Ma zmienić krajobraz regionu - szczególnie wzdłuż zakopianki, gdzie dominują wielkopowierzchniowe reklamy. Projekt zakłada rekomendacje do usunięcia reklam z terenów o szczególnych walorach widokowych, aby chronić panoramy Tatr przed wizualnym chaosem i przywrócić naturalny urok podróży do Zakopanego.
Projekt audytu był mocno krytykowany przez samorządy Podhala głównie za ograniczenia jeśli chodzi o możliwości budowy domów czy obiektów turystycznych. Jednak wojewódzka uchwała ma także skończyć z banerozą panująca przy zakopiance. Przy okazji też nie dopuścić, by reklamowa choroba roztoczyła się także na nowy odcinek drogi. Już teraz widać dziesiątki rusztowań przygotowanych pod reklamy. Na szczęście wygląda na to, że chętnych na taką formę antyreklamy brakuje. Zapędy hamuje też gmina Nowy Targ, która przygotowuje swoją uchwałę reklamową.Tymczasem, jak podaje Polska Agencja Prasowa, województwo małopolskie finalizuje prace nad audytem krajobrazowym, który może przynieść znaczące zmiany w krajobrazie regionu, zwłaszcza wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych. Celem audytu jest uporządkowanie przestrzeni publicznej oraz ochrona malowniczych widoków, w tym panoramy Tatr, przed chaosem reklamowym.Audyt krajobrazowy obejmuje rekomendacje dotyczące usunięcia reklam wielkopowierzchniowych w szczególnie wrażliwych miejscach. Inicjatywa ta ma na celu nie tylko poprawę estetyki przestrzeni publicznej, ale również wsparcie bezpieczeństwa drogowego poprzez ograniczenie elementów rozpraszających kierowców.
- Wszechobecność reklam zewnętrznych, zwłaszcza wielkopowierzchniowych, oraz nadmiar szyldów to jedne z najbardziej widocznych przejawów degradacji krajobrazu - wskazuje rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego, Magdalena Opyd. Zauważa, że brak porządku reklamowego nie tylko wpływa na estetykę, ale także często utrudnia odbiór reklam przez potencjalnych klientów, szczególnie w dobie nawigacji i innych narzędzi ułatwiających odnalezienie docelowego miejsca.
Przypomnijmy, że miasto Nowy Targ już w 2019 roku przyjęło uchwałę krajobrazową, wprowadzając zakaz ustawiania reklam wzdłuż zakopianki. Podobne działania podejmuje Gmina Nowy Targ, która ostatnio przesłała projekt uchwały krajobrazowej do Urzędu Marszałkowskiego. Zakopane również zapowiada wprowadzenie nowych, bardziej restrykcyjnych przepisów, które jednak mogłyby wejść w życie dopiero w 2026 roku. Burmistrz Łukasz Filipowicz podkreśla, że miasto planuje całkowite wyeliminowanie wielkogabarytowych reklam przy wjeździe do Zakopanego, aby zachować czystą i spójną przestrzeń krajobrazową.
źródło: PAP, fi/