19.03.2018, 17:06 | czytano: 6072

330 mln zł na przebudowę linii kolejowej z Chabówki do Zakopanego

Fot. Ministerstwo Infrastruktury
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały dziś umowę o wartości 330 mln zł na modernizację linii kolejowej Chabówka – Zakopane.
- Naszym celem jest spójna i nowoczesna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- PKP Polskie Linie Kolejowe, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego na trasie Kraków – Zakopane, zwiększają dobre oferty podróży na Podhalu, w województwie małopolskim oraz między regionami Polski. Do korzystania z kolei wkrótce zachęcą wygodne, dostępne dla wszystkich przystanki i stacje m.in. na odcinku Chabówka – Zakopane – stwierdził prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel.

W ramach inwestycji PLK wybudują dodatkowy przystanek w Chabówce. Na 12 stacjach i przystankach przebudowa peronów zwiększy komfort podróżowania. Podróżni zyskają lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane. Z lepszych możliwości obsługi skorzystają także na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś.

Nowy przystanek i modernizowane obiekty będą lepiej oznakowane i dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Przebudowa kładki dla pieszych w Nowym Targu zapewni podróżnym wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów.

Na linii Chabówka – Zakopane wymienionych zostanie 44 km torów, przebudowanych będzie ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Na 23 przejazdach kolejowo-drogowych, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz samochodowego.

W ramach umowy zaplanowano także zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce (w ciągu linii kolejowej nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka oraz nr 99 Chabówka – Zakopane). Umożliwi to bezpośredni dojazd do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.

Wartość umowy w trybie projektuj i buduj „Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane wraz z budową łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka - Zakopane” to 330 mln zł. Inwestycja będzie finansowana ze środków budżetowych. Wykonawcą jest ZUE SA. Prace zostaną zrealizowane w latach 2018–2021.
Inwestycja na linii Chabówka - Zakopane jest częścią większego projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości ponad 930 mln zł, finansowanego ze środków budżetowych. Mieści się w nim m.in. realizowana już umowa na linii Skawina – Sucha Beskidzka (linia kolejowa nr 97) za ponad 192 mln zł.

Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych na zakopiańskiej trasie kolejowej, będzie nie tylko skrócenie czasów przejazdu na poszczególnych odcinkach linii Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Po zakończeniu wszystkich prac w 2023 r. czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o blisko godzinę – z 3 godzin obecnie do nieco ponad 2 godzin.

Dotychczasowy czas przejazdu został już skrócony o kilkadziesiąt minut, m.in. dzięki budowie łącznic kolejowych w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, oprac. r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
nowotarżanka z bloków22.03.2018, 12:11
Jak nie zrobią przejścia od bloków bezpośrednio przedłużeniem Podtatrzanskiej do dworca, to ja mam w d*** ten cały dworzec, te podejrzane okolice koło jednostki wojskowej, krzaczory itp atrakcje, wolę sobie do dworca autobusowego kulturalnie po mieście podejść.
kkkk20.03.2018, 19:31
kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji, modernizacji?zmodernizują się tylko dworcei a pociąg ani minuty szybciej nie przyjedzie czyli 3godz z krk do zakopanego modernizacja była by wtedy gdyby jechał np1.5h ale z tym nic nie zrobią
k20.03.2018, 09:29
Dlaczego nie Rabka Zakopane? Fatalna decyzja. Gdyby włączyli Rabkę zyskali by dużo więcej pasażerów. Stacja kolejowa Rabka jest w centrum miasta. Nie tak ja Nowy Targ daleko poza centrum.
leń19.03.2018, 22:35
Po ,ptokach,,.Dwa ,trzy autka teraz(jako takie)w domu i love korki.
szaraeminencja19.03.2018, 21:51
Najwyższy czas aby dostosować tą linię do dzisiejszych czasów, ale obawiam się że nie wystarczy pieniędzy, a i termin bardzo optymistyczny założono.

@manfred
Luxtorpeda to był jeden wagon, 48 miejsc. Na czas rekordowego przejazdu zamknięto wszystkie przejazdy, obstawiono trasę tak aby nic nie przeszkodziło w biciu rekordu. Rekordowy przejazd odbył sie raz. Chodziło o reklamę linii na której bilet kosztował kilkakrotnie więcej niż standard. A reklama była tak skuteczna, że do dzisiaj wielu sądzi iż tak szybko jeździła zawsze. A na co dzień tak dobrze nie było.
KR-KTT19.03.2018, 21:51
W końcu konkretne inwestycje na południu kraju. Tak trzymać. Nie odpuszczać. To wszystko powinno być już za kadencji PO tylko wówczas kilkakrotnie zwijalli asfaltu z Zakopianki i w to samo miejsce kładli nowy. Skrzyżowanie w Klikuszowej porażka, blokuje drogę w jednym i drugim kierunku i co chwila wypadek.
SKARPETKA Z PASKIEM19.03.2018, 21:38
Nie lepiej do Bialki Tatrzanskiej pociagnac linie?Zakopne i tak już każdy turysta olewa...
alik19.03.2018, 21:09
No cóż Pis obiecuje. A gł.....i głosują. Efekt to ruina. Działania dla chorych obywateli RP to MINUS 20 %%%
kolej dobrej zmiany po PO19.03.2018, 19:30
trzymam kciuki za Pana w realizacji inwestycji
gorol19.03.2018, 19:26
Wybory blisko ,no i czas na obiecanki.
Podatnik19.03.2018, 19:23
W przeliczeniu ile można kupić za taką kwotę limuzyn rządowych? ? dodając jeszcze premię,
PYZOWIANIN19.03.2018, 18:46
A pytam się - ke nowy wiadukt w Pyzówce? W sumie stary niedługo sam się rozleci to się postawi bariery i nie będzie wjazdu do Pyzówki od strony Sieniawy...
Loko19.03.2018, 18:28
Czyli w maju startuja koleje Podhalanskie i jak sie juz rozkreca to zostana zamkniete, bo linia idzie do remontu i bedzie ze dwa lata zamknieta. Koordynacje inwestycji to maja ze . .. Dodatkowo w tym czasie wystartuje budowa DK47 Rdzawka - Nowy Targ. Firmy budowlane bujcie sie bo ktos to bedzie musial budowac wiec rynek zostanie ostro zrekrutowany i stawki budowlancow skocza bardzo.
manfred19.03.2018, 18:23
Choćby nie wiem jak byście się starali nie pobijecie rekordu Lux Torpedy z Krakowa do Zakopanego
austriak z szaflar19.03.2018, 17:59
nareszcie brawo!!!!!!
Zakopianczyk19.03.2018, 17:23
Li.czylismy na przystanek na Ustupie.Co prawda 3 km przed koncowym ale bylby latwiejszy dostep do pociagow z Olczy ,Harendy z Ustupu
as19.03.2018, 17:15
po co to remontowac jak już nikt do zakopanego nie jeździ , szkoda kasy .
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl