20.05.2014, 23:30 | czytano: 3814

Radny Zapiórkowski: Bardzo dużo ludzi dopytuje się o Pomnik Olimpijczyka. Nawet Polonia Amerykańska

zdj. Michał Adamowski
NOWY TARG. - Kiedy zakończy się rewitalizacja Parku Miejskiego? Chodzi mi o nagi cokół, z którego zdjęto popiersie Adama Mickiewicza. Burmistrza obiecał Pomnik Olimpijczyka. Bardzo dużo ludzi dopytuje się o ten pomnik. Jest nawet zainteresowanie Polonii Amerykańskiej, mówią że sami chętnie dołożą się, dając zaczyn na jego budowę - mówi Włodzimierz Zapiórkowski.
Podczas sesji dopytywał, "czy powstało już subkonto, które burmistrz obiecywał" i "czy jest już koncepcja pomnika". - Wielu ludzi twierdzi, że to świetny pomysł taka otwarta formuła, która pozwala dopisywać nowe nazwiska sportowców, nawet tych którzy dopiero się rodzą - dodał radny.
W odpowiedzi opublikowanej na stronach Urzędu Miasta, burmistrz Marek Fryźlewicz stwierdza: "tak jak i Pan jestem za dokończeniem rewitalizacji Parku Miejskiego, którym ma być powstanie w miejscu dawnego pomnika i istniejącego cokołu Pomnika Olimpijczyka. Nie ma jeszcze uchwały Rady Miasta o wzniesieniu tego pomnika, ale już wpłynęły na mój adres pisemne poparcia tej inicjatywy, m. in. od Związku Podhalan Ameryki Północnej — Koła Nr 2 im. Wł. Orkana w Chicago, czy Miejskiego Młodzieżowego Klubu Sportowego Podhale „Nowy Targ". Członkowie Koła Nr 2, a wśród nich również Olimpijczycy pochodzący z Podhala deklarują również wsparcie finansowe dla zrealizowania tej inicjatywy. Aby to umożliwić zamierzam otworzyć specjalne subkonto, na którym zbierane byłyby środki na ten szczytny cel utrwalenia pamięci o tych Nowotarżankach i Nowotarżanach, którzy uczestniczyli w tym największym i najważniejszym spotkaniu sportowców świata, tzn. Igrzyskach Olimpijskich. Są już pewne przemyślenia i koncepcje dotyczące formy artystycznej tego Pomnika i postaram się je przedstawić publicznie w najbliższym czasie.

Dziękując Panu Radnemu za wspieranie tej ciekawej nie tylko historycznie, ale też promocyjnie dla Miasta inicjatywy, zapraszam do dalszej współpracy i propagowania tego pomysłu wśród mieszkańców Miasta".

Dla przypomnienia - pomysł postawienia pomnika pojawił się dwa lata temu. Chodzi o uhonorowanie nowotarskich Olimpijczyków. Zgłaszając projekt uchwały, burmistrz tłumaczył, że - pomnik będzie ideą, która połączy ludzi. Jak już o tym pisaliśmy - Pomnik stanąć ma w Parku Miejskim obok hali lodowej. Wykorzystany zostanie stojący tam przedwojenny postument.

Sprawą radni mieli zająć się w ubiegłym roku, ale ponieważ nie zdołano znaleźć pieniędzy na ten cel w budżecie - kwestia budowy pomnika została odroczona. Pojawił się też wtedy pomysł, by obelisk sfinansować z dobrowolnych składek mieszkańców, ale burmistrz odrzucił te sugestię, upierając się by sfinansować jego budowę ze środków miejskich. Nazwał to "bardziej godnym" źródłem finansowania od zbiórki społecznej.
Na początku tego roku, UM znalazł środki na budowę Pomnika Olimpijczyka. Byłaby to kwota ponad stu tysięcy złotych, jakie Miasto odzyskało w formie należnej subwencji.

Według zapowiedzi - na projekt pomnika ogłoszony ma zostać konkurs.

s/
Może Cię zainteresować
komentarze
Pijak25.05.2014, 13:00
Niech lepiej Polonia Amerykańska zrobi u siebie zrzutkę albo ściepkę jak kto woli na remont lodowiska i go wyremontuje a nie na jakieś pomniki bo jest ich jak pęczki pietruchy na wiosnę w sklepach jarzynowych a pomniki niech se stawia pod ambasadą polską w hameryce a nie w Nowym Targu
Goral z Polski25.05.2014, 10:36
Polonia w USA niech zajmie pomaganiem dla Ludzi a nie zawraca se głowe pomnikami ok poniewaz jest wiele potrzeb np teraz w hali lodowej chlopaki potrzebuja sprzetu ktory przez wode jest naruszony, zrobic cos na Boga by da woda od dunajca nie szkodzila Parkowi Hali ktora i tak jest wielkim wstydem dla miasta za stan w jakim sie znajduje, Burmistrz na hali monitoringu niechce zainwestowac a na Topolowym by mial byc ...
w Nowym Targu od kilku lat zle sie dzieje i jak widac nic dobrego nadal nie widac Burmistrz chyba wogule nie słucha co ludzie mowia tylko robi tak jak On uwaza i jego lenie z rady miasta załosne.
z Nowego Targu ludzie wyjezdzaja poniewaz zle sie w miescie dzieje zacofane miasto od lat nawet wies sie rozwija a Nowy Targ stoi i zacofuje sie wstyd dla miasta przy zakopiance.
Miasto i Rada miasta powinna odejsc poniewaz nie nadaja sie na kierowaniem miasta czyli stolicy Podhalanskich Wsi tak mozna juz powiedziec WSTYD.
Pomnik dla Sportowcow? dlaczego jesli Burmistrz i Rada miasta robi wszystko by w miescie sport z zwłaszcza jedyna pozytywna wizytowke miasta zakopac mowa o hokeju o hali ktora zawali sie nie daj boze nikomu na głowe, buduja staniony dla kogo? wstyd az tyle?
Jestem Nowotarzaninem mieszkam w polsce i boli Mnie co sie dzieje z Nowym Targiem masakra.
Pozdrawiam mieszkancow i zycze byscie zmienili Rade i Burmistrza zanim nie jest za pozno.
Marek24.05.2014, 13:47
Polonia nie wydaje kasy w idiotyczny sposób i na byle co, bo Polonia zbyt ciężko na te pieniądze zarabia. Pomysł na pomnik olimpijczyka to pomysł tak głupi, że trudno go nawet rozpatrywać w kategoriach fanaberii urzędniczej albo politycznej propagandy poprawności.
Można tu jedynie zacytować słowa piosenki " Jestem z Miasta"...
"W świele przewodów, w cieniu sufitów
W wietrze oddechów, w błocie napisów
Rodzą się szajby małe i biedne
Karmię się nimi i karmić się będę."
szkodnik sportu24.05.2014, 10:45
Jest jeden przeciwnik tego pomnika. To Marek Obłudny - szkodnik sportu i hokeja w Mieście.
SM23.05.2014, 22:29
Co z tego, że Polonia się dopytuje jak i tak nasz umiłowany przywódca chce wydać kasę z budżetu miasta.
giez23.05.2014, 15:42
pomniki buduje się postaciom wybitnym które zapisały się wielkimi czynami w historii i nie tylko , ale nie hokeistom którzy byli w Cortinie i nic nie osiągnęli ,to może wybudujmy pomnik polskiej kadrze narodowej piłkarzy, a " hamerykony" z "czikago" niech se stawiają co chcą ,ale w "czikago". W tym mieście, jak napisało wielu przedmówców ,jest wiele pilniejszych spraw do zrobienia.Pan Sowa jak chce pomnik to nioech se postawi za swoje .
m22.05.2014, 11:32
pomnikow dosc
Jan III Sobieski pomnikowy22.05.2014, 09:38
Pomniki, cokoliki.....że o Starokrakowskej nikt nie pamięta i po ulewach do dzisiaj porządku nie zrobił, wstyd!!
janek z Miasta22.05.2014, 03:25
Kolo Nr.2 nowotarskie sfinansuje w calosci,ale niech tacy ludzie jak ten ziec Blachorza nie zbijaja kapitalu wyborczego,my jako potomkowie honorowychnowotarzan zawsze dotrzymujemy slowa
@sportowy21.05.2014, 22:46
Panie Jacku Sowo;
ależ nikt nie zabrania ci mieć swojego pomnika olimpijczyka , który był w Cortinie d'Ampezzo a nawet w Chamonix, jak również pomnika szewca, który był a jarmarku w Kieżmarku czy bacy, co owce pasał pod Połoniną Wetlińską. Problem tylko w tym, żeby twoich zachcianek nie finansować z pieniędzy publicznych, tylko właśnie z dobrowolnych datków, które do budowania pomników nadają się jak najbardziej. Szewcy zrzucą się na pomnik olimpijczyków, olimpijczycy na pomnik pasterstwa polskiego, a pasterze na pomnik pomordowanych przez wilki owiec. A pieniądze publiczne przeznaczone zostaną na drogi, wały przeciwpowodziowe i posprzątanie jarmarku.
Mm21.05.2014, 22:15
Co to znaczy pomnik olimpijczyka. Komu ma być dedykowany. Rozumiem pomnik sportowca, bo sport to rzecz ważna w życiu człowieka, ale żeby to tylko odnosiło się do sportów olimpijskich? To jedna sprawa, a druga..to w mieście jest wiele innych bardzo ważnych rzeczy do zrobienia (np. załatanie dziur, zabezpieczenia przed zalewaniem "Grel" . Klikuszówka itd.
A co Polonię w USA interesuje nasz park jak oni i tak nie przyjadą do Naszego miasta. Ale skoro jest ich tak liczna grupa, to może zrobia zbiórkę i.... będzie pomnik olimpijczyka.;
kerr21.05.2014, 22:09
Zapiórkowski ,czy to Ten co wymyślił strefę płatnego parkowania ? Na jesień. (wybory) trzeba pomysłodawcę przypomnieć wyborcom.
adam21.05.2014, 21:49
ten bezdadny to samymi pierdołami się tylko zajmuje, a może sami olimpijczycy sfinansują budowę pomnika jest ich ponoć w tym mieście sporo
Jacek Sowa21.05.2014, 19:19
Jakże żenujące są te komentarze.... Tak, dobrze byłoby mieć pomnik Olimpijczyka, jeśli ktokolwiek z tych "miescanów" wie, o co chodzi !Czy ktoś dziś pamięta, który z naszych hokeistów był w Cortina d'Ampezzo ? Działajcie, pierwszy wyślę cegiełkę na taki memoriał.
@sportowy21.05.2014, 19:06
Do 55
A wały przeciwpowodziowe tamże są dla rowerzystów i mam z wózkami, żeby miały ładny widok na Dunajec:) Hej.
ja21.05.2014, 18:26
polonia pytala tez o inny pomnikprosze radnego ale pan nie dbal nie zaradzil malo tego przeszkadzal
fghj21.05.2014, 16:30
dużo ludzi = 1;-)
etetek21.05.2014, 16:28
Fryzio daj sobie już spokój !!!
Zejdź ze sceny póki czas
ola21.05.2014, 15:22
...@sportowy....popieram i od dawna tak myślę,że być nowotarżaninem to obciach.Oni nawet Papieża sobie przywłaszczą,oni są najlepsi,wszyscy inni to buraki.A tak prawdę mówiąc to zakompleksieni ludzie,którzy niczym się nie wyróżniają,poza kilkunastoma osobami,którzy wyszli z miasta i coś osiągneli w swoim życiu.
5521.05.2014, 14:01
do "@ sportowy" Ulicy św Anny Dunajec nigdy nie zagrażał, ale Grelowi i ul. Przywodzie -tak. Św Annę dwa razy zalał potok Skotnica z Zadziału
pomnik MF21.05.2014, 12:29
Z kasy miasta to jedynie możemy sfinansować pomnik Marka Obłudnika Maziorza . Jest coraz wiecej zwolenników , już prawie 2000 podpisów.
@sportowy21.05.2014, 11:39
Do łez mnie ubawiłeś mieszczaninie nowotarski - ul Świętej Anny jest najbardziej jaskrawym przykładem budowania domów przez rdzennych nowotarżan w starorzeczu Dunajca.
A propos jak określasz czystość rasową nowotarżan? Czy rdzenne nowotargstwo dziedziczy się po kądzieli czy po mieczu (albo raczej pasterskim kosturze, bo szlachty na tych terenach nie bywało za dużo). A co sądzisz o mezaliansach, jak nie daj boże taka nowotarżanka wyjdzie za waksmundziana to jakie powinny być kary?.. Oczywiście jaja sobie z ciebie robię, bo kompleks wyższości takich jak ty nowotarżan, ma w tle kompleks niższości człowieczka, który jedyne co dobrego o sobie potrafi powiedzieć, to że jest Nowotarżaninem.
Rodzina 3+21.05.2014, 11:22
nie będzie zgody na pomnik z kasy miasta a gdzie obiecana karta zniżek dla dużych rodzin, przecież już miała wejść a tu nic
leser21.05.2014, 11:18
Dlaczego Rurze tak zależy, żeby tak "potrzebny" miastu pomnik nie był finansowany ze składek społeczeństwa i żeby to społeczeństwo miało kontrolę nad wydatkami?........... ano tak! dobrze kombinujecie. A Rura pójdzie w niedzielę do kościoła, hahahah. W ratuszu to sami katolicy przestrzegający 10 przykazań hahahah
Nowotarscy zawodnicy21.05.2014, 11:04
Z całym szacunkiem , co nas obchodzi czego chce polonia amerykańska .
Niech oni pilnują sobie swoich interesów w USA. Nasz klub stracił cały sprzet podczas powodzi , na którym trenują zawodnicy , młodzież i dzieci . Oczywiście nie ma pieniedzy na pomoc w zakupie nowego od Urzedu Miasta , chłopaki sami susza i próbują uratować to co zostało zeby miec na czym trenować.
Ale pomnik jest najważniejszy , ludzie trzymajcie mnie !!!!!!!!!
sportowy21.05.2014, 10:50
NT to zlepek przyjezdnych z różnych wsi. I dlatego jako Nowotarżanin wytłumaczę, park i lodowisko pływało... bo zawsze pływa! To teren zalewowy, tak samo jak Grel czy Ibisor gdzie Nowotarżanie nigdy nie budowali domów. Przyjezdni budują i efekty widać, popadało kilka dni i już podtopienia.

Inicjatywa pomnika słuszna bo w NT olewa się pamięć o ludziach którzy coś osiągnęli. Z resztą olewa się wszystko... A najlepszy pomnik to wyremontowane lodowisko i dostęp do obiektów sportowych by nowe pokolenia miały gdzie trenować!
niecytaty21.05.2014, 10:37
Dwie wypowiedzi burmistrza w dwóch różnych sprawach:
PIERWSZA, w sprawie monitoringu "na Topolce" w kosztach instalacji monitoringu muszą partycypować wszystkie zainteresowane strony, a nie tylko miasto Nowy Targ
DRUGA w sprawie pomnika olimpijczyka (był pomysł, by obelisk sfinansować z dobrowolnych składek mieszkańców) - burmistrz odrzucił te sugestię, upierając się by sfinansować jego budowę ze środków miejskich. Nazwał to "bardziej godnym" źródłem finansowania od zbiórki społecznej.
Osobiście nie mam żadnego interesu w monitoringu na osiedlu Topolowym, a wydawanie pieniędzy miejskich na pomnik olimpijczyka uważam zz rozrzutność, ale moja obserwacja dotyczy burmistrza Fryźlewicza - ma on wyjątkową skłonność do wspierania inicjatyw, które nie mają żadnego praktycznego znaczenia dla mieszkańców. Natomiast takie nudne sprawy jak drogi miejskie, kanalizacja, poprawa jakości powietrza, poprawa bezpieczeństwa mieszkańców wydają mu się najwyraźniej nie warte jego zainteresowania. Szkoda
olo21.05.2014, 10:33
No to czas powołać fundację i zbierać kasę na budowę pomnika.
heheczek21.05.2014, 10:24
Pewnie, rozpiszą konkurs wyłonią zwycięzce, i zrealizują projekt. Ciekawe czy będzie droższy niż logo olimpijskie Krakowa;)
A tak, zapomniałem. Na coś trzeba będzie wydać kasę zarobioną na płatnej strefie ...
pol21.05.2014, 10:10
nikt się nie dopytuje , proszę nie wprowadzać w błąd mieszkańców, /może oprócz samych olimpijczyków/. Praca dla młodych najważniejsza ,praca a nie pomniki.
:)21.05.2014, 09:53
Polonia niech sobie postawi pomnik w Szikago a nie wtrąca tu
)(21.05.2014, 09:45
Panie Zapiórkowski... o0 niczym innym nie marzymy, tylko o tym pomniku w wykonaniu zwycięzcy tego konkursu Michała Batkiewicza. Ani o zlikwidowaniu syfu na targowicy, ani o obwodnicy ani o remoncie zruinowanego lodowiska. Wszyscy pragniemy tego,zeby rzeźbiarz zrobił sobie okrągłą banieczkę.
Wujek z Ameryki21.05.2014, 09:00
pan radny obudził się z letargu, widać wybory tuż, tuż ,
mieszkańcom chleba a nie igrzysk, pomnik może poczekać sa wazniejsze sprawy w miescie
bodziek21.05.2014, 08:13
A czy ktokolwiek zapytał sie dlaczego park i lodowisko pływało w ostatnich dniach?
Władek21.05.2014, 07:35
O wybory .....
Pan Zapiórkowski się odnalazł .....
ciekawe gdzie kandyduje ......... i z czyjej listy.
Przecież TEN radny / nie poseł/ nic nie może - bo należy do mniejszości w głosowaniu .
Stwierdzona jego funkcja codzienna ; TO CODZIENNE DOGLĄDANIE RYNKU W NOWYM TARGU I WYPATRYWANIA ZNAJOMYCH , którzy podpowiedzą " co jeszcze można zepsuć "
To taka odpłatna funkcja ; DOZORCY .
DOŚĆ POMNIKÓW21.05.2014, 06:15
nic tylko pomniki !!!!!!!!
i na to pieniądze są ?????????
Olimpijczycy wolą miejsce do ćwiczeń, a skorzystają z tego również inni młodzi ludzie.
PAPIEŻ NIE CHCIAŁ POMNIKÓW, A TE ROSNĄ JAK GRZYBY PO DESZCZU!! - TO JEST CHORE!!!!!!
Dzieci w szkołach są niedożywione i na to pieniędzy nie ma!!! Papież na pewno wolałby, żeby te pieniądze przeznaczyć na pomoc ludziom.

JEŚLI WŁODARZE ZARZĄDZAJĄ WŁASNYM BUDŻETEM DOMOWYM TAK, JAK PUBLICZNYM TO POWINNI BYĆ BANKRUTAMI.

CZY KTOŚ W KOŃCU ZACZNIE MYŚLEĆ O INNYCH ?????????????
CZY KAŻDY TYLKO O SOBIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja.21.05.2014, 06:06
Pomnik - ? Najpierw trzeba toaletę w centrum, bo gdzie się udać z potrzebą ?
Potrzebujący !
Ja.
dziwne bardzo21.05.2014, 06:01
Pełne zaskoczenie. Jak to "bardzo dużo ludzi dopytuje się"??
W moim środowisku pomysł z pomnikiem za kasę miejską jest mocno krytykowany.
Potrzebujący !21.05.2014, 06:01
Pomnik - ? Najpierw trzeba toaletę w centrum, bo gdzie się udać z potrzebą ?
Potrzebujący !
portier21.05.2014, 05:58
Do ... calkowicie popieram.
Radni razem z Maziorzem Rurą niech sie zajmą problemem bezrobocia w miescie.
Wolowaty ze Skrzypnego21.05.2014, 05:41
Zaczyn od Polonii,dobre ha,ha,ha.
....20.05.2014, 23:32
Dla olimpijczyków pomnikiem będzie wyremontowana hala służąca każdej dyscyplinie a latem targom, koncertom. Ale także dostęp do hal, brak w tym limitów, żeby nie dochodziło do sytuacji tak jak na Niwie że nie można się wykąpać!! Grabarze sportu...
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl