17.06.2019, 11:32 | czytano: 2187

Ekonomik w Portugalii – zagraniczne praktyki Erasmus+

arch. szkoły
Grupa Ekonomistów i Spedytorów z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu zakończyła już swoją przygodę na zagranicznych Praktykach w Portugalii.
Od 3 do 14 czerwca br. uczniowie i uczennice zdobywali nowe doświadczenia zawodowe, w firmach zlokalizowanych niedalego Barcelos, gdzie mieści Campus Associação Intercultural Amigos da Mobilidade, ale także mieli okazję zwiedzić lokalne atrakcje turystyczne. Poniżej - relacja uczniów.
Sobota i niedziela to czas całodziennych wycieczek – wyjazd do Porto. Miasto wyjątkowe, bardzo nas zachwyciło.. Mieliśmy okazję podziwiać jego uroki płynąc statkiem po rzece Duero. Trafiliśmy na wyjątkowy czas ponieważ w centrum odbywał się światowy zlot samochodów ferrari. Dodatkowo wszystko tutaj kręciło się wokół finałowego meczu ligi narodów – tłumy kibiców, fiesta w mieście, feeria barw, śpiewy i tańce! Zwiedziliśmy stare miasto, deptak, zabytkowy dworzec, zdegustowaliśmy portugalskie wina;) W drodze powrotnej pojechaliśmy nad ocean, gdzie doświadczyliśmy siły atlantyckiego wiatru. Pełni wrażeń i zadowoleni wróciliśmy do kampusu. Dzisiaj Guimareas i Braga; oba miasta bardzo urokliwe, klimatyczne i stare.

W Guimareas trafiamy na kolejną falę kibiców – tym razem szykują się na mecz o III miejsce ligi narodów, co nie przeszkadza nam w zwiedzaniu wszystkich najciekawszych miejsc pierwszej stolicy Portugalii. W Bradze zachwyca nas kościół Bom Jesus położony bardzo wysoko na wzgórzu ponad miastem. Dzień kończymy udanymi zakupami w galerii Braga Parque. Doczekaliśmy się wreszcie prawdziwie słonecznego, ciepłego dnia – czas wykorzystaliśmy na kąpiele w basenie i wygrzewanie się w promieniach portugalskiego słońca. Wieczorem podczas spotkania z gitarą porównywaliśmy opaleniznę a przed spaniem niektórzy z nas musieli nawet stosować kurację chłodzącą na co bardziej zaczerwienione miejsca;). Kolejna wycieczka – tym razem wyjazd do Fatimy. To obowiązkowy punkt na mapie Portugalii, chętnie odwiedzany przez Polaków. Zobaczyliśmy zatem i my to sławne miejsce kultu religijnego – największy plac kościelny w Europie, dom trójki dzieci fatimskich i miejsce objawień. W drodze powrotnej tradycyjnie zatrzymaliśmy się nad oceanem – krótki plażing w Nazare, kurorcie o najwyższych falach surfingowych na świecie. Zachwycające widoki, ciepły piasek i… szalony wiatr. Po wycieczkach nadszedł bardzo pracowity czas – mnóstwo zajęć i zadań do wykonania na praktykach. Wszyscy jesteśmy zadowoleni z miejsca, gdzie pracujemy, szefowie są bardzo przyjaźni; świetnie udaje nam się porozumiewać z innymi w języku angielskim. Wieczorem wymieniamy się wrażeniami i doświadczeniami z miejsc odbywania praktyk i ponownie uzupełniamy wpisy w dzienniczkach. Przed zmrokiem kampusowy mecz siatkówki Polska – Rumunia a po meczu tradycyjna wymiana koszulek.. Praca pracą, ale jest też czas na zakupy na tradycyjnym targu w miasteczku Barcelos – kupujemy pamiątki, drobne gadżety, niektórzy nawet jakieś ciuszki; przede wszystkim jednak poznajemy tutejsze zwyczaje targowo-bazarowo-handlowe. Targowanie się należy tu do dobrego obyczaju – targujemy się i my. Wieczorem przy piosence i pląsach chwalimy się korzystnie nabytymi towarami.

Ostatni cały dzień pobytu w Portugalii – pożegnanie z pracodawcami, ostatnie podpisy, pieczątki i inne formalności. Na kampusie podobnie – rozdanie certyfikatów i pamiątek. Po kolacji wieczór pożegnalny – mały poczęstunek wspólnie zorganizowany, próba generalna piosenki przygotowanej dla pracowników kampusu na do widzenia, odśpiewanie i odtańczenie całego dwutygodniowego repertuaru grupy; pełne śmiechów, żartów i wspomnień podsumowanie całego turnusu. Smutno nam – dzisiaj wyjeżdżamy.. Dwa tygodnie zleciało jak z bicza trzasnął. Długo i z nostalgią będziemy wspominać ten wspólnie spędzony czas. Oprócz doświadczeń zawodowych, językowych, organizacyjnych przywieziemy do Polski także coś bezcennego: przyjaźń, integrację, poczucie odpowiedzialności, wzajemne wsparcie, zrozumienie i akceptację.. Zostanie nam to na całe życie.

Praktyki dla uczniów z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Nowym targu zorganizowane zostały w ramach projektu „Szkoła w Europie-praktyki zawodowe w europejskich przedsiębiorstwach”, realizowanego na zasadach programu Erasmus+ współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER)