16.05.2017, 11:04 | czytano: 5733

Jest porozumienie w sprawie uruchomienia Podhalańskiej Kolei Regionalnej (zdjęcia)

Fot. Piotr Korczak
W Urzędzie Gminy Szaflary zostało podpisane porozumienie, na mocy którego utworzona ma zostać Podhalańska Kolej Regionalna łącząca Zakopane z Nowym Targiem. Pierwsze nowoczesne pociągi kolei wahadłowej wyjechać mają na tory do końca tego roku.
We współpracę, która w niedalekiej przyszłości przyczyni się do utworzenia Podhalańskiej Kolei Regionalnej i odciążenia wiecznie zakorkowanej zakopianki oraz skutecznego skomunikowania ośrodków gospodarczych i turystycznych w regionie, włączyło się starostwo tatrzańskie i nowotarskie, miasta Zakopane i Nowy Targ oraz gminy: Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin i Rabka-Zdrój.
Podczas spotkania w Szaflarach zarówno marszałek Jacek Krupa, jak i starosta tatrzański Piotr Bąk podkreślali, że uruchomienie kolei to pierwszy, najłatwiejszy etap tej inwestycji. Drugim, znacznie trudniejszym krokiem, będzie stworzenie sieci komunikacji publicznej, która pozwoli mieszkańcom w prosty sposób dostać się na poszczególne stacje kolei oraz wybudowanie parkingów, na których będzie można zostawić samochód i przesiąść się na pociąg. Dobrze skomunikowane z centrum miasta muszą również zostać początkowy i końcowy przystanek. Dotyczy to przede wszystkim Nowego Targu, w którym dworzec PKP zlokalizowany jest na obrzeżach miasta.

- Patrząc na sukces działających od niespełna trzech lat Kolei Małopolskich oraz uruchomionych przez nas linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, dziś już nikt nie ma wątpliwości, że rozwój atrakcyjnych połączeń kolejowych to przyszłość transportu publicznego w regionie. Wierzę, że i tu na Podhalu uda nam się stworzyć ofertę przewozową, która przekona mieszkańców, by zostawili samochód na parkingu, a do pracy, szkoły czy na wycieczkę wybrali się komfortowym – i co równie ważne – ekologicznym pociągiem Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Cieszę się, że w to ogromne przedsięwzięcie włączyły się lokalne samorządy. Tylko wspólnymi siłami i zaangażowaniem uda nam się osiągnąć sukces i zrealizować postawiony sobie cel – mówił marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Po dokonaniu wstępnych analiz, które uwzględniły liczbę zainteresowanych pasażerów, potencjał związany z rozwojem ruchu turystycznego oraz odpowiedni stan infrastruktury oszacowano, że wysokość dopłat do przewozów na trasie Nowy Targ – Zakopane przy docelowych 15 połączeniach w każdą stronę wyniesie ok. 5 mln zł rocznie. Zgodnie z wstępnym założeniem 2/3 kosztów pokryje województwo małopolskie, natomiast pozostałą część zainteresowane samorządy.

inf prasowa, oprac. pk/ zdjęcia Piotr Korczak
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
dd22.05.2017, 08:40
W końcu coś zaczyna się dziać, byle tego nie sp...niczyć. Komentarze kapitalnie pokazują załamującą mentalność, nie trzeba nic dodawać.
sławo17.05.2017, 21:37
Pierwszy Lanser Podhala Rafał S.
Poronione pomysły17.05.2017, 08:52
Wiem, że niektórzy włodarze podpisali porozumienie nieco pod przymusem, bo tak wypada, bo nie wypada się wychylać, bo nie wypada mieć innego zdania, aby nie podpaść niedaj boże PIS-owi lub jego lokalnym żołnierzom. Natomiast rachunek ekonomiczny bardzo bije w budżety samorządów. To inwestycja która nigdy się nie zwróci i nigdy nie da żadnego dochodu. Nie ma na tą kolej żadnego zapotrzebowania. Gdzie jakieś badania rynku? Wygłupia się ten z Szaflar a reszta nie ma odwagi powiedzieć swojego zdania, bo za jego plecami stoi Siarka, którego i tak Prezes K. marginalizuje za wyjście swego czasu z PIS. Kwaśne miny niektórych wójtów i burmistrzów o tym świadczą. Wybudują zakopiankę to żadnej kolei nie będzie a tory rozkradną. Po co tumanić ludzi - ludzie mają swój rozum.
Bańscon maniakalny17.05.2017, 01:57
To kto chętny postawić pensjonat przy przystanku kolejowym z cogodzinnym odjazdem na Zakopane? Nadal myślicie że to o dowóz mieszkańców chodzi? Zaklepano właśnie finansowanie 1/3 tego interesu z waszych lokalnych podatków. Pozostałe 2/3 też, ale bardziej okrężną drogą. Aż dziw, że się Zakopiany tak bez szemrania godzą na jawne robienie im konkurencji. He he he...
Jagoda16.05.2017, 22:31
Nie na słowa o połączeniu do Rabki. Jak już coś robicie, to zróbcie to porządnie! Połączenie Zakopane-Nowy Targ jest na figę potrzebne większości osób, które dojeżdżają do pracy lub szkoły z Rabki, Chabówki, Rokicin, Raby, Sieniawy, Lasku. Większość osób wybierze pociąg zamiast ciasnych, śmierdzących busów. I oni zapewnią rentowność linii, a nie sezonowi turyści!
ślimak16.05.2017, 21:19
Wójcie. Szaflary, jak chciałeś jest dalej wieś( szkoda,pociotki z busami).Wywaliłeś MZK regularną zawsze jeżdżącą(świątki ,piątki) linię z N.Targu.Jedyne co Ci się udało. :))
żaba16.05.2017, 21:04
W ramach promowania kolei, PKP na najbliższe pól roku zamyka linie kolejową Chabówka - Zakopane...
ANTY_LEWAK16.05.2017, 20:45
@Joanna
Nie chcę Cię matwić, ale normalnego połączenia kolejowego do Krakowa, nie będzie.
Gdyż banda idiotów wymyśliła kosztowną i nowoczesną drogę ekspresową z tunelem, estakadami i wiaduktami, a durnie nie dołączyli do tego lini kolejowej.
Cały świat takie inwestycje stara sie kompleksowo projektować i realizować, a u nas linia idzie przez zabite deskami miejscowości i na około.
ela16.05.2017, 20:10
Do z tak w cenie biletu pewnie jeszcze pilotaż i poczęstunek,wam już się dosłownie przewraca.A dworzec jest urokliwym budynkiem -wystarczy go wyremontować i zrobić w końcu podziemny przejazd na ul.Ludzmierskiej i na Grelu dla pociągów -tak niewiele do szczęścia.
majka16.05.2017, 20:07
trzeba aż piętnaście osób do tak prostych spraw ,szok .Ciekawe co w praktyce się okaże z tych marzeń.
uf16.05.2017, 19:35
Pierwsze.Z centrum miasta N.T. na dworzec coś będzie ,,pełzło,,? Drugie. Czy ktoś lokomotywy o zdanie się pytał?(jakaś podwyżka co,cały czas do ,,zakopca,,pod górkę).
Ag16.05.2017, 19:23
Bus wjeżdża do centrum a pociąg nie, własne auto jedzie kiedy mi pasuje a nie według rozkładu. Kolej w przypadku Nowego Targu będzie niewypałem do którego trzeba będzie srogo dopłacać.
Rozbawiony16.05.2017, 19:01
Juz widze jak krzykacze z forum beda jezdzic tym pociagiem. Do sklepu na nogach 200 metrow sie nie chce isc i autem jedzie a co dopiero na dworzec pkp w Nowym Targu czy Zakopanym. Nie rozumiem tez czego gratulujecie tym "wlodarzom". Z samego zalozenia bedzie to przynosic straty (5 mln doplaty co roku). Kazdy gdyby w domu czy firmie tak gospodarowal jak Ci Panowie to by w skarpetkach zostal! i to po 3 miesiacach. A nazywanie tego sukcesem - dopiszcie sobie sami..
baciok@16.05.2017, 18:47
O widze na jednym ze zdjęć Pana Wójta Biołego Dunajca.Panie Wójcie co w temacie mostku. Wy tu pendolino planujecie a mnie chce strzelić k....(brzydkie słowo) przy tym mostku.
z16.05.2017, 17:35
W cenie biletu do Miasta powinien być przewóz autobusem pod dworzec autobusowy albo i alejami dalej. Alternatywa: bocznica kolejowa - miejsce jest.
Rudy16.05.2017, 15:58
Na dworzec ani nie ma chodnika z bloków a sam budynek to obraz nędzy i rozpaczy. Jego otoczenie po drugiej stronie wygląda jeszcze gorzej, wszędzie syf, złom i rudery
Joanna16.05.2017, 15:01
Zdecydowanie wolę pociąg - i cieszę się, że nareszcie coś drgnęło w tej kwestii. Chciałabym jeszcze doczekać czasów, jak przywrócą normalne połączenia do Krakowa.
KG16.05.2017, 13:56
Świetny pomysł, brawo dla inicjatorów!
Świetność dworca w NT pokazac światu.16.05.2017, 13:06
No to teraz szybki remont dworca, o którym już zapomniano.
.16.05.2017, 12:45
A w końcu na dworzec w NT będzie jakaś kładka albo coś? Bo teraz z bloków trzeba robić wielkie kółko zamiast iść na przestrzał. Na około mija się w połowie drogi dworzec autobusowy więc wiadomo jaką popularnością będzie się cieszyła kolej. Tym bardziej, że nie ma też przystanku na np. Grelu.
Burok16.05.2017, 12:36
Zdecydowanie wolę pociąg niż rozlatujacego się busa prowadzonego przez szaleńca kamikadze . Kwestia ceny biletu i czestotliwości kursowania .
okoliczny16.05.2017, 11:39
Łapka w górę kto, jak za dawnych czasów, będzie jeździł koleją do miasta na jarmark!
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl