02.04.2015, 20:07 | czytano: 6012

Andrzej Rajski: Rondo to temat zastępczy

zdj. Michał Bachulski
NOWY TARG. - Rondo to temat zastępczy, chodzi o zablokowanie inwestycji na terenie, na którym zgodnie z uchwalonym przez Radę planem mogą powstać także obiekty wielkopowierzchniowe - mówi w rozmowie z Podhale24 radny Andrzej Rajski.
Budowa ronda na granicy Nowego Targu i Szaflar będzie przedmiotem konsultacji społecznych, jakie odbędą się 10 maja br. Sprawa wzbudza ogromne emocje. Podczas sesji, na której miała zapaść decyzja o zawarciu porozumienia pomiędzy władzami Miasta, a Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, dotyczącego przygotowania, realizacji i finansowania przebudowy skrzyżowania" w rejonie "zakopianki" doszło do regularnej awantury.
Odmienne stanowiska prezentowali nie tylko inwestorzy i lokalni przedsiębiorcy. Podział powstał także między radnymi. Wśród przeciwników budowy ronda (według zaproponowanych warunków) był radny Paweł Liszka. Jego argumenty przedstawiliśmy w artykule Większość mieszkańców myśli, że spór toczy się o to "czy powstanie galeria czy nie".

O rozmowę poprosiliśmy przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej i Inwestycji Andrzeja Rajskiego, który przekonywał podczas sesji, że budowa ronda to dobry pomysł.

Czyich interesów Pan broni?

Andrzej Rajski: - Oczywiście, że bronię interesów Miasta. Po to zostałem wybrany radnym, żeby bronić interesów Miasta. Mogę powiedzieć, że osobiście nie przepadam za dużymi sklepami i galeriami. Wolę małe sklepy, ale diabli mnie biorą, gdy potrzebuję czegoś po południu i okazuje się, że sklepy po 17.oo są już zamknięte i muszę jechać np. do marketu budowlanego.

Ale jest Pan zwolennikiem inwestycji jaka powstać ma na granicy Nowego Targu i Szaflar.

Andrzej Rajski: - Po kolei. Działania Nowotarskiej Spółki z o.o. (inwestora chcącego wybudować galerie handlową - przyp. red.) są zgodne z uchwalonym przez Radę Miasta planem zagospodarowania przestrzennego Nowy Targ 26. Uchwalając ten plan - zaprosiliśmy inwestorów. To jest teren przewidziany w planach do zabudowy usługowej tereny oznaczone U i UC w tym pod handel wielkopowierzchniowy. Oprócz ogródków działkowych - praktycznie cały ten obszar ma takie zastosowanie. I wykorzystanie go jest konieczne. Teraz prócz podatku rolnego nie przynoszą te tereny Miastu żadnych korzyści. Tymczasem z samych opłat rent planistycznych zwróciły się samorządowi koszty opracowania planu zagospodarowania. W terenie, który panią interesuje (7UC) według zapisów planu, który został przez Radę Miasta przyjęty ma być przebudowana droga, miejska (8KDD), a skrzyżowanie z "zakopianka" ma być przebudowane.

To są tereny inwestycyjne, do ich obsługi potrzebna jest droga i potrzebne jest jej włączenie do „zakopianki”. Proszę pamiętać, że zadaniem własnym gminy jest budowa dróg. Trzeba je zrobić, jeśli są ujęte w mpzp. Skoro jest inwestor, który chce zainwestować zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego i na własny koszt przebudować drogę miejską i skrzyżowanie- to ja nie widzę przeszkód, żeby Miasto nie mogło się podjąć roli inwestora zastępczego tej inwestycji. Po co? GDDKiA robi tylko swoje inwestycje i nie interesują go żadne inne. Przykład: Miasto chce wybudować rondo na na skrzyżowaniu Al. Tysiąclecia i ul Sikorskiego i musi to zrobić na własny koszt, a na czas budowy przejąć od GDDKiA zarządzanie tym odcinkiem drogi. Na czas realizacji inwestycji GDDIK oddaje drogę inwestorowi, ale nie odda jej w zarządzanie żadnej prywatnej firmie. I dlatego tu jest potrzebny samorząd. Po odbiorze technicznym inwestycji - droga "wraca" jako własność do GDDKiA, więc mówienie, że utrzymanie skrzyżowania będzie obciążać kosztami budżet Nowego Targu - jest nieprawdą. To będzie własność Generalnej Dyrekcji i to ona będzie o ten odcinek dbać. Powtarzam: po zakończeniu inwestycji skrzyżowanie "wraca" do GDDKiA, a droga - do Miasta.

Budowa skrzyżowania i nadzór nad budową będzie na koszt prywatnego inwestora w uzgodnieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. My będziemy tylko pilnować przebudowy drogi miejskiej, od "zakopianki" do przejazdu kolejowego. Ta droga to zresztą nie tylko dojazd do terenów inwestycyjnych, ale i poprawienie komfortu dojazdu do budynków mieszkalnych i usługowych które tam są - za torami kolejowymi.

Droga ułatwia ludziom życie, ale rondo - niektórym je utrudni.

Andrzej Rajski: - Pierwsza oferta złożona przez Color Park została odrzucona, ponieważ przedstawili oni koncepcję ronda jednopasmowego, które kolidowało z planami drogi dwupasmowej. Przygotowali więc drugą koncepcję, która została uzgodniona z GDDKiA. Moim zdaniem rondo jest dobrym rozwiązaniem, umożliwi bezpieczne włączenie się do ruchu. Na pewno jest to lepsze rozwiązanie od tego co zrobiła GDDKiA na skrzyżowaniach w Klikuszowej i Skomielnej Decydujący głos w sprawie formy skrzyżowania miało GDDKiA.

My, radni uchwalając plan zagospodarowania nie chcieliśmy dopuścić do tego, co stało się w Szaflarach - gdzie co kilkanaście metrów jest zjazd z "zakopianki". I to jest właśnie niebezpieczne i kolizyjne dla użytkowników drogi, bo samochody zjeżdżające z drogi - zwłaszcza skręcające w lewo - praktycznie zatrzymują ruch na "zakopiance" i tworzą się korki.
Firmy z Szaflar, które protestują wybudowały swoje zjazdy z "zakopianki" na podstawie "WZ". Im miasto-gmina Nowy Targ nie ma prawa wyznaczać warunków zabudowy, to kwestia GDDKiA i gminy Szaflary. Nowy Targ nic do tego nie ma, więc nie rozumiem ich pretensji.

Po kłopotach z dokończeniem budowy krytej pływalni, mieszkańcy są nieufni wobec inwestora.

Andrzej Rajski: - Radni też mieli wątpliwości. W czerwcu ubiegłego roku przy omawianiu tej sprawy nie mogliśmy się doprosić burmistrza Marka Fryźlewicza o pokazanie nam warunków zawartych w umowie podpisanej przez niego z inwestorem. Dopiero nowy burmistrz przedstawił je Radzie. Są tam gwarancje, że Miasto nie będzie „ umoczone” w wykonawstwo zastępcze.

Pozostałe obawy wobec inwestora też zostały rozwiane. Udostępniono radnym dane dotyczące zabezpieczenia samej inwestycji, w taki sposób by Miasto do niej nie dopłacało. Podczas posiedzenia komisji komunalnej przedstawiłem radnym te projekty. W trakcie następnych posiedzeń komisji przedstawiciele inwestora odpowiadali na nasze pytania i wątpliwości.

Pieniądze przed rozpoczęciem inwestycji muszą być na koncie, do którego Miasto ma dostęp. W przypadku zwiększenia kosztów inwestycji - na przykład przy wykupie gruntów, gdzie może się zdarzyć sytuacja, że sprawa trafi do sądu i cena ziemi będzie wyższa, niż zakładano - muszą być na to środki, by pokrył tę różnicę inwestor, a nie Miasto. Przytaczany jest przykład bankructwa wykonawcy, jak to miało miejsce przy budowie basenu - i tu inwestor ma dać też zabezpieczenia np. w formie ubezpieczenia się od takiej sytuacji.

Skoro to takie proste i bezpieczne, to dlaczego radni nie podejmą decyzji, tylko ogłaszają konsultacje społeczne?

Andrzej Rajski: - Na ostatniej sesji i po niej - grupa ok. 20 osób zaczęła rozsiewać plotki o korupcji, przekupstwie, straszyć że "Miasto wtopi" itp. Pojawiło się mnóstwo nieprawdziwych pogłosek i informacji. Na sesji głos zabrali przedstawiciele handlowców i przedsiębiorcy oraz inwestor, a nie było głosu mieszkańców. Ja akurat byłem przeciw, ale konsultacje to danie nowotarżanom prawa do wypowiedzenia się na ten temat. I proszę mi nie mówić o kosztach konsultacji, bo to też jest nieprawdą, że zapłacimy z budżetu 30 tys. zł za to, że zapytamy mieszkańców o zdanie. 10 maja i tak się miały odbyć konsultacje społeczne w sprawie Straży Miejskiej. Dopisanie drugiego pytania wcale nie generuje wyższych kosztów.

Wynik konsultacji to opinia, która nie jest wiążąca dla Rady. Ale jest ważna przy podejmowaniu decyzji. Skoro wszystkie strony mogą się wypowiedzieć, to i mieszkańcy powinni mieć taką możliwość. Poza tym radni chcieli mieć więcej czasu do namysłu i ten czas dostaliśmy. I jeszcze jedno - rondo to temat zastępczy, chodzi o zablokowanie inwestycji na tym terenie, na którym zgodnie z uchwalonym przez Radę planem mogą powstać także inne obiekty wielkopowierzchniowe.

Rozmawiała Sabina Palka
Może Cię zainteresować
komentarze
trzeźwomyślący16.04.2015, 13:16
@obudzcie się lemingi
Jakoś grunt stał długo i nie był nim zainteresowany lokalny inwestor. zablokować inwestycję i rozwój Nowego Targu tylko dlatego, że nie ma nikogo chętnego stąd to już byłaby czysta glupota.
Joanna3915.04.2015, 15:48
Jestem za wybudowaniem galerii. Dobrze mówi Pan Rajski, że po godzinie 17 nie można już nigdzie zrobić zakupów w mieście. Galeria powinna powstać, wszyscy moi znajomi są tego zdania. Mieszkańcy Nowego Targu są generalnie za galerią, tylko o tym się głośno nie mówi
MieszkankaNT14.04.2015, 16:50
Po zmroku życie w nowym targu zamiera, to kpina jakaś, że nie am gdzie pojechać na zakupy! Przynajmniej będziemy mieli w miescie handel z prawdziwego zdarzenia. Jak ktos nie lubi zakupow w galeriach, to przeciez nie musi tam jezdzić. Ale mozliwosc taką powinien mieć każdy. Komu szkodzi taka galeria ja się pytam?
obudżcie się lemingi07.04.2015, 23:07
Baju, baju znowu wmawia nam Radny ćmoje boje. Niech się wypowie US i ekonomiści jaki wpływ na nas mieszkańców i nasze miasto ma inwestycja, która jest zarejestrowana w raju podatkowym, do tego z zachodnim kapitałem. 90 procent mieszkańców nie orientuje się zupełnie jaki dochód daje taka galeria, ile podatku stracimy i ile pieniędzy ucieknie z Podhala. To co nam tu zostanie to jałmużna, a śmietankę wywiozą za granicę. Czy Radni pomyśleli chociaż przez moment ile podatku wpłaciłby do naszego skarbu państwa paskudny kupiec nowotarski gdyby np. prowadził działalność handlową na miejscu np., biedronki, a ile płaci supermarket zachodni. Każda Gmina broni zawzięcie własnych przedsiębiorców nawet łamiąc prawo i robi wszystko, żeby nie wpuścić inwestorów nawet z sąsiedniej Gminy, a u nas co? Czy wszyscy rozum postradali w tym mieście? Jak ktoś nie ma pojęcia o tym co się dzieje w mieście i kraju, nie ma pojęcia o dochodzie narodowym, podatkach to niech się nie pcha do rządzenia. Oddajmy wzorem rządu wszystko zachodowi, po co nam własny handel, nasze dzieci niech będą parobkami, przecież inwestor daje pracę wmawiają niektórzy, nie ma to jak neokolonializm. Jestem przekonana, że w Nowym Targu jest dość ludzi, którzy mogą wybudować 10 takich galerii, nie ma potrzeby wdzięczyć się do obcych.
Dla rozwoju Miasta potrzebne są:06.04.2015, 19:25
Temat ronda jest dla Miasta wrzutką poprzedników. Miasto w walce z niską emisją powinno zająć sie budową centalnej ciepłowni, która tak zablokowali 16 letni rządzący. To jest sprawa istotna dla mieszkańców, a nie wrzutki rondowe. Niech burmistrz zajmie się rewitalizacją Kowańca, który jest strategiczny dla rozwoju Miasta. Poprzednicy utopili kasę w rynku i parku, bez żadnych perspektyw dla rozwoju Miasta. Panie burmistrzu. Niech Pan nie daje się poprzedniiej ekipie wpuścić w maliny!,,,,
nie ślepy06.04.2015, 13:07
do @nie ślepy:...człowieku nie dość, że nie potrafisz wpisać kim jesteś, to jeszcze nie potrafisz czytać ze zrozumieniem...bo ja właśnie wcześniej o tej firmie pisałem, tylko nie podałem nazwy, bo myślałem,że nie przejdzie!
...gdzie ja niby piszę, że chcę takiej kiełbasy?
Ja właśnie piszę o tym, że mały zakład np. Franka co robi 100 kg dobrej kiełbasy na tydzień nie ma szans, bo ci co chcą wszystko bardzo tanio polecą do galerii kupować takie tanie g...o!
@2015: o co konkretnie ci chodzi?...może podasz jakieś swoje tezy, bo nie wiem o czym mam dyskutować?
kerr04.04.2015, 19:43
Najwyższy czas wyprowadzić handel wielkopowierzchniowy z Ludźmierskiej za miasto.W ten sposób odkorkuje się Ludżmierską.A jak parę osób straci to zyskają mieszkańcy.
referendarz04.04.2015, 14:16
taxi: wpadliście z deszczu pod rynnę. Watycha zachowuje się jak dzieciak, widać to było na szopce z Komorowskim.
201504.04.2015, 13:59
do @ nie ślepy.
Jak myślisz
który produkt jest tańszy: pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego czy pieczywo wypiekane metodą tradycyjną ?
który produkt jest zdrowszy: pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego czy pieczywo wypiekane metodą tradycyjną ?
Czy w dyskontach sprzedaje się tylko pieczywo wypiekane metodą tradycyjną czy zdarza się pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego ?
@ nie ślepy.04.04.2015, 12:09
Ty w paranoje popadasz. Tu nie chodzi o tani produkt.Tylko o windowanie ceny na badziewiu. Jest taka polska firma SOKOŁOW,Piękna reklama w TV. Wysokie ceny. A w opakowaniu coś mało jadalnego zwanego kiełbasa wiejską z Sokołowa. Tego chcesz? Z chlebem mamy podobnie wysoka cena z bułkę co to bardziej przypomina dmuchany produkt ze skorupkę zpieczoną na maxa i pustym miejcem w srodku. Piekarniczy gniot a cena jak za cara. Ty albo jesteś ślepy ,albo masz interes w tym żeby bronić wiadomych icków.
piejtja04.04.2015, 11:57
oni zacieraja rece bo maja cieple posady tak jak chodzi taki pan z rekami do tylu ktory nic w zyciu nie osiagnal bedzie decydowal czy ma powstac rondo z czym do ludzi
Taxi04.04.2015, 11:57
Ech, A takie nadzieje były. A tu kipa.Panowie i Panie. Ekipa Watychy nie zdaje egzaminu.
mieszczanin04.04.2015, 11:36
Niezła ściem z tym rondem. Dobrze wszyscy wiedzą że jak wybudują rondo to wartość tych prywatnych działek do których to rondo będzie prowadzić wzrośnie wielokrotnie. Ktos na tym zarobi duże miliony. I o to jest ta walka panie Rajski pan o tym doskonale wie.
TAK04.04.2015, 10:50
Cała ta ekipa Watychy, Tarnowskiego i Rajskiego do wymiany.
Tak czuje, że ta cała ich kadencja skończy się małym skandalem. A obiecywali złote góry na tych swoich bilbordach. Nie widzą stare dziatki ze miasto się wyludnia i zaraz nikt tu nie zrobi zadnych zakupów bo będzie w Norwegii lub Angli.
trzęsące się portki04.04.2015, 10:31
Radzę Panu Rajskiemu , żeby się lepiej zorientował, dlaczego Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, nie chce sama podjąć się tej sprawy. Nieprawdą jest, że nie mogą. Znaleźli jelenia od czarnej roboty, którym jest miasto. Szykujecie sobie szafot na swoją głowę Panie Rajski, tyle że to mieszkańcy będą musieli ją podłożyć, a wy umyjecie ręce. Co to za władza, za którą trudne decyzje musi podejmować społeczeństwo. ?
norwid04.04.2015, 09:22
Panie Rajski zmienić plan zagospodarowania przestrzennego to dla Pana pestka , władza może to zrobić nie parząc na koszty. Przykładem jest zmiana planu "Dział 24 ''na poszerzenie cmentarza, ustalony rok temu i już zmieniany. To samo możecie zrobić pod budowę galerii tylko czy to ma sens tak szastać pieniędzmi podatników,wydajecie pieniądze na opracowania studium 'na plany zagospodarowania przestrzennego a następnie wszystko zmieniacie według własnego widzi mi się. Czy konsultacje społeczne zmienią wasze decyzje ?
nie ślepy03.04.2015, 22:16
Tez cukiernik@ qwerty@....troche mi nerwy puściły, ale powód jest taki, że teraz w Polsce jest tak, że liczy się tylko to co najtańsze...i tak mamy "najtańsze" drogi w Europie i inne tanie inwestycje nieskończone a już remontowane, najtańszy proszek co nie pierze itd, itp....a od dłuższego czasu idziemy do najtańszego jedzenia w Europie.
Czy ktoś się z was zastanowił jak to się dzieje?
A dzieje się tak, że na przykład niedawno wielka polska firma wędliniarska została sprzedana i teraz z dobrego polskiego surowca produkuje wędliny na zagranicę a z paskudnego surowca sprowadzanego z zagranicy produkuje na Polskę! Dla was będzie kiełbasa po 5 zł/kg (w galerii) i tak jest ze wszystkim tym najtańszym!...jak mówi przysłowie: "z g...a bicza nie ukręcisz"!
Nie myślcie, że np czekolada Milka w Szwajcarii smakuje tak jak u nas!?...itd
do donosiciel03.04.2015, 22:01
Co Ty pie.... Człowieku. Lepiej zamiast pisac głupoty to sie doucz ***...
donosiciel03.04.2015, 21:52
Inwestor chce wykorzystać miasto do budowy ronda żeby wykorzystać specustawę i wywłaszczyć przymusowo wlaścicieli działek w obrębie ronda.
I o to tylko chodzi. Czyli wykorzystuje sie specustawę do budowy zjazdu do prywatnych działek, bo to rondo słuzy wyłącznie do tego. Przy okazji blokuje dojazd do obiektow ktore juz istnieją. I o to jest ten cały protest . Jest to zwyczajne naginanie prawa dla prywatnych korzyści. Ciekawe co na to CBA ?
Wiedźma03.04.2015, 20:43
Poronionym pomysłem jest pytać mieszkańców o budowę ronda . Zdecydowana większość, podejrzewam , że ponad 90%, nie ma żadnej fachowej wiedzy, ani możliwości zasięgnięcia informacji, bądź opinii w tej kwestii. Skoro radni dysponujący opiniami fachowców, po kilku posiedzeniach komisji nie potrafią podjąć decyzji, to jak ma to zrobić przeciętny obywatel, który jest laikiem w tej sprawie ?? Opinia społeczna będzie w tym przypadku obarczona dużym błędem wywołanym przypadkowością. W sprawach technicznych bądź ściśle prawnych decydować powinni radni, którzy maja instrumenty ,aby posiąść potrzebną wiedzę. Takich możliwości, nie ma szary obywatel, więc nie powinno się zrzucać na niego odpowiedzialności za podjętą decyzję. Przeraża mnie też nieudolność obecnej władzy, która boi się podejmować niepopularne decyzje, a przecież to jest istotą i sztuką rządzenia, czyli źle wybraliśmy.
AM bi WAL ETNA03.04.2015, 20:02
Mój Andrzeju Rajco drogi
Mocno ściskam Cię za nogi
Przejrzyj w dal no i wstecz
By rozsądek wiarę mieć

Sprawa to ambiwalentna
Każdy kij dwa końce ma
Ktoś za jeden trzyma
Inny drugim obrywa

Mamią mamią nas słodkości
Jak za dużo mdłość nam gości
Jaka skutku jest przyczyna
Jest mechanizm - było - ni -ma

Tylko Dedal dostał medal
Ikar wzleciał nie doleciał
Gdy majątek spocznie w Cyprze
Złej decyzji KTO SIĘ WYPRZE
markowy03.04.2015, 16:06
To tego samego rodzaju przekręt, jak przy pozbyciu się PKLu: wykorzystanie samorządów jako tzw. "słupy".
qwerty03.04.2015, 15:23
@nie ślepy
Śmieszna argumentacja. Steskal piecze ten sam chleb dla swoich sklepów i dla Biedronki na Podhalu. Idebtyczny, ten sam tylko ten w biedronce pod nazwą "piekarnia podhalańska". idź i porównaj cenę. Dla Tesco też piecze Steskal.
obserwując03.04.2015, 15:00
Ludzie co wy macie z tym wywłaszczeniem?!! Zrozumcie że grunty bedą wykupowywane od prywatnych właścicieli przez Inwestora bez udziału miasta.!!!! Całe opoźnienie i spór toczy sie o to zeby miasto wzieło na czas budowania galerii od GDDKiA zarzadzanie tym skrzyżowaniem gdyż inwestorowi prywatnemu zgodnie z prawem nie może takiego zarzadania przekazać .ALE po wybudowaniu zarzadzanie wraca do GDDKiA wiec miasto nie Będą ponosić żadnych kosztów a włodarze tacy jak Żarnecki chca wplynac na radnych bo nie chcą konkurencji ale prawda jest taka że jej nie bd . Gdyż w galerii kupują inny typ ludzi niz w Rajskim itp...
ee03.04.2015, 14:58
Następne referendum za odwołaniem rady....
s30krzys03.04.2015, 14:09
W tamtym miejscu powinien powstać normalny zjazd z zakopianki, inaczej to nas cepry przeklną i będą się do końca życia śmiać z nowotarskich pomysłów.Nigdzie na Zakopiance nie ma ronda- bo to jest zaprzeczeniem drogi ekspresowej.Powinni przesunąć budowę na feralny zjazd na Szaflarską , zrobić normalny węzeł- taki jak koło dworca a stamtąd puścić zjazd w kierunku galerii, na którą- notabene, ja też czekam z niecierpliwością...I założę się, że nikt nie zbankrutuje z tego powodu- a powstanie kilkaset nowych miejsc pracy...
Jedyne cele na jakie można wywłaszczyć !03.04.2015, 13:30
Wywłaszczeniu podlega zarówno prawo własności nieruchomości (gruntowej, budynkowej, lokalowej), jak i prawo użytkowania wieczystego oraz pozostałych ograniczonych praw rzeczowych. W Polsce wywłaszcza się tylko dla wykorzystania rzeczy na określony cel publiczny, jak:

- budowa dróg;
-budowa szkół publicznych i państwowych szkół wyższych;
-przeznaczenie pod zalanie sztucznego zbiornika wodnego;
-budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla urzędów organów władzy, administracji, sądów i prokuratur;
-budowa obiektów ochrony zdrowia, przedszkoli, domów opieki społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych i obiektów sportowych;
-ustanawianie i ochrona miejsc pamięci narodowej;
- ochrona zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt lub siedlisk przyrody[
Czy w Nowym Targu jest bezprawie ?
Oni chcą wywłaszczyć pod rondo i drogę do prywatnej posesji !
Próbują wrednie nagiąć prawo !!!
Bezczelność władz tego miasta do potęgi !!!
zeniek03.04.2015, 13:01
W Europie zachodniej, którą przy innych okazjach nasi decydenci z wielką lubością przedstawiają nam za wzór, małe rodzinne sklepiki w obrębie rynków w miastach są zwolnione od wszelkich podatków, ponadto gdy zaliczą kiepski sezon to są jeszcze, drogą specjalnej uchwały, dotowane, ponieważ tam (w tej Europie zachodniej, którą tak lubimy pokazywać jako wzór do naśladowania) władze wychodzą z założenia że lepiej jest odpuścić sobie wpływy z podatku od tych sklepików, lepiej nawet od czasu do czasu jest je zadotować gdy mają problem, byle tylko działały, ponieważ lepiej jest żeby taki sklepik istniał i dawał zatrudnienie właścicielom, aniżeli sytuacja kiedy ci właściciele plajtują i przechodzą na tzw. socjal, czyli opiekę społeczną. U nas natomiast nadal inwestor to jest święta krowa, a przecież ci inwestorzy mogą się mylić, ja osobiście prognozuję upadek paru supermarketów w najbliższym czasie (no chyba że W-wa dodatkowo opodatkuje społeczeństwo i dofinansuje je, ale to już nie będzie gospodarka rynkowa). Inwestor myśli zupełnie innymi kategoriami aniżeli te którymi powinni myśleć radni.
Tez cukiernik/nie ślepy@03.04.2015, 12:50
Chleb i bułki na podhalu mamy najdroższe w polsce. Jakoś mnie nie przekonałeś błaznowaniem o trocinach.
co biznes robi z ludźmi03.04.2015, 12:36
Odwraca Pan kota ogonem i próbuje udowodnić że czarne jest białe, a białe jest czarne
nie ślepy03.04.2015, 11:58
@arek....w związku z tym, że cukiernictwo nie jest mi obce... to ja ci upiekę sernik za 5 zł/kg a chleb za 0,5 zł/kg...a wiesz z czego?...z tego co masz w głowie...z trocin!
Bezprawie03.04.2015, 11:38
Budowa galerii lub centrum handlowego nie jest celem publicznym w rozumieniu przepisów.
Decyzja jest prosta . Dlaczego niektórzy Radni namawiają do złamania prawa ???
Też Inwestor03.04.2015, 11:35
Szanowni Czytelnicy
Wybraliśmy nowy samorząd po to aby pomagał inwestorom tak jak robi to cały cywilizowany świat!
Krew mnie zalewa po argumentacji Żarneckiego,Steskala i pozostałych biznesmenów na czele z księdzem o szkodliwości takich działań ponieważ:
1.Żarnecki jest pierwszym szkodnikiem naszego miasta ponieważ próbuje blokować wszystko co nie będzie należeć do niego poprzez wykupywanie małego fragmentu ziemi na terenie planowanej inwestycji.
2.Steskala R.tak interesuje Nowy Targ jak zeszłoroczny śnieg a dowodem na to jest fakt że piekarnię wybudował w Jabłonce i tam zatrudnia ludzi i płaci podatki a teren w N.Targu po tartaku stoi odłogiem.
3.Jeśli nie będą budować w N.Targu to pójdą do Szaflar i znowu nic z tego nie będziemy mieli.
A więc nie ma argumentu przemawiającego przeciwko iwestycji.
Wolni ludzie !!!03.04.2015, 11:28
Jak stanowi art. 21 Konstytucji ?wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne"
Natomiast radny Andrzej Rajski namawia do wywłaszczenia pod prywatną inwestycje to jest skandal !!!
obserwując03.04.2015, 11:07
Jak czytam te niektóre wypociny to nie wiem czasami czy płakać czy sie śmiać. Pan Andrzej Rajski wam jasno wyłożył całą sytuacje. Grunty na której bd Galeria sa wpisane w papierach miejskich do zabudowy handlowej. A tereny bd Wykupowywane poza tym społka ma byc w 100% wypłacalna zwg na ubezpieczenie w przypadku bankructwa . Niektorzy duzo krzycza a malo wiedzą... A tacy kupcy jak zarnecki guzik nawet im sie to nie odbije na przychodach gdyz do galeri chodza glownie mlodzi ludzie poza tym ten kompleks bd na obrzeżach...
Wikipedia Wywłaszczenie cytat03.04.2015, 11:05
Wywłaszczenie ? pozbawienie lub ograniczenie prawa rzeczowego (prawa własności, prawa użytkowania wieczystego czy prawa rzeczowego ograniczonego, jak służebność, zastaw, hipoteka) określonej osoby na mocy indywidualnego aktu prawnego i wyłącznie na cele publiczne. Stanowi najdalej idącą ingerencję w prawo rzeczowe, na którą składają się trzy podstawowe elementy:

- odebranie prawa podmiotowego;
- działanie z mocy przymusu państwowego:
- na drodze aktu indywidualnego (decyzja administracyjna o charakterze konstytutywnym);
- na drodze aktu ogólnego (ustawa, rozporządzenie z mocą ustawy, rozporządzenie wykonawcze);
- przejęcie własności
olo03.04.2015, 10:54
Az dziw że nikt nie wspomniał o budowie kolejnego kościoła. Ale zapewne to nastąpi
Zabór mienia w biały dzień !03.04.2015, 10:50
Zgadzam się z tekstem że to zabór , pod płaszczykiem ronda chce się ułatwić wywłaszczenie i prawo do dysponowania swoim majątkiem ,wyobraźcie sobie gdyby sprawa dotyczyła waszego domu , mieszkania lub działki .
To jest Złodziejstwo w biały dzień i radni szukają wspólników do tej grabieży aby mogli powiedzieć to nie my to mieszkańcy ! tak chcieli , a kradzież to kradzież zabranie czegoś bez zgody to jest zły uczynek nawet ksiądz się zgadza z tym iż to grzech oraz prokurator że to przestępstwo .
Pomyślcie do czego chcą namówić ludzi ,skłócić jednych z drugimi i to w imię zalegalizowanej grabieży ! To jest po imieniu Złodziejstwo !!!
Znowu zima03.04.2015, 10:49
@ obserwując
Człowieku, nie umiesz pisać po polsku? Co to za wieśniacka moda na posługiwanie się dziwnymi skrótami?
I proszę bardzo, podrzucam Ci kilka przecinków; ,,,,,,,,,,,,,, bo może nie dysponujesz.
Mod, wiem, że nie na temat, no ale..
Co do ronda - skoro to jest takie ładne, proste i przyjemne, to nic, tylko budować!
staszek03.04.2015, 10:33
Panie Rajski . Od kiedy to radni nowotarscy boją się plotek i pomówień? Jak żona radnego dostała bez przetargu lokal przy rynku to w miastem aż trzęsło .I co i nic. Nikt decyzji nie uchylił. I tak ciągle.Przykładów można podawać bez końca. A tu kieszenie Steskali ,Żarneckiego i reszty tzw biznesu w opałach i wy poddajecie pod głosowanie decyzje ,która powinna być oczywista ? Miasto tylko na tym zyska. A stracą krzykacze .Ale to nie problem mieszkańców. Nikt nas nie pytał o zdanie jak sami budowali markety.
obiektywny03.04.2015, 10:20
Hej kupcy czy jak was tam nazywają. W końcu zaczniecie nas blokersów szanować jak będziemy zakupy robić w galerii. Jestem całym sercem za rondem i budowaniem wszelakich galerii.
bartek03.04.2015, 10:19
Straż miejska do likwidacji. Galeria do budowy.
Sx03.04.2015, 10:17
Ta galeria to tylko zaszkodzi dużym marketom,małym już nic nie zaszkodzi ,bo już dawno je wykończyli,zauważcie prawie w każdym małym sklepie właściciel jest dostawca,magazynierem i sprzedawca ewentualnie pomaga mu współmałżonka i musza sklep mieć otwarty do 24 w piątek,światek i niedziele to jest jedyna szansa,aby przetrwać ,jeszcze musza mieć własny lokal,wiec niech te galerie budują ale niech je pozamykają w niedziele,zeby te małe sklepy miały jakies szanse ,odrodzilbysie drobny handel i moze ci wszyscy katolicy zaczęliby normalnie spędzać czas,a nie jak teraz śniadanie w mcu w drodze do galerii,spacer ranny po galerii,szybka msza obok galerii,powrót do bazyliki większej na obiad,spacer popołudniowy po obiedzie ,kino ,kawa ,deser znów spacer na świeżym powietrzu w galerii,szybka kolacja i długi rodzinny powrót do domu
Odpowiedzcie sobie na pytania !03.04.2015, 10:13
Własność to rzecz święta dlaczego Radni próbują ingerować w prywatne sprawy właścicieli ???
Jaki mają w tym interes ???
Czy to jest uczciwe wobec wyborców ???
Czy można wywłaszczyć pod prywatne rondo do prywatnej galerii ???
Jaki Miasto ma w tym interes poza ryzykiem i kosztami utrzymania ???
Czy chcieli byście aby Wam ktoś coś zabrał bez waszej zgody aby drugiemu zrobić prezent ???
Czy kradzież można wytłumaczyć bo drugiemu się przyda bardziej??
arek03.04.2015, 10:10
Spór toczy się o wypływy do prywatnych kieszeni panów Steskala ,Żarneckiego i reszty lokalnego biznesu. Przykład kg,sernika w Tesko kosztuje 14 zł. Taki sam sernik o ile nie gorszy w smaku w Steskalu kosztuje 23 zł. I macie gotową odpowiedź o co toczy się spór. Chleb w Steskalu 2,80. w supermarkecie !,60.
To Zabór Mienia Prywatnego !!!03.04.2015, 10:07
Ludzie tu sprawa jest poważna rada miasta chce wywłaszczyć ludzi z ich prywatnej własności to są metody hitlerowskie i stalinowskie , to jest zamach na Świętą Własność , a to jest najważniejsze w demokracji ,natomiast radni ten planowany zabór mienia chce przerzucić na nie świadomych obywateli miasta . Skandal że radni tego od razu nie odrzucili , tylko nadal planują prywatnym właścicielom zabrać ziemię dla obcych ,
Niech się sami porozumieją Miasto Nowy Targ nie jest sędzią ani pośrednikiem w prywatnych sprawach .
Wara od własności !!!03.04.2015, 10:03
Niech sobie Maniek z resztą spółki z Luxemburga czy z Cypru robi co chce za swoje i na swoim , ale przestańcie do tego mieszać ludzi z miasta i radnych aby pomagali w tych przekrętach oraz próbie kradzieży , zamachu na własność innych .
Bandyctwo !!!03.04.2015, 10:00
Tu problemem nie jest galeria ale wywłaszczenie tak trudno to zrozumieć !!!
wyborca03.04.2015, 09:46
Precz z takim radnymi co się boją podjąć decyzji. Zapamiętany to
Sędzia03.04.2015, 09:43
To będzie próba kradzieży prywatnej ziemi , bo czym jest wywłaszczenie jak nie kradzieżą ?
sisel03.04.2015, 08:39
Jeżeli to nic nie kosztuje, to zapytajcie mieszkańców, czy chcą remontu hali lodowej.
obserwując03.04.2015, 08:32
Jeśli 10 maja mieszkańcy zdecydują za budową. To niech inwestor postara sie przynajmniej o część tych sklepów co sa w galeriach krakowskich i bd fajonie. Ja osobiscie nie moge sie doczekać tej galerii zwg na nowe kino. A co do tych którzy marzą o estakadzie wiadukcie to powiem tak marzcie sb dalej dzieci ale estakada nigdy tam nie powstanie bo nikt jej nie sfinansuje a rondo turbinowe napewno jest lepszym rozwiązaniem niż to co jest np w Klikuszowej i nie powinno generować większych korków niż most w białym Dunajcu. Takie ronda sprawdzają się w krakowie i w innych miejscach. Problem w tym ze konsultacje są nie wiążące dla radnych wiec jak bd chcieć na hama zblokować to zablokują ale może sie przestraszą mieszkańców i nie bd tak źle.
ja03.04.2015, 08:11
budować i to jak najszybciej !!!! a straż miejska do likwidacji jak najszybciej !!!!
don03.04.2015, 07:33
p.Rajski /.../ mam wiadomość z UM że za ten teren nie uzyskano renty planistycznej , p.H sprytnie uniknął jego zapłaty
z góry, z góry nie z wysoka03.04.2015, 07:31
A ja jestem baaardzo za galerią. W końcu dobrą sztukę będzie można oglądać, może Rubensa sprowadzą albo jakieś rzeźby. Jatki są za małe.
Bolo(ten prawdziwy)03.04.2015, 06:06
Do @ zocha, niestety masz rację nic dodać nic ująć
201503.04.2015, 00:03
" Moim zdaniem, rondo na zakopiance, nawet z dwoma pasami, się nie sprawdzi - ostrzega Jacek Osiński z Zespołu Ekspertów Drogownictwa "Tor". Nie ma wątpliwości, że w tym miejscu sprawdzi się tylko estakada."

Do każdej gminy trafia co rok 38% podatku dochodowego od osób ją zamieszkujących. Według ostatnich danych 32 milionerów z powiatu nowotarskiego zarobiło w 2013 roku łącznie 78 mln zł. Rekordzista zarobił 12 mln zł. Nie finansuj mieszkańcom innych miast inwestycji, z których nie będziesz korzystać. Popieraj swoich :)
MIETEK02.04.2015, 23:09
Do Zocha
Radni chca sie zajac porzadkiem sesji, ale pod naporem i presja naszych przesiebiorcow musieli zrezygnowac z glosowania, nie wiem czy slyszalas o ostatniej sesji, jakie bylo zachowanie naszych przedsiebiorcow? Bylo jak na jarmaku! To sa ludzie na poziomie i ONI prowadza duze dzialalnosci!? jak oni traktuja takpracownikow to dziekuje za takiego szefa!!! banda *** i TYLE!!!!!!!
pio02.04.2015, 22:50
moim zdaniem powinni podwyższyć zaporę w Czorsztynie i zalać to w *** Przynajmniej turyści mieliby zamiast miasta zabitego deskami wielkie jezioro.
obiektywny02.04.2015, 22:48
To w końcu jak się oni nazywają lokalni przedsiębiorcy czy kupcy bo już się gubię.
bigos02.04.2015, 22:33
wystarczy zlikwidowac wyjazd z Szaflarskiej w kierunku Zakopanego i ograniczy sie wypadki. Nagminne jest wyjezdzanie przed pedzace pojazdy w kierunku Krakowa. Tam wolno jechac 70km/h a nie 100km?h
zocha02.04.2015, 22:33
Ta "galeria handlowa" to jedna z najsłabszych jakie widzałam. Zadnych dobrych markowy sieci. Do prawdziwych galerii i tak będziemy jezdzic do Krakowa. A miasto i radni niech sie zajmą sprawami poważnymi , inwestycjami ktore mogą zapewnic prawdziwy rozwój miasta a nie rondem gdzięs na granicy Szaflar.
Kate02.04.2015, 22:32
Czy "drogowiec" to ktoś z Wielkiej Trójki- NAPEWNO TAK,,, odrazu widać!!!! Próżne te starania!!!!! Mieszkańcy naszego miasta to nie osły drodzy Panowie!!!! No jakoś się bronić musicie bo juz Wam nic nie pozostało!!!!! Nawet nie rozpisujcie takich głupot bo wszyscy wiedzą kto to pisze!!!!!
wysso02.04.2015, 22:17
najwięcej do gadania mają ci którzy maja hipermarkety bo boją się o własne interesy to oni pozabierali klientów z rynku a najwięcej mają do gadania
wyborca02.04.2015, 22:10
Panie Rajski po co was wybraliśmy ?, to my mieszkancy mamy decydować za was ? chowacie się pod spódnicę "konsultacji społecznych" bo sami boicie sie podjąć decyzji ? Najpierw straż miejska teraz to rondo ktore nam mieszkańcom do niczego jest niepotrzebne. Za co wam płacą te diety. To dopiero pół roku waszej "pracy". O wszystko zamierzacie sie pytać?
Kogo my wybraliśmy .....
bredzisz człowieku jak potłuczony02.04.2015, 22:09
@drogowiec Ty masz jakieś trudności z przyswojeniem faktów? Inwestor nie może sobie robić zjazdów z drogi wbrew woli zarządcy. A zarządca GDDK nie powierzy drogi nawet czas inwestycji - prywatnej firmie.
Kasia02.04.2015, 22:03
Jak powstawał Merkury, Castorama,Alma,Rajski,Steskal, Mc, itp.to nikt mieszkańców nie pytał o zdanie!!!!!!! Dlaczego teraz taki " szum"!!!! Wtedy nikt nie " bał się" o małych przedsiębiorców!!!!!! A teraz WIELKA TRÓJKA tak się troszczy o małe sklepiki????? Śmieszne!!!! Boją się o swoje interesy i nie chcą konkurencji!!!!!!!!!!! A to przecież " nasze prawo"! Dokonywać wyboru!!! Drobne zakupy robię w swoim malutkim sklepiku miejskim , tankuje na swojej ulubionej stacji i to się nie zmieni!! Ale chcę mieć prawo wyboru!!!! Bo szkoda że Żony tych naszych wielkich przedsiębiorców nie robią zakupów u tych naszych lokalnych sklepikarzy tylko w dużych galeriach w Krakowie i innych miastach!!!!!! Ciekawe tyko czy jakby to " nasi Wielcy" budowali galerię to też byłyby takie spory.....????
drogowiec02.04.2015, 21:47
Bardzo ciekawe, miasto nagle zalatwia sprawę dojazdu do prywatnych działek i będzie musiało być inwestorem zastępczym ze wszystkimi konsekwencjami. Inwestor (dziwna spółka z Luxemburga z kapitłem 20tys zł załatwia z miastem inwestycje na 6 mln zł, ciekawe tylko jak i kiedy wyrolują naszych dzielnych urzędników) zapewni jakąs pule pieniędzy ale wszytko to jest bardzo mgliste. Rondo ktore będzie generowało tylko korki na i tak zatłoczonej zakopiance zapewnia zjazd tylko do tych działek. Wszysto to jest bardzo dziwne i tajemnicze.
Przecież jak inwestor jest taki "mocny" to przeciez może sam bez żadnej pomocy miasta zrobic odpowiednie zjazdy i budować bo nikt im nie zabrania. Nie trzeba żadnego ronda. Po co miasto ma wchodzic w tak niepewną inwestycje. Pan Rajski jedyny ktory tak bardzo chce tego ....
wyborca02.04.2015, 21:37
Panie Rajski może zrobimy konsultacje społeczne na temat cen wody w mieście bo to jest interes społeczny .
Sesil02.04.2015, 21:13
osioł ale żeś powiedział..
uważam że takie konsultacje są potrzebne, w sumie po to żeby Pan Ż i Ksiądz P zobaczyli jakie są myśli mieszkańców
John02.04.2015, 21:09
No w końcu prawdziwy opis i wyjaśniajacy calą sytuacje, a nie zaslaniane sie naszej trojcy przedsiebiorcow "malych" na czele z ojcem P. i mydleniem oczu ze miasto ma poniesc jakiekolwiek koszty budowy ronda i wywlaszczen!!!!! Te galerie i tak powstana. jezeli chodzi o interes naszych przedsiebiorcow to dlaczego Pan S. nie buduje juz galerii tylko wystawia w Nowym Targu teren do sprzedazy obcemu inwestorowi.. - Tu wlasnie jest bronienie wlasnych interesow,a nie miasta. Śmiechu warte robienie sztucznej zadymy zeby zrobi sobie dobrze, a zwykly smiertelnik znowu w d.... Moim zdaniem to jest parodia, co potrafia robic nasi pseudo bisnesmeni!!!! A co do ojca P. to sa swieta i niech sobie zrobi rachunek sumienia, a nie zestawienie zyskow z propagandy
za i przeciw02.04.2015, 20:58
Galerie budować!! Straż miejską likwidować!!!
viva02.04.2015, 20:58
Brawo Andrzeju! Miasto nie może być zakładnikiem kilku przedsiębiorców, którzy uzurpują sobie prawo do blokowania jego rozwoju tylko dlatego, że nie zrozumieli zasad gospodarki wolnorynkowej opartej na konkurencyjności. Tak trzymać!
młody02.04.2015, 20:30
Ta grupa 20 osób to ksiądz biznesmen który pilnuje swojego interesu i biedni Nowotarscy kupcy typu Żarnecki, Steskal, Rajski. Tylko ja się pytam, czemu takiego podejścia nie mieli gdy sami sklepy budowali jako konkurencję dla tych mniejszych?! Wtedy była mowa że wolny rynek, że wolny wybór mieszkańców. Teraz nagle moralność Kalego? Mówili o wyzysku w galeriach itp? Pan Żarnecki niech sobie w takim razie przypomni afery związane z traktowaniem pracownic kas w swoim sklepie.

Galeria niech powstanie bo to nowe miejsca pracy, podatki do kasy miasta, większy wybór dla mieszkańców całego Podhala, dla turystów czy Słowaków. Ludzie nie będą do Krakowa jeździć. Poza tym galeria dl ŻADNA konkurencja dla jarmarku, sklepikarzy czy biznesmenów od dyskontów. Bo do galerii chodzi inny klient, nie po chleb i codzienne zakupy tym bardziej że to będzie na obrzeżach ale po markowe ubrania których w Nowym Targu nie ma poza może 3-4 sklepami które i tak mają mały wybór ze względu na wielkość. W końcu była by pierwsza galeria z prawdziwego zdarzenia na Podhalu. Poza tym Nowy Targ to miasto handlowe niech więc handlem stoi.
Myślący02.04.2015, 20:28
Ciekawa sprawa. Czy warta świeczki?!!
osioł02.04.2015, 20:19
radni nie podejmuja decyzji bo sa jak Poncjusz Piłat
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl