07.03.2025, 10:25 | czytano: 4763

"Czy powinniśmy finansować Policję?" Maciej Tokarz ma wątpliwości. I pomysł... na naklejkę

- Czy nie powinien istnieć twardy zakaz dofinansowania policji ze środków samorządów? - zastanawia się radny Maciej Tokarz.
Przy okazji nie zabrakło ironicznych uwag pod adresem nowotarskiego starostwa, w którym sekretarzem jest koalicyjny partner radnego - Bartłomiej Garbacz.
Czy to oznaka koalicyjnych tarć po nieudanym głosowaniu w sprawie nowotarskiej kablówki? Przypomnijmy, że radni klubu Razem Nowy Targ Bartłomieja Garbacza nie poparli uchwały Tokarza o sprzedaży udziałów Miasta w NTvK. To zdecydowało, że uchwała nie przeszła, a w koalicji zatrzeszczało. Mimo to, dziś obydwaj liderzy zgodnie przekonują, że nie ma mowy o zerwaniu umowy.
- Powiedziałem, że to może zepsuć nasze relacje, ale nie do tego stopnia, by zerwać koalicję. Zresztą, ich stanowisko jest takie, że nie są przeciw sprzedaży, tylko, że nie jest to dobry moment - podkreśla Maciej Tokarz.

Dlaczego my?


Podczas dyskusji na niedawnej sesji, Maciej Tokarz zwrócił uwagę na przekazanie 25 tys. zł na dofinansowanie zakupu radiowozu dla nowotarskiej Policji.

- Mam problem z tym wydatkiem. Policja jest częścią administracji rządowej. Nie wdając się w kwestie, na ile powiat jest zwierzchni w stosunku do Komendanta Powiatowego Policji, niemniej jednostka jest podległa powiatowi, choć dysponuje własnym budżetem wydzielonym z budżetu państwa.

Dlaczego my mamy finansować wydatki Policji, a nie na odwrót? Jeśli my dostajemy dodatkowe pieniądze rządowe, to jeszcze dostajemy nakaz umieszczania tablic, naklejenia nalepek, że są to dodatkowe środki, które minister nam dał. Pytanie, czy Policja będzie miała nalepkę "zakupiono ze środków miasta Nowy Targ"?

Skoro ich stać na fotografa...


Dalej radny przekonuje, że jeśli jakiś samorząd miałby finansować wydatki Policji to powinien to być powiat i to on powinien kupić taki samochód.

- Skoro stać ich, by zatrudnić fotografa, który ma chodzić i fotografować starostów to powinno być ich stać na łożenie na Policję - dodał podczas dyskusji podczas niedawnej sesji Maciej Tokarz.

Jak wyjaśnia, była to aluzja do dyskusji podczas sesji powiatowej, kiedy to jeden z radnych wytknął staroście, że zatrudnił dziennikarza do robienia relacji, a ten na wszystkich zdjęciach uwiecznia starostę pomijając innych radnych.

Wdzięczność w sytuacji W


Wracając do sprawy finansowania radiowozu, Maciej Tokarz podkreślił kolejny aspekt sprawy jakim mogą być niejasności w relacjach Policja - samorząd.
- Wielokrotnie były planowane zmiany w ustawie i wracała dyskusja, czy nie powinien istnieć twardy zakaz dofinansowania Policji ze środków samorządów. To z tego względu, że w wyniku tego typu relacji, tworzą się niejasne, korupcjogenne sytuacje. Burmistrzowie sprawiając takie prezenty liczą na przychylność w razie "Sytuacji W" - zauważył radny mając na myśli samorządowe wybory.

- To sprawa powszechnie dyskutowana przez organizacje zajmujące się transparentnością relacji organów państwa i zwalczaniem sytuacji korupcjogennych. Niejednokrotnie podkreślałem, że taki proceder powinien być ukrócony, a obie strony powinny być w stosunku do siebie w relacjach neutralnych - dodaje Tokarz powołując się na relacje z innych samorządów, gdzie trwa dyskusja na ten temat.

Nie ma takiej możliwości


Jan Sieka, przewodniczący nowotarskiej Rady Miasta poparł pomysł, by zwrócić się do Policji w tej sprawie.

- Jestem za tym, by na samochodzie była naklejka "sfinansowane przez samorząd miasta Nowy Targ". Nie powiem, gdzie są znaczki Unii Europejskiej, to i na samochodzie policyjnym też to powinno być - przekonywał.

Jednak ten postulat ma nikłe szanse na realizację. Pytany przez nas rzecznik prasowy nowotarskiej Policji odpowiedział krótko: "nie ma takiej możliwości. Jakie elementy mogą występować na radiowozie określają odpowiednie przepisy" - ucina st. asp. Łukasz Burek.

Józef Figura
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Jazda08.03.2025, 16:09
Proponuję aby radny Tokarz umieścił na swoim pojeździe tabliczkę z napisem:ja Maciej Tokarz-prawnik, wybitny radny jestem przeciwnikiem dofinansowania Policji z budżetu Miasta Nowy Targ. Naklejeczka powinna zostać umieszczona w widocznym miejscu. No i jazda!. Odwagi panie radny !.
Kot08.03.2025, 15:23
Straż miejska - zlikwidować. Wspomóc policję- NIE. Czy to tylko moje wrażenie, że jakby komuś zależało na tym aby w Nowym Targu nie było do końca bezpiecznie ?
Kot08.03.2025, 06:31
Radnemu Maciejowi Tokarzowi,niedoszłemu burmistrzowi ktoś przetłumaczył, że źle robi blokujący dofinansowanie Policji,że przepisy nie pozwalają na naklejanie na radiowozach tabliczek z informacją, której rząda pan niedoszły burmistrz. No musiał mu ktoś powiedzieć...jak dotarł do umysłu radnego nie wiem, ale brawo dla docierającego. W każdym razie jakoś tam dotarł i pan Tokarz na swym profilu tłumaczy się, że z jego strony wypowiedź podczas sesji to zlośliwa ironizacja. No. Taki żart. Dzisiaj drodzy Państwo ignorancję i zwykłą głupotę nazywa się "złośliwą ironizacją". Takie czasy. Taki radny. Taka rada. Taka,taka,taka,taka, tak, tak...głupia w "slangu" poniektórych "złośliwie ironizująca".
Sdsss07.03.2025, 23:16
Z tego co czytałem to wszystkie samorządy są zgodne, że 25 tys to dobra cena w stosunku do calej kwoty 800 tys. I jak zawsze Tokarz pieniarz o wszystko ma problem. Swego czasu Liszka był takim czepiaczem,czasem o głupotę, a czasem o właściwy konkret. Ale tokarz to robi głównie z siebie bardzo żenujące pośmiewisko. Zwłaszcza w kwestiach prawnych -najpierw głośno otworzyć gębę a później doczytać przepisy, że też ma klientów na swoje usługi
Ad vocem wice wojt07.03.2025, 17:49
Prawnik być może by wiedział jakie są przepisy ale słaby prawnik to już niekoniecznie ?
Tok07.03.2025, 16:47
Ciekawe czy istnieje coś co radnemu Tokarzowi się podoba ?. Bo to, że ktoś mu się podoba wszyscy wiemy. Sam sobie się podoba. Co za gość. Gdzie takich sieją?. A byli już koledzy pana radnego Garbacz i Krauzowucz pracownicy starostwa publicznie będą opowiadać, że to był błąd,że nie znali Tokarza,że się pomylili a koalicja z nim to tylko zagrywka. Co za goście w tej radzie. Na ogół jedna góra dwie osoby w poprzednich radach były nazwijmy to dziwne. Ale w tej dziwolągów jest zdecydowanie więcej. Tak bliżej jedenastu.
Zagadka07.03.2025, 16:26
@wrozka stawiaj wyżej interes mieszkańców niż personalne rozgrywki dobrze oplacanych urzednikow.Akurat radny ma rację policja w jeden dzień może wydrzeć taką kwotę od podatników za parkowanie i inne nieznaczące....
A miasto ma przed sobą pełno wyzwań i potrzeb.
A radny slubowal pracę na rzecz i dobro mieszkańców.
Po prostu pieniądze są potrzebne mieszkancom
Wróżka07.03.2025, 15:12
Art. 13 pkt. 3 ustawy z 27.02.2025 mówi, że możemy dofinansowywać policję w zakresie określonym. Nie musimy.ja jestem za przywróceniem straży miejskiej, bo żadne dofinansowanie nie spowoduje lepszej jej mobilności na potrzeby miasta, a korupcja może być wszędzie, nawet w małżeńskim łożu .Nie należy zaś być takim podejrzliwym, bo żyłka pęknie albo wrzody żołądka gotowe. Po drugie jestem bardzo ciekawa reakcji Starosty wobec Pana Garbacza w związku z wypowiedzią koalicjanta. Stawia Pana Garbacza w trudnej sytuacji, bo co? Zgadza się , współczuje
wyborca07.03.2025, 14:41
O takich mówi się, że jest wykształcony ponad swoją inteligencję.
Nowotarzanka07.03.2025, 14:23
Pan Tokarz wszędzie sieje ferment. Ziarenko nie leci daleko od makówki.Czy nie można go z oblokow pościć na ziemię. Nawet nie zna przepisow dotyczacych pojazdów policyjnych. Co to za prawnik co nie zna przepisow samochodów uprzywilejowanych. Strzeż nas... od takich prawnikow
Szambo -Lot07.03.2025, 14:20
Trzeba dziękować opatrzności i matce Whitney Houston że nie został wybrany na burmistrza.
okręg 2107.03.2025, 14:13
Chcieliscie zmianę radnych ?! to macie :) Jak to mówią dobro wraca :) lepiej sie zastanowic nad odwołamiem radnych póki nie jest za późno .
Brednie07.03.2025, 13:44
Panie radny, nie zna Pan przypadków w których samorządowcy byli zatrzymywani i stawiano im zarzuty? Skąd u Pana myśli dotyczące ?załatwiania? problemów poprzez znajomości? Czy samorządy nie mają finansów przeznaczonych na szeroko rozumiane bezpieczeństwo i obowiązku dbania o nie? Przede wszystkim te pieniądze nie są Pana ani żadnego innego radnego. Rada natomiast albo będzie miała wpływ na bezpieczeństwo albo nie.
Osiol07.03.2025, 13:26
@jon 1102 co do konstytucji to wystarczy wpisać pytanie o frekfencje która powinna wynosić 50procent plus jeden glos a wyniosla 42.86 procent co można ustalić bardzo szybko w ciągu 2minut
jon 110207.03.2025, 13:03
Szanowny Panie Radny - jeżeli Pan neguje wszystko co zostało przez lata wypracowane to może zawetuje Pan Konstytucję RP, Całe Prawo a w szczególności "Janosikowe"
Ruska łonuca07.03.2025, 12:19
Plotka niesie ze tanio i skutecznie jest mieć wizytówkę w dowodzie rejestracyjnym lokalnego komendanta(nawet nie musi być prawdziwa)
Sancho07.03.2025, 12:08
Maciej Tokarz to taki zakopiniańko-nowotarski Don Kichot
Wyborca07.03.2025, 11:29
Brawo Panie Tokarz zgadzam się z Panem.
franek ze skarpy07.03.2025, 11:29
Policja powinna być finansowana tylko z budżetu państwa czyli z naszych pieniędzy,koniec kropka
Major07.03.2025, 11:29
O finansowaniu tego radnego,ani słowa
Janko07.03.2025, 11:28
Nie, miasto nie jest od finansowania policji. Lepiej stworzyć straż miejska i mieć nad nią kontrolę a nie ładować kasę w policję na którą miasto nie ma wpływu.

Wystarczy zadzwonić na policję że np błąka się agresywny pies. Nic nie zrobią
AM07.03.2025, 11:27
To już nie ma wydawać na co pieniędzy tylko N policję. Pamiętam te czasy kiedy w policji były patrole piesze a przydały by się na osiedlach. Teraz obiadą wszystko w kilka minut. Można ich spotkać w zacisznych miejscach publicznych jak odpoczywają w radiowozach.
Wice wójt07.03.2025, 11:15
Jako prawnik powinien Pan wiedzieć że są przepisy które regulują jakie elementy mogą być na radiowozie. Dwa, nie byłoby potrzebne dofinansowanie policji gdyby Pana koledzy z koalicji nie doprowadzili do likwidacji Straży Miejskiej kilka lat temu. A po trzecie nie mierzmy innych swoją miarą.

Robi się Pan nudny i nie sprzedaje się już to w NT
Klich07.03.2025, 11:13
Matko, Pan Tokarz to wszedzie konfliktu szuka? Nawet z policją? Myślę że policja bez tych 25 tysięcy sobie poradzi.
Tropiciel07.03.2025, 11:00
Pan Tokarz "ma problem" chyba ze wszystkim. Ale największy, którego nie dostrzega, to pewnie ze sobą samym.
Maciej Tokarz07.03.2025, 10:56
Żeby nie było, że to jakieś moje prywatne fanaberie, posłużę się fragmentem artykułu z "Dziennika Bałtyckiego" dot. miasta Łeby pt.: "Spór o dotowanie policji. Finansowanie mundurowych przez samorządy jest korupcjogenne?"

"Burmistrz nadmorskiego kurortu stwierdził, że przekazywanie pieniędzy policji przez lokalne samorządy może budzić niezdrowe sytuacje. Powołał się na badania Transparency International, międzynarodowej organizacji walczącej z korupcją, która to zjawisko ocenia negatywnie. Z kolei lęborski komendant ripostuje, że... bezpieczeństwo nie jest tanie.

"- Pojawiły się wątpliwości co do kwestii finansowania działań policji przez samorządy, bo są sygnały, że może to powodować zbyt duże uzależnianie policji od władzy lokalnej - mówi burmistrz Łeby. - Zdarzały się sytuacje w naszym kraju, że w momencie kiedy samorządowcy coś przeskrobią, oczekują łagodniejszego traktowania, bo dotują policję - mówi burmistrz."
NT07.03.2025, 10:33
Brawo Panie Tokarz . POPIERAM !
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl