21.11.2021, 13:04 | czytano: 6131

Coraz więcej samochodów, potrzeba nowych dróg, czyli wnioski z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021

zdj. Podhale24
GDDKiA opublikowała pierwsze podsumowanie Generalnego Pomiaru Ruchu rozpoczętego w 2020 r. i zakończonego w tym roku. "Będą one mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg" - podkreśla Generalna Dyrekcja.
Punkty pomiarowe zlokalizowane były m. in. w Skomielnej, Spytkowicach Jabłonce, Chyżnem, Rabie Niżnej, w Klikuszowej na granicy z Nowym Targiem, a w samym mieście przy al. Tysiąclecia na DK 49 i DW 957, w Szaflarach przy granicy z Miastem, przy ul. Orkana, w Białym Dunajcu, na Harendzie, w Poroninie przy. ul. Piłsudskiego i na ul. Nowotarskiej w Zakopanem.
Prezentowane wyniki przedstawiają średniodobowy ruchu roczny, czyli natężenie ruchu drogowego dla typowego dnia roboczego, mierzone w obu kierunkach. Na drogach krajowych jest to blisko 13,6 tys. pojazdów na dobę. Oznacza to wzrost o 21 procent w porównaniu do pomiary wykonanego w 2015 roku.

W województwie małopolskim ruch pojazdów wzrósł o jedną trzecią.


Przypomnijmy, że w marcu ub. roku wystąpiły wprowadzone w marcu ub. roku - okresowe ograniczenia w poruszaniu się ludności związane z pandemią COVID-19 (m. in. zamknięto przejścia graniczne, praca i nauka odbywała się w formie zdalnej, ograniczono wyjazdy turystyczne i rekreacyjne). "Ograniczenia te wymusiły zmiany w harmonogramie pomiarów. Pomiary planowane na marzec i maj 2020 roku zostały przeniesione na marzec i maj 2021 roku. Ponadto, kalendarz pomiaru został uzupełniony o dodatkowy termin pomiarowy w styczniu 2021 roku" - czytamy w wyjaśnieniu.

GPR 2020/21 przeprowadzono na prawie 2 300 odcinkach pomiarowych wyznaczonych na całej sieci dróg krajowych. "Pomiary na drogach krajowych przeprowadzono metodą wideorejestracji lub w sposób automatyczny, co wymusiło na wszystkich uczestnikach pomiaru zupełnie nowe podejście do archiwizacji, weryfikacji i przetwarzania danych. Konieczny był stały nadzór nad realizacją pomiaru, w tym także bezpośrednie kontrole w terenie, realizowane przez GDDKiA oraz firmę opracowującą wyniki pomiaru. Ponadto przyjęta organizacja pomiarów zapewniła uzyskanie wyników, które będą mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego" - tłumaczy GDDKiA.

Pomiary dotyczyły podstawowych kategorii pojazdów silnikowych, tkaich jak: motocykle, samochody osobowe, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami, autobusy i ciągniki rolnicze.

Wyniki GPR 2020/21 dla poszczególnych odcinków pomiarowych, w podziale na kategorie pojazdów są dostępne w formie tabel, zbiorów danych oraz map. Szczegółowe wyniki znajdują się na stronie GDDKiA.

s/ zdj. arch. Podhale24
Może Cię zainteresować
komentarze
Opatentować25.11.2021, 11:28
W Zakopanem i Białce po jednej drodze... To winna być norma - plany obwodnic zlikwidować, a nie zajmować pod hotele... Wpisać do konstytucji! albo opatentować jako standard !
mors22.11.2021, 12:08
Nowa droga miała byc nad szpitalem do Niwy i co? Obwodnica miasta
jest ale pod oknami bloków na ul.Sikorskiego przy ścieżce pieszo-rowerowej.
To super planowanie rozwoju miasta poprowadzi wkrótce obwodnicę obok lotniska do "mleczarni" a stamtąd dokąd?
W prawo w kierunku Bukowiny by na nowym rondzie odbijac w lewo na Gronków? Co na najbliższe 10 lat.?
Gratulacje.
Loko22.11.2021, 04:26
@ sasiad i ja

Glopoty to sobie gdzie indziej opowiadaj. Plan rozbudowy DK 47 z Nowego Targu do Zakopanego byly przed rzadami PO ale upadly bo mieszkancy Szaflar, Bialego Dunajca i Poronina nie chcieli rozbudowy proponowanej przez krakowska GDDKiA. PO zablokowalo budowe Rdzawka Nowy Targ, przesuwajac kase na drogi w swoich województwach pod pretekstem Euro 2012. Rdzawka Nowy Targ mogla byc juz w 2012 w budowie.
pamiętamy,...21.11.2021, 23:27
@sąsiad i ja.PO-PSL chyba wiedzieli że olimpiada nie przejdzie,bo dopiero mieliby problem.
sąsiad i ja21.11.2021, 20:14
Przypominam, że za rządów PO-PSL pierwotny projekt przewidywał drogę do samego Zakopanego. Jednak mieszkańcy Poronina powiedzieli, że choćby się mieli położyć pod maszynami drogowymi, to swojej wsi nie pozwolą przeciąć dwupasmową drogą. Projekt zarzucono, bo nikt na siłę nikogo nie będzie uszczęśliwiał. Teraz jest specustawa, więc obecny rząd może nie przejmować się głosem potencjalnych wyborców i zbudować drogę nawet do granicy na Łysej Polanie.
Jasiek21.11.2021, 18:49
Do Zakopanego nie trzeba budować nowej drogi. Oni nie chcą żadnych dróg, bo zajmują cenne miejsce pod pensjonaty.
wip21.11.2021, 18:19
Od PRL-u żadna droga nie przybyła a nasi włodarze szczyt dokonań ronda.
Drogi dawniej na 7-8 m szerokości a teraz 5 m chyba przerzucimy się na Fiaty 126p . Kawałek Kolejowej pitolą chyba pół roku.
Loko21.11.2021, 18:15
Wraz z ukonczeniem budowy DK47 Rdzawka - Nowy Targ, Nowy Targ zaleje nowa fala korkow. Do tej pory Nowy Targ byl glownie zakorkowany przez turystow w niedzielę. Teraz wyjazd z Podhala bedzie sprawny i w niedziele nie bedzie korkow. Beda natomiast w piatki i soboty, bo dwa pasy od krakowa beda sie konczyly na rondzie. Jak dodamy do tego ruch lokalny zwiazany z sobotnimi zakupami to bedzie wszystko stalo w sobote. Juz trzeba zaczac myslec co zrobic z trasa Nowy Targ - Zakopane, bo ta jest na granicy przepustowosci.
Optymista21.11.2021, 18:11
A było stawiać na szybką kolej ale po co. lepiej jest asfaltować, Duuuuużo asfaltu.
kolarze i rowerzyści21.11.2021, 15:23
Ile osób dorosłych w domu, tyle samochodów, a często ani jednego dobrego roweru. Będziemy zdrowym społeczeństwem?
Pio.21.11.2021, 13:25
Jak się 40 lat przespało to trzeba teraz debatować czemu tak się stało. Z 20 lat zejdzie im w stołki nad problemem pierdzieć po czym stwierdzą że, tam i tam? trzeba nową drogę wybudować.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl