15.12.2016, 09:39 | czytano: 6173

Prezes MPEC o wykorzystaniu wód geotermalmych w Nowym Targu: "korzystne rozwiązanie"

"Planowane przedsięwzięcie jest w perspektywie czasowej bardzo korzystne zarówno dla Mieszkańców, którzy w chwili obecnej są klientami MPEC jak i dla nowych odbiorców ciepła sieciowego na terenie Nowego Targu" - tłumaczy prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Nowym Targu Grzegorz Ratter.
W trwającej od tygodni dyskusji na temat podpisanej kilka miesięcy temu umowy intencyjnej dotyczącej powołania spółki Geotermia Nowotarska, korzyści jakie przyniesie wykorzystanie odnawialnego źródła energii oraz finansowych skutków takiego kroku - głos zabrał także prezes nowotarskiego MPEC.
Przypomnijmy, goszczący na sesji Rady Miasta prezes Geotermii Podhalańskiej Wojciech Ignacok na wiele z pytań radnych nie umiał udzielić odpowiedzi. Dziś przedstawiciele Nowego Targu spotykają się w GP, by na miejscu przyjrzeć się funkcjonowaniu spółki.

My zaś publikujemy wyjaśnienia i opinie prezesa MPEC na temat wykorzystania wód geotermalnych:

"Dyskusje wokół tematu planowanej eksploatacji źródeł geotermalnych dla Miasta Nowy Targ, skłaniają do zaprezentowania kilku najbardziej istotnych faktów całego przedsięwzięcia, które powinny pomóc w wyjaśnieniu wielu zadawanych przez Mieszkańców Miasta pytań i rozwiać obawy które pojawiają się w rozmowach na ten temat.

W dniu 03.10.2016 r., została podpisana umowa pomiędzy PEC Geotermia Podhalańska, S.A., Gminą Szaflary, Miastem Nowy Targ i MPEC Nowy Targ Sp. z o.o., dotycząca ustalenia zasad współpracy pomiędzy wyżej wymienionymi podmiotami przy tworzeniu Spółki „Geotermia Nowotarska” Sp. z o.o.. Umowa ta nie spowodowała natychmiastowego powstania nowej spółki, a jedynie wyraziła dobrą wolę jej sygnatariuszy przy tworzeniu „Geotermii Nowotarskiej”.

W związku z bardzo szybkimi zmianami legislacyjnymi na rynku energii, dotyczącymi pozyskiwania energii cieplnej, władze Miasta i Zarząd MPEC Nowy Targ podjął decyzję o poszukiwaniu alternatywy, dla obecnego węglowego źródła energii cieplnej, ze Źródeł Odnawialnych. Taki kierunek został wymuszony przez zmiany w Prawie Energetycznym, które obligują głównie małe źródła węglowe do pozyskania lub uruchomienia źródła, które będzie miało charakter odnawialnego źródła energii (OZE; ). Źródła gazowe, podobnie jak węglowe nie są zaliczane do Odnawialnych Źródeł Energii i nie będą wspierane, zarówno przez Unię Europejską jak i przez Rząd Polski. W konsekwencji na źródła spalające paliwa nieodnawialne będą nakładane dodatkowe opłaty ekologiczne, które z kolei zwiększą ceny energii cieplnej dostarczanej z tych źródeł dla odbiorców końcowych.

Ponadto coraz mocniej kładziony jest nacisk na spełnienie przez przedsiębiorstwa energetyczne warunku „efektywnego systemu ciepłowniczego”, który oznacza system wykorzystujący do produkcji ciepła co najmniej 50% energii ze źródeł odnawialnych.

Podłączenie do systemu ciepłowniczego MPEC Nowy Targ źródła odnawialnego spowoduje więc spełnienie wszystkich opisanych powyżej warunków i pozwoli na pozyskanie źródeł finansowania przy nowych inwestycjach, na rozwój sieci i systemu ciepłowniczego na terenie Miasta, w tym Centrum. Dodatkowo zachowanie obecnie eksploatowanej kotłowni węglowej, jako źródła szczytowego, będzie gwarantem nie zwiększania cen energii cieplnej, które musiałoby nastąpić bez podjęcia działań proekologicznych.

W pierwszej fazie przy udziale MPEC i Geotermii Podhalańskiej, zostały wykonane obliczenia planowanego przedsięwzięcia, które uwzględniając obecne i przyszłe uwarunkowania przy produkcji oraz dystrybucji ciepła, wykazały że planowany projekt jest opłacalny dla Mieszkańców Miasta, obecnych i przyszłych odbiorców ciepła sieciowego. Większość planowanych inwestycji zostanie sfinansowana z dotacji rządowych, które w żadnym stopniu nie przełożą się na zwiększenie ceny ciepła oferowanego Mieszkańcom Naszego Miasta.
Należy w tym miejscu również zaznaczyć, iż obecna cena energii cieplnej oferowana przez „Geotermię Podhalańską” jest około 6 % niższa niż ta, którą proponuje MPEC Nowy Targ i będzie sukcesywnie się zmniejszać.

Parametry źródła geotermalnego będą znane dopiero po wykonaniu odwiertu, również wówczas zostanie formalnie zawiązana spółka „Geotermia Nowotarska”. Obecnie eksploatowane źródła znajdują się na głębokości około 3500 m, mają wydajność od 200 do 250 m3/h i temperaturę wody na powierzchni ziemi rzędu 84º C. Nowy odwiert będzie wykonany na głębokość 5300 m i nieznane są parametry jakie uda się z niego uzyskać. Szacuje się iż woda na tej głębokości będzie miała około 120-130º C, co pozwoliłoby również produkować energię elektryczną, niezależnie od energii cieplnej dostarczanej do odbiorców. Jeżeli z jakichś powodów parametry złoża nie pozwolą na jego eksploatację na tej głębokości, odwiert zostanie skrócony do około 3500 m głębokości, co pozwoli na eksploatację już zbadanego złoża.

Reasumując, planowane przedsięwzięcie jest w perspektywie czasowej bardzo korzystne zarówno dla Mieszkańców, którzy w chwili obecnej są klientami MPEC jak i dla nowych odbiorców ciepła sieciowego na terenie Nowego Targu. Ciepło sieciowe jest najbardziej ekonomicznym i ekologicznym źródłem ciepła. Źródła małe wymagają znacznych cyklicznych nakładów na bieżącą eksploatację, konserwacje i przeglądy, nie wspominając o czynniku ekologicznym, są znacznie bardziej kosztowne w eksploatacji i bardziej szkodliwe dla Nas Wszystkich. Skutki działań ekologicznych obecnie podejmujemy, już dzisiaj wpłyną nie tylko na Nasze kieszenie, ale również na zdrowie Nasze, Naszych dzieci i wnuków.

Grzegorz Ratter Prezes Zarządu Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Nowy Targ Sp. z o. o."

opr.s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Tadek10.09.2017, 15:45
Prezesie MPEC sp. z o.o.
wybuduj sieć zasilania ciepłem po Nowym Targu ( nie istnieje)
napisz i zatwierdż przez RN kierunki rozwoju spółki w tym geotermię.
Złóż wnioski do pozyskania środków pomocowych w pozyskaniu ciepła z ziemi nie zależnie od Geotermii Podhalańskiej S.A.
Jedno drugiego nie wyklucza a rywalizacja obniży ceny dla Klientów.

( w kilku opracowaniach "założeń rozwoju spółki " są gotowe dane złożone przez Kandydatów w procesie rekrutacji na prezesa spółki .
skok na kasę16.12.2016, 22:02
To jest klasyczny skok na kasę, kasę mieszkańców bloków, pod pozorem efektu ekologicznego. Cała południową część (praktycznie połowę) miasta ogrzewa kotłownia węglowa, która spełnia wszystkie norny i pomimo że spala setki ton miału, to z komina wychodzi dym mniej szkodliwy niż z jednego paleniska domowego. Efekt eko, którym się będą chwalić to te kilkaset ton miału, który nie odpowiada nawet na 10% smogu nad miastem ale pochwalić się będzie można. A syf jak wisi tak wisiał będzie w powietrzu. Tym bardziej, że jak powiedziano, tam gdzie jest doprowadzony gaz nie będzie geotermii. A frajerzy z bloków zapłacą, po przecież sobie kozy w pokoju nie postawią i nie wytną grzejników.
Ostatnio nawet PIS zauważył, że elektrownie węglowe generują 10-krotnie mniej zanieczyszczeń niż paleniska domowe, a u nas zamiast likwidować czy modernizować paleniska domowe chcą najpierw zlikwidować kotłownię.
Jak chcą mieć efekt ekologiczny, to pierwsza rura geotermii niech idzie na kowaniec łukiem od wschodu a druga na niwę łukiem od zachodu, i niech sukcesywnie podpinają domy. Efekt, z każdym podłączonym domem będzie lepszy niż podłączenie bloków.
Jak podłącza centralna i północną cześć miasta, to dojdą od północy do bloków i zgarną premie za wytrwałość. Problem, jest jednak taki, że na takich odcinkach są dość duże straty temperatury i trzeba wodę dogrzewać kotłami gazowymi, co podnosi koszty. Druga sprawa, do każdego budynku trzeba wymiennik, który kosztuje nie mniej niż porządny kocioł. Kto zmusi właściciela domu do podłączenia się do geotermii, skoro za te same pieniądze może mieć własny kocioł ?

Szacowana wartość projektu, gdzieś to już pisali, to około 200 mln. Za połowę tej kwoty, można chyba do każdego budynku w mieście kupić ekologiczny lub gazowy kocioł, zrobić termomodernizację sporej części budynków i pewnie jeszcze starczy na dopłaty do paliwa na kilka sezonów. I nie trzeba rujnować miasta, kosztownymi rurociągami. A za drugą połowę zamontować setki ogniw fotowoltaicznych i jeszcze będzie prąd.
krzesło elektryczne16.12.2016, 14:47
poprzednicy związani z MPEC i konkurencyjnym dostawcą mediów gaspol
ci to grzali i grzeją jeszcze stołki to pierwsi i ostatni przeciwnicy geotermi
kier16.12.2016, 13:36
@ Obserwator
Zero kontroli nad spalanym miałem? Ciepłownia to nie piec w domu, tam WSZYSTKO musi być kontrolowane, instalacja musi posiadać niezbędne certyfikaty, filtry, instalacje odsiarczania etc.
Cieplutkie stołecki - trza je dogrzać geotermią16.12.2016, 08:10
Amatorszczyzna i tyle w temacie. Nieporadni prezesi i włodarze. Działąnia po omacku. Bicie piany za publiczne pieniądze.
historyk15.12.2016, 23:57
Kompromitacja Nowego Targu w tej sprawie miała swój początek już ćwierć wieku temu. I trwa. I trwać będzie - sądząc po żenującym poziomie powyższego "wyjaśnienia i opinii"
obserwator15.12.2016, 23:38
cena, cena, cena, cena za wszelką cene
Ciekaw jestem jak leming i jemu podobni myślą, czy za zaoszczędzone pieniądze kupią sobie i swoim bliskim zdrowie.
Chyba że leming i jemu podobni w ogóle nie myślą.
Ja jednak mam nadzieje że przyjdzie czas i pomyślą, ale będzie już za późno !
leming na co Ci pieniądze jak Cię już nie będzie na tym świecie, no chyba że je wcześniej wydasz na leczenie!
Obserwator15.12.2016, 23:09
Nie wiem czy pamiętacie, był czas kiedy ludzie rzucali się pod spychacze kiedy zaczynano budować sieci energetyczne, spróbujcie dzisiaj im wyłączyć zasilanie, tak właśnie zachowują się ludzie zacofani !
Ci którzy tak krzycą o cenach, o tym jaka geotermia jest niedobra nie mają zielonego pojęcia o tym jaki to jest skarb.
Są tacy co węgiel uważają za Czarne Złoto, ja uważam że wody geotermalne to Białe Złoto, grzechem jest nie korzystać z takiego dobrodziejstwa, to tylko ludzie zacofani tego nie zauważają !
Trudno jest się rozwodzić o wszystkim, ale proponuję tym co tak krzyczą niech po prostu pojadą do Zakopanego porozmawiają z odbiorcami, jeżeli to takie drogie i nie dobre to co za ( idioci ) dobrowolnie podłączyli się do drugiego odwiertu, tu należy podkreślić iż Zakopane ma zdecydowanie mniej korzystne warunki przyłącza i na pewno kosztowniejsze., po mimo to geotermia cieszy się coraz większym zainteresowaniem !
Naiwnym trzeba być, aby myśleć że ogrzewanie miałem jest najtańsze, kilka przykładów; 1. nie potrzebny moloch potwornie hałasujący, zatruwający życie okolicznym mieszkańcom w centrum miasta
2. potworna ilość ciężarówek wożących miał na zatłoczonych drogach
3. zero kontroli nad spalanym miałem 4. czy zimno czy ciepło, obecnie już od września aż do kwietnia w ciągłej pracy 5. nadmierne przegrzewanie mieszkań
Co do ostatnich dwóch punktów to się nie dziwię to przecież biznes im więcej spalą tym więcej zarobią ino czekać jak niebawem będą grzać cały rok.
To tylko nieliczne spostrzeżenia które proponuję pod rozwagę, ponadto zgadzam w się 100 % z nej.
WP15.12.2016, 20:31
Picu, picu. Kto słuchał w Internecie to wie.Geotermia weżnie kasę z UE zrobi odwierty i dośle ciepło do kotłowni w N.T. Zainkasuje jak monopolista (tak w mieście ma być jeden dostawca),a my utoniemy w kolejnej spółce, która będzie z nas doić forsę na budowę nowej sieci rur itd. w cenie ciepła lub dotacji z miasta, bo to będzie już miejski biznes. Ciepło dostarcza do bloków bo to się im opłaci, Prezes będzie miał robotę a nad miastem smok z kominów prywatnych budynków będzie nadal.Fajnie to wymyśleli sąsiedzi za między.
nej15.12.2016, 20:02
Cena ciepła i ogrzewania musi skłaniać do oszczędzania -nadal w największe mrozy na blokach mieszkańcy wietrzą.Mają na to kasę?
Najważniejsze jest działanie Ekologiczne z równoległym działaniem osłonowym obywateli przed skutkami zmian. Miasto może i musi w imieniu wszystkich mieszkańców negocjować cenę gazu i GJ z geotermii.
Chcemy pilnie dotacji15.12.2016, 19:30
Oczywiste że konieczny jest lobbing i pomoc w dotacjach do ekologii ze strony Państwa.Zatem działanie wielu podmiotów .Natychmiast.
I tyle w temacie15.12.2016, 19:19
Przecież rozwiązanie jest proste .
W rejonach gdzie jest sieć ciepłownicza -obowiązek podłączenia się dla wszystkich łącznie z zabudową jednorodzinną .(zminimalizować należy koszty przyłącza i opłaty.Zapewnić cwu.)
W rejonach gdzie jest sieć gazowa -obowiązek podłączenia się dla wszystkich (Miasto musi wspierać przecież wzięło kiedyś kasę na sieć gazową)
Rozrzutnością byłoby w rejony gdzie jest sieć gazowa prowadzić równolegle sieć ciepłowniczą.
W części Miasta gdzie nie ma dostępności tych sieci podjąć decyzję która z nich będzie najkorzystniejsza i natychmiast zacząć projektowanie.
Poza aglomeracjami i w zabudowie rozproszonej urządzenia 5 generacji.
Tadek15.12.2016, 19:19
Truje pył zawieszony , SO , SO2 oraz NO .
Władek15.12.2016, 19:17
Prezesie MPEC sp. z o.o. _ w założeniu konkursu na stanowisko prezesa ogłoszone w 2016 było "przedstawi koncepcję rozwoju MPEC Nowy Targ" czy Pan został wybrany przez Burmistrza bo takie były potrzeby mniejszego wynagrodzenia niż 10.000 zł/m-nie czy też napisał Pan opracowanie rozwoju w oparciu o m.in. ogrzewanie Nowego Targi o okolic o wody termalne.
Nie ma możliwości technicznych na podłączenie pozostałej części 70%Nowego Targu - tam gdzie są piece bo NIE MA RUROCIĄGÓW CO.
Niech Pan poda cyfry i ceny ciepła do cen zakupu węgla dla kotłowni MPEC sp. z o.o. na 2016 - z stwierdzeniem , że cena 1kW ciepła z Szaflar będzie przynajmniej zbliżona a koszt podłączenia domu będzie
niższy od 10.000 zł / w rozbiciu na dogodne raty /
Czekam na odpowiedz na poziomie inżyniera / za takiego Pan uchodzi /
abc15.12.2016, 18:40
wypowiedz prezesa jest bezbarwna i wygląda na "sponsorowaną".
byle do wyborów.
do @nej15.12.2016, 18:39
może i masz rację?!
pytanie tylko kto za to zapłaci?
a płacić będzie trzeba SŁONO!!!
nikt dziś nie powie, nie chce prognozować?
z praktycznego punktu widzenia będzie drożej i tyle.
podłącz budynki w centrum, o przepraszam spróbuj i na pewno dowiesz się co na ten temat myślą właściciele.
nej15.12.2016, 18:33
@ leming doskonały
Jesteś doskonałym przykładem działania które charakteryzuje lemingi.
To lemingi znane są z samobójczych zachowań .
W/g ciebie nie ma czegoś takiego podczas spalania węgla -jak emisja CO2?
W/g ciebie nie było Kioto i totalnym nieporozumieniem jest ocieplenie klimatu.
OK jak to leming masz rację.Tylko proszę truj się sam. Ale twój oportunizm destrukcja robi wielką szkodę innym .
Tym wszystkim co straszą cenami i drożyzną dedykuję doskonałe przykłady z historii.
-po co jeździć na koniu jak można chodzić .Koń jest droższy !
-po co jeździć samochodem jak można jeździć na koniu.Koszty samochodu są wysokie amortyzacja,paliwo,ubezpieczenie,itp-leming woli chodzić bo taniej, inni też niech chodzą.
Po co komu samolot ?
Lepiej rzućmy się ze skały. Będzie taniej.Komu potrzebna będzie kotłownia ?
A może spożytkuj energię nad sposobami ograniczenia kosztów ogrzewania
bo wbrew straszeniu ceną masz na to wpływ.
do gazik15.12.2016, 18:16
prezesi wiedzą ile na tym zarabiają nic nie robiąc oszołomy
Ferdek do mieszkańca15.12.2016, 18:11
ekologia nie kosztuje dużo dużo kosztuje utrzymanie darmozjadów prezesów którzy udają że coś robią a pilnują tylko ciepłych posadek
Krecik od przeciskania rur15.12.2016, 17:46
Na pewno to Nowy Targ przoduje w bezrobociu i biedzie systemowej , dlatego mimo istniejącej sieci gazowej jest bardzo mało podłączonych i korzystających. Teraz jeszcze cena gazu poszybuje jak cena benzyny i diesla.jest tu stek bzdur i niedomówień , to co zrobią miasta które nie mają OZE? Mylę , że jako sobie poradzą. Marzenia o cieple systemowym i CWU należy włożyć między bajki. Chyba, że ... można bezprzewodowo ładować komórki to może z przesyłem ciepłą co wymyślą. Nowy Targ stoi wizjonerami i zarządcami strategicznymi, może będzie o NT głośno. A na razie to uprawiamy wciskanie kitu. Co jeszcze o szklarzach?
Babka15.12.2016, 17:34
Pytanie za cenę geotermii ile kasują za miesiąc urzędowania wszyscy dyrektorzy prezesi i czort jeszcze wie kto w tym pseudo przedsiębiorstwie chciała bym wiedzieć ile idzie na ich utrzymanie a ile na to ciepło z ziemi
mieszkaniec15.12.2016, 16:33
Papierowy prezes mówi o cudach na kiju i tyle. Nikt nie mówi o cenach bo będą wysokie. Ekologia kosztuje.
manfred15.12.2016, 15:06
Zanim cokolwiek wymyślicie te wody dawno wystygną.
Leming doskonały15.12.2016, 12:17
do nej : o jakiej emisji CO2 mówisz - człowiek - przemysł globalnie wytwarza go raptem kilka % - w przeważającej większości wytwarza go sama natura na którą nie mamy wpływu.
ciuchcia15.12.2016, 12:14
Bez podłączenia Starego Miasta i generalnie domów jednorodzinnych nic to nie da. Bloki i tak ogrzewa kotłownia, która spełnia wszytki normy, ma masę filtrów i spalanie jest w pełni kontrolowanie. Nie to co w domowych kopciuchach..
nej15.12.2016, 11:46
Przecież tylko tak jest szansa na dotacje i obniżenie ceny.Inne miejscowości w Polsce nie mają szans na geotermię, a Nowy Targ w naturalny sposób ma szansę z niej skorzystać.Nowa Spółka nie ma możliwości dyktowania cen tak jak i to miało miejsce z NPK ceny ustala URE a o składnikach cenotwórczych i czy w ogóle będzie korzystał decyduje odbiorca czyli My.
Skorzystamy z dotacji będzie taniej , nie to się nam dołożą z czasem opłaty ,kary, amortyzacje z obecnie wykonanych i nowych instalacji do likwidacji emisji zanieczyszczeń z kotłowni węglowej na osiedlu.
To wstyd żeby w środku Miasta funkcjonowała hałda miału węglowego .
Czemu wciska się ciemnotę o braku efektu ekologicznego, a likwidacja emisji CO2 a jak wprowadzą normy np.Siarki czy hałasu ?
Konieczne jest rozwiązanie w ramach dotacji również dostarczania ciepłej wody do odbiorców.
Jak można nie widzieć szans i nie próbować z nich skorzystać.
Tylko Ciepło Systemowe mądrze budowane od podstaw jest taką szansą na przyszłość.
ja15.12.2016, 10:20
reasumując ciepła woda połynie z owiertu nie prędzej niż 2050 roku i pewnie bedzie 2 x razy droższa niż ogrzewanie prądem i 4 razy droższa od węgla .
gazik15.12.2016, 09:57
masło maślane ,a ile to kosztuje nie wie nikt !
blokers66615.12.2016, 09:52
Cena tak się będzie zmniejszać jak w Zakopanem. Jak nie ma konkurencji to monopolista dyktuje ceny jakie mu się podobają.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl