18.02.2018, 09:50 | czytano: 5540

Zatopiona Osada i Czarna Dama - nowa ścieżka pieszo-rowerowa w Gminie Czorsztyn

Do Urzędu Gminy Czorsztyn wpłynęło potwierdzenie uzyskania dofinansowania największej w historii gminy inwestycji, jaką jest budowa ponad 12 km ścieżki pieszo – rowerowej biegnącej brzegami Jeziora Czorsztyńskiego od Huby po Czorsztyn.
Przypomnijmy - samorząd złożył pod koniec stycznia ub. roku do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie tej inwestycji. Jego ocena wypadła negatywnie, ale władze gminy złożyły protest, który został uwzględniony.
Po roku starań Gmina Czorsztyn otrzymała dofinansowanie na budowę ścieżek pieszo - rowerowych wzdłuż brzegu Jeziora Czorsztyńskiego. Będą one budowane w dwóch odcinkach. Odcinek pierwszy o nazwie Zatopiona Osada rozpocznie się od Huby do Mizernej. Zakres inwestycji na tym odcinku obejmuje budowę trasy rowerowej, dwukierunkowej o szerokości 2,5 m oraz 3,0 m, o długości 5, 75 km w miejscowości Maniowy.

Konstrukcja ścieżki oraz nasypy wykonane zostaną z kruszywa naturalnego, którego właścicielem jest Gmina, wzmocnione narzutem kamiennym u podstawy korpusu ścieżki, miejscowe wykonanie wzmocnienia podbudowy geowłókniną, podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie. Ponadto prace będą obejmowały: oznakowanie istniejącej drogi 1,56 kk, budowę 5 Miejsc Obsługi Rowerzystów, wzmocnienie korpusu narzutem kamiennym, miejscowe umocnienie skarp płytami i siatkami stalowymi, wykonanie oznakowania i zabezpieczenie wysokich skarp poręczami ochronnymi, przebudowę 4 przepustów i 5 brodo-przejazdów.



Odcinek drugi o nazwie Czarna Dama rozpocznie się od Mizernej i zakończy się w Czorsztynie. Zakres planowanych prac na tym odcinku obejmuje budowę trasy rowerowej, dwukierunkowej o szerokości 2,5 m oraz 3,0 m, o długości
6, 40 km w miejscowościach Mizerna, Kluszkowce, Czorsztyn, oznakowanie istniejącej drogi na długości 2,20 km, wykonanie kładki pieszo-jezdnej na potoku Mizerzanka na granicy Mizernej i Kluszkowiec.

Kładka wykonana jako konstrukcja jednoprzęsłowa, posadowiona na przyczółkach żelbetowych wzmocnionych mikro-palami, konstrukcja nośna z włókien szklanych wzmacnianych kompozytami z nawierzchnia z żywic, balustrady aluminiowe, szerokość użytkowa 3,0 m. Ponadto wykonana zostanie kładka pieszo-jezdna na potoku bez nazwy na granicy m. Kluszkowce i Czorsztyn, przebudowana kładka o konstrukcji stalowo drewnianej na potoku Kluszkowianka w miejscowości Kluszkowce, przepust w miejscowości Kluszkowce, powstaną dwa Miejsca Obsługi Rowerzystów (miejsca wypoczynku), gdzie znajdą się m.in. ławeczki i stojaki na rowery.
Orientacyjne koszty poszczególnych odcinków: Zatopiona Osada - całkowita wartość zadania: 7 mln 43 tys zł - w tym otrzymane dofinansowanie: to ok. 5 mln 300 tys. zł, natomiast odcinek Czarna Dama kosztować ma ponad 7 mln 800 tys. zł , z czego dofinansowanie wynosi blisko 5 mln 900 tysięcy.

Ostateczna kwota realizacji tej wielkiej inwestycji będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu, który będzie niebawem ogłoszony.

UG Czorsztyn, opr.s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Max20.02.2018, 11:10
Śledzę ten projekt od samego początku. Rozwój turystyki to podstawa i szansa dla tak pięknego regionu, dzięki tej ścieżce turyści będą mieli szansę w pełni cieszyć się urokami jeziora, którego potencjał, jest bardzo słabo wykorzystywany.
Udko świnika19.02.2018, 19:11
Super wiadomość Gmina Czorsztyn robi świetną robotę!
A widmo kiedy powstanie w Mniowch Lidl oraz market budowlany???
Juola19.02.2018, 09:14
@pniok, rzeczywiście coś jest w tym, co piszesz, przykładem choćby niedawny list do redakcji od oburzonego rowerzysty, który skarżył się na gnojowicę w Czarnym Dunajcu, którą pobrudzona była ścieżka ;-) Podobnie rozwydrzeni bywają np. narciarze - przykład z Obidowej też z ostatnich miesięcy. Może powinny być wprowadzone jakieś tablice informujące o zasadach korzystania ze świeżek rowerowych i tras narciarskich, uwzględniające również innych możliwych uczestników tych dróg, aby ludzie nie byli zdziwieni, jak widzą np. przejeżdżający traktor. W Nowym Targu jest jedna taka tablica dla narciarzy i tam jeden z podpunktów mówi, że narciarze są zobowiązani do ustąpienia pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu w przypadku przecinania się i pokrywania trasy z normalną drogą. Czasem się nie da inaczej trasy poprowadzić, tylko musi biec ona po innej drodze. A wtedy ludzie powinni być świadomi, że nie są oni pępkiem świata i dany odcinek trasy służy nie tylko dla nich, ale np. rolnikom, czy leśnikom, czy po prostu ogółowi ludzi, którzy tak samo mają prawo tam być. Może więcej takich tablic by się przydało? Byłoby mniej "słusznego" oburzenia i głupich komentarzy :-)
pniok18.02.2018, 23:00
Są miejsca , gdzie od dziesięcioleci aż się prosi o budowę dróg dojazdowych do pól uprawnych. Nie widać chętnych do podjęcia tematu. Na ścieżki kasa jest , i to nie mała. Często ścieżki rowerowe, projektowane są polnymi drogami które od zawsze były drogami dojazdowymi do pól. Czy aby na pewno tak powinno być? Rowerzyści - niezorientowani w temacie , mają każdego innego użytkownika tych dróg za wroga , tym czasem sami są intruzami . Kto jest temu winny ? Sami siebie odpowiedzcie...
,18.02.2018, 22:21
kampania wyborcza trwa
heheszka18.02.2018, 19:55
Aż się uśmiechnęlam, jak przeczytałam słowa o "tej wielkiej inwestycji" ;-)
Nowotarżanin 7718.02.2018, 18:34
Do Majka :

Parę lat temu koło frydmańskiego kościoła odkryto masowy grób. Może Pani coś więcej w tej sprawie wiadomo? Była hipoteza że to grób ofiar najazdu Mongołów w 1241 (lub 1287 - niestety nie pamiętam już dokładnie). Pytam bo mnie ten okres w historii naszego regionu szczególnie interesuje.
AD201818.02.2018, 15:27
Majka
Odcinek IV tej ścieżki rowerowej ( o nazwie Biała Dama) będzie realizowany od mostu w Dębnie przez Frydman do Falsztyna.
Majka18.02.2018, 14:02
A druga część - zwłaszcza po wale we Frydmanie została znów pominięta?
Kto ma interes by blokować wszelkie inwestycje w tej wsi? Nie wolno zrobić prawdziwej plaży, przystani, żadnego zaplecza. Ścieżka i deptak po wale byłby jedną z najpiękniejszych tras, a Frydman z Jeziorem Czorsztyńskim, rzeką Białką, Pieninami Spiskimi oraz licznymi zabytkami i unikalną zabudową
powinien być prawdziwą perełką turystyczną. Niestety nie w tej gminie i nie w tym kraju !!! A żwir wybrany z jeziora we FRYDMANIE należy oddać wybrańcom!!!
Inka18.02.2018, 11:58
Gmina ma dużo żwiru od ZEW to inwestycja może być tańsza
Brawo
ocenka z Krakowa18.02.2018, 10:59
Fundacja Rozwoju Regionu Jeziora Czorsztyńskiego przygotowała dokumentacje scieżki wokół jeziora dla gminy Łapsze Niżne, Nowy Targ, Czorsztyn i uzyskała pozwolenia na budowę. Przekazała to gminom, które wykorzystały szansę. Czekaliśmy na to prawie 20 lat.
Brawo za współpracę samorządów z ZEW.
Tępy Toporek18.02.2018, 10:01
Piękna kupa pieniędzy , co to za uprzywilejowana kasta rowerzystów ,że dają im takie miliony. Może niech inni też coś mają , dokąd nas ta unia zaprowadzi to nie wiem.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl