywiście tutaj się marnuje, czas pokaże.
Bryndza21.04.2020, 07:36
Na stronie internetowej Muzeum cały czas maszyna drukarska jest w ratuszu no i oczywiście ani słowa o muzeum drukarstwa na Sobieskiego. To najlepiej świadczy o pracy pana Kowalskiego i nadzorze nad MP Bolesława, Joanny, Katarzyny i Grzegorza. Wszyscy do wylotu razem z Kowalskim.
Harnaś21.04.2020, 07:32
Jestem z Nowego Targu a nawet nie wiedziałem że jest takie muzeum
Adam20.04.2020, 18:33
Kowalski nie miał ani kompetencji, ani doświadczenia. Zrobił kilka miernych wystaw. Nie umiał współpracować z ludźmi, nie nadawał się do pracy w zespole. To zmarnowane 4 lata dla kultury w Nowym Targu.
Maciej Baraniak20.04.2020, 18:18
Robercie gratulacje za całokształt, zamieniłeś magazyn artefaktów w prężnie działające muzeum. Dziękuje za pomoc we wspólnych przedsięwzięciach i mam nadzieję że nadal pokierujesz pracą PTH.
Muzealnik20.04.2020, 16:55
Smutna prawda jest taka, że pan Watycha powołał kogoś takiego najpierw na dyrektora MOKu a potem na sztucznie stworzone stanowisko kierownika. Mógł wcześniej zapytać organizacji kulturalnych i historyków o opinię bo pan ze wszystkimi miał na pieńku przez swoje pieniactwo. Kowalski to typowy przykład człowieka dwóch spotkań. Pierwszego i... ostatniego! To człowiek, który potrafi współpracować tylko z jedną osobą... samym sobą
@smutna prawda20.04.2020, 14:54
to bzdury. to zwykła przepychanka na stołkach niezależna od kompetencji. wcześniej w muzeum tez pracowali specjaliści ale musieli zwolnic miejsce p. Kowalskiemu. Jak się ich pozbył to tajemnica poliszynela.
smutna prawda20.04.2020, 14:06
O Panu Kowalskim można mieć różne opinie.
Jednak jako absolwent studiów historycznych, był osobą właściwą do zajmowania takiego stanowiska.
Pracy w takim miejscu jest dużo i niestety, często jest ona niewidoczna.
Wystawy to finalny albo też uboczny skutek pracy archiwalnej (muzeum gromadzi nie tyko artefakty).
Każde szanujące się muzeum zatrudnia u sienie historyków, archiwistów, muzealników, grafików, bibliotekarzy.
Czy organ prowadzący nowotarskie muzeum zatrudnia takich specjalistów?
R20.04.2020, 10:07
Kingo, nic się nie martw. Przed p. Kowalskim było muzeum i po Kowalskim będzie. Mnie tam nie żal. On z nikim nie umiał współpracować.
Idź pan w cholerę20.04.2020, 09:06
To ze się zajmuje historia południowej Polski to nic - szkoda ze nie robi tego tak jak powinien. Jak się czegoś nie wie to się nie pisze a nie takie bzdety uwiecznić jak on....
12320.04.2020, 09:01
Do BOBO Czlowieku jestes najprawdopodbnie z tego grona bo gdybys doswiadczyl tyle zawisci niekompetencji kolesiostwa wlasnie nepotyzmu co jest udzialem dzisiejszej trojcy to mowilbys inaczej . Troszke posluchaj rozgladnij sie a potem krytykuj komentarze ..zgadzam sie w 100% z wypowiedzia ktora tak krytykujesz.
Kris20.04.2020, 07:42
Przez 5 lat nie wydzieli muzeum jako odrębnej placówki dlatego razem z Kowalskim powinna odejść p. Steg i p. Bara. Wstążki umieją powiesić a rzeczy ważne są dla nich nieważne.
kinga19.04.2020, 22:53
Szkoda dni muzeów były ciekawe ostatnie o tej modzie z 2 wojny, wystawa o zwierzętach jeśli ktoś nie chodzi to krytykuje.
wystawa o żołnierzach spod Tobruku - ciekawą aranżację miała, warsztaty dla szkół o niepodległości i innej tematyce No mnie żal! miał P. Kowalski pomysły.
Ja skorzystałam dużo. Prezentacje były poprzedzone prelekcją i filmem np: o lotnikach z Ochotnicy. Życzę Panu wiele dobrego!
Zorro19.04.2020, 19:43
Tylko koniecznie zróbcie porządną inwentaryzację!
Bobo19.04.2020, 19:12
wstążki & kolesiostwo - " Podziwiam" Cię człowieku za zawziętość, oraz ilość nienawiści. Każda okazja jest dobra by dowalić Panu Burmistrzowi i Pani V-ce Burmistrz.Czy ty czasem myślisz o sobie jaki jesteś, nie boisz się, że powinieneś zgłosić się do psychiatry? Nie można żyć nawet samemu ze sobą z pokładami złości i niechęci bliźniemu. To nie opozycja tylko paranoja. Trzymajcie się Burmistrze.
Maciej19.04.2020, 18:41
Kowalski miał stworzyć muzeum jako samodzielną placówkę. Cztery lata przesiedział strzelając w międzyczasie pseudonaukowe fuchy. Wielki muzealni ;-). Pa pa.
Anka19.04.2020, 18:21
Raczej nikt płakać nie będzie. Etat kierownika zbędny w tej strukturze, stworzony w ramach powszechnego u Watychy kolesiostwa
Violla Wargas19.04.2020, 18:03
Kolejny niewypał zafundowany przez Joannę Iskrzyńską Steg
Szczaw19.04.2020, 17:36
@Fan GW i JT. Bara jest ponad to. On jest stworzony do większych rzeczy i głębszych. On jest naszym Chałubińskim. Tak się obwołał na przywitaniu z nowotarzanami. Ja widzę dla niego rolę w programie dla dziec pt. Pan Kracy.
Happy19.04.2020, 17:09
Dobrze, ze to się skończyło bo to co pan kierownik wyprawiał względem podwładnych to nie powinno miec nigdy miejsca nigdze a tym bardziej w tak kulturalnym miejscu jak muzeum. Niech idzie pracowac "naukowo" byle daleko z tąd.
Miescan19.04.2020, 17:00
Pani wice tego trudnego słowa na kiterę K nie pojmuje. Dla niej tylko dosco polo wstążki i wesele. Muzea otwiera a potem szybko zamyka. A Kowalski to inna para kaloszy. Dobrze że go nie będzie. Najlepiej niech zmyka do Limanowej
Rosali19.04.2020, 14:51
To jest porażka pana Burmistrza i jego zastępcy od kultury i szkolnictwa oraz największą Pana dyrektora mok. Wiedzieli od długiego czasu co tam się wyprawia. Niestety zabrakło właśnie Kultury i zwykłego ludzkiego zrozumienia. Powodzenia w tej pięknej przygodzie naukowej. Najlepiej poza NT
Nauczycielka19.04.2020, 13:46
I bardzo dobrze bo ten pan traktował muzeum jak swoją własność. Ze wszystkiego robił problem i do tego był apodyktyczny
Budka19.04.2020, 13:33
Kompetentna osoba która niszczy wszystkich do okoła. Ładna mi to kompetencja.
III19.04.2020, 12:43
Kowalski nie powinien być zatrudniony. Właśnie on był przyjęty dzięki kolesiostwu. A dlaczego został zwolniony to już większość zainteresowanych wie.
Fan GW i JT19.04.2020, 11:34
Dać Barę na kierownika muzeum i niech usamodzielnia. Albo innego z wizjami.
wstążki & kolesiostwo19.04.2020, 11:05
Panie burmistrzu kolejna kompetentna osoba odchodzi, a przecież wystarczy zlikwidować zbędny etat wiceburmistrza odpowiedzialnego za chaos w kulturze sporcie i promocji
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl