08.09.2024, 14:42 | czytano: 1379

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak odwiedził Zakopane (zdjęcia)

zdj. Marcin Szkodziński
Minister zapowiedział kolejne zmiany w kolejowej infrastrukturze. Dzięki planowanym modernizacjom czas przejazdu koleją z Krakowa do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiła przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”. Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce gotowa będzie w 2029 r. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł, który sfinansowany będzie ze środków budżetowych.
W spotkaniu z dziennikarzami, które odbyło się na stacji kolejowej Zakopane, udział wzięli minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz posłanka Urszula Nowogórska. W imieniu wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara uczestniczyła dyrektor generalna Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie Lucyna Gajda. Obecni byli także: dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddziału w Krakowie Maciej Ostrowski, burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz oraz prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Piotr Wyborski.

— Wiele osób twierdziło, że do tej inwestycji nie dojdzie, dlatego dzisiaj informujemy o ogłoszeniu przetargu w Małopolsce, w pięknym Zakopanem, aby przekreślić wszelkiego rodzaju spekulacje. Mimo że to jedna z najdroższych inwestycji w naszym państwie o wartości ok. 12 miliardów złotych, mamy zabezpieczone na nią pieniądze – zarówno z KPO, jak i z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycje zamierzamy sfinalizować do 2030 roku — powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, największej inwestycji kolejowej na południu Polski.

Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte.
Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym roku, a do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Ministerstwo Infrastruktury, s/
Może Cię zainteresować
komentarze
Korbol08.09.2024, 19:20
Niech najpierw rozwiążą problem z przejazdem kolejowym na ludźmierskiej. Pociągów coraz więcej i korki coraz większe.
Osiol08.09.2024, 17:14
No robotne chlopisko że w niedzielę pędzi do roboty i to w delegacji do Zakopanego.....
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl