06.02.2026, 10:31 | czytano: 1906

Strategia Rozwoju Miasta - nowotarżanie proszeni są o wzięcie udziału w ankiecie

NOWY TARG. Jest jeszcze kilka dni na wzięcie udziału w ankiecie, która ma być pomocna przy przygotowaniu Strategii Rozwoju Miasta Nowy Targ 2040. Na głosy mieszkańców - urząd czeka do 9 lutego br.
Informacje i odpowiedzi na pytania zawarte w formularzu, obok badań ankietowych prowadzonych wśród mieszkańców miasta, analiz statystycznych, warsztatów i prac eksperckich, wykorzystane zostaną do wypracowania "spójnej wizji rozwoju Miasta w kolejnych latach".
Formularz ankietowy znajduje się TUTAJ.

Znajdziecie w nim m. in. pytania dotyczące środowiska, czystości powietrza, rynku pracy, jakości nauczania w szkołach, infrastruktury oświatowej, dostępność przedszkoli i żłobków, form atrakcyjnego spędzania czasu wolnego, czy oceny usług społecznych i zdrowotnych.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
widziane z boku08.02.2026, 21:29
@ Żartowniś:
No dobrze, masz rację. Zmyliło mnie to że miejscowości Szczawnica, Krościenko, Ochotnica, pół Grywałdu i Tylmanowa należą do diecezji tarnowskiej, a nie krakowskiej. Mylnie myślałem że powołanie diecezji tarnowskiej 230 lat temu, tj. wydzielenie jej z diecezji krakowskiej, wiązało się z zajęciem terenów wschodniej Małopolski przez cara. W sumie to nawet sam z autopsji pamiętam stare maszyny do pisania na naszym terenie z tzw. scharfes S i innymi umlautami po Austriakach, natomiast żadna cyrylica tu nie występowała, ponadto potwierdza to nawet powierzchowna obserwacja dzisiejszej kultury ziem dawnych zaborów, sposobu bycia i zachowania w Wielkopolsce (Poznań po wojnie nie zachęcał Polaków z innych ziem do osiedlania się, np. dawał priorytet 'swoim' w zatrudnieniu, dzięki czemu zachował swój rygor i dyscyplinę), Mazowszu (kultura wciąż wzorująca się na "Lalce" Prusa) i Małopolska (szeroko rozumiany Kraków, którego kultura ukazana jest w "Weselu" Wyspiańskiego). Oczywiście tak środkowo-wschodnio-południowa (Ochotnica i Pieniny), jak i środkowo-zachodnio-południowa (Podhale) część Małopolski mają dziś głęboko zakorzenione kulturowe wpływy austrowęgierskie. Dziękuję za zwrócenie mi uwagi i pozdrawiam.
Żartowniś07.02.2026, 19:23
@widziane z boku
Skąd takie bzdury bierzesz o tym, że Pieniny były pod zaborem rosyjskim?
widziane z boku06.02.2026, 22:40
@ Żartowniś:
Tak, masz rację, przytuliliście około ćwierć a nie połowę, a zatem przepraszam że wprowadziłem wszystkich w błąd (prawie 1/3 pod względem ludności, bo ilorazowi 191 tysięcy do 667 tysięcy jest bliżej do 1/3 niż do 1/4, ale masz rację, dżentelmeni nie dyskutują o faktach, jeszcze raz przepraszam). Tylko że Nowy Targ zagarnął do swojego powiatu Szczawnicę i Krościenko, czyli tereny które od ponad dwustu lat administracyjnie są bardziej związane z Nowym Sączem. Przynajmniej mogli Nowotarżanie uszanować fakt że Pieniny i Ochotnica przynależą do diecezji tarnowskiej a nie do krakowskiej, panuje tu inny już styl architektoniczny, trochę inny folklor. Tereny te mają inne aniżeli reszta powiatu nowotarskiego problemy natury komunikacyjnej z uwagi na brak kolei.
@ han:
Historia Pienin jest taka że w średniowieczu prowadził tędy szlak z Krakowa na Węgry, ale nie przez Nowy Targ tylko przez Stary Sącz! Podobnie jak Sącz świętujemy w Pieninach Św. Kingę, od ponad dwustu lat należymy do diecezji tarnowskiej a Nowy Targ z okolicami do diecezji krakowskiej, przez 123 lata niewoli Pieniny były pod zaborem rosyjskim a Nowy Targ pod zaborem austriackim, my mamy błogosławioną Karoliną Kózkównę, która reszcie mieszkańców powiatu nowotarskiego AD 2026 nie jest zbyt dobrze znana. Pieniny ciążą ku Sączowi, Nowy Targ ku Krakowowi. A jeśli mówisz o względach historycznych to do 1926 roku bodajże istniał cyrkuł Krościenko, dziś można by go przywrócić jako powiat, a powiat nowotarski powinien być ograniczony do obszaru samego Miasta i tego co obecnie funkcjonuje pod nazwą Gmina Nowy Targ, a nie że spija wszystkie frukta z nie swoich historycznie terenów.
Żartowniś06.02.2026, 15:55
@widziane z boku
Przyszła pora na weryfikacje twoich kłamstewek.
"Przytuliliście połowę dawnego województwa nowosądeckiego" - byłe województwo nowosądeckie liczyło 5576 km?, a powiat nowotarski 1474,66 km?, czy to jest połowa?
"Na innych obszarach Polski stolicami powiatów są malutkie, mało znane miejscowości na których terenie są położone dużo większe i bardziej znane miasta, po to żeby te większe i znane miasta nie zadusiły gospodarczo mniejszych miejscowości w sąsiedztwie" - ja znalazłem tylko 3 takie powiaty pod względem ludności i 5 pod względem powierzchni na 314, a jest jeszcze 66 miast na prawach powiatu.
Han06.02.2026, 15:30
@Widziane z boku

W których to powiatach małe ośrodki są siedzibami administracyjnymi? Tam może się zdarzyć, że ze względu na znaczenie historyczne jakieś miasto pełni taką funkcję kosztem innego, ale nawet wtedy mówimy o ośrodkach porównywalnej wielkościo. W przypadku Nowego Targu za jego rolą przemawiają i wielkość i historia.
widziane z boku06.02.2026, 11:08
Przytuliliście połowę dawnego województwa nowosądeckiego, to teraz fajnie Wam będzie, Nowotarżanie, snuć spójne i jakże świetlane wizje rozwoju miasta, w którym zapewne uwzględniacie również korzyści płynące ze zmuszenia gmin które weszły w skład powiatu do korzystania z nowotarskich urzędów i usług (od lodziarni po kwiaciarnie) w mieście, nie dając im nic w zamian. Na innych obszarach Polski stolicami powiatów są malutkie, mało znane miejscowości na których terenie są położone dużo większe i bardziej znane miasta, po to żeby te większe i znane miasta nie zadusiły gospodarczo mniejszych miejscowości w sąsiedztwie, na dokładnie tej samej zasadzie Toronto nie jest stolicą Kanady, Nowy Jork nie jest stolicą USA, Rio de Janeiro nie jest stolicą Brazylii, a Zurich nie jest stolicą Szwajcarii, tymczasem Wy, Nowotarżanie, przytuliliście do siebie wszystko i obmyślacie specjalne przywileje (NKM) dla siebie jako mieszkańców, od których na odległość zalatuje apartheidem. Gratuluję dobrego samopoczucia i życzę Wam radosnej twórczości przy wypełnianiu tej Waszej ankiety, do której nawet nie zaglądam, choć i tak z racji swojej pracy większość czasu spędzam w Nowym Targu (oby się Wam tworzenie systemu Hukou na Podhalu nigdy nie powiodło!).
xyx06.02.2026, 10:53
Raczej: urząd CZEKA !
zpodhalanskiej06.02.2026, 10:51
jakies sanktuarium by pasowało nowe wybudowac to przyciagnie kapital i mlodziez do miasta
Zagadka06.02.2026, 10:41
Rozmywanie odpowiedzialności przez ludzi którzy do tej pory brali za to pieniądze.
Niestety nie pójdę i nie pomogę zrzucić/rozmyc odpowiedzialności za obecny stan
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl