17.02.2026, 08:40 | czytano: 3725

Aż dziesięć masztów telefonii komórkowej naliczyli mieszkańcy uzdrowiska, a w planach kolejny. Burmistrz rozkłada ręce

- Mi już grozili przez telefon, że jak nie przestanę gadać o masztach, to się wezmą za mnie. W Ponicach ma powstać maszt na 57 metrów i to prawdopodobnie przejdzie - zauważa Ewa Świder.
RABKA-ZDRÓJ: Maszt ma powstać także przy samym szlaku na Maciejową. "Będziemy słynni z wież - ale nie jak Ochotnica z widokowych, tylko przesyłowych" - alarmują mieszkańcy.
Nie jest to atrakcja, którą powinno promować się uzdrowisko. Tymczasem kolejne konstrukcje powstają momentalnie ku zaskoczeniu sąsiadów, a już z następnymi inwestorzy tylko czekają na odpowiedni czas.
Sprawa trafiła na posiedzenie komisji uzdrowiskowej, na które przyszło blisko dwadzieścioro mieszkańców. Padały argumenty tak o szkodliwości dla zdrowia mieszkańców, jak i niszczeniu krajobrazu, a nawet dróg dojazdowych podczas stawiania samej konstrukcji.

Maszt przy pomniku Burzana


Jak zauważyli mieszkańcy ul. Bystrej, maszt przy niej powstał niedawno... z zaskoczenia.

Słynny, oprotestowany przed laty maszt stoi na Słonem, na stoku Grzebienia. Nie pomogło tu zaskarżenie sprawy przez miasto do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

W sumie wydano już dziewięć decyzji lokalizacyjnych, a dziesiąta jest w trakcie procedowania. Maszty mamy mieć w Rdzawce, Ponicach, Rabce przy ul. Poniatowskiego, czy ul. Sądeckiej - U Łopaty. Kontrowersje budzi także lokalizacja dwóch następnych konstrukcji przy czerwonym szlaku na Maciejową w okolicach tablicy upamiętniającej konia Burzana.

- Zwrócili się o warunki lokalizacyjne dwa lata temu. Dziewięć miesięcy minęło, urząd wydał warunki. Zaskarżaliśmy to, że to przy szlaku, zasięg oddziaływania większy. Niestety, sąd uznał, że nie jesteśmy stroną. Nasza działka jest blisko, po drugiej stronie drogi, ale nie sąsiaduje bezpośrednio z działką, na której mają stanąć dwa maszty - tłumaczy jeden z mieszkańców.

Jak przekonuje, z odpowiedzi, którą dostał z nowotarskiego starostwa wynika, że maszt ma mieć 56 metrów wysokości.

Bo proceder jest taki...


- Dlaczego urząd nie podejmie uchwały zakazującej stawiania takich masztów? - dopytywała jedna z rabczanek na sali.
- Bo to nie leży w naszych kompetencjach - przyznaje burmistrz Leszek Świder, podkreślając, że obecne prawo nie daje niemal żadnych możliwości blokowania tego typu telekomunikacyjnych inwestycji.

Jak przekonuje radna Ewa Świder, wszelkie procedury z pozwoleniami na budowę w takich przypadkach odbywają się wyjątkowo szybko, a strony mają jedynie siedem dni na odwołanie.

- Proceder jest taki, że przychodzi sąsiad do sąsiada, że potrzebuje poprowadzić prąd na działkę nie mówiąc po co. A on daje to pod budowę masztu. Mi już grozili przez telefon, że jak nie przestanę gadać o masztach, to się wezmą za mnie. W Ponicach ma powstać maszt na 57 metrów i to prawdopodobnie przejdzie. On ma "pospinać" ze sobą wszystkie okoliczne maszty - zauważa Ewa Świder.

Radna przekonuje, że istnieje jeszcze jedna praktyka inwestorów.
- Oni to robią zazwyczaj w wielkim tygodniu, kiedy ludzie nie wychodzą z domów. Myśmy pojechali za tydzień to było już za późno na odwołanie.

"Jesteśmy samorządem tylko z nazwy"


Pytany, co może zrobić w tej sprawie, burmistrz rozkłada ręce, przyznając wprost:

- W tej sprawie zostaliśmy samorządem tylko z nazwy. Nie mamy na to wpływu. Kolejne zmiany przepisów tylko bardziej je liberalizują. To idzie w takim kierunku. Zaproponowałem w ministerstwie cyfryzacji, że zorganizuję tu spotkanie. Powiedzieli, że bardzo chętnie przyjadą, by powiedzieć jakie to wielkie szczęście dla nas mieć te maszty - nie kryje złości Leszek Świder.

Ewa Wójcik, przewodnicząca komisji uzdrowiskowej zaproponowała, by podjąć rezolucję skierowaną do odpowiednich ministerstw i parlamentarzystów.

- To wszystko słuszne, ale musimy podjąć bardziej radykalne działania. Zastanowić się gdzie uderzyć, by ten głos był słyszalny - przekonywał Rafał Hajdyła, przewodniczący rady miejskiej. - Dobrą drogą byłoby przygotowanie uchwały ze szczególnym uzasadnieniem zawierającym wszelkie działania uzdrowiska - wszystko co definiuje Rabkę jako uzdrowisko. My mamy profil leczniczy, a przepisy nas nie chronią.

- To droga donikąd. Będę wstrętna, ale usprawiedliwiona. Może powinniśmy zaskarżyć - tych którzy wydzierżawiają działki pod maszty o szkodliwe działanie i odszkodowanie. Może by przestraszyć innych, by nie szli na takie umowy? - dodała jedna z mieszkanek.

"Załóżmy stowarzyszenie"


- Postawić znaki ograniczające tonaż samochodów, by nie wjechali pod pomnik konia - zawołał ktoś z sali.
Radny Robert Skipiała przyznał, że po rozmowach z aktywistą, który "pół życia walczył z masztami" usłyszał, że sprawa jest przegrana, a lobby firm jest tak silne, że nie sposób mu się przeciwstawić.

- Nie zgadzam się z tą retoryką, że nie można nic zrobić. Paru mieszkańców dzierżawi działkę, a gro ludzi na tym traci. Teść jak się dowiedział o maszcie, zaczął blokować, ale to walka jednej osoby. Będziemy słynni z wież - ale nie jak Ochotnica z widokowych tylko przesyłowych. Jest tu tylko dwadzieścia osób zainteresowanych czy poszkodowanych. Ludzie nie mają świadomości zagrożenia - przekonywała inna z uczestniczek posiedzenia proponując założenie stowarzyszenia.

Konkluzją dyskusji jest pomysł przygotowania rezolucji i poproszenie o poradę prawniczki obsługującej urząd. Co to da? Zobaczymy.
Józef Figura
Może Cię zainteresować
komentarze
@radny powiatowy Piotr W.19.02.2026, 13:15
@radny powiatowy Piotr W.
B.trafne i merytoryczne komentarze:
?Dobrze że nie wyborca tego,
?W odpowiedzi do...,
?Mieszkaniec Powiatu,
?Obserwator2,
?Tymitunie,
a odpowiadający na te komentarze radny Piotr W. niech w końcu zacznie pracować, bo sama obecność na sesjach, imprezach, pozowanie do zdjęć, podawanie ręki... to mydlenie oczu, a nie praca dla dobra mieszkańców/wyborców. Można przytaczać wszystko co pan obiecał 2 lata temu a nic nie zrobił, ale po co? Pan najlepiej wie! Czas robić a nie gadać bo czas na poprawę swojego wizerunku tylko przez pana - skończył się. Najwyższy czas zacząć robić a nie gadać/pisać i przekomarzać się w swoim nic nie robieniu. Najwyższy czas.
Do @0Tymitunie...19.02.2026, 05:48
Krytyka jest w porządku, o ile ma jakąkolwiek wartość merytoryczną.
Póki co widzę jedynie emocjonalne komentarze bez żadnej treści.
Jeśli chcesz dyskutować to dyskutuj, jeśli tylko prowokować szkoda czasu.
Tymitunie...18.02.2026, 23:37
W odpowiedzi do:
do@Dobrze, że nie...
Sam się określ, jako "autor" tekstu a nie pouczaj innych!
Co do treści: padam i leżę z wrażenia, hahaha, "zrobił" jak wiele innych o czym dużo gadał, hahaha. Skończ nie kompromituj się! Do roboty a nie gadania (w pisowni też)!
Ratuj Rabkę18.02.2026, 23:14
Do piotrka przysłowie "oskarża innych o to co sam czyni by odwrócić uwagę od swoich zysków" może to ty dałeś grunt? I będą niezłe profity?piotr
do @Dobrze, że nie...18.02.2026, 21:07
Trudno odpowiadać również komuś, kto jest mocny w gębie ale w necie i za kotarą ekranu. Nie masz się na kim wyżyć? Najlepiej po radnym. Ciekawe czy taki mądry byś był "na żywo"? Najpierw zapytałbyś i rozeznał się czy coś w tej sprawie nie zrobił.
Dobrze, że nie...18.02.2026, 19:53
W odpowiedzi:
@ Do @Mieszkaniec Powiatu
Trudno odpowiadać komuś kto nawet nie potrafi odpowiednio wpisać "autora" komentarza!
Ale trudno! Więc: taką treść może tylko zamieścić sam radny powiatu Piotr W. (z PO/KO), bo albo rżnie...albo nie kuma o co chodzi, a to zastanawia bo sprawa sieci masztów które powstają w okolicy i na całym Podhalu powala. Tak więc p.radny: nie mówimy (w tym bzdurnie odpowiadamy, tylko robimy)! Do roboty bo ma p.pole do popisu u KO.
my radni18.02.2026, 19:24
Prawda ... masz racje 3 kadencje były stracone dla Rabki
teraz Rabka wstaje z kolan
poczekamy zobaczymy18.02.2026, 18:59
Z tymi masztami to już na pewno nie będziecie uzdrowiskiem.
Zdrowia od od nich nie przybędzie, a wręcz odwrotnie.
rabczanin18.02.2026, 13:33
a my prowadzący działalność potrzebujemy telefonii a pani Ewa niech się wymądrza w Ponicach a nie w naszej Rabce
Prawda18.02.2026, 11:58
Rabka to upadłe miasto a nie żadne uzdrowisko
Wespazjan18.02.2026, 06:16
I dobrze że stawiają bo akurat na Kilińskiego w okolicach zakładu Dubiel Vitrum zasięg był fatalny . A te bzdury o promieniowaniu to szkoda komentować . Czysta głupota żeby nie napisać ciemnota.
Do @Mieszkaniec Powiatu18.02.2026, 05:57
Tak, racja. Tyle że jedno pytanie się nasuwa. Kto z p. Radnym rozmawiał tej sprawie? Ma się sugerować anonimowymi komentarzami? Czy własnym widzi mi się?
Obserwator218.02.2026, 00:56
@Mieszkaniec Powiatu
On jest dobry tylko w teorii obecnego rządu "dużo gadamy a nie robimy"!
Mieszkaniec Powiatu17.02.2026, 21:51
Mamy radnego powiatowego Piotra Wójciaka, który jest również kierownikiem biura poselskiego Pani Weroniki Smarduch. Czy nie może nam pomóc i wstawić się za nami, aby zmieniono prawo. Problem dotyczy całego powiatu nowotarskiego,całej Polski. Chcemy zmiany prawa w Polsce. Firmy komunikacyjne okłamują nas w sprawie natężenia szkodliwego promieniowania.
W odpowiedzi: Do @Dobrze, że nie wyborca tego....17.02.2026, 19:35
W odpowiedzi:
Do @Dobrze, że nie wyborca tego...
Włącz myślenie czytając komentarze, to może załapiesz. Chodzi o radnego z PO (teraz KO), które obecnie rządzi w kraju! Kumasz?
Obserwator17.02.2026, 19:15
Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że problem widzi jedna radna. A gdzie są mieszkańcy, którym maszty stawiają koło domów? Jeśli im nie przeszkadza, to kto ma interweniować i po co?
Do @Dobrze, że nie wyborca tego...17.02.2026, 18:58
Z tego co pamiętam jest 3 radnych powiatowych i chyba żaden z nich nic z masztami nie robi....
Dobrze, że nie wyborca tego...17.02.2026, 18:31
W sprawie sieci masztów w uzdrowisku gdzie jest radny powiatowy Piotr W. z PO? W kampanii przed wyborami tak mamił mieszkańców Rabki zwłaszcza osoby starsze, że jego plakaty/banery wisiały nawet na balkonach w blokach. Gdzie jest? Co ma do powiedzenia i co zrobi w tej sprawie? Bycie radnym to nie uczestnictwo we wszelakich imprezach, pozowanie do zdjęć...i zabawa! To ciężka praca dla dobra mieszkańców! Gdzie p. jest, bo jak narazie stracony wybór i czas w p. przypadku: nic nie zrobił i nie robi dla Rabki, tylko dużo mówi!
Obserwator17.02.2026, 17:52
Jak chcecie bez promieniowania to najlepiej 2 mety pod ziemią no i nawet tam nie ma gwarancji. A z satelity to co jest jak nie promieniowanie?
ElektroMagneticField17.02.2026, 14:56
Nadajnik na nadajniku, zasięg coraz gorszy ale umieralność po trzykroć większą
zpodhalanskiej17.02.2026, 14:33
A co ma zrobic jak swoja gaże juz pewnie wziol i ulokowal gdzies
Kto dopuszcza takie wpisy jak \17.02.2026, 13:27
@piotrek
Rozumiesz co piszesz, czy piszesz byle pisać. Tyś to zapewne z tych radnych co przyklepują uchwały na każdej sesji i nawet nie wiedzą że to uchwała i czy korzystna dla Rabki. Taki oto z ciebie radny! A jeżeli nie radny to nie pieprz głupot bo ty zapewne jesteś "sześciolatek" /.../ taki obrońca nic nie robienia tylko przyklepywania wszystkiego nie ważne czy dobre i mącenia (dla zasady).
Drugi p.komentarz (krasnoludki) też niczego sobie jak na /.../

W odpowiedzi na pytanie zawarte w nicku - ja. :o)
Nie dopuszczam za to wpisów takich jak pański - zawierających obelg pod adresem innych komentujących. Moderator.
Ratuj Rabkę17.02.2026, 13:15
Piotrek coś się tej radnej tak uczepił jak rzep psiego ogona
nic nie można jedynie Sejm17.02.2026, 12:20
To za PiS zrobiono ułatwienia i teraz tego typu inwestycje mogą być realizowane na ułatwionych warunkach, a w wyjątkowych sytuacjach nawet poprzez wywłaszczenie. Przepisy przewidują możliwość ograniczenia praw do nieruchomości w celu budowy stacji bazowych telefonii komórkowej, a właścicielom gruntów przysługuje odszkodowanie za poniesione straty. Jednocześnie, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego nie mogą ustanawiać zakazów, które uniemożliwiałyby realizację takiej inwestycji
Stop masztom w Rabce17.02.2026, 12:13
p.radny PR: pan taki stale aktywny w sprawie porównywania różnych spraw w uzdrowiskach i podawania przykładów z innych uzdrowisk jak to u nich jest..., a u nas nie ma...- co teraz w tej sprawie ma Pan do zaoferowania, jaki przykład p.przytoczy, jakie rozwiązanie wzorem innych/innego uzdrowisk/a - p. znajdzie? Czekamy na konkrety! Dawaj wania!
Nie dla masztów17.02.2026, 12:00
Co nie gra w tym wszystkim? Ostatnio postawiony maszt przy ul.Bystra: podobno firma była w UM (burmistrz) o zgodę na wjazd ciężkiego sprzętu nowo wyremontowaną ulicą Bystra. Podobno zgody nie otrzymali (info burmistrza) ale i tak wjechali (sprzęt ciężki, płyty pod maszt, 9 betoniarek, itp.). To jak to jest? A skoro idzie to z góry i ogólne przepisy nie wykluczają uzdrowisk co do stawiania masztów, to mieszkańcy powinni wziąść sprawy w swoje ręce i żądać od UM (jest dla mieszkańców) aby podjął konkretne działania tu i teraz. Do roboty wodzowie naszego Urzędu!
cienki bolek17.02.2026, 11:13
No to przypomnę wiernym wyborcom PiSu i Platformy historie.
Polska miała jedne z najbardziej wyśrubowanych norm dotyczących promieniowania elektromagnetycznego do 2010 roku.
A teraz historia
2010 rządzi PO-Ustawa ograniczająca możliwość blokowania budowy masztów przez samorządy, np. poprzez zakazy w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
2019-2020r -rządzi PiS Ustawy i Rozporządzenia związane z podniesieniem norm pola elektromagnetycznego (PEM), co ułatwia lokalizację nadajników w terenach zurbanizowanych.
2022r- rządzi PiS nowelizacja Ustawy z 2019 r Stacje bazowe telefonii komórkowej zostały wykreślone z katalogu przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, co wyeliminowało konieczność uzyskiwania decyzji środowiskowych.
Niestety jesteśmy okłamywani w sposób ciągły.
Promieniowanie elektromagnetyczne jest szkodliwe, niestety żyjemy w ciągłym polu elektromagnetycznym. Tego się niestety nie da uniknąć, W ostatnich 20 latach wrasta liczba nowotworów głowy( a w szczególności glejaków) i szyi, bezpłodności u kobiet i mężczyzn.
W miarę bezpieczna odległość( jeżeli tak można powiedzieć) to jest około 1km od masztu telefonii komórkowej z BTSami( no i tu jeszcze zależy ile jest takich BTSów na maszcie.
Jest mapa Lokalizacji masztów z BTSami https://beta.btsearch.pl
Można tam sobie sprawdzić lokalizację, operatora, częstotliwość i mieć z grubsza osąd jak silne jest pole wokół tej lokalizacji.
A na koniec wszyscy chcieliby mieć szybki Internet, burzą się jak go nie ma lub jest słaby.
Nie da się pogodzić tych dwóch sprzeczności.
Piszę trochę dłuższy wywód , bo się trochę znam na tym.
FK17.02.2026, 10:28
Z wieżami jak z drogami, fajnie dzwonić, fajnie jeździć ale żeby nie było przy moim bo ja to potrzebuje spokoju i widoku.
Rabka ma profil leczniczy szczególnie do oddychania w zimie...
Zagadka17.02.2026, 10:01
Aleś to tradycja niemcy prowadzili eksperymenty na dzieciach w czasie wojny ciekawe który producent niemiecki te nadajniki produkuje?
Pijawka17.02.2026, 09:56
Nic wam nie będzie będzie żyć aż do śmierci.
piotrek17.02.2026, 09:04
do rabczanki dopytującej ze sali - szanowna pani , to nie urząd podejmuje uchwały i wie to już średnio rozwinięty sześciolatek ...
analogowyczopek17.02.2026, 08:57
Przestańcie korzystać z telefonów komórkowych. Wtedy sieć komórkowa nie będzie potrzebna i nikt nie będzie stawiał dodatkowych masztów by tą sieć jakoś utrzymać..

A, jak macie internet w domu po LTE to do tego również maszt potrzebny. ;)
obserwator17.02.2026, 08:55
Były plan zagospodarowania przestrzennego, nie byłoby masztów. A tak to jest jak jest. Samorząd w tej sprawie pierwszy powinien uderzyć si w pierś.
piotrek17.02.2026, 08:52
tej w czerwonym to groziły chyba krasnoludki , a zawiść bierze się stąd że ten maszt nie powstanie na jej działce tylko inna osoba będzie miała z tego profity , ot i wszystko w temacie ...
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl