NOWY TARG. W trakcie dzisiejszej sesji przyjęty został w formie uchwały apel do GDDKiA w sprawie "popieranego przez Miasto wariantu budowy południowej obwodnicy". Z jednej strony Rada Miasta wskazuje swoje rozwiązanie, z drugiej - zgadza się na propozycje inwestora, ale pod pewnymi warunkami.
Chodzi o tak zwany wariant społeczny, czyli w skrócie poprowadzenie drogi znacznie dalej na południe, niż przewidują to plany i przygotowane przez projektantów. Ta wersja zakłada poprowadzenie obwodnicy od południowej strony rezerwatu Bór na Czerwonem, wycięcie części lasu i zahaczenie o Szaflary - co wzbudziło protesty władz i mieszkańców tej gminy. Wyartykułowano to dobitnie podczas wrześniowego spotkania w GDDKiA. Szerzej piszemy o tym w artykule GDDKiA obiecuje większą elastyczność przy budowie obwodnicy Nowego Targu...Dziś radnym zostało przedstawione przez przewodniczącego RM Jana Siękę "stanowisko w sprawie popieranego przez Miasto wariantu budowy południowej obwodnicy". Napisano w nim: "Rada Miasta popiera budowę drogi łączącej DK 49 z DK 47, stanowiącej południowe obejście miasta w wariancie określonym w postanowieniu SKO - jako wariant społeczny tj. przebiegający od ronda na granicy Nowego Targu z Szaflarami w kierunku wschodnim z przejściem przez potok Biały Dunajec - w śladzie przewidzianym dla niezrealizowanej drogi - do planowanej w przeszłości spalarni odpadów i dalej wzdłuż granicy Nowego Targu i Gminy Szaflary z możliwie najmniejszą ingerencją w kompleks leśny Bór na Czerwonem, aż do granicy z gminą Nowy Targ i połączenia z DK 49 i DW 969".
Jednocześnie Rada Miasta dopuszcza realizację drogi w wariancie proponowanym przez GDDKiA, ale stawia cztery warunki. Po pierwsze powstanie bezkolizyjne rondo jako połączenie nowo budowanej drogi relacji Krościenko- Zakopane (DK 47), bowiem "za niedopuszczalne uznaje się skierowanie ruchu generowanego na tej relacji na ulicę Szaflarską". Po drugie - obwodnica ma być poprowadzona od NT Węzła Południe do potoku Biały Dunajec - nie po nasypie ziemnym, ale estakadą, przy czym nie będzie to konstrukcja typu skrzynkowego czy monolitycznego, na rzecz lżejszych konstrukcji z uwzględnieniem zachowania walorów krajobrazowych. Radni domagają się zatrudnienia zewnętrznego architekta, który zadba o estetykę rozwiązań zarówno obok Polany Szaflarskiej, jak i kładki nad potokiem Biały Dunajec. Postawiono także wymóg nasadzenia nowych drzew.
Po trzecie - zbudowany ma zostać dodatkowy węzeł drogowy, jako połączenie obwodnicy z ulicą Lotników, w rejonie lotniska. Po czwarte - ale już nie tyle jako warunek do propozycja - uwzględnienie przez wykonawcę budowy fragmentu DW 969 "dla zachowania kontynuacji nowego przebiegu DK 49 tak, by wszystkie drogi łączyło jedno skrzyżowanie o ruchu okrężnym". Czyli kolejne rondo.
Pojawił się jeszcze zapis, że "zasadnym jest uznanie opracowania koncepcji przewidującej realizację drogi w wariancie proponowanym przez GDDKiA w formie tunelu - od węzła Nowy Targ Południe do górnej terasy skarpy lotniska."
Jak mówił inicjator tego apelu/stanowiska - Jan Sięka, jest to efekt "ożywionych dyskusji na komisjach i ma na celu chronienie interesów Nowego Targu i mieszkańców". -
- Dlatego taki apel został przygotowany. Dobrze żebyśmy pilnowali pilnowali interesów Nowego Targu i żeby burmistrz na spotkaniu z GDDKiA miał jasny obraz tego, czego się od niego oczekuje - mówił przewodniczący Rady Miasta. A owo spotkanie odbyć się ma w czwartek 24 października.
- Wypracowaliśmy coś bardzo ważnego. Panie burmistrzu teraz wszystko w pana ręku. Musimy pokazać, że wszyscy stoimy murem za dobrem mieszkańców - skomentował radny Bartłomiej Garbacz.
W głosowaniu 20 radnych było "za", jeden - Jan Łapsa wstrzymał się od głosu.
To stanowisko burmistrz przedstawić ma inwestorowi oraz wszystkim uczestnikom postępowania podczas starań o decyzję środowiskową.
s/