10.11.2024, 10:10 | czytano: 2023

Zakopianka bez reklam? Audyt krajobrazowy Małopolski przynosi szansę na uporządkowanie przestrzeni przy górskich trasach

Reklama reklamodawcy przy nowej zakopiance. Fot.: Józef Figura
Ma zmienić krajobraz regionu - szczególnie wzdłuż zakopianki, gdzie dominują wielkopowierzchniowe reklamy. Projekt zakłada rekomendacje do usunięcia reklam z terenów o szczególnych walorach widokowych, aby chronić panoramy Tatr przed wizualnym chaosem i przywrócić naturalny urok podróży do Zakopanego.
Projekt audytu był mocno krytykowany przez samorządy Podhala głównie za ograniczenia jeśli chodzi o możliwości budowy domów czy obiektów turystycznych. Jednak wojewódzka uchwała ma także skończyć z banerozą panująca przy zakopiance. Przy okazji też nie dopuścić, by reklamowa choroba roztoczyła się także na nowy odcinek drogi. Już teraz widać dziesiątki rusztowań przygotowanych pod reklamy. Na szczęście wygląda na to, że chętnych na taką formę antyreklamy brakuje. Zapędy hamuje też gmina Nowy Targ, która przygotowuje swoją uchwałę reklamową.
Tymczasem, jak podaje Polska Agencja Prasowa, województwo małopolskie finalizuje prace nad audytem krajobrazowym, który może przynieść znaczące zmiany w krajobrazie regionu, zwłaszcza wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych. Celem audytu jest uporządkowanie przestrzeni publicznej oraz ochrona malowniczych widoków, w tym panoramy Tatr, przed chaosem reklamowym.

Audyt krajobrazowy obejmuje rekomendacje dotyczące usunięcia reklam wielkopowierzchniowych w szczególnie wrażliwych miejscach. Inicjatywa ta ma na celu nie tylko poprawę estetyki przestrzeni publicznej, ale również wsparcie bezpieczeństwa drogowego poprzez ograniczenie elementów rozpraszających kierowców.

- Wszechobecność reklam zewnętrznych, zwłaszcza wielkopowierzchniowych, oraz nadmiar szyldów to jedne z najbardziej widocznych przejawów degradacji krajobrazu - wskazuje rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego, Magdalena Opyd. Zauważa, że brak porządku reklamowego nie tylko wpływa na estetykę, ale także często utrudnia odbiór reklam przez potencjalnych klientów, szczególnie w dobie nawigacji i innych narzędzi ułatwiających odnalezienie docelowego miejsca.

Przypomnijmy, że miasto Nowy Targ już w 2019 roku przyjęło uchwałę krajobrazową, wprowadzając zakaz ustawiania reklam wzdłuż zakopianki. Podobne działania podejmuje Gmina Nowy Targ, która ostatnio przesłała projekt uchwały krajobrazowej do Urzędu Marszałkowskiego. Zakopane również zapowiada wprowadzenie nowych, bardziej restrykcyjnych przepisów, które jednak mogłyby wejść w życie dopiero w 2026 roku. Burmistrz Łukasz Filipowicz podkreśla, że miasto planuje całkowite wyeliminowanie wielkogabarytowych reklam przy wjeździe do Zakopanego, aby zachować czystą i spójną przestrzeń krajobrazową.

źródło: PAP, fi/
Może Cię zainteresować
komentarze
z tu tela13.11.2024, 19:37
Stoją trzy banery przy nowej ,,zakopiance,,z napisem.,,Wynajmę pod reklamę,, i nr.tel.Co za *** ?Pewnie nie z tutela.Dla mnie ten który się będzie tam reklamował to jest,ej...kuku. Antyreklama dla niego.No chyba że fajki Marlboro jak kiedyś na torze F1.
Paweł12.11.2024, 14:15
Audyt krajobrazowy jest (czy raczej będzie) zbiorem rekomendacji do działań. To miasta i gminy nadal mają władzę, co chcą osiągnąć, co działać i co ZDZIAŁAĆ na własnym terenie. Audyt krajobrazowy nic nie zakaże ani nie nakaże, bo to są rekomendacje, wnioski.

Ale mądra gmina i mądrzy radni będą mogli skorzystać z zapisów audytu i odpowiednio je stosować - czy w strategiach, czy w planie ogólnym czy w ogóle w planowaniu swojej przyszłości. I są takie gminy - Szczawnica, Kościelisko, Bochnia, Skawina.

Audyty krajobrazowe robią wszystkie województwa, niektóre już są, można sobie zajrzeć np. do woj.Wielkopolskiego!
nieten10.11.2024, 19:21
Bardzo dobrze, czas najwyższy

@Polak
Billboardy stawiane przez Tomasza Ż. i LGBT to faktycznie to samo, i faktycznie z zachodu. Stonkę też przywieźli
bryndal10.11.2024, 18:00
a może by tak wysokie mandaty za takie reklamy i je egzekwować nawet co tydzień dopuki nie znikną
spostrzegawczy10.11.2024, 16:21
Do końca 2026 roku!!!! Dopiero! Ale się muszą do tego napracować. Takie cyrki tylko w Polsce i małopolsce!
Anka10.11.2024, 15:56
No nareszcie!!! Oby tylko doprowadzono to do szczęśliwego końca, bo takiego syfu jak na Podhalu nie ma nigdzie indziej w Polsce (nie mówiąc już o innych krajach).
@Polak, trochę to może nie na temat, ale masz rację w stu procentach.
Osiol10.11.2024, 14:39
No cóż pieniądze za reklamę pójdą do gigantów w internecie i mediach zwykły śmiertelnik do roboty.... nie dla niego,,lekkie pieniadze''
Jasiek10.11.2024, 14:16
Widać że co po niektórzy nawet porządek przestrzenny rozumieją jako atak na swojski syf. Wywalić te reklamy i odsłonić góry. Szczególnie w Szaflarach gdzie baner na banerze
?10.11.2024, 13:12
Tak samo porządku trzeba w architekturze. Szczególnie to widać w NT, likwiduje się detale architektoniczne i zatraca się klasyczny wygląd budynków na rzecz różowego styropianu.

Ładna elewacja z gustem kosztuje tyle samo co pstrokata i paskudna. Wystarczy dodać trochę detalu, ładny kolor i od razu jest lepiej
Polak10.11.2024, 12:09
W końcu co niektórzy zaczynają rozumieć, że nie wszystko co z zachodu przychodzi jest super. Już wkrótce przekonają się również o zielonych ładach, LGBT i innej zarazie.
Marcin10.11.2024, 11:35
W końcu może być europejsko, spójrzcie jak wyglądają tereny alpejskie.
zły10.11.2024, 11:11
bardzo dobrze te paskudne nikomu nie potrzebne reklamy tylko szpecą krajobraz zwłaszcza że są coraz większe to powinno być zakazane
yamakay10.11.2024, 11:07
popeiram bardzo sluszna decyzja brawo
BB10.11.2024, 10:28
Nigdzie ni ma takiego bałaganu w Polsce wzdłuż drogi dojazdowej do tak ważnego miasta dla turystyki .
Każdy bilbord to antyreklama a nie reklama.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl