20.09.2024, 12:35 | czytano: 6528

Noszenie sztandaru to już nie przywilej, ale obowiązek. Na dodatek zapłacimy tym, którzy się go podejmą

arch. Podhale24
FELIETON. Z definicji członkiem pocztu sztandarowego jest osoba, którą wyróżnia się już samym wskazaniem, propozycją, czy wyborem do tej trójki. To się zmieniło. Przynajmniej w Nowym Targu. Teraz niesienie sztandaru to już nie jest honor, ale przykry obowiązek, od którego wszyscy próbują się wymigać. Co więcej, osobie wyznaczonej do pocztu sztandarowego trzeba będzie zapłacić, albo w inny sposób zrekompensować pracę "po godzinach".
Od maja tego roku jasnym się stało, że kwestia wytypowania trzech osób, które ubrałyby białe rękawiczki, przepasały się biało-czerwoną szarfą i wyjęły z gabloty w pokoju przewodniczącego Rady Miasta sztandar Nowego Targu, by wziąć udział w uroczystościach - to problem nie do pokonania.
W tej kadencji owego weksylium zabrakło podczas kilku ważnych uroczystości. Burmistrz był, radni byli, ale pocztu sztandarowego już nie.

Pod naszymi relacjami m. in. z obchodów 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej, czy rocznicy sowieckiej napaści na Polskę i Światowego Dnia Sybiraka przetoczyła się w komentarzach gwałtowna dyskusja na temat lekceważącego zachowania radnych, którzy nie są w stanie wybrać spośród siebie pocztu sztandarowego. Jedni obwiniają przewodniczącego Rady, że "nie ogarnia tematu", inni przekonują, że za sztandar odpowiada burmistrz i to jego winą jest brak symbolu Miasta podczas uroczystości. Co do jednego komentujący są zgodni, że to "wstyd, że sztandaru Miasta nie ma na ważnych wydarzeniach".

Przewodniczący Rady Miasta zdecydował, że czas to uporządkować. A widząc, że radni nie garną się do noszenia sztandaru - roztropnie postanowił przekazać tego gorącego kartofla komuś innemu i zrzucić odpowiedzialność za organizację pocztu sztandarowego na burmistrza. Zrobione zostanie to w formie uchwały podczas poniedziałkowej sesji.

W uzasadnieniu projektu uchwały możemy przeczytać, że "zasady postępowania ze sztandarem oraz wyznaczania pocztu sztandarowego opierały się na zwyczajowej praktyce", że "powoduje to pewną dowolność postępowania ze sztandarem, która może być źródłem wydarzeń lub zachowań uchybiających szacunkowi dla sztandaru". E tam, sztandar od miesięcy bezpiecznie sobie wisi za szybą i nic go nie szarga.

Projekt uchwały zawiera opis ceremoniału sztandarowego - kiedy "baczność", kiedy "spocznij", a nawet to - jak latem czy zimą mają być ubrani - dowódca, chorąży i asystujący. Jest też zdanie sugerujące, że przywrócona może zostać w Mieście służba municypalna. Brzmi ono: "W przypadku gdy w skład pocztu sztandarowego wchodzą funkcjonariusze Straży Miejskiej, występują oni w umundurowaniu wyjściowym".

Burmistrzowi pozostawiona ma zostać dowolność - albo wyznaczy stały skład pocztu sztandarowego, albo będą owe "trójki" wskazywane na każdą uroczystość oddzielnie. Może on członków pocztu wybierać spośród radnych (co będzie raczej trudne), albo spośród urzędników (co będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami).
Samorząd reprezentują osoby przez nas wybrane - burmistrz i radni. Takiego mandatu nie dostali od nas urzędnicy. Skoro naszym wybrańcom nie w smak jest noszenie sztandaru i uczestniczenie w uroczystościach - to będą to robić za nich pracownicy Urzędu Miasta. To oznacza, że będą pracować po godzinach, a za nałożony na nich nowy obowiązek trzeba będzie im dodatkowo zapłacić, a może dać dodatkowy wolny dzień. Brawo. Co tam etos, co tam puste biurko, co tam odesłany petent, co tam tych parę groszy z miejskiej kasy...

A może skoro radnym się "nie chce" - to niech ze swoich diet opłacą nadgodziny tym, którzy będą ich zastępować? Żart. To raczej nie przejdzie, bo już słychać gromki głos, że trzeba diety podnieść, bo są za niskie. To jak w takiej sytuacji jeszcze się dzielić?

Przejrzałam kilkanaście uchwał dotyczących powoływania pocztu sztandarowego w różnych samorządach. Powtarza się zapis, że członkowie pocztu mają "wykazywać się nienaganną postawą patriotyczną i obywatelską" (sic!). Jedne gminy ograniczają skład pocztu tylko do radnych, inne do radnych i urzędników. W dwóch przypadkach znalazłam zdanie: "członków pocztu sztandarowego wybierają radni gminy na pierwszej sesji Rady Gminy". I to mi się spodobało.

Tym, którzy myślą, iż sztandar Nowego Targu mało kogo obchodzi - polecam relacje sprzed trzech lat z obchodów 25-lecia poświęcenia tego insygnia. Zobaczycie tych, którzy się nie wstydzili go nosić.

Sabina Palka
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
wodnik szuwarek23.09.2024, 07:55
Nie sztuka wymyślać cmentarze dla zwierzaków trzeba wziąć sztandar w swoje ręce pozdrawiam
wyborca22.09.2024, 20:16
Najmłodsi wiekiem radni do szandaru marsz !
....22.09.2024, 13:26
Tragizm Watychy
Grazyna Mikołajska22.09.2024, 10:28
To wielki obciach dla Miasta. Sztandar został ufundowany z inicjatywy radnych.Pomysłodawcami byli śp. Marek Fryźlewicz, śp.Józef Truty i Marek Gruca. Zatem radni powinni się poczuwać do opieki nad tym sztandarem. Nigdy nie było z tym problemu do dnia dzisiejszego .Sporo starsi wiekiem Panowie od dzisiejszych młodych radnych dźwigali go na swoich ramionach, a także Panie które asystowały w poczcie sztandarowym, honorowo brali wszyscy udział we wszelkich uroczystościach miejskich i nie tylko. Nigdy z tym nie było kłopotu. Czasami wyręczała ich Straż Miejska w galowych mundurach np. w czasie uroczystych Sesji RM i wszyscy się jakoś potrafili dogadać. To wielki wstyd, że z tego honorowego obowiązku nie chcą się wywiązywać obecni nowi radni. Nie mieli problemu z organizacją pocztów sztandarowych byli przewodniczący Rady Miasta, dopiero teraz robi się problem. Pytanie dlaczego ?? Panowie Radni,jeżeli macie z tym problem i wstydzicie się reprezentowania Miasta to odpuście sobie i zrezygnujcie z mandatu.
G22.09.2024, 08:41
A może i lepie. Niektórzy radni nie są godni noszenia sztandaru. Po co narażać sztandar na wstyd. Wybrać poczet zapłacić z własnych pieniędzy i już.
Mieszkaniec22.09.2024, 08:40
Nie rozumiem. W kampanii wyborczej płacą duże pieniądze za to, by ich facjata była w różnych publikacjach, a gardzą darmową promocją przez cztery lata?
korektor22.09.2024, 07:21
Sprawę sprnąrozwiązuje haftowany napis na sztandarze: Rada Miasta NowyTarg. Radni! Do sztandaru!
Poldek21.09.2024, 20:08
Sztandar jest Miasta czy Urzędu Miasta?? Jeżeli Miasta to Rada ma stać z sztandarem jako najwyższy organ, jezeli zaś Urzędu to Burmistrz i urzędnicy.
Widać, że niektórych radnych rola przerosła i poszli dla pieniędzy i politykieerstwa, nie dla Miasta.
korektor21.09.2024, 19:49
Pani Sabinko! Co jest dziwnego dla Pani w zapisie warunkowym dla osób niosących sztandar? Może i awers jest rady czasem różnej ale rewers to Godło Narodowe i uśmiechnięci z serduszkami nie powini się nawet do niego zbliżać.
ech...21.09.2024, 19:11
Jak nie ma chętnych, ja mogę nosić. Oczywiście charytatywnie.
Spadaj21.09.2024, 19:05
Qwerty. Za Fryźlewicza owszem Straż Miejska sztsndar nosiła. Tyle że zatrzymałeś się na bardzo starym obrazku. Sprawdź ile lat temu przestał piastować funkcję pan Fryźlewicz. Ostatnie lata i to długie lata przewodniczący rady wyznaczał honorową obstawę sztandaru a sztandar nosili honorowo radni. I nie przekręcaj, nie kombinuj,bo niczym braku dojrzałości i honoru dzisiejszego przewodniczącego I jego koleżanek i kolegów z rady nie przykryjesz. Tak samo jak twoje słowa o zlikwidowaniu straży miejskiej przez Watychę. Albo jesteś zbyt młody by pamiętać, niedouczony,złośliwy albo stary stetryczały sklerotyk. Owszem za burmistrzowania Watychy decyzja przez radę została podjęta lecz na wyraźne życzenie mieszkańców miasta, którzy opowiedzieli się za likwidacją straży miejskiej. A ruch koło sprawy czynił np jeden z dzisiejszych radnych, który współpracuje z przewodniczącym i także nie chce nosić sztandaru. Choć miał takie epizody.
Ryś21.09.2024, 18:30
Duże pochwały dla uczniów za obecność na obchodach :)
Bm21.09.2024, 18:04
Do Pinkiego - Ty w tej sprawie zabierasz głos , zwracasz uwagę Pani Sabinie zamiast wypowiedzieć się o Sztandarze Miasta? No wiesz ? Napisałam publicznie na fb co o tym myślę więc nie będę się powtarzać.
Maciej21.09.2024, 16:21
Jako mieszkaniec glosujacy na Sięke chciałbym aby pokazał po wyborach, iz faktycznie jest radnym dla mieszkańców, zwłaszcza którzy oddali na niego głosy. Chociaz radnym powinien byc wszystkich mieszkańców, niezależnie od wyników. Prosiłbym o przyjecie tej roli i reprezentację sztandaru.
Grazyna Mikolajska21.09.2024, 15:11
@ Pinki. Nie pani redaktor,a Pani Redaktor. Wypadałoby zachować się jak dżentelmen.
A.21.09.2024, 14:50
qwerty - kim jest Lunerda? Poprzedni przewodniczący ma na nazwisko Luberda i on nie miał problemów z poproszeniem radnych żeby nieśli sztandar i kłamiesz pisząc że sobie nie radził. Zobacz sobie zdjęcia z ostatnich lat. Sztandar był. Twoje kłamstwa są łatwe do weryfikacji. Liczysz że ludzie to pelikany i łykną te brednie bez sprawdzenia albo bez sięgnięcia do pamięci? Metoda Tokarza - gadać bzdury a jak cię przyłapią to udajesz że "tylko sprawdzałeś czujność".
qwerty21.09.2024, 13:26
@Bum
mijasz się z prawdą pisząc że sztandar zawsze nosili radni. Za burmistrza Fryźlewicza sztandar nosili Strażnicy Miejscy ubrani w mundury galowe. Popatrz sobie na zdjęcia. Problem się zaczął po likwidacji przez Watychę SM. Lunerda też z nim sobie nie radził. Sztandar miasta, burmistrz miasta... i wszystko jasne. Panie burmistrzu do roboty i kończ już tę przepychankę ze sztandarem.
Bum21.09.2024, 11:34
Próbujecie na siłę "przekierować" na burmistrza skandal,brak honoru i zwykłe nieudacznictwo przewodniczącego i radnych posiadających większość w radzie miasta. Prawda jest taka. Od wielu kadencji za wystawienie sztandaru odpowiadał przewodniczacy rady a w poczcie sztandarowym występowali radni. W każdej z poprzednich kadencji byli to radni sprzyjający burmistrzowi a także ci stanowiący opozycję. Zdarzało się, że razem ludzie z tych obozów nosili sztandar. Bo to honor i obowiązek. Wtedy wszyscy to rozumieli. Dzisiaj już nie. Dziwi mnie zachowanie radnych,którzy nie są radnymi po raz pierwszy. Ci wiedzą jak to wcześniej wyglądało. Cała reszta z przewodniczącym na czele szkoda gadać. Zaklinanie rzeczywistości nie pomoże. Jesteście słabi, nieudolni i niestety brakuje wam honoru oraz zwykłej przyzwoitości. Poszczekiwania nie pomogą. Może tylko wam odrobinę lżej. W walce o głosy w waszym przypadku kasę o głosy mieszkańców zabiegaliście bardzo mocno. Kiedy trzeba mieszkańców godnie reprezentować już was nie ma. Wiem,że nie potraficie ale powinniście się wstydzić
Kim21.09.2024, 09:34
Panie Watycha Eldorado się skończyło. Pora wziąć się do roboty
Kuba21.09.2024, 09:14
Solidarność i Górale są zawsze,da się...bo są patriotami.
Paragrafy z szafy.21.09.2024, 08:53
Sztandar jest Rady Miasta i to ich obowiązek.
N21.09.2024, 00:50
Po necie śmiga komentarz radnego Tokarza, który oświadcza wprost, że jego klub zrobi co chce bo mają większość. Mały człowieczek, któremu poczucie władzy dał Bartek Garbacz. Panie Bartłomieju apeluję o rozsadek i uczciwość którą Pan w sobie ma. Niech pan przemyśli to komu oddaje Pan swój autorytet.
super20.09.2024, 22:20
sztandar Miasta Nowego Targu. to raczej przywilej Burmistrza. wiec do dzieła Panie Grzegorzu
Aa20.09.2024, 22:05
Dobry felieton. Lekkie pióro. Szkoda, że pani redaktor nie pisze częściej.
Jolka20.09.2024, 21:27
Lepiej robić selfi z uroczystości i wrzucać na FB jako radny niż stać z sztandarem.
Dobry pomysł20.09.2024, 21:01
Pan sekretarz miasta może nosić on wysoki, i lubi mieć kontrolę nad wszystkim
U220.09.2024, 18:54
Farma trolli z Krzywej działa. Żeby oni pracowali tak wydajnie jak piszą te bzdurne komentarze.
Nowotarzanka20.09.2024, 18:35
Sztandar powinni nosić Ci co chcieli strasznie w mieście działać pan Sięka pan Tokarz i Garbacz. Macie tyle do powiedzenia na różne tematy to może pokarzcie się że sztandarem. Zróbcie coś za darmo a nie tylko za diety.
Bim20.09.2024, 18:18
Wyżej apel o pomoc w pakowaniu paczek. Zapraszamy radnych z panem przewodniczącym na czele do pracy. Zamiast kłócić się, kłody pod nogi podkładać, unikać noszenia sztandaru do roboty. Moglibyście w łatwy sposób odprawić swoistą pokutę za wasze fatalne wczesniejsze działania. Nie przewidujemy miejsca i poczęstunku dla VIP. Wiem,wiem to może być dużą przeszkodą. Jeśli w ten sposób nie chcecie pomagać na najbliższej sesji podejmijcie decyzję o przekazaniu diet dla potrzebujących. Będzie honorowo.
KG20.09.2024, 17:57
Brak słów. Jak nazwać właściwie takie postawy "naszych" przedstawicieli? Brawo Sabina, bardzo dobry felieton. Może pobudzi do refleksji...
jojo20.09.2024, 17:42
Co niektórzy radni to się za wysoko noszą, dla nich to ni honor ze sztandarem stać.
obserwator20.09.2024, 17:40
Ponoć jest przewodniczący co rządzi Radą, to niech nimi w końcu zarządzi.
Pinki20.09.2024, 17:09
Nie insygnia, a insygnium pani redaktor.
A.20.09.2024, 15:42
I myśmy ich wybrali, ale obciach.
Avivat20.09.2024, 15:31
To mamy pasztet! Nie dość że nędzny burmistrz, to jak widać i radnych mamy nie lepszych! Po co startowaliście do Rady? Aha, wiadomo dla kasy! Rezygnujcie z mandatów, a o podwyżce diet zapomnijcie!
Zażenowany20.09.2024, 15:08
A miało być lepiej i taniej ...
wilk20.09.2024, 15:06
Pani redaktor- wypada wiedzieć,że poprawnie pisze się,, widzimisię". Czyż nie można choć raz napisać coś bez błędów?
Ketman20.09.2024, 15:01
W pełni popieram "widzę i słyszę",za niskie diety? A za co im płacić,za te kłótnie? Dawno radni pracowali społecznie i to był zaszczyt. Kandydaci na radnych wiedzieli,że jeżeli zostaną wybrani to nie idą tam dla pieniędzy.
Spięty20.09.2024, 14:58
Wybraliśmy radnych do reprezentowania nas jako mieszkańców, co jest oczywiste z ich udzialem w uroczystosciach Miejskich i Państwowych, takze z noszeniem sztandaru. Bierzecie panstwo nie male diety, jest Was 21, czyli macie 7 trójek to ma kto chodzić. Widze ze jestescis panstwo aktywni na kazdej imprezie miejskiej strewa Vip aż pęka od waszych osobistosci za kazdym razem, mysle ze niezaszkodzi jak weźmiecie sztandar z sobą. Zrzucanie tego na urzedników to idiotyczne i generowaniw dodatkowych kosztow, wstyd radni, wstyd. Dziady nie reprezentacja miasta i brak honoru. Do zobaczenia na kolejnej imprezie bedziecie znów cateringiem napychać brzuchy na koszt mieszkańców. Wydajecie nasze nie swoje pieniadze!
Buch20.09.2024, 14:48
Ależ to wysiłek dla radnych. Jest ich 21. Całe 7 trójek jeśli dobrze liczę. W ciągu roku sztandar uczestniczy w uroczystościach kilka czasem kilkanaście razy. Góra dwa razy w roku więc radny podjąć musi się wielkiego wysiłku jakim dla nich jest uczestnictwo w poczcie sztandarowym. Rzeczywiście olbrzymi to wysiłek. Za dwa tysiaki miesięcznie można spokojnie dwa razy w roku podjąć się wyzwania. Nie chce się niech sobie wynajmą ludzi i zapłacą z diet i już. A tak w ogóle to żenada panie I panowie radni z przewodniczącym na czele.
Pstryk20.09.2024, 13:55
Podpowiadam Burmistrzowi: proszę wyznaczyć do noszenia sztandaru wysportowanych, mocnych radnych. Jeden biegacz znany,drugi z kijkami chodzący no i trzeci marnej co prawda postury ale za to mocny w gębie. Trzeba dać im możliwość dalszej autopromocji. W kampanii potrafili teraz też dadzą radę. Przypominam jednocześnie, że pensje, diety i wszelkie inne wypłaty pieniędzy w tym ewentualne wypłaty za udział w poczcie sztandarowym pochodzą z podatków mieszkańców miasta. Uprzejmie proszę o szastanie swoimi a nie moimi pieniędzmi. Ponad dwa tysiące diety za kłótnie, skandale i brak honoru to rzeczywiście mało. Dołóżcie sobie jeszcze tylko że swoich.
Struś20.09.2024, 13:53
Gdzie jest burmistrz?
Osiol20.09.2024, 13:35
Myślę że nikt nie jest godny nosić sztandaru ani najdroższy ani radni ale mamy cała rzesze odznaczonych zasłużonych ludzi dla miasta w różnych dziedzinach nie budzą oni żadnych kontrowersji można bardzo grzecznie im zaproponować reprezentowanie miasta rozbudować do 5 osób poczet zrobić zwrot kosztów... no nie dziękujcie za rozwiązanie sami byście wpadli
Za chwilę kończy się rok i zastanówcie się co mieszkańcy uzyskali od was za diety wypłaty czy jesteście warci tych wypłat i diet prosta banalna sprawa tegie intelekty, a za kilka miesięcy ponowny pobór podatku i,,pasienie wybranych''z którego nic nie wynika proszę wreszcie po latach zastoju sprawy trudne jak i te banalne jak sztandar załatwiać od reki
Widzę i słyszę20.09.2024, 13:19
Wstyd. Jak najbardziej jestem za tym aby to radni z diet pokrywali koszty występu sztandaru. Celowo piszę o występie,bo honorowe noszenie sztandaru jest dzisiejszym radnym obce. Wstyd i zwykły skandal. To zupełnie niepoważne. Na darmowe kawki,ciasteczka, drineczki,piwko do tzw strefy VIP ci sami radni ochoczo biegną. Ogarnijcie się chłopcy i dziewczęta. A może poprostu zrezygnujcie z mandatu radnego, bo wyraźnie funkcja was przerasta. Skandaliczne zachowania podczas sesji, takie same poza sesjami. Powinno się powołać społeczną komisję etyki,która zachowania radnych mogła by przynajmniej piętnować, bo innej kary niestety nikt na radnych i przewodniczącego nałożyć nie może. Taaa jeszcze sobie diety podwyższajcie . Wybrańcy pożal się Boże.
Taki tam20.09.2024, 13:09
Proponuję wynająć policjantów bo im to najlepiej wychodzi. Od jakiegoś czasu prowadzą uroczystości poprzez wydawanie komend, składanie wiązanek, przynajmniej by sobie chłopy dorobiły parę złotych.
Sabina Palka20.09.2024, 13:08
edit:

Panie "joseph" - skąd wniosek, że "tylko w jednym mieście o składzie pocztu sztandarowego decydowali radni, a w pozostałych burmistrz"?
Myli się Pan. Ale chyba to nie ma dla Pana znaczenia. Ma Pan prawo do własnego zdania, ale proszę nie zmieniać faktów na kanwie własnego kaprysu.
Maria20.09.2024, 13:08
Przewodniczący Sięka nie ogarnia nawet sztandaru miasta , wcześniej przez tyle lat się dało
joseph20.09.2024, 13:02
Na kilkanaście uchwał, które przejrzała pani redaktor, tylko w jednym mieście o składzie pocztu sztandarowego decydowali radni, a w pozostałych burmistrz. Chyba tyle wystarczy za komentarz. Chociaż z drugiej strony rozumiem obawy, że Watycha nawet tego nie będzie w stanie ogarnąć.
staromiastowy20.09.2024, 12:54
W każdym innym mieście sztandar noszą urzędnicy albo Straż Miejska. /.../

Zamiast rzucać oskarżenia, proszę poczytać. Moderator.
Ada20.09.2024, 12:51
w punkt proszę pani, w punkt...
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl