29.01.2022, 09:57 | czytano: 8170

Jest plan budowy nowej zakopianki między Myślenicami a Krakowem

Fot. GDDKiA
Ruszyły prace koncepcyjne nad budową nowej drogi ekspresowej z Myślenic do Krakowa, która ma zastąpić istniejącą trasę. Powstało studium, które wskazało sześć potencjalnych korytarzy, którymi może poprowadzić nowa droga. Kosztować ma od 4,5 do 6,5 miliarda złotych.
Jest szansa, że nielubiany przez kierowców odcinek zakopianki zastąpi zupełnie nowa droga. Przejścia dla pieszych, liczne skrzyżowania, ograniczenia prędkości, wszystko to sprawia, że dwupasmówce z Myślenic do Krakowa daleko do drogi ekspresowej.
- Droga krajowa nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest coraz bardziej zatłoczona. W ciągu ostatnich lat ruch na niej wzrósł o 20-25%, spodziewamy się dalszych wzrostów. Dlatego zasadne jest prowadzenie prac przygotowawczych dla budowy nowej drogi ekspresowej na południe od Krakowa. Te prace się toczą od 2020 r. i dzisiaj widzimy pierwsze ich efekty. To bardzo wstępny etap koncepcyjny, ale pokazuje, że idziemy w dobrą stronę w tej sprawie - powiedział na spotkaniu w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezentując wyniki Studium korytarzowego (SK) dla odcinka S7 od Krakowa do Myślenic.

Należy podkreślić, że zaprezentowane na spotkaniu korytarze mają ok. 3-5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy dopiero po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Studium korytarzowe to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi. Pamiętajmy, że wyznaczone na tak wstępnym etapie rozwiązania to jedynie korytarze, a nie konkretne warianty. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

Spośród wstępnych propozycji tras, do dalszych analiz w głównej części SK wytypowaliśmy sześć korytarzy. Dla wszystkich rozpatrywanych rozwiązań założono przekrój dwujezdniowy po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Korytarz 1 - czerwony

· Długość: 23,62 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Łagiewniki

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 3

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł

· Koszt jednostkowy: 197,70 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio ok. 75 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,92 km

Korytarz 2 - niebieski

· Długość: 24,56 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,01 mld zł

· Koszt jednostkowy: 244,68 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio ok. 69 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 3,77 km


Korytarz 3 - różowy

· Długość: 24,31 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Wieliczka

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,5 mld zł

· Koszt jednostkowy: 267,22 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio ok. 60 tys. poj./dobę
· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 8,6 km


Korytarz 4 - pomarańczowy

· Długość: 26,18 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,25 mld zł

· Koszt jednostkowy: 238,73 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio 57 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 10,9 km


Korytarz 5 - fioletowy

· Długość: 28,71 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie nowego węzła Kraków Tuchowska

· Szacowana liczba węzłów: 5

· Szacowana liczba tuneli: 5

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 5,9 mld zł

· Koszt jednostkowy: 205,47 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio 63 tys. poj./dobę

· Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): brak


Korytarz 6 - brązowy

· Długość: 29,13 km

· Gminy objęte inwestycją: Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice

· Początek korytarza na autostradzie A4 w rejonie węzła Kraków Bieżanów

· Szacowana liczba węzłów: 4

· Szacowana liczba tuneli: 4

· Szacowany koszt całkowity inwestycji: 6,07 mld zł

· Koszt jednostkowy: 208,23 mln zł/km

· Prognoza ruchu: średnio 53 tys. poj./dobę

Szacunkowe wydłużenie S52 (BDI): 11,77 km

- Studium korytarzowe potwierdziło zasadność budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Kolejnym krokiem w procesie realizacji inwestycji będzie uszczegółowienie rozwiązań w postaci STEŚ. Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem. Jeśli uzyskamy na ten cel niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie dokumentacji chcielibyśmy ogłosić jeszcze w tym roku - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

oprac. r/ GDDKiA
Może Cię zainteresować
komentarze
DE31.01.2022, 10:48
Ed Powinieneś przez tydzień po feriach jeździć do Krakowa około godziny 06.40 rano żebyś był w Mogilanach jak sobie postoisz w koreczku,to zobaczysz że nowa droga jest pilna w realizacji ze względu na ilość samochodów.
PL30.01.2022, 00:16
Tak czy siak obecna droga powinna być zmodernizowana, bo to katastrofa z tymi 50tkami.
Wariot29.01.2022, 23:40
@ED, pewnie dlatego nie pracujesz w GDDKiA bo zdecydowanie Twoje propozycje są nie trafione
ED29.01.2022, 15:29
Ja to bym proponował najpierw dokończyć tą zaczętą budowe zakopianki a potem martwić się następnymi budowami
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl