04.12.2017, 18:59 | czytano: 6288

Brak noclegowni w Nowym Targu - dla jednych to poważny błąd, dla innych ulga

zdj. Michał Adamowski
NOWY TARG. Spokojny przebieg dzisiejszej sesji nieco poruszył temat braku w Mieście noclegowni. Interpelacja Jana Łapsy, poparta przez Bogumiłę Korwin przerodziła się w dość ostry spór pomiędzy radną, a burmistrzem.
Na pytania przewodniczącego Komisji Mieszkaniowej, Opieki Społecznej, Zdrowia i Porządku Publicznego Jana Łapsy czy w Nowym Targu dalej istnieje noclegownia, odpowiedzi udzieliła dyrektor nowotarskiego OPS.
Nie mamy noclegowni

- Nie mamy noclegowni, bo ta poprzednia nie spełniała standardów. Mamy podpisane porozumienie ze schroniskiem im. Brata Alberta w Nowym Sączu i Lipnicy Wielkiej, Winiarczykówce - gdzie nasi bezdomni są kierowani - tłumaczyła Barbara Paluch. - Na pewno będzie potrzeba znalezienia takiego miejsca w powiecie nowotarskim, ale na dzień dzisiejszy w Nowym Targu takiego miejsca nie mamy - przyznała dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej.

- Pan tak dba o mieszkańców że nie ma miejsca dla bezdomnych. Ani noclegowni, ani schroniska, ani ogrzewalni - oskarżyła burmistrza Watychę - Bogumiła Korwin.

Człowiek kontra zwierze

Radna odniosła się do wypowiedzi burmistrza w jednej z gazet, w której Grzegorz Watycha komentując interpelację dotyczącą budowy międzygminnego schroniska dla zwierząt, powiedział - że radna powinna bardziej się zainteresować losem matek mieszkających w fatalnych warunkach a nie szukać pieniędzy na luksusowe pomieszczenia dla zwierząt. - To pan się powinien interesować losem tych matek. I pan, i radny z tego rejonu i pani prezes Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, która zarządza tym budynkiem. Bardzo proszę, by pan się zajął tymi sprawami, a nie zwalał ich na mnie - mówiła radna Korwin.

- Mogło paść takie stwierdzenie o wydawaniu pieniędzy na eleganckie pomieszczenia i plac zabaw dla piesków - przyznał Grzegorz Watycha. - Dlatego, że ja bardziej jestem skłonny znalezione w budżecie środki przekazać na ludzi - zadeklarował.

"Bezdomnych wysłać w kosmos"

- Ma pan zero empatii dla mieszkańców panie burmistrzu - nie odpuszczała radna Korwin. - Bezdomnych to by pan wystrzelił rakietą w komos, a nie tylko do Limanowej. Ma pan takie podejście do ludzi. Powinna być w takim mieście, jak Nowy Targ - przynajmniej ogrzewalnia. Przechodzę przez tereny, gdzie spotykam osoby bezdomne. Oni nie mają się gdzie ogrzać. Jak ktoś zamarznie w Nowym Targu to będzie miał pan newsa medialnego! Oczywiście, nie życzę tego nikomu - mówiła radna Bogumiła Korwin.

- Zapraszamy panią radną na posiedzenie komisji mieszkaniowej - zaproponował radny Jacenty Rajski. - Proszę przyjść, dowiedzieć się na miejscu jaka jest sytuacja, a nie atakować bezpośrednio burmistrza, nie wszczynać kłótni - uspokajał emocje Jacenty Rajski.

- Panie Jacenty, z całym szacunkiem do pana... ale do mnie przychodzą ludzie nie tylko z mojego okręgu ale z całego Miasta i ja mam bardzo dobry osąd jak wygląda problem mieszkalnictwa i osób ubogich. Znam to z doświadczenia osób ubogich - oświadczyła radna.
"... niech sobie ich ktoś weźmie..."

Apel o ponowne otworzenie w Nowym Targu ciepłego miejsca dla bezdomnych spotkał się jednak z oporem.

- Cieszę się, że pan skasował tę noclegownie, bo my na osiedlu Na Skarpie odetchnęliśmy - oświadczyła Danuta Sokół. - Tam przychodzili młodzi, którzy pili i demolowali wszystko. Jak ktoś chce być dobroduszny to niech sobie ich weźmie na swoje podwórko a nie będzie taki dobry "z daleka" - ciągnęła radna.

Danuta Sokół, która bardzo rzadko zabiera głos na sesji tym razem pokusiła się o dłuższą wypowiedź i zakpiła ze swojej koleżanki - radnej Korwin i jej zabiegów o pozyskanie dużych środków na utworzenie schroniska i parku zabaw dla psów.

"Podpisanie umów nie rozwiązuje problemu"

W obronie burmistrza stanął jego zastępca. Waldemar Wojtaszek zapewnił, że osobom potrzebującym i proszącym o pomoc burmistrz nie odmawia pomocy.

O głos poprosił obecny na sesji przedstawiciel Komendanta Powiatowego Policji.

- Tak się przysłuchuję tej państwa dyskusji - zaczął Robert Stasik. - To my, jako funkcjonariusze jesteśmy informowani o ludziach bezdomnych, leżących na ulicy czy klatkach schodowych. To rozwiązanie, o którym tu była mowa nie do końca odpowiada realiom życiowym. Bo podpisanie umów nie rozwiązuje tej kwestii do końca. Urzędnicy pracują od poniedziałku do piątku, do godziny 15-, czy 16-tej . Co zrobić z osobami bezdomnymi, co do których mamy zgłoszenia wieczorem, albo w nocy? One nie popełniły wykroczenia, czy przestępstwa więc ich nie zatrzymamy. Wiem, że takie osoby dostają do ręki bilet i mogą jechać do najbliższej noclegowni, ale jak o godzinie 1 w nocy taka osoba ma się tam dostać? Kto ma ją zawieść? - pytał nadkomisarz Stasik.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
...07.12.2017, 08:09
przyszły ratownik- widzisz, wy zostajecie wezwanie i zwozicie wszystko. Nie ważne że to otarcie głowy ma np kilka dni i otarł się o ławkę, nie ważne że żulik chleje pól swojego życia i ciśnienie ma podniesione ( a jakie ma mieć?) przecież wy tylko go przywieziecie a cała diagnostyka i tak spadnie na personel SORu....choć raz byście wzięli " pod opiekę" na cały dzień takiego delikwenta to by wam przeszło przywożenie czego popadnie.
bury07.12.2017, 08:00
Rufio, ty jesteś kolejny który myśli że chrześcijanin powinien uszczęśliwiać wszystkich, nawet tych którzy pomocy nie chcą...żal mi cię, słuchaj jeszcze dyrdymał antypapieża Franciszka to wyjdziesz na tym jak cała zachodnia Europa....
EWA06.12.2017, 20:28
Powinna być. A warunki na socjalnym uwłaczaja godności człowieka.
Kaja06.12.2017, 13:26
Zauważyliście, że jeśli został zwolniony jakikolwiek lokal to natychmiast powstały lub rozrosły się biura np. były dom partii na al.Tysiąclecia, sąd, Opieka społeczna, przecież tam była kiedyś łaźnia dla takich niezbyt czystych osób i garkuchnia socjalna,( a teraz chodzą się kąpać na basen). Może można było kupić budynek od zajezdni - patrząc przyszłościowo tzn. mając jakiś docelowy plan. Wołanie " turyści mieli być, turyśśśśśśśśśśśści " jest beznadziejne i głupie. Jacy turyści i w ogóle po co. Sklepy i handel dla całego Podhala owszem. To co zgłasza Pani Korwin ma rację bytu i jest ważna potrzebą tak jak czyste miasto z prostymi chodnikami.
Rufio06.12.2017, 11:52
bury, jesteś kolejnym dowodem na to co napisał "szary". A miał całkowitą rację. Mam tylko nadzieję że ci co naprawde są chrześcijanami z zażenowaniem i wstydem patrzą na to co piszesz ty i tobie podobni. I to poczucie jest tak porażające, że wolą nic nie pisać niż wdać się w dyskusję z kimś takim... no właśnie, nawet trudno znaleźć określenie żeby nie było obraźliwe a oddawało kim jesteś.
przyszły ratownik05.12.2017, 23:24
do zdroworozsądkowy !
przeczytaj ustawę o policji i ustawę o pomocy społecznej i odpowiedz sobie na pytanie kto ma zapewnić pomoc bezdomnym. Skąd ty zaczerpnąłeś pomysł aby to policja budowała izbę wytrzeźwień? oni mają swoje areszty gdzie i tak bezdomnych zmuszeni są nocować. Co do zarzutu, że to ratownicy wożą najwięcej bezdomnych na SOR to się pytam, a kto ma ich z ulicy wozić taxi ? czy MZK? jest zgłoszenie to się podejmuje działania i tyle. Każdemu należy się pomoc, takie nasze zadanie
bury05.12.2017, 22:04
szary, te " miłosierny" ateisto czy inny muzułmaninie - a przyjmij że sobie sam do domu, podwórka czy po sąsiedzku tych bezdomnych i przestań sobie katolikami *** wycierać. Szybko załapiesz że. 99% tych biednych bezdomnych w Nowym Targu to zapijaczone żule srający gdzie popadnie, którzy wolą ostatnie wyżebrane pieniądze wydać na alkohol a nie na jedzenie czy ubranie.
zarządzający05.12.2017, 20:35
Wszyscy żądają od Burmistrza spełniania swoich wymyślonych inwestycji bo każdy chce być śliczny w swoim rejonie wyborczym. Dobrze wiedzą jak wielki dług ma do spłacenia urzędujący Burmistrz i następca również.
Logicznym jest aby słuchać i spełniać życzenia trzeba mieć kasę a jak się ma ograniczone możliwości to trudno jest zadowolić wszystkich o czym radni powinni pamiętać bo to za ich przyzwoleniem został zaciągnięty kredyt.
Nie jestem wielbicielką Pani Korwin.05.12.2017, 19:18
W kampanii wyborczej każdy z z kandydatów obiecywał coś spektakularnego swoim wyborcom. W tym przyszły Burmistrz, wiadomo że nie wszystko da się zrealizować, są to cele nieraz dość odległe. Burmistrz i może zmieniona nieco jego ekipa powinna mieć szanse je realizować, tak jak miał je Burmistrz Fryźlewicz(18 lat) prze następne 8 lat, bo zmiana nic nie przyniesie nowego ani dobrego. Będzie to samo. Dość dużo rzeczy zostało zrobione, będę je wymieniać w trakcie kampanii, ale Panie Burmistrzu niech Pan się gryzie w język i to raczej częściej niż rzadziej bo to co pan mówi pod adresem Pani Korwin i spraw, które ona porusza jest niedopuszczalne i haniebne jak ktoś tu napisał. Popieram w pełni wpis "d333", sprawy są trudne do realizacji lecz powinny być celem do realizacji w przyszłości a nie obuchem do walenia w radną Korwin.
@ mieszkanka05.12.2017, 17:05
Chyba się zagalopowałaś. Pani Bogusia zrobiła co do niej należało. Poruszyła problem,z racji tego ze została wybrana radną. Czego się spodziewałaś? Chcesz zabierać bezdomnych do domu to bardzo proszę .To samo tyczy się całej katolickiej społeczności.W obliczu zbliżających się świąt może zafundujecie bezdomnym święta zamiast pluć jadem po Pani Bogusi bo ośmieliła się wspomnieć o noclegowni. Jakoś nikt tutaj proponuje akcji Przygarnij bezdomnego. Tak jak np.Szlachetna paczka.
NT05.12.2017, 17:02
Skandal żeby w takim mieście nie było noclegowni ani nic takiego typu to lepiej żeby po szflarskiej i innych ulicach sie plątali i żebrali a co do naszej władzy w mieście to szkoda słów.
szary05.12.2017, 17:02
niesamowite jaka pogarda dla bezdomnych zieje z tych komentarzy. I to piszą ludzie podający się za chrześcijan, niedługo będą święta obchodzić - a w głowach i sercach gorzej niz jacyś poganie.
Całkowicie popieram panią radną - w NT powinna być przynajmniej ogrzewalnia dla bezdomnych.
mieszkanka05.12.2017, 16:17
Po pierwsze nikt noclegowni nie likwidował bo takowej w Nowym Targu nie było.To co poprzednia ekipa tak wychwalana przez niektórych z was urządziła w bloku 32 Ludzmierska urągało wszelkiej godności mieszkających tam rodzin,które niejednokrotnie nie z własnej winy tam się znalazły.A teraz pytanie do Pani Korwin proszę pokazać co Szanowna mącicielka zrobiła choćby dla jednego bezdomnego,co zrobił wszech obecny Caritas, gdzie miłosierdzie bliźniego w katolickim Nowym Targu. Pani Korwin to Pani poniża tych ,którzy wiele godzin bezinteresownej pracy poświęcają potrzebującym często z narażeniem własnego bezpieczeństwa.
...05.12.2017, 14:31
Przyszły ratowniku - akurat najwięcej pijaków i żuli na SOR zwozicie wy -ratownicy.
Zdroworozsądkowy- naucz się czytać ze zrozumieniem - pijaczki i żule to element którego akurat NIE MOŻNA się z SORu pozbyć właśnie ze względu na brak izby wytrzeźwień - i leżą te śmierdzące elementy po komplecie badan,tomografii, prześwietleniu itp nie raz całą noc na SORze aż wytrzeźwieją wśród innych pacjentów...
Zdroworozsądkowy05.12.2017, 13:40
Przyszły ratowniku,
Bezdomni i "żule" mają renty bo Twoi koledzy po fachu lekarze stwierdzają u nich chorobę alkoholową (haha).

Na SORze pijaczek nie musi być vipem ale szpital chce się go pozbyć a biedny pacjent czeka. Najlepiej się przed SORem nachlać i robić burdę - obsługa ekspresowa.

Trzecia sprawa, policja niech otworzy izbę wytrzeźwień i to jest rozwiązanie. A jak ktoś tak o nich dba bardziej niż np. samotne matki to niech bezdomnego orzygarnie, na Podhalu są tak wielkie chałpy że miejsca dość.
ff05.12.2017, 12:07
Pozbierać żuli co śpią po klatkach schodowych w blokach.
kamil05.12.2017, 11:28
Noclegowni niema a casino bedzie
Co to ma byc
Chodzicie na sesje zeby zarobic 4 stowki i tyle
Spod giewontu05.12.2017, 11:08
Z tymi bezdomnymi to rzeczywiście problem. Wiecznie pijani, niechluje i brudasy. U nas na klatce sypiał bezdomny, zrobiłam mu nawet herbatę i dałam coś do zjedzenia. Nie przeszkadzał mi do czasu aż zobaczyłam w piwnicy jego odchody i oczywiście klatka też była zasikana i śmierdziało.Jak widać to nie są ludzie do życia. Na swoje położenie sami sobie zapracowali,dlaczego są bezdomni?
@Jan05.12.2017, 11:05
Każdy z nas robi całkiem sporo. Po pierwsze płacimy podatki ,żeby taki bezdomny mógł funkcjonować .Tak czy inaczej ,lepiej czy gorzej ale to z naszych pieniędzy otrzymuje pomoc. Nie z Watykanu. I nie od kleru. Czyli kto jest dobry jak chleb? Chyba ten co chleb daje. A nie ten co o nim mówi. Więc bądź łaskaw nas nie rozliczać a swoje uwagi i zażalenia kieruj we właściwym kierunku.
Przyszły ratownik05.12.2017, 09:52
Do osób, które mają klapki na oczach a i szare komórki nie funkcjonują jak trzeba. Wożenie do szpitala bezdomnych, pijaków wynika z przepisów prawa, więc policja musi to robić. Pomysł, żeby policjanci za kebab, które jedzą. .. no brawo dla pomysłodawcy, może ty za pieniądze które wydajesz na jedzenie dla siebie zafundował mieszkanie dla ubogich lub samochód dla rodziny, która go nie ma.Od pomocy bezdomnym są gminy i tyle. A bezdomni piją za to co użebrają, więc ten kto im daje sam jest temu winien
Jan05.12.2017, 09:36
I to jest właśnie Nowy Targ którego Honorowym obywatelem jest Św.Jan Paweł II .Ciekawe jak PO by rządziła ,i trza by było zapewnić lokum dla braci muzułmanów ,Zatem Bogu dziękujcie krzykacze z PO .bo na skarpie mieli byście meczet a córy wasze by kanałami Chodzili .Co na to Rycerze Kolumba którzy relikwie Św Brata Alberta po Parafiach pokazywali ! .Czyż Bart Albert nie mówił Bądź dobry jak chleb czy nie zakładał noclegowni czy nie mówił do Pijaka Kochany mój bracie choć ogrzej się .Każdy człowiek potrzebuje pomocy ,w każdym człowieku Bóg rzeźbi swoje dzieło .Po przez tego biedaka czy pijaka chce otworzyć serca innych ludzi .Czy nie boicie się tego że kiedyś Pana was zapyta bylem głodny a wy co żeś cie zrobili.
STAŚ05.12.2017, 09:11
do bezradna...
Chciałbym, abyś, bezradna, została radną !
Pozdrawiam, Bogumiłę !!!
szara eminencja05.12.2017, 08:58
W Nowym Targu tyle parafii, że jakby każda przyjęła po dwóch bezdomnych to problem by się rozwiązał.
Równy05.12.2017, 08:50
Radna Korwin chyba sama sobie beczkę pochlebstw sobie tutaj pisze.
Ja się pytam gdzie jest przejście na równi i co pani z tym zrobiła ?
Akuku05.12.2017, 07:57
Na nocleg nie ma ale na wódke już tak i inne jabole! Dlaczego z podatków mamy finansować pijaczkom ciepły nocleg po całodziennej libacji na przystankach mzk?
fred05.12.2017, 06:10
A może by tak Miasto wyremontowało hotel po byłym PKS.Wielki budynek i duzo miejsc by było.
Rowerzysta04.12.2017, 22:50
Po prostu wspaniały pomysł noclegownia dla "bezdomnych" którzy mają pieniądze na alkohol koło ścieżki rowerowej, która reprezentuje miasto. Bardzo dobrze, że to usunęli! Brawo Panie Watycha!
mieszkanka04.12.2017, 21:46
a jak by do kawiarenek w rynku poscic bezdomnych to przecies postawione zna to tam sie ogrzejim
Macias04.12.2017, 21:41
Ja się pytam gdzie są pieniądze za Targowicę dla miasta! Targowica=Tarowica!
baciok@04.12.2017, 21:32
Panie Burmistrzu empatia powinna być dla ludzi i dla zwierzat. U mnie Pan sobie takim stwierdzeniem przechlapał.
.04.12.2017, 21:31
Stasik, a w porządku jest wożenie pijaczków do szpitala, gdzie są prędzej obsługiwani niż każdy normalny obywatel? Za te kebaby jedzone na mieście byście już dawno zrobili izbę wyttmrzeźwień.
Macias drugi komentarz04.12.2017, 21:11
te komentarze to jakaś kpina wszystkie sobie korwinka chyba daje...
Galileusz04.12.2017, 21:01
Jednak polityka nawet na najniższym szczeblu odbiera rozum. Bezdomnym trzeba pomagać w inny sposób niż zapewniać noclegownie. Skupianie patologii w jednym miejscu tylko ja wzmacnia. Może warto by się zainteresować skąd się biorą bezdomni i dlaczego mieszkania socjalne dostają ludzie z marginesu a nie potrzebujący.
Miejski04.12.2017, 20:49
Radna Korwin i bezdomni - buhahaha...
Dobre sobie, znalazła się obrończyni spraw wszelakich ale tylko na pokaz.
NT04.12.2017, 20:44
Bo jak zwykle Policją to się d..*** podciera. Stasik ma raję. Urzędnicy siedzą w godzinach urzędowania i głęboko w poważaniu mają co się dzieje później. To nie tylko powiat nowotarski, jest tak przypuszczam w większości powiatów... a gwiazdy, radne i radni nie potrafią nic konstruktywnego sklecić tylko wieczne kłótnie i oskarżenia.
Nie znosze tego burmistrza04.12.2017, 20:42
Obecna władza jest najgorsza jaka mogła się nam trafić. Nigdy nie widziałam tyle zła i bezduszności dla zwierząt, jaka w tej chwili panuje. Panie Watycha jest pan największa porażka Nowego targu, cofa nas Pan o dobre 20 lat...
Zabrać lumpów04.12.2017, 20:38
To proszę pozabierać tych co śpią po przystankach na szaflarskiej.
memento mori04.12.2017, 20:16
szykują się szykują aż głośno na mieście o tym, kolaboracje pełne się odbywają, chcą zajechac Grzegorza na amen....jedno jest tylko pewne i miejmy nadzieje że dobro wygra i nie nastąpi 1 rozbiór Nowego Targu...pamiętajcie co z tego że macie kasę kontakty media czy tygodniki tam po 2 stronie wszyscy będziemy równi a wszystkim nam już tam bliżej niż dalej
Wyrocznia04.12.2017, 20:14
Wydzierżawić kawałek ziemi, wybudować jakieś baraki i tam kierować wszystkich bezdomnych. Można dać im jeszcze narzędzia żeby mogli uprawiać ziemię i hodować zwierzęta. Nic więcej nie dawać. Jak sobie będą radzić, tak będą mieć. Oczywiście sprzęt i baraki będą musieli odrobić. Tyle można pomóc. Nie dadzą sobie rady to niech giną. Niech w końcu ktoś zniszczy ten chory socjalizm zżerający nasz świat.
Macias04.12.2017, 20:08
Swięta racja, koniec wrzucania na na Bór i Skarpę teraz przynajmniej nie boję się chodzić w nocy z pracy koło hotelu socjalnego. Brawo!
STAŚ04.12.2017, 20:08
Radny, Jan, to jest GOŚĆ !!!
Gość, który myśli o innych, o ich bezdomności. Brawo też dla Bogumiły !
Pozdrawiam.
12304.12.2017, 20:03
I super ze sie szykuja bo tyle pluli na nich a efekty ich pracy widac a z obiecanek obecnej ekipy nic nie zostalo . Mialo byc miasto otwarte na turystow to nawet trasy narciarskiej nie zrobia w tym roku , turystow jak nie bylo tak nie ma ,miejsce pracy tak obiecywanych nadal nie ma , jedyne co widac to dwie kawiarenki za kosmiczne sumy ktore koniecznie trzeba rozliczyc!!!!
d33304.12.2017, 19:44
Pawiem, że nie chciałbym być obrońcą radnej Korwin, ale na szczęście jako jedyna w całym tym towarzystwie wspólnych interesów potrafi poruszyć, wbrew pozorom, bardzo ważne problemy, które powinny, ale nie są, traktowane poważnie przez władze samorządowe. W tym kontekście po raz kolejny burmistrz Watycha reaguje w sposób haniebny dla swojego urzędu próbując wydrwić i wyśmiać osoby, które myślą inaczej niż on. To wstyd i obrzydliwość. Tak samo zresztą jak te laudacje, że niby władza pomogła w drodze, chodniku, latarni ... ludzie to jakaś paranoja. Po to oni dostają publiczne pieniądze by realizować potrzeby swoich mieszkańców i nie ma tu żadnej szczególnej zasługi. Taka praca jak każda inna. No święte krowy się znalazły! (hahha, wielkie państwo łaskawości). Panie burmistrzu, Pan jest od tego by słuchać, słuchać, słuchać i jeszcze raz słuchać bez chwili zniecierpliwienia, które wskazane jest wyłącznie przy rozwiązywaniu problemów miasta i jego mieszkańców.
tak myślę04.12.2017, 19:41
Wy lepiej zainwestujcie w izbę wytrzeźwień - takiej w nt nie ma i Policja zwozi pijaną patologię na SOR i tam zostawia do wytrzeźwienia narażając pacjentów i personel szpitala....
obywatel04.12.2017, 19:34
Brawo Panie Stasik !!! Ma Pan 100 % racji. Trzeba było zaproponować aby Ci co zlikwidowali noclegownie nocowali bezdomnych. My mieszkańcy miasta musimy ich nocować po klatkach schodowych bo ktoś zlikwidował noclegownie. Może by ją tak w urzędzie miasta otworzyć w pomieszczeniach po straży miejskiej?
bezRadna04.12.2017, 19:03
Czy radna Korwin w końcu powie coś mądrego czy jej jedynym zajęciem w Radzie są wrzaski i czysty populizm? Jeszcze tylko tam brakuje Eugeniusza, Bakalarzowej, Rajskiego i reszty ekipy która już się szykuje do objęcia stołków
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl