08.10.2018, 22:23 | czytano: 1518

Uczniowie ZSCKR wrócili z praktyk w Grecji

arch. szkoły
Uczniowie kształcący się w specjalności Technik Architektury Krajobrazu oraz Technik Turystyki Wiejskiej z ZSCKR w Nowym Targu zakończyli właśnie udział w zagranicznych praktykach zawodowych organizowanych w ramach projektu pt.: „Z Małopolski do Europy - organizacja zagranicznych staży zawodowych w europejskich przedsiębiorstwach”.
Przez 4 tygodnie praktyk od 3 do 28 września 2018r., dzięki Filoxenia Intercultural-Environmental Organization z Kryoneri, uczniowie mieli okazję doskonalić swoje umiejętności zawodowe oraz poznać bliżej kulturę Grecji.
Oto relacje uczniów:
„Time is flaing”, to najlepsze określenie, aby opisać, jak szybko upłynęły uczniom z ZSCKR w Nowym Targu kolejne dni pobytu w Grecji w ramach programu „Erasmus +". Jak sami mówią każdy dzień, który tutaj spędzili, był dla nich niesamowitą przygodną, ale i wyzwaniem. Codziennie uczyli się czegoś nowego, nie zapominając także o wypoczynku. Oto krótka relacja z tego, co działo się w ciągu ostatnich tygodni.
Uczniowie architektury krajobrazu wykonywali prace porządkowe w ogrodzie wokół hostelu, kosili trawę oraz podcinali krzewy. Młodzi ludzie opracowali i wykonali krzesła ogrodowe z materiałów do recyklingu, a także zaprojektowali zagospodarowanie terenu wokół Centrum Kulturowego Krioneri. W kolejnych dniach młodzież planują także oczyścić ścieżkę prowadzącą do rzeki Elisson.
Z kolei uczniowie turystyki wiejskiej pomagali w prowadzeniu hostelu Elisson głównie poprzez pracę w kuchni podczas przygotowywania i wydawania posiłków. Praktykanci pomalowali stoły należące do hostelu, a także zajmowali się porządkowaniem ogrodu oraz jego organizowaniem na okres zimowy. Praktykanci wykonali tablice informacyjne do ogrodu oraz odnowili bazę rowerów górskich należących do hostelu.
W piątek 14 września grupa wraz z opiekunem wybrała się do miejscowości Moulki, gdzie zwiedzili muzeum starożytnej sztuki greckiej oraz amfiteatr grecki. Kolejnym punktem wycieczki był Korynt, w którym młodzież zwiedziła Akrokorynt, a także zobaczyła z bliska Kanał Koryncki. Przewodnik przybliżył im historię władców tego regionu oraz opowiedział o architekturze starożytnej Grecji. Po obiedzie grupa udała się nad słone jezioro Vouliagmeni, gdzie uczniowie wypoczywali i korzystali z pięknych widoków oraz krystalicznie czystej wody.
Powoli dobiega końca wielka grecka przygoda. Niestety wraz z końcem lata zmieniła się w Grecji również pogoda, która do złudzenia przypomina polską jesień. Nieco gorsze warunki atmosferyczne udało się jednak zrekompensować, dzięki licznym atrakcjom, które przygotował dla młodzieży ich grecki opiekun Panos. W piątek 21 września wyruszyliśmy wraz z naszym opiekunem w podróż pociągiem z Kiato do Aten. Piękna pogoda i cudowny nastrój towarzyszył nam przez całą drogę. Jednak to, co zobaczyliśmy na miejscu, zaparło nam dech w piersiach i sprawiło, że poczuliśmy się niemal, jak antyczni bogowie. Akropol z niesamowitym widokiem z Partenonu, Muzeum Narodowe Akropolu, Ogród Narodowy, Świątynia Zeusa oraz zmiana warty pod Parlamentem, to jedynie najważniejsze atrakcje, które zwiedziliśmy. To, czego nie udało nam się jednak uchwycić na zdjęciach, to duch starożytnego miasta. Kolejna atrakcja czekała na nas już we worek. Panos zabrał nas do oddalonego o 20 km od Krioneri ekologicznego gospodarstwa agroturystycznego, gdzie zajmowaliśmy się sadzeniem roślin, przygotowaniem ziemi pod uprawę oraz karmieniem zwierząt. Na koniec dnia zabrano nas do tawerny, w której serwowano potrawy przygotowane wyłącznie z surowców pochodzących z eko-farmy. Wszyscy jednogłośnie okrzyknęliśmy, że były to jedne z najlepszych potraw, jakie jedliśmy w Grecji. Z kolei w środę 26 września odwiedziliśmy do jedno z najbardziej urokliwych miasteczek Grecji - Nauplion. Zwiedziliśmy tam mury twierdze, górujące nad miastem oraz port morski i Muzeum Archeologiczne.
Wszyscy jesteśmy niezwykle szczęśliwi z pobytu w Grecji, która oczarowała nas bez reszty. Cudowne widoki, przepiękna pogoda oraz ludzie z wielkim sercem, którzy nas tutaj przyjęli, na zawsze zostaną w naszych sercach i pamięci. Wiemy, że będziemy bardzo tęsknić za tym wszystkim, co tutaj przeżyliśmy, ale już z niecierpliwością czekamy na powrót do Polski. Te cztery tygodnie tutaj uświadomiły nam, że podróże kształcą, ale wszędzie dobrze, lecz w domu najlepiej!

Wyjazd realizowany był przez Małopolskie Centrum Edukacji Sp. z o.o. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Kształcenie i Szkolenie Zawodowe (VET) – Erasmus+.