25.03.2021, 14:26 | czytano: 14060

Przedstawiono wstępne propozycje wariantów przebiegu obwodnicy Nowego Targu

Wykonawca dokumentacji projektowej południowej obwodnicy Nowego Targu przedstawił propozycje włączenia nowej drogi do węzła DK47 Nowy Targ Południe. Węzeł ten powstaje w ramach budowy dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ, a obwodnica Nowego Targu powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Umowa na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcję programową została podpisana 15 października 2020 r. z firmą Multiconsult Polska. Trwają prace dokumentacyjne.
Opracowano wstępnie 3 warianty przebiegu obwodnicy i wszystkie poprowadzone są po północnej stronie lotniska. Wykonawca dokumentacji zaproponował także 2 warianty włączenia obwodnicy do węzła DK47 Nowy Targ Południe. Oznacza to, że każdy z trzech wariantów przebiegu obwodnicy można włączyć do węzła Nowy Targ Południe na dwa sposoby.

W wariancie 1 zaproponowano dowiązanie obwodnicy do węzła DK47 Nowy Targ Południe na nasypie, z dwoma równoległymi wiaduktami nad ulicą Szaflarską, każdy dla jednej jezdni (jezdnie będą dwie). Zjazd od strony wschodniej do Nowego Targu i zjazd z miasta na obwodnicę odbywał by się poprzez dodatkową łącznicę obwodnicy doprowadzoną do ul. Szaflarskiej. Tą drogą możliwy byłby także wjazd i zjazd od strony Zakopanego, na rondzie kończącym przebieg dwujezdniowej drogi DK47 Rdzawka Nowy Targ. Dobudowana zostałaby jeszcze łącznica do węzła, umożliwiająca zjazd na obwodnicę z dwujezdniowej DK47 od strony Zakopanego.

W przypadku 2 wariantu obwodnica połączona zostałaby z węzłem Nowy Targ Południe nasypem, nad ulicą Szaflarską powstałyby 2 równoległe wiadukty, każdy dla jednej jezdni. Zjazd z obwodnicy i wjazd na nią zarówno od strony Nowego Targu jak i Zakopanego odbywałby się poprzez rondo turbinowe zlokalizowane na ul. Szaflarskiej i łącznice.

Wszystkie trzy zaproponowane warianty przebiegu obwodnicy na odcinku 1 km zlokalizowane są w tym samym śladzie. Na dalszym odcinku odchylają się od siebie, różnią się także sposobem włączenia do istniejącej DK49. Przy wyznaczaniu wariantów przebiegu obwodnicy obowiązuje zasada minimalizacji zajętości terenu, wykupu gruntów i ilości wyburzeń.

Zaproponowane warianty przebiegu obwodnicy są teraz poddawane szczegółowej analizie. Po dopracowaniu rozwiązań zostaną przedstawione samorządowi i na spotkaniach informacyjnych mieszkańcom. Termin i plan tych spotkań zostanie podany do wiadomości z odpowiednim wyprzedzeniem.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej numer 49, po zjeździe z drogi krajowej nr 47 na wschód. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, omijając miasto.

Ten etap prac dokumentacyjnych zakończy się złożeniem wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU), zaplanowanym w listopadzie 2022 r. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej wykonawca przystąpi do opracowania dokumentacji technicznej umożliwiającej ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy. Koszt przygotowania całej dokumentacji wynosi na ponad 2 mln 937 tys. zł.

GDDKiA, oprac. r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
inżynier30.03.2021, 10:08
ta mapa nieostra, za mała żeby cokolwiek zobaczyć i to tylko 2 warianty a nie 3
niech mnie ktoś oświeci26.03.2021, 23:43
Obwodnica przez strefę relaksu?? to chyba jakiś oszą- łom to zatwierdził!
Czy ja coś żle patrzę?? Czy zlikwidują strefę na którą dopiero co wyłożyli prawie 800 000tys. ?
łół26.03.2021, 15:15
Oby z rondem było , najlepsze i najprostsze skrzyzowanie i jak najszybciej niech budują .
ppp26.03.2021, 13:09
Mniejsza mapkę mogli dać !!!
amik26.03.2021, 12:13
wariant tylko z rondem! Ten pierwszy to typowa przelotówka do Białki
Jo26.03.2021, 11:32
A mogło być lotnisko
Nowotarżanin26.03.2021, 11:13
Zniszczą nam piękne tereny rekreacyjne żeby ceprom lepiej się jechało do Białki. Trzeba to blokować, a Białka niech sobie najpierw kanalizację zrobi...
Antyrondowiec26.03.2021, 09:25
Tylko nie kolejne rondo...
Jarek z Żoliborza26.03.2021, 07:21
Właśnie dlaczego nie widać dalszej części obwodnicy. Strefa relaksu do rozbiórki tak samo jak elektrownia Ostrołęka.
Loko26.03.2021, 00:08
A gdzie mapa z przebiegiem kolo strefy relaksu? Boja sie pokazac ze strefa zostanie zniszczona ta droga?
Szklana kula25.03.2021, 21:04
Tylko wriant nr 1 wchodzi w rachube, drugi to nieporozumienie.
WiOkary25.03.2021, 19:33
Obwodnica miasta ulicą Sikorskiego-ma ktos w porzadku pod uczesaniem?
Ruch samochodowy z roku na rok gęstniejący -wprowadzic obok szkoły,osiedla mieszkaniowego i ścieżki pieszo-rowerowej.
Szacun dla projektantów !
@Jarek25.03.2021, 19:01
Obyś nie miał racji . Bo inaczej to KRYMINAŁ.
PiterQ25.03.2021, 18:18
Naprawdę ten wał ma szanse przejść? Dziennikarze, przetrzyjcie oczy!!! Tylko Wy zostaliście!!!
Jarek z Żoliborza25.03.2021, 18:08
Ulica Sikorskiego miała się łączyć z nową obwodnicą ale jak to bywa urzedasy sprzedały teren pod deweloperkę i zapewne nie będzie połączona.
góral25.03.2021, 17:15
@ff z tego, co wiem, to samorząd Miasta ma na to naciskać. Biorąc po uwagę ilu turystów i kupujących będzie zmierzać w stronę szlaków z Kowańca, Bramy w Gorce, oraz jarmarku, dojazd musi być możliwie gładki.
omijać szerokim łukiem25.03.2021, 16:36
Wybuduja obwodnicę to bury pies do tej wsi nie zagladnie.Siedmiodniowy dzień bata już nie pomaga...
ff25.03.2021, 14:46
A nie pomyśleli, żeby tęnową południową obwodnicę jakoś połączyć z obwodnicą wschodnią (co leci przez starą targowicę)? Miałoby to sens, żeby od Zakopanego dostać się na Kowaniec nie trzeba się przeciskać przez Szaflarską i Podtatrzańską, a od razu się tam wpinać.
rr25.03.2021, 14:44
Ruch turystyczny to nie jest ruch tranzytowy, a z takim ruchem mamy do czynienia na tym odcinku w 90%. Pozostałe 10% stanowi transport ładunków. De facto, ruch tranzytowy nie istnieje lub istnieje marginalnie na tym odcinku.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl