17.05.2021, 16:33 | czytano: 8479

Rozpoczynają się spotkania informacyjne dla mieszkańców Nowego Targu dotyczące przebiegu obwodnicy

Od 19 do 21 maja będzie można się zapoznać z trzema wariantami przebiegu południowej obwodnicy Nowego Targu i zgłosić swoje uwagi - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mieszkańcy Nowego Targu będą mogli wyrazić swoją opinię o zaproponowanych rozwiązaniach i przekazać uwagi. Do ich dyspozycji będą projektanci, dostępni telefonicznie od 19 do 21 maja, w godz. 8.00 – 16.00.
Od 19 maja całość opracowanej analizy wariantów, zarówno w formie graficznej jak i opisowej oraz formularze, które można wykorzystać do przekazania uwag i opinii, dostępne będą na stronie https://www.gddkia.gov.pl/pl/4284/aktualnosci


Inna możliwość dostępu:

FTP: 217.17.35.243
login: FTP-S12-ONT-O
hasło: yty/99/212!@17

Z uwagi na obecnie panujące obostrzenia epidemiczne spotkania z projektantami firmy Multiconsult Polska, która przygotowuje dokumentację, odbędą się wyłącznie przy wykorzystaniu komunikacji elektronicznej: maila oraz telefonu, a także korespondencji tradycyjnej.


Mail: konsultacje@multiconsult.com.pl
Telefony: +48 693 214 479, +48 601 323 677
Adres: Multiconsult Polska Sp. z o.o.
ul. Aleksandra Zelwerowicza 20
53-676 Wrocław

Terminy:

Kontakt telefoniczny: w dniach od 19 do 21 maja w godzinach od 8 do 16
Kontakt mailowy i korespondencja tradycyjna: do dnia 11.06.2021 r

Powstały trzy warianty przebiegu obwodnicy. Wszystkie zaproponowane warianty na odcinku 800 m przebiegają w tym samym śladzie. Są też dwie propozycje włączenia obwodnicy do węzła Nowy Targ Południe, budowanego w ramach dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ.

Planowana obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 49 będzie posiadała następujące parametry:

· klasa drogi: GP,
· prędkość dopuszczalna: 100 km/h,
· przekrój drogi: 2x2,
· szerokość pojedynczej jezdni: 7,0 m,
· szerokość pasa ruchu: 3,5 m,
· szerokość pasa dzielącego: 4,0 m, w tym dwie opaski 0,5 m,
· szerokość pobocza utwardzonego: 1,5 m,
· szerokość pobocza gruntowego: min. 0,75 m,
· nośność nawierzchni: 115 kN/oś,
Wariant 1 (odcinek od km 0+800 do ronda DW969)

Na odcinku od km 0+800 do 1+700 wariant wpisuje się prawie całkowicie w korytarz wskazany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Częściowo ingeruje jednak w obszar „Nowotarskiej Strefy Relaksu” co skutkowałoby przeniesieniem części wyposażenia i zagospodarowania tego terenu w inne miejsce. W pobliżu Białego Dunajca wariant przebiega nad początkiem istniejącej kładki. Po przekroczeniu rzeki droga zmierza początkowo w kierunku wschodnim, aby na końcowym odcinku dowiązać się do istniejącego ronda na obwodnicy, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 969. Na tym odcinku obwodnica krzyżuje się poprzez przejazd z ul. Lotników i przebiega do ok. km 3+200 przez tereny przeznaczone na usługi. Dla tego wariantu nie ma możliwości realizacji skrzyżowania w jednym poziomie, z uwagi na istniejącą klasę drogi oraz realizację postulatu, aby nie ograniczać prędkości (co wymusiłaby lokalizacja skrzyżowania). Na odcinku od km 3+200 do końca wariant ten wpisuje się w istniejący pas drogowy drogi krajowej nr 49 (wpisany także w MPZP).

Wariant 2 (odcinek od km 0+800 do DK49)

Na odcinku od km 0+800 do ok. km 1+400 wariant wpisuje się prawie całkowicie w korytarz wpisany w plan zagospodarowania przestrzennego. Prawie w całości omija teren „Nowotarskiej Strefy Relaksu”, co najprawdopodobniej nie będzie wymagało jej zmian. Na odcinku przejścia przez rzekę Biały Dunajec planowane jest tak duże oddalenie od istniejącej kładki, że proponowane jest rozwiązanie polegające na zmianie dojść i dojazdów do niej, bez jakiegokolwiek naruszania samego obiektu. Ruch pieszy i rowerowy planowany jest do prowadzenia kładką oraz pod projektowanym obiektem mostowym przy rzece. Na odcinku od km 1+400 do km 2+100 przebieg wariantu jest zgodny z przewidzianym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jednakże poprzez przesunięcie w stronę południową częściowo wchodzi na tereny przewidziane dla zabudowy usługowej. W ok. km 2+150 projektowana obwodnica krzyżuje się bezkolizyjnie z ul. Lotników. W końcowym odcinku przebiegu wariant 2 dowiązany jest do DK49, ale z uwagi na niekorzystny kąt skrzyżowania istniejącą drogę krajową trzeba przebudować. Na tym odcinku wariant przebiega przez tereny przeznaczone pod zabudowę usługową. Od projektowanego ronda planowana jest także budowa odcinka drogi gminnej, który skomunikuje teren Zakładu Gospodarowania Odpadami oraz składowiska.

Wariant 3 (odcinek od km 0+800 do DK49)

Wariant 3 prawie w całości jest zgodny z korytarzem przewidzianym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP), z drobnymi przesunięciami wynikającymi z przyjętych rozwiązań technicznych. W końcowym odcinku przebiegu wariant 3 dowiązany jest do istniejącego przebiegu. Od projektowanego ronda planowana jest także budowa odcinka drogi gminnej, który skomunikuje teren Zakładu Gospodarowania Odpadami oraz składowiska wpisanego w MPZP.


Obwodnica Nowego Targu powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Umowa na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcję programową dla budowy południowej obwodnicy Nowego Targu, w ciągu drogi krajowej nr 49, została podpisana 15 października 2020 r. z firmą Multiconsult Polska. Wykonawca ma także uzyskać decyzję środowiskową (DŚU). Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest w sierpniu 2022 r. Koszt prac dokumentacyjnych wynosi na ponad 2 mln 937 tys. zł.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej numer 49, po zjeździe z drogi krajowej nr 47 na wschód. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, omijając miasto.

Źródło: GDDKiA, oprac. r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Starymiesxzkaniec20.05.2021, 14:50
Chcialbym, zeby Pan Burmistrz przeczytal mojego posta.Najlepsza opcja zjazdu z nowej zakopianki to takie same slimaki jakie sa przy dworcu PKS.Od 50 lat nie bylo tam ani jednego wypadku.Zreszta wszyscy o tym wiedza.A na rondach sa co miesiac.Jesli tam zrobimy rondo lub kilka rond- to bedzie najtaniej ale i najgorzej- jesli chodzi o bezpieczenstwo...Lepiej wydac troche wiecej i uratowac kilka ludzkich istnien...Z szaflarskiej to samo- tylko slimak a nie rondo- bo jak bedzie stluczka na rondzie- to cale miasto stoi od swiatel...Jesli bedzie slimak- to nigdy nie bedzie wypadku...Prosze to dobrze przemyslec...
Tymek20.05.2021, 08:56
Relaxy dobrze pisze. Strefa relaksu powinna służyć relaksowi to miejsce w które ludzie przychodzą by się wyciszyć od zgiełku miasta i poczuć zapach choć trochę inny jak spaliny w mieście. Co to za Relaks gdy nad głową zamiast szumu wiatru czy rzeki słychać szum jadących samochodów i klaksonów. Albo przenieść strefę i zrobić jak należy uczciwie a nie psu na budę, albo nie ingerować w ogóle w to co istnieje i obwodnicę puszczać tak żeby nie przeszkadzała. Tunel faktycznie byłby dobrym rozwiązaniem choć pewnie droższym i bardziej czasochłonnym. Niemniej jak robić to raz a dobrze niż co chwilę poprawiać , zapłacę raz ale mam a nie co chwile dokładam bo się psuje o.
Relaxy przy obwodnicy18.05.2021, 21:25
Albo ktoś na głowę upadł projektując tą drogę w tym miejscu albo ktoś upadł na głowę projektując strefę relaksu w tamtym miejscu, znając plan zagospodarowania przestrzennego.

Już widzę jak tłum matek z małymi dziećmi zasówa na doposażoną (miał być statek piracki!) strefę relaksu tylko po to, żeby jakiś śmieć/niedopałek/puszka lub cokolwiek innego, wyrzucony przez ''Janusza'' z pędzącego obwodnicą samochodu trafił do wózka dziecięcego.

Że o (nie daj Boże) jakimś wypadku i latającej karoserii nie wspomnę.
Gdzie idea?18.05.2021, 08:58
Podstawowe pytanie.. Jak można było pominąć ten fragment obwodnicy i dodatkowo wybudować rondo (Waksmund-Łopuszna) tak, by nie można było wpiąć do niego obwodnicy... Brawo włodarze!! Byłoby naturalne przejście na Sącz a tak to tylko niebieski zostaje sensowny
Jarek z Żoliborza18.05.2021, 07:31
Dokładnie powinien być tunel. A parking niech wybudują na terenie galerii nowotarskiej a nie na strefie relaksu .a czy asfalt na ulicy Szaflarskiej będzie poprawiony.
kopciuszek17.05.2021, 23:13
Nowy targ nie potrzebuje obwodnicy tylko spalarni śmieci i geotermii.
dr17.05.2021, 21:59
Albo będzie obwodnica albo cały Nowy Targ zakisi się w korkach. Kwestia jak ją poprowadzić...
Mieszkaniec17.05.2021, 21:21
Do STOP OBWODNICY: W końcu Al. Tysiąclecia nastanie cisza i spokój...!!! Dlatego mam nadzieję, że ta Obwodnica powstanie jak najszybciej!!!!
Qwerty17.05.2021, 20:51
Trzeba bylo sprawdzić plan zagospodarowania przestrzennego jak kupowaliście mieszkania w blokach . Obwodnica byla długo przed polaną szaflarską .
STOP OBWODNICY17.05.2021, 20:05
Proponuje aby wszyscy Nowotarzanie ktorym zalezy na spokoju i ciszy zablokowali ten glupi pomysl.Stop obwodnicy!
Fordziarz17.05.2021, 19:39
Dobrze, że ominie Nowy Targ. Miasto zostanie już całkowicie "kropką na mapie" do której nijak nie warto zaglądać.
esbek17.05.2021, 19:28
~dociekliwy to zachód widział jedynie na globusie...

Jeszcze się taki nie urodził by wszystkim dogodził - nie budują źle, budują coś jeszcze gorzej...
Do tych co nie podoba się przebieg planowanej drogi to z ciekawości zapytam w którym miejscu byście tą drogę widzieli?
Michał17.05.2021, 19:27
Pewnie, że tunel. Ta droga zmasakruje jeden z nielicznych terenów rekreacyjnych. Nie mówiąc o hałasie, jaki będzie generować droga (ekrany akustyczne nic nie dają, jedynie tłumią hałas, ale go nie eliminują). Stracimy my, mieszkańcy, a zyskają turyści z warszawki.
Dociekliwy17.05.2021, 18:35
Wariant 4
Tunel najlepszym rozwiązaniem - teraz to stosuje się na zachodzie, a my dalej 50 lat za murzynami
Nad tunelem można teren zagospodarować i "git majones"
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl