20.11.2024, 21:46 | czytano: 3902

Na nowotarskim Rynku znów pojawić się ma mobilne lodowisko

arch. Podhale24
NOWY TARG. Radni zgodzili się na zarezerwowanie w WPF kwotę 160 tys. zł na uruchomienie sztucznego lodowiska, które wzorem poprzednich lat - stanie na płycie Rynku. Ślizgawka otwarta ma zostać w grudniu i będzie można z niej korzystać przez trzy miesiące. Otwarte pozostaje pytanie, jak skonstruowana będzie umowa między Miastem a firmą, której zlecone będzie zadane.
Mobilne lodowisko od kilku lat gości na płycie Rynku. Z jednej strony jest powodem do krytyki władz Miasta - najczęściej podnoszony jest argument o wysokim zanieczyszczeniu powietrza w centrum, z drugiej - zainteresowanie tą atrakcją przez mieszkańców - jednoznacznie broni pomysłu. Według danych UM - dwa lata temu z możliwości ślizgania się na głównym placu w Mieście skorzystało 18 tysięcy, a w ub. roku 16 tysięcy osób.
Jaka będą warunki umowy?

Dodatkowo w 2023 roku pojawił się temat wysokości rachunku za prąd, który w ramach zawartej umowy - zapłaciło Miasto. Radna Ewa Pawlikowska zarzuciła burmistrzowi zaniżanie kosztów związanych z funkcjonowaniem plenerowego lodowiska. Grzegorz Watycha wyjaśniał że "Urząd Miasta przy podpisaniu umowy z dostawcą energii podjął działania związane z ustaleniem jak najkorzystniejszych warunków dostawy energii, w tym zamrożenia ceny dostawy" i dodał: "Kwestionowanie publiczne wysokości poniesionego kosztu może przynieść skutek w postaci wzrostu kosztów w bieżącym sezonie, czego chcielibyśmy uniknąć, a pani działania będą miały wtedy znamiona działania na szkodę Miasta". Przypomnijmy - podano, że Miasto zapłaciło TAURON-owi 1 818, 90 zł .

Radni krytykowali także warunki podpisanej umowy. Dlatego i teraz pojawiły się głosy o zmianie zasad.

- Czy rozważano taki scenariusz, że wynajmujemy plac za złotówkę, nie płacimy tych 160 tysięcy, a przedsiębiorca sam stawia lodowisko, sam sobie płaci za prąd i korzysta z naszego miejsca w centrum - pytał Jan Sięka.

Arkadiusz Szymczyk tłumaczył, że sprawdzano jakie rozwiązania przyjęto w innych miastach, wielkości zbliżonej do Nowego Targu. Podał przykład Żywca, czy Stalowej Woli. - Z tej analizy wyszło, że nasze jest jednym z najtańszych, kosztowało nas mniej, iż w innych miasta. I nie - nie było analizy sytuacji przestawionej przez pana przewodniczącego - przyznał kierownik referatu sportu.

"Spróbujmy to zrobić taniej"

Szymon Fatla powołując się na Podhale24 przypomniał nasze informacje o Krościenku nad Dunajcem, gdzie nie zdecydowano się na wyłonienie wykonawcy mobilnego lodowiska. - Czytał pan? - dopytywał radny. - Tak, czytałem, ale tam chodzi o sytuację, gdzie lodowisko było postawione przez firmę i to była reklama tej firmy, samorząd wykupił bilety od tej firmy dla dzieci i młodzieży, by mogły korzystać ze ślizgawki za darmo - odparł Arkadiusz Szymczyk.

Radny przywołał warunki umowy zawartej przez samorząd Krościenka z przedsiębiorcą, które były jego (radnego) zdaniem korzystniejsze, niż przyjęte w Nowym Targu, bo tam do kasy gminnej trafiały pieniądze za wynajęcie terenu, energię elektryczną. - Ten bilans jest zupełnie inny. Krościenko w sezonie zimowym jest mniej ludzi i pod tym względem wypadamy lepiej. Nie ma u nas firm, które by chciały się reklamować i zarabiać na tym pieniądze? - pytał Szymon Fatla.

- Gdyby taka firma miała zarabiać na tych biletach, to mogłoby to wpłynąć na wyższe ceny biletów. Nasze ceny to 10 i 8 zł . Mamy dość preferencyjne warunki dostępu dla dzieci i młodzieży szkolnej. Oni mają ślizgawkę za darmo do godz. 14 i dodatkowe ulgi w czasie ferii - oponował urzędnik.
- W Krościenku uczniowie też mają za darmo, bo wójt wykupił za 86 tys. zł bilety dla nich. Szybkie wysłanie kilku mejli, poszukanie ofert... spróbujmy to zrobić taniej, może się uda - zachęcał radny.

Reklama za dofinansowanie lodowiska?

- Przed nami czas wysyłania zapytań. Nie odbywa się to w sposób, który zakłada konkretnego wykonawcę zadania. Jednym z miejsc, do których to zapytanie wyślemy jest firma, która obsługiwała Krościenko - zapewniał Krzysztof Trochimiuk. - Jest też firma, która organizuje ślizgawki w Krakowie i tam zadanie pokrywane jest w całości z biletów, ale ma zapewnione, że pokryje mu to koszty. U nas nie jest pewne, że z samych biletów ten koszt będzie pokryty. Zapytania o oferty będzie, teraz chodzi o zapewnienie środków w budżecie miasta. Jak wydamy ich mniej, to środki zostaną - dodał wiceburmistrz.

Radni skrytykowali to, że "rozpoznawanie rynku i szukanie wykonawcy" dopiero się zaczyna, a ponieważ mobilne lodowiska są popularne, a czas realizacji zadania jest krótki - to pozostały już tylko droższe oferty.

- Jeśli byłyby sponsor, który chciałby za reklamę na bandzie dofinansować funkcjonowanie lodowiska... o ile uchwała reklamowa pozwoliłaby mu na to... - rozważał pomysł Grzegorz Watycha. - Możemy ją zmienić - rzucił szybko przewodniczący Rady Miasta.

Burmistrz kontynuował: - W naszych szkołach podstawowych są 3 tysiące dzieci, gdybyśmy chcieli każdemu z ich raz w tygodniu zapewnić wejście to mamy 30 tysięcy biletów tylko dla naszych dzieci i jeśli bilet kosztować będzie 20 zł - bo to będzie już cena komercyjna to będzie trzeba tych środków w budżecie znaleźć więcej. Do tego dochodzą przedszkolaki, młodzież z liceów i techników... nie są to szkoły przez nas prowadzone i nie byłoby możliwości ich wsparcia, ale oni też liczą na to lodowisko, bo to miejsce spotkań. Dlatego nie neguję, że trzeba szukać rozwiązań tańszych, ale porównując że Krościenko wydało 80 tysięcy na mniejsze lodowisko, a my 160 tys. plus prąd za lodowisko o 200 m kwa większe - to jest porównywalne - podsumował burmistrz Watycha.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Andrzejx4824.11.2024, 19:26
ciekawi mnie i to bardzo skąd w odpowiedzi na mój post odpowiadający podał liczbę 16000 tysięcy sprzedanych biletów no nie wiem czy przez te pare lat istnienia tego szpecącego rynek potworka wraz z lodowiskiem w parku uzbierał by taką ilość biletów
Obiektywny22.11.2024, 08:58
Powtórzę, lodowisko w rynku to porażka, zabawa w tym smogu? po co mamy lodowisko kryte? Nie zachęca to turystów do odwiedzin naszego miasta a w połączeniu z budami świątecznymi, to katastrofa wizerunkowo- przestrzenna
Tera21.11.2024, 23:21
I jeszcze jedno pytanie powinno byc Czy powinno byc lodowisko na rynku?Jest lodowisko w parku!Po co wydawac pieniadze!
Kobieta Koń21.11.2024, 20:21
Arku już leci kontrola. Czy w tym roku Zdzisek będzie polewał wężem lodowisko przed uruchomieniem?
do Andrzejx4821.11.2024, 20:13
No toś człowieku palnął...
Na pytanie "komu potrzebne to lodowisko" odpowiedzią jest 16 tys sprzedanych biletów. I co? "nikomu jest niepotrzebne'?

Co do proponowanego referendum... człowieku sprawdź najpierw czym jest referendum, kiedy jego wynik jest wiążący i policz ile kosztuje.
Mieszczuch21.11.2024, 20:12
Super, już nie mogę się doczekać slizawki.
Andrzejx4821.11.2024, 19:40
a komu potrzebne to lodowisko tylko zajmuje miejsce i wygląd rynku nie dla wydawania naszych pieniędzy coś co nikomu jest niepotrzebne a może małe referendum na ten temat
xxx21.11.2024, 11:16
kiedy nowotarżanie będą zadowoleni cokolwiek by się chciało to zawsze jest żle
Antypis21.11.2024, 10:16
Miasto chce zapłacić 160 tys?? Najlepszy biznes.Plus załóżmy 15 tys. wejść po 10 zł.Plus wypożyczenia łyżew.Kupa kasy.A w dodatku nie trzy miesiące a pewnie dwa.I nie mówiąc nic o smrodzie.Nie zgadzamy się na wyrzucanie naszych pieniędzy.
wika21.11.2024, 09:27
Bosze tak czekałam, już mi dobrze.
Wstążek21.11.2024, 08:49
Jaka jest przyjemność z jazdy na łyżwach w towarzystwie smrodu i hałasu aut? Rynek zamiast być fajnym miejscem to jest paskudnym betonowym rondem i parkingiem.
rudolf biały21.11.2024, 08:36
Zapytania ofertowe do firm robi się we wrześniu a nie w grudniu, kiedy jeśli już zostanie jakaś firma to bardzo droga. No, ale jak zawsze UM śpi.
Mad max21.11.2024, 00:14
Dla mnie to śmieszne!Płacimy za lodowisko w podatkach a nie można pójść na ślizgawkę bo lód cały czas jest zajęty!Żałosne władze lodowiska i miasta.Nic dla ludzi!Bujajcie się!
cBA20.11.2024, 23:17
W grudniu to już raczej nie znajdą dostawcy. No chyba, że takiego który czeka na to zlecenie. Obstawiam, że wpłyną dwie oferty. Droga i bardzo droga.
Łyżworolka20.11.2024, 22:49
rynek powinien być wizytówką gdzie firmy by się targowa6 która miastu da więcej żeby takie lodowisko postawić. Wywalić auta z rynku, zadbać o kamienice a zrobi się miejsce gdzie niejeden turysta zagladnie
Ruska łonuca20.11.2024, 22:27
Na ile jest wykorzystane w czasie duże lodowisko może treningi na 3miesiace przesunąć na rano i.....
Tropik20.11.2024, 21:56
Szkoda, że Pani redaktor nie dodała puenty całej tej dyskusji, czyli wymiany zdań Fryźlewicz - Szymczyk na końcu. Niby 3 zdania, a wszystko krótko podsumowane, łącznie z wywodem Pana burmistrza odnośnie 30 tys. biletów dla dzieci.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl