Adam Kułach z Gliczarowa Górnego, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej na kierunku Masters Architecture in English, jako temat swojej pracy dyplomowej wybrał dworzec w Zakopanem.
Jak sam mówi, dworzec kolejowy jak i autobusowy w Zakopanem, to miejsca na mapie miasta, które od lat czekają na interwencje ze strony włodarzy. - Wydaje się, że pierwsze kroki zostały już podjęte, jakimi jest uregulowanie własności na terenie PKP i podjęte negocjacje pomiędzy zarządem Kolei Państwowych a władzami Miasta Zakopane, dotyczącymi lokalizacji planowanych inwestycji jak i jego zakresu - mówi autor projektu. - Centrum komunikacyjne w mieście jest jednym z głównych jego elementów, do czego nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Jest to miejsce z którym podróżujący ma kontakt jako z pierwszym elementem architektonicznym miasta, co znacząco wpływa na ogólny odbiór danej miejscowości.Jak dodaje, dotarł do korespondencji pomiędzy władzami miasta a zarządem Polskich Kolei Państwowych. Pozwoliło to na opracowanie projektu zgodnie z zapotrzebowaniem wysuwanym przez obydwie strony.Tatrzańskie Centrum Komunikacyjne w Zakopanem, bo tak brzmi pełna nazwa projektu (oryginalna nazwa "Tatra Transport Hub - Zakopane"), ma zawierać część kolejową, autobusową, wielopoziomowy parking, lokale do wynajęcia przewidziane pod usługi bądź sklepy. W istniejących zabudowaniach dworca przewidziano pomieszczenia Biura promocji Zakopanego, biura dla Kolei Państwowych oraz pomieszczenia mediateki. Całość połączona przewiązką łączącą część kolejową z częścią autobusową jak i z budynkiem zabytkowym. W tejże przewiązce usytuowanej na wysokości drugiego piętra, ma się znajdować główna poczekalnia centrum z kasami i barem z częścią ekspozycyjną w dachu okrywającym perony kolejowe.
Całość oczywiście mieści kilka toalet ogólnodostępnych umiejscowionych w różnych częściach centrum.
Architektura obiektu nawiązuje bezpośrednio do Stylu Zakopiańskiego głównie poprzez kąt głównych połaci dachowych, jak i poprzez stosowane zdobienia, korzysta zarazem z nowoczesnych rozwiązań materiałowych, jak drewno klejone czy szklane ściany osłonowe.
Projekt został przygotowany pod przewodnictwem dr hab. inż arch. Mateusza Gyurkovicha z Politechniki Krakowskiej oraz prof. dr hab inż arch. Adolfa Sotoca z Uniwersytetu Technicznego Katalonii (UPC).
oprac. r/ źródło: autor