14.10.2019, 08:57 | czytano: 739

Budowanie pamięci o Kresach Wschodnich

arch. szkoły
Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Placówek w Nowym Targu wzięli udział w wycieczce na Ukrainę w ramach realizacji „Marszałkowskiego programu budowania pamięci historycznej o Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej”. Programem zostało objętych 50 uczniów głównie klas drugich, którzy otrzymali dofinansowanie w kwocie 12 960 zł z budżetu Województwa Małopolskiego.
Uczestnicy projektu w pierwszym dniu (23.09.19 r.) poznali historię Lwowa i jego wielokulturowość. Zwiedzili: Stare Miasto, Rynek Miejski, Katedrę Ormiańską, Katedrę Łacińską, Prospekt Swobody, Operę Lwowską, Mury Obronne, Cerkiew Uspieńską.
Drugi dzień to była lekcja historii w terenie: Zamek w Olesku – miejsce narodzin króla Jana III Sobieskiego, zbiory Lwowskiej Galerii Obrazów, (m.in. obraz: „Bitwa pod Wiedniem”), Zespół Zamkowy w Podhorcach: Pałac hetmana Stanisława Koniecpolskiego, ogrody tarasowe, Kościół św. Józefa i Podwyższenia Krzyża Świętego, Pałac w Złoczowie: Zamek Sobieskich, Pawilon Chiński.

W kolejnym dniu młodzież pojechała do Żółkwi, gdzie zapoznała się z charakterystyką i założeniami idealnego miasta renesansowego. Tam też zwiedziła: Kolegiatę św. Wawrzyńca, Zespół Klasztorny oo. Bazylianów, ruiny synagogi. W tym dniu miała również miejsce wizyta na grobach zasłużonych Polaków na Cmentarzu Łyczakowskim oraz lekcja historii i patriotyzmu na Cmentarzu Obrońców Lwowa. To była także chwila zadumy nad losem i postawą Orląt - młodych bohaterów, którzy nie wahali się chwycić za broń w obronie tego, co dla nich było najdroższe, Ojczyzny.

W ostatnim dniu wycieczki, żegnając się ze Lwowem, uczniowie zobaczyli jeszcze: Katedrę Grekokatolicką św. Jura, Kasyno Szlacheckie, Uniwersytet Lwowski i Pałac Potockich.

Dla młodzieży te cztery dni spędzone we Lwowie i okolicach to był niezwykły czas. Spotkanie z historią z jednej strony – wydawałoby się - odległą, a z drugiej bliską sercu każdego Polaka. Wspaniałe miejsca, ciekawy i niezwykle barwny sposób opowiadania przez panią przewodnik, życzliwi ludzie i piękna pogoda, – to wszystko sprawiło, że ta żywa lekcja historii była niezwykłym doświadczeniem dla uczniów w myśl zasady, że słowa uczą, a przykłady pociągają.

źródło: szkoła
Może Cię zainteresować
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl