31.08.2016, 11:45 | czytano: 3493

Druga linia komunikacji miejskiej w Zakopanem

For. Piotr Korczak
1 września rozpocznie kursowanie druga linia komunikacji miejskiej w Zakopanem. O 5:20 z dworca autobusowego wyruszą w kierunku Cyrhli i Krzeptówek dwa niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 8,9. Bezpośrednie połączenie zyska wschodni i zachodni kraniec miasta.
Dziś przed Urzędem Miasta w Zakopanem odbyła się konferencja prasowa w tej sprawie. Wzięli w niej udział m.in. burmistrz Leszek Dorula z zastępcami oraz prezes spółki Tesko Monika Jaźwiec.
Linia nr 11 poprawi połączenie między gorzej skomunikowanymi – zwłaszcza poza sezonem – dzielnicami z centrum miasta. Autobus pojedzie z Cyrhli przez Bystre na dworzec autobusowy, gdzie zawróci, by ul. Kościuszki i Aleją 3 Maja wjechać na ul. Kościeliską. Ostatni przystanek na trasie znajduje się na końcu ulicy Jana Krzeptowskiego, przy samej granicy z Gminą Kościelisko.

Pierwsze autobusy z Cyrhli i Krzeptówek będą wyjeżdżać o godzinie 5:40. Ostatnie, które kończą kurs na dworcu autobusowym, o 22:40. Codziennie w każdym kierunku autobusy linii nr 11 będą wykonywać dwadzieścia kursów. Dzięki dużej jak na miasto tej wielkości częstotliwości kursowania, mieszkańcy i turyści będą mieć pewność, że średnio przynajmniej raz na godzinę mogą liczyć na autobus miejski. Jedynie w środku dnia zaplanowana została nieco dłuższa przerwa techniczna, podczas której autobusy są tankowane, myte i sprzątane. Kolejnym dużym ułatwieniem będzie czytelny rozkład jazdy bez szeregu liter i cyfr przy większości kursów. Autobusy na linii Cyrhla – Krzeptówki według tego samego rozkładu będą kursować przez cały rok zarówno w dzień powszedni, soboty jak i w niedziele (z wyjątkiem dwóch dni w roku: Bożego Narodzenia i pierwszego dnia Świąt Wielkanocnych). Średni czas przejazdu między pętlami to 37 minut. W ciągu jednego dnia dwa autobusy na nowej linii będą pokonywać 516 kilometrów, czyli tyle, co np. z Zakopanego do Torunia.

Pierwsza linia autobusowa, którą miasto Zakopane uruchomiło w kwietniu, cieszy się dużą popularnością. W sierpniu autobusy miejskie przewiozły ok. 25 tys. pasażerów. Jest to tylko o niecałe 3 tysiące mniej, niż liczba mieszkańców Zakopanego. Każdym kursem podróżowało średnio 40 osób. - Równie potrzebna jest ta druga linia. Myślę tu przede wszystkim o tych mieszkańcach i turystach, dla których podróż niskopodłogowym autobusem to duże ułatwienie: o rodzicach z wózkiem, osobach starszych lub niepełnosprawnych. Dużym plusem dla zakopiańskich emerytów są darmowe przejazdy komunikacją miejską – mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego. Autobus ma też pomóc dzieciom i młodzieży dojechać do szkół w centrum miasta. Będzie także sporym ułatwieniem dla turystów.

Na trasie przejazdu zlokalizowanych jest wiele zabytków, jak kaplica w Jaszczurówce, sanktuarium na Krzeptówkach czy Willa Oksza. Linia 11 gwarantuje też dowóz do początku szlaków pieszych na Cyrhli, Bystrem i w Jaszczurówce, dzięki czemu np. biegacze czy narciarze skitourowi nie będą musieli dojeżdżać samochodem. Dodatkowo dzięki przesiadce na Bystrem na autobus linii 14, turyści z Cyrhli będą mogli dojechać choćby do Muzeum Jana Kasprowicza oraz do stacji narciarskiej na Harendzie.
Uruchomienie drugiej linii zwiększy też częstotliwość kursowania autobusów miejskich między przystankami w centrum Zakopanego. Przykładowo na odcinku Aleje 3 Maja Górne do Ronda Jana Pawła II liczba kursów w ciągu dnia wzrośnie z 9 do 29.

Linię obsługiwać będą dwa nowe autobusy Solaris Urbino 8,9 . Od tych, które już kursują w mieście od kwietnia, będą różnić się jedynie numerem seryjnym. Zakupione przez Urząd Miasta Zakopane autobusy mają 25 miejsc siedzących oraz 34 stojące. Klimatyzowane pojazdy wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów i ekologiczny silnik diesel spełniający normę EURO 6, a z udogodnień dla pasażerów: platformę wjazdową dla wózków oraz wizualny i dźwiękowy system informacji. W środku każdego pojazdu zamontowany jest prosty w obsłudze biletomat, który – dzięki opcji zmiany języka, np. na angielski – umożliwia samodzielny zakup biletu obcokrajowcom.

Źródło: Urząd Miasta w Zakopanem, oprac. r/ zdjęcia Piotr Korczak
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
huhu02.09.2016, 11:39
nr 11?
Dwie linie mają i już 11 nr nadają?
Mają gesta z tą numeracja haha
Może 111 jak w Krakowie :)
elektorat02.09.2016, 09:00
pomysł godny naśladowania, powodzenia!.Teraz tylko należny dbać i pilnować, aby lokalne żulostwo i inny margines nie zniszczyli autobusów, przystanków i nie pobili kierowców.
A z innej beczki: więcej was tam nie było do wspólnych zdjęć? Radni tylko tłum robią i psują wizerunek.
Analityk01.09.2016, 20:56
POMYSŁ ZNAKOMITY.
Przydałyby się jeszcze bilety całodniowe dla turystów i dojazd do głównych atrakcji, a na przystankach drogowskazy. Gdy turyści przyjadą PKS-em odciążą Zakopiankę i miejsca parkingowe których nie jest za wiele.
Oczywiście jeszcze kilka linii w atrakcyjnych kierunkach z możliwościami przesiadek, które z pewnością zarobią na siebie.
wert01.09.2016, 13:35
@ pasażer
Tak jechałem, jeżdżą regularnie i nigdy tras nie skracają. Za to w Nowym Targu okazuje się że inny rozkład jest w internecie, inny na przystanku. Zdarzyło się, że nie przyjechał, zdarzyło się że miał jechać do Ludźmierza a skończył na Rynku. MZK to dramat
pasażer01.09.2016, 08:40
@ tak trzymać. Czyżby moherki za fre?
pasażer01.09.2016, 08:02
@wert.Jechałeś kiedyś autobusem w Zakopanym o czasie? Mniej niż godz. opóżnionym? Chyba o piątej rano.
Tak trzymać !31.08.2016, 17:51
Dz...i...ę....k....u..j...e....m...y !!!
wert31.08.2016, 16:22
Antos, idź pan na naukę do Zakopanego! Tam autobusy jeżdżą od 5 do 23! Nie ma kursów skróconych, jakiś dziwnych zmian w rozkładzie gdzie na przystanku jest inny a w internecie inny! Autobusy jeżdżą regularnie, jest normalna taryfa biletowa, autobusy jeżdżą na dworzec a kierowca schludnie wygląda.
Pasażer31.08.2016, 15:22
Odjadą turyści,pustka w autobusach.Plus, nie będzie godzinnych opóżnień.(ile taki Solaris kosztuje?) W N.Targu mają autosany takie same tylko żółte tak samo wyposażone,ponoć o połowę tańsze.
W Nowym Targu jak w lesie31.08.2016, 14:51
Na foto 13 widać kierowców - porządnie wyglądają a nie jak w Nowyn Targu niczym juhasy z bacówki.
Foto 4 - jasna informacja dla pasażerów a w NT kilka stref i ceny z końcówkami do 5 groszy! Gdzie tu logika?
.31.08.2016, 14:48
Tam potrafią organizować dobrą komunikację od zera. U nas działa 30 lat i jak jest słaba tak słaba pozostaje. A wystarczy chcieć to poprawić. No ale najwyraźniej dyrekcja MZK albo nie umie albo się jej nie chce.
Czarno-Biały31.08.2016, 14:34
A co to Pani Solańska już się z władzą dogadała. Już nie pluje jadem na PiS. .... juz do wspólnych fotek staje.... wstyd.... gdzie ideay gdzue zasady. Zresztą Pan profesor co to galerii bronił też widać już władzy wyłączył.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl