W Urzędzie Miasta Nowy Targ została złożona petycja do burmistrza i władz miasta w sprawie utworzenia w budynku obecnego Gimnazjum nr 1 przy placu Słowackiego 14 - Szkoły Podstawowej nr 1.
Podpisy pod petycją, jak informują jej autorzy, zbierane były od 6 listopada. - W ciągu miesiąca udało się zebrać 1751 głosów poparcia – informuje w imieniu organizatorów Tomasz Szachoń. - Równocześnie chciałem podziękować wszystkim mieszkańcom, którym los nowotarskiej oświaty nie jest obojętny.Jest to najstarsza szkoła w mieście, która kontynuuje wieloletnie tradycje poprzednich placówek edukacyjnych i cieszy się szacunkiem w środowisku lokalnym. Potwierdza to coroczna rekrutacja, gdyż o prawo do uczęszczania do tej szkoły ubiegają się uczniowie z całego miasta jak i okolic. Wychowankowie regularnie odnoszą sukcesy w olimpiadach, konkursach, zawodach – od powiatowych aż po międzynarodowe. Czynnie i systematycznie uczestniczy w życiu miasta, gdzie uczniowie nieustannie wzbogacają swym udziałem szereg imprez lokalnych. Od lat współpracuje z wieloma instytucjami w mieście, które wspierają proces wychowywania i kształtowania młodych ludzi, będących w trudnym okresie dorastania. Analizy efektów pracy potwierdzają rokrocznie wyniki egzaminów gimnazjalnych, które są porównywalne z najlepszymi w Polsce. Niezbędne inwestycje, liczne, permanentne remonty i modernizacje uczyniły tą szkołę atrakcyjną i przyjazną uczniom.
Przez lata, dzięki nieustającej determinacji i zaangażowaniu wielu nauczycieli, kadra nauczycielska wypracowała szereg skutecznych metod pracy z młodzieżą. Obawiamy się, że potencjał i ogromne doświadczenie nauczycieli zostaną zmarnowane. Siedemnaście lat temu reforma oświatowa spowodowała przekształcenie istniejącej Szkoły podstawowej nr 1 w Gimnazjum nr 1.
W związku z powyższym prosimy o przywrócenie w budynku Gimnazjum nr 1 przy placu Słowackiego 14, Szkoły Podstawowej nr 1. Wierzymy, że przemyślane rozwiązania będą miały związek z poprawą warunków pracy dzieci, bezpieczeństwem i przyszłością dorastającej młodzieży naszego miasta.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że wiąże się to ze zmianą dotychczasowych rejonów szkolnych, ale będzie to zgodne z oczekiwaniami rodziców i społeczności miasta.
Za przywróceniem w budynku Gimnazjum nr 1, Szkoły Podstawowej nr 1 przemawiają następujące argumenty:
2. Odtworzenie szkoły skróci drogę dzieci do placówki, co znacząco podniesie ich bezpieczeństwo.
3. Placówka posiada niezbędne obiekty sportowe (boisko, siłownię, „Orlika”), a korzystna lokalizacja
w sąsiedztwie Miejskiej Hali Lodowej może być okazją do reaktywacji klas sportowych (hokej, unihokej, tenis stołowy i inne dyscypliny, które są u uczniów już kształcone).
4. Teren wokół budynku daje możliwość wybudowania i zorganizowania obiektów dla dzieci młodszych oraz korzystania przez nie z ogrodów przy parafii św. Katarzyny.
5. Wyposażenie szkoły, pracownie, sale lekcyjne, bogaty księgozbiór biblioteki szkolnej, stołówka szkolna, sklepik – znacząco wpływają na realizację procesu dydaktycznego i wychowawczego.
6. Odtworzenie szkoły pozwoli innym placówkom uniknąć przepełnienia klas i zorganizowania zajęć na jedną zmianę, co mocno podkreślają twórcy reformy.
7. Bliskość szkoły muzycznej ułatwi uczniom udział w zajęciach (przed lub po nich), daje też możliwość utworzenia klas artystycznych, bo i w tej dziedzinie obecna placówka osiąga sukcesy międzynarodowe.
8. Konieczna jest kontynuacja wieloletniej współpracy z różnymi organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta, co stanowi wyraźne uzupełnienie procesu kształcenia i wychowywania.
9. Położenie w pobliżu kościoła św. Katarzyny wpłynie na lepszą współpracę w zakresie wychowania religijnego.
Odtworzenie Szkoły Podstawowej wraz z wejściem reformy w życie, pozwoli na bardzo płynne przejście przez kolejną reformę edukacji. Jesteśmy przekonani, że nasze sugestie zostaną wzięte pod uwagę w procesie przystosowania obecnie funkcjonujących placówek szkolnych do planowanej reformy oświatowej. Proces ten, będzie miał wpływ na losy kolejnych pokoleń nowotarżan i przyszłość naszego miasta w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
oprac. r/