17.01.2019, 17:13 | czytano: 1139

I Festiwal Sztuki Wokalnej im. Anny Kościelniak

20 stycznia o godz. 18.00 w kościele św. Teresy w Rabce-Zdroju rozpocznie się I Festiwal Sztuki Wokalnej im. Anny Kościelniak pod patronatem JE Rektora AM propf. Dr. hab. Władysława Szymanńskiego. W programie: kolędy, pieśni sakralne, modlitewne arie operowe.
Celem festiwalu jest popularyzacja profesjonalnej sztuki wokalnej i uczczenie pamięci Anny Kościelniak, wybitnej śpiewaczki operowej i pedagog , uczennicy Ady Sari, genialnej kreatorki roli Halki, Toski, Madam Butterfly, Euredyki, i wielu wielu innych, wokalistki i korepetytorki głosu Zespołu "Śląsk", nauczycielki emisji głosu w Akademii Muzycznej w Katowicach i w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Anna Kościelniak bardzo zasłużyła się polskiej scenie wokalnej. Zarówno jako wielka artystka, jak i pedagog. Do dziś wspominane są jej wyjątkowe kreacje w spektaklach operowych. Jej uczniowie z wielkim sentymentem wspominają czasy nauki u Maestry. Była uwielbiana w światłach reflektorów, a także w zaciszu akademickich sal śpiewu. Całe swoje życie poświęciła muzyce i swoim uczniom. Jest ona wzorem dla kolejnych pokoleń młodych śpiewaków, ale także dla nauczycieli śpiewu solowego.
Koordynatorem merytorycznym festiwalu jest ks. adt dr hab. Paweł Sobierajski - tenor, absolwent Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (doktor nauk teologiczno-pedagogicznych), Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (doktor habilitowany wokalistyki) oraz Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie (psycholog muzyki). Edukację wokalną na Wydziale Wokalno-Aktorskim katowickiej Akademii Muzycznej ukończył w 1999 r. w klasie śpiewu solowego maestry Anny Kościelniak, uczennicy legendarnej Ady Sari, zdobywając dyplom z wyróżnieniem. Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych w
Karlowych Varach (1997r.) i Trnawie (1998r.). Ma na swym koncie nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji. Na co dzień współpracuje z wieloma pianistami, organistami, orkiestrami operowymi i filharmonicznymi, uczestnicząc w
różnych koncertach i festiwalach. Występuje na Litwie i na Słowacji oraz w Czechach, Austrii, Niemczech, Francji, Belgii, we Włoszech, wykonując szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, arie operowe oraz pieśni ze światowego repertuaru. Od 2002 r. jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu (PSPŚ), od 2004 r. European Voice Teachers Association (EVTA), a od 2009 r. Polskiego Towarzystwa Teologicznego (PTT). Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach (śpiew solowy, pedagogika, metodyka ogólna, metodyka przedmiotowa, komunikacja interpersonalna) oraz
Studium Teatralnego przy Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach (psychologia z elementami filozofii). Jest autorem publikacji naukowych z dziedziny wokalistyki, komunikacji interpersonalnej oraz pedagogiki i
psychologii muzyki. Jest także współzałożycielem kwintetu wokalnego Servi Domini Cantores, tworzonego przez księży wokalistów, absolwentów akademii muzycznych, z którymi prowadzi ożywioną działalność ewangelizacyjno-koncertową. Od 2000 r. prowadzi intensywną działalność szkoleniową wśród młodzieży, rodziców, nauczycieli, wychowawców, studentów, nauczycieli akademickich, duchowieństwa, lekarzy, pielęgniarek, menedżerów, brokerów, pracowników administracji samorządowej i w innych środowiskach, dotyczącą wielu istotnych zagadnień, np.: problemów
wychowawczych, komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem, psychoterapii uzależnień, technik negocjowania, kierowania zespołami ludzkimi oraz motywowania pracowników. Jest pomysłodawcą i dyrektorem
Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS et GLORIA w AM w Katowicach, który odbywa się od 2015 r.

W koncercie noworocznym wystąpią:

Ewa Biegas jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universität für Musik und darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej, laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych
konkursów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dürr i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań artystki znajdują się m.in. "Monbar" I. F. Dobrzyńskiego - partia Donny Marii (Polskie Radio - dyr. Ł. Borowicz), "Legenda Bałtyku" F. Nowowiejskiego - partia Bogny (Polskie Radio - dyr. Ł. Borowicz), "Canzoni d'amore" E. Bogusławskiego (Radio Katowice - dyr. M. Kaniowska), "Loteria na mężów" K. Szymanowskiego - partia Sary (Polskie Radio - dyr. M. Klauza), "Chantefleurs et chantefables" oraz "20 kolęd" W. Lutosławskiego, a także pieśni G. Fitelberga Op. 21 i Op. 22 ("Acte Préalable"), "Te Deum" A. Dvoraka (Navarra Symphony Orchestra - dyr. A. Wit). W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobühne w operze "Albert Herring" B.
Brittena. Od 2004 roku współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała Halkę w "Halce", Rozalindę w "Zemście nietoperza", Małgorzatę w "Fauście", Mimi w "Cyganerii", Lizę w "Damie Pikowej", Cio-cio-san w "Butterfly", Tatianę w "Eugeniuszu Onieginie", Ariadnę w "Ariadnie na Naxos", Fata Morganę w "Miłości do trzech pomarańczy". Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w "Diabłach z Loudun" K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Bałtyckiej, Śląskiej, Łódzkiej i Bydgoskiej. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena "Owen
Wingrave". Występowała podczas światowej premiery "Missa pro pace" W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku oraz Musikverein Goldener Saal w Wiedniu, biorąc udział w Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii
Europejskiej. Wykonała także "III Symfonię pieśni żałosnych" H.M. Góreckiego podczas Schleswig-Holstein Musik Festival oraz "VIII Symfonię" K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji. W
sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze A. Dvoraka "Rusałka" pod batutą J. Keenana oraz Teatro Colon partią Hagith w operze "Hagith" K. Szymanowskiego pod dyrekcją
B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym "Des Conocidos" w reżyserii M. Znanieckiego, wykonując "Hymny" K. Szymanowskiego oraz cykl "Niebo w ogniu" P.
Perkowskiego. W ramach projektu "Jutropera" uczestniczyła w realizacji "W poszukiwaniu Leara: Verdi", wykonując partię Kordelii. W 2015 roku debiutowała partią Toski w operze "Tosca" G. Pucciniego w Operze Opawskiej,
otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiutowała partią Leonory w operze "Moc przeznaczenia" G. Verdiego, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce "Księżniczka Czardasza" E. Kalmana na deskach Opery Śląskiej. W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech, wykonując "Pasję według św. Łukasza"K. Pendereckiego pod dyrekcją A. Wita. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni. Od 2005 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, obecnie na stanowisku adiunkta.

Gabriela Stolińska - sopran, laureatka trzeciej edycji Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS et GLORIA w AM w Katowicach, który odbył się w dniach 2-6.01.2019 r.

Dawid Biwo - bas-baryton; absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu prof. W. Zalewskiego (dyplom z wyróżnieniem). Kontynuacja nauki śpiewu w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. P. Kusiewicza. Laureat, m.in.: I nagroda w Konkursie im. M. Karłowicza w Krakowie, I nagroda w konkursie im. L. Różyckiego w Gliwicach; X Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, Muzycznego Forum Młodych 2010 pod patronatem Austriackiego Forum Kultury; finalista Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Heraclei Darclée w Braili. Uczestnik wykonań dzieł, m.in.: Pasja wg św. Mateusza, Magnificat, Wachet auf, ruft
uns die Stimme J.S. Bacha, Hercules i Acis, Galatea e Polifemo G.F. Händla, Completorium G.G. Gorczyckiego, Pory roku J. Haydna, Requiem i Msza koronacyjna W.A. Mozarta. Współpraca z muzykami, m.in.: S. Kirkbride, L. Stawarz, M. Selinger, M. Caudle, R. Hughes, Z. Pilch, A. Sapiecha, M. Świątkiewicz. Debiut sceniczny - w operze B. Galuppiego L' amante di tutte w Warszawskiej Operze Kameralnej pod dyrekcją T. Karolaka. Występy: Opera Krakowska (jako Papageno w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta i Victor w Yermie P. Bowlesa), krakowska aula Florianka (Fairy Queen H. Purcella). Współpraca jako solista z dyrygentami, m.in.: M.J. Błaszczyk, J. Swoboda, J.T. Adamus, P. Przytocki, P. Esswood, A. Borzym; z zespołami: Capella Cracoviensis, Ensamble Barocum, Risonanza, Il Giardino d'Amore.
Grzegorz Biegas - Studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, uzyskując dyplom w klasie fortepianu prof. Eugeniusza Knapika (1990-1995). W 2002 roku ukończył studia podyplomowe w klasie fortepianu
prof. Józefa Stompla. Obecnie jest profesorem Katedry Kameralistyki w macierzystej uczelni. Jego działalność artystyczna skupia się głównie na muzyce kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. Jako
korepetytor i pedagog uczestniczył w wielu kursach wokalnych i kameralnych, m.in. w Bückeburgu, Wiedniu, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Radzyniu Podlaskim, Nowym Sączu, Wrocławiu, Gdańsku, Sosnowcu, Pekinie, Louisville, współpracując z takimi pedagogami, dyrygentami i reżyserami, jak: Irena Argustiene, Walter Berry, Henryka Januszewska-Stańczyk, Helena Łazarska, Bogusław Makal, Eugeniusz Sąsiadek, Leopold Spitzer, Daniel Weeks, Ingrid
Kremling, Michał Znaniecki, Michael Ramach, Michał Klauza, Rudolf Piernay, Izabella Kłosińska, Włodzimierz Zalewski. Jako akompaniator towarzyszył solistom w wielu konkursach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. w Bilbao, Karlovych Varach, Wiedniu, Oslo, Parnu, Sion, Trnavie, Vráblach, Düsseldorfie, Bydgoszczy, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Łodzi, Nowym Sączu, Krakowie, Dublinie, Włoszakowicach, Warszawie, Gliwicach i Wrocławiu, gdzie wielokrotnie nagradzany był za najlepszy akompaniament, otrzymując m.in. nagrodę specjalną im. Jerzego Lefelda. W charakterze kameralisty występował na wielu krajowych i zagranicznych koncertach oraz festiwalach muzycznych (Europa, USA, Argentyna, Chiny), współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami. Dokonał licznych nagrań dla PR i TVP oraz na CD, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej (Kwartet d-moll op. 8 Zygmunta Noskowskiego, Pieśni żartobliwe Henryka Czyża, arie Józefa Poniatowskiego, Pieśni Witolda Lutosławskiego, Preludia dziecięce Edwarda Bogusławskiego, Pieśni
Mieczysława Weinberga). W latach 2005-2012 był prodziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego, obecnie pełni funkcję prorektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. oraz

ŚLĄSKI KWINTET DĘTY

Chór Dziecięcy Rabki-Zdroju i Cantantes Angelicus pod dyr. Kingi
Brandys-Wójciak.

Materiały prasowe, oprac. r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl