31.10.2017, 18:39 | czytano: 6279

Rusza ogromna inwestycja kolejowa, która przyspieszy drogę pociągiem na Podhale

zdj. Piotr Korczak
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Gdy inwestycja powstanie, podróż do Zakopanego będzie prowadził właśnie tą drogą i odbywać się będzie dużo szybciej niż przez Suchą Beskidzką.
- Zgodnie z zapowiedziami rządu budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko wkracza w fazę realizacji. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii, dzięki której podróż z Krakowa na południe będzie łatwiejsza i znacząco się skróci – powiedział minister infrastruktury i bezpieczeństwa Andrzej Adamczyk.
Budowa linii „Podłęże – Piekiełko” została podzielona na trzy etapy. Pierwszy dotyczy opracowania projektu i wykupu niezbędnych gruntów pod nowe tory. Pozostałe dwa skupią się na modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowie nowej trasy.

Linia „Podłęże – Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Nowa trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów, 16 wiaduktów. Planowana jest m.in. modernizacja stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na 9 przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz 2 tunele o łącznej długości 5,76 km.

Nowa linia zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce, lepszy i szybszy dojazd koleją w regiony turystyczne (Tatry, Beskidy, Gorce) oraz podniesie atrakcyjność przemysłowo-gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.

Na inwestycji znacząco zyska transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).
Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” będzie realizowane między 2017 a 2021 rokiem.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-23 i 2020-26. Wartość inwestycji Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych. Otwarcie ofert planowane jest na początku 2018 r.

Źródło: PKP PLK
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
girl9002.11.2017, 07:42
@ obserwator , dobre hehe ...

ja tez sie nie dziwie jak to sie rozbiegnie w czasie dluzej niz zapowiadaja.... bedzie dobrze jak w 2028 beda linie gotowe.... za ten czas radni sie zmienia i moze nawet projekt zmienia albo stwierdza ze jest niepotrzebny... tak czy siak obiecanki cacanki bo znajac zycie na pewno cos im pojdzie nie tak...
yhm02.11.2017, 07:39
kierowiec ty lepiej już nic nie licz bo ci to bardzo nie wychodzi.... Do przejechania w 30 min z Krakowa do Zakopanego wystarczy linia kolejowa o dl 80 km i prędkość pociągu 160km/h.
Jasnowidz02.11.2017, 07:04
kierowiec

To ty się dokształć "inteligentny inaczej"! Jak długo jedzie Intercity z Krakowa do Warszawy i ile kilometrów przejeżdża? Żyjesz jeszcze w Średniowieczu! Jak się ciemnota na niczym nie zna to tylko osobiste plucie zostaje!
kierowiec01.11.2017, 18:07
Jasnowidzu, kto ci takich bajek naopowiadał ? niedouczony z fizyki gimnazjalista? Żeby dojechać w pół godziny to od momentu startu na Kraków Główny do końca peronu w Zakopanem musiałby gnać 240km/h nie zwalniając i nie stając po drodze. Z takimi prędkościami się na świecie jeździ, ale po płaskim, po prostych liniach, bez przystanków. A tutaj ze względu na teren 2 godziny to będzie sukces.
teraz my01.11.2017, 18:02
Przez takie durne inwestycje oddala się budowa zakopianki Chabówka-NT.
Jasnowidz01.11.2017, 15:00
Przejazd z Krakowa pociągiem do Zakopanego powinien trwać najwyżej 30 minut. Kiedy to będzie wreszcie zrealizowane?
Skała01.11.2017, 07:45
I bardzo dobrze. Szkoda, że inwestycja potrwa tak długo. ale ważny jest dobry kierunek myślenia.
Lokash01.11.2017, 00:21
Nie ma co się jarać przetargiem na projekt, który kosztuje parę milionów. Koszt budowy to ponad 7 miliardów, których na razie nie ma. DK47 Rdzawka - Nowy Targ tez ma projekt od 2011 gotowy i do dziś nie ma kasy na budowę.
Mieszkaniec Nowego Targu.31.10.2017, 21:16
A przetarg nie zostanie znów unieważniony ?
parowóz31.10.2017, 21:07
Noworodki,(my na pewno) nie doczekają się tej inwestycji.
Melchior31.10.2017, 19:23
Przepraszam bardzo, ale czy Minister ma Nas za idiotów?? Projektowanie to nie realizacja inwestycji. Projekt Zakopianki z tunelem był w 2012 roku gotowy, przetarg na budowę ogłoszono w 2015 roku, a inwestycja ruszyła w 2016....czyli 4 lata po opracowaniu dokumentacji. Więc gdzie ta faza, jeszcze dużo upłynie wody w Dunajcu zanim pociąg z Krakowa do Zakopca pojedzie 1,5 h.
obserwator31.10.2017, 18:59
2140 r. Drugi przetarg unieważniony z powodu strajków mieszkańców Suchej Beskidzkiej. Jednak szef PKP jest dobrej myśli. Może za 10 lat w końcu ruszą pracę.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl