NOWY TARG. Pierwszą część ul. Grel wyremontowano 22 lata temu, dziś oficjalnie oddano do użytku ponad kilometrowy odcinek od skrzyżowania z ul. Partyzantów do torów kolejowych. Inwestycja dofinansowana została ze środków z budżetu państwa. - Zadanie było trudne, wiązało się z wywłaszczeniami, rozbiórkami i wejściem w prywatny teren - mówił burmistrz podczas otwarcia drogi.
Z udziałem mieszkańców osiedla, projektanta, wykonawców, zleceniodawców, instytucji nadzoru oraz radnych oficjalnie oddano dziś do użytku fragment ulicy Grel. - Bardzo się cieszę, że możemy dziś symbolicznie oddać do użytku ten znaczny odcinek ulicy. Wszyscy wiedzą jak ważna jest to arteria. Ten rejon Miasta bardzo mocno się zabudował i rozwinął - stąd potrzeba zrobienia tego odcinaka. Poprzednia kadencja minęła pod znakiem intensywnych prac przygotowawczych i realizacji tej inwestycji - mówił Grzegorz Watycha. Burmistrz, podobnie jak poseł Edward Siarka oraz mieszkańcy podkreślali wielką rolę radnej Danuty Szokalskiej-Stefaniak, której zabiegi zarówno u właścicieli gruntów, jak i w urzędach doprowadziły do ukończenia inwestycji. - Nie pamiętam w którym to było roku, ale jak pani radna wpadła do mojego biura poselskiego to było gorąco... Ona z naprawdę dużą determinacją walczyła o tę drogę - wspominał poseł Siarka.
Jak dodał burmistrz - "przymiarki do remontu tej drogi trwały lata, ale zawsze spełzały na niczym, wobec braku zgody mieszkańców". - I tu praca pani radnej dała efekt. Powstał projekt, obyło się bez odwołań, starosta dał pozwolenia na budowę, a Miasto otrzymało dotację z budżetu państwa. Zadanie było trudne, wiązało się z wywłaszczeniami, rozbiórkami i wejściem w prywatny teren. Trzeba było wielu rozmów i cierpliwości, by kompromisowo pewne punkty załatwić - podkreślał Grzegorz Watycha.
Przy okazji dziękowano także byłemu przewodniczącemu Rady Miasta Andrzejowi Rajskiemu za jego starania przy przygotowaniach do inwestycji. Nowy odcinek drogi poświęcił ks. Zbigniew Płachta.
Inwestor podsumowuje:
"Wykonawcą robót było konsorcjum firm: Podhalańskie Drogi Sp. z o.o. i Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe s.a. z Nowego Targu. W dniu 5 marca 2018 r. podpisano umowę na roboty budowlane opiewającą na kwotę 5 624 711 zł.
Ulica Grel to jedna z najdłuższych dróg gminnych w mieście. Problemy z poprawa infrastruktury na tej ulicy były znane od lat ale dopiero teraz dzięki determinacji władz Miasta udało się doprowadzić do oczekiwanej społecznie przebudowy tej ulicy. Uzyskanie zgód mieszkańców było możliwe także dzięki zaangażowaniu radnych miejskich a w szczególności Pani Danuty Szokalskiej-Stefaniak. Wykonane prace miały na celu przede wszystkim rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców ul. Grel i zlokalizowanych w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych. Proces projektowania i realizacji inwestycji był trudny i wymagający na każdym etapie tj. uzyskiwania niezbędnych uzgodnień i pozwoleń i dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku ZRiD oraz roboczych uzgodnień w trakcie prac w terenie. W ramach zadania rozbudowano drogę o długości 1,078 km od rejonu skrzyżowania z ul. Partyzantów (wraz ze skrzyżowaniem) do granicy terenu kolejowego linii relacji Chabówka-Zakopane (bez przejazdu kolejowego). Ponadto roboty budowlane obejmowały budowę chodników o szerokości 2,0 m o nawierzchni z kostki brukowej grubości 8 cm, rozbudowę skrzyżowań z ul. Partyzantów i ul. Grel-Boczna, przebudowę, rozbudowę i budowę zjazdów, przepusty ramowe żelbetowe z umocnieniem korytka w formie żelbetowego żłobu z wylotem kanalizacji deszczowej na cieku pn. „Potoczek”, demontaż i odbudowę ogrodzeń, przebudowę kanalizacji deszczowej, sanitarnej i wodociągowej oraz przebudowę sieci elektroenergetycznej teletechnicznej i oświetlenia.
Autorem projektu jest Biuro Projektów i Realizacji Inwestycji Roberta Dudy z Maniów. Na realizację zadania pozyskano dofinansowanie w kwocie 2 724 600,00 zł z budżetu Państwa w ramach programu pn. „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019” na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Wojewodą Małopolskim a Miastem Nowy Targ w dniu 29 czerwca 2018 r. Nadzór inwestorski prowadziło Biuro Obsługi Inwestycji Pawła Cetery z Szaflar.
Równocześnie została wykonana modernizacja nawierzchni odcinka 200 m ul. Grel Boczna na którą uzyskano dotację w kwocie: 30 000 zł w ramach naboru ze środków budżetu Województwa Małopolskiego związanych z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych. W ramach remontów bieżących wykonano na odcinku ok. 320 m nową nakładkę asfaltową na sąsiadującej ul. Partyzantów oraz zatokę autobusową przed przejazdem kolejowy.
Dofinansowanie z budżetu państwa - kwota dofinansowania 2 724 600 PLN
Umowna wartość robót budowlanych: 5 624 711,18 PLN
Data podpisania umowy na roboty budowlane: 05.03.2018 r.
Umowny termin zakończenia robót: 23.11.2018 r.
Pozwolenie na użytkowanie do 15.12.2018 r.
Wykonawca: Konsorcjum firm:
Lider: Podhalańskie Drogi Sp. z o.o., ul. Składowa 12c, 34-400 Nowy Targ
Partner: Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A., ul. Szaflarska 102, Nowy Targ.
PODWYKONAWCY:
1. SAN BUD Zakład Robót Sanitarnych i Budowlanych Kaczor & Wszołek Spółka Jawna, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 12, 34-400 Nowy Targ.
2. Zakład Ogólnobudowlany Płaszczak Andrzej, Kojszówka 109, 34-231 Juszczyn.
3. Zakład Instalacji Elektrycznych "ELMONT" Władysław Halczak, ul. Wojska Polskiego 24/4, 34-400 Nowy Targ.
Inspektor Nadzoru Biuro Obsługi Inwestycji mgr inż. Paweł Cetera, ul. Rola Galicowa 7A, 34-424 Szaflary
W ramach zadania rozbudowano drogę o długości 1,078 km od rejonu skrzyżowania z ul. Partyzantów (wraz ze skrzyżowaniem) do granicy terenu kolejowego linii relacji Chabówka-Zakopane (bez przejazdu kolejowego).
Roboty budowlane obejmowały wykonanie robót rozbiórkowych, demontażowych i przygotowawczych; jezdni o nawierzchni asfaltowej i szerokości 6,0 m, ze ściekiem z kostki brukowej na nowych warstwach konstrukcyjnych z nasypami i skarpami; chodników o szerokości 2,0 m o nawierzchni z kostki brukowej grubości 8 cm; rozbudowy skrzyżowań z ul. Partyzantów i ul. Grel-Boczna; przebudowy, rozbudowy i budowy zjazdów; zatok autobusowych o nawierzchni z kostki brukowej; przepustów ramowych żelbetowych (4,5 x 1,5m o dł. 15m oraz 4,0 x 1,65m o dł. 11,0m i 6,0m), umocnienia koryta w formie żelbetowego żłobu z wylotem kanalizacji deszczowej na cieku pn. „Potoczek”; demontażu i odbudowy ogrodzeń i ich elementów (np. furtka, brama); kanalizacji deszczowej; przebudowy kanalizacji sanitarnej i wodociągowej; przebudowy sieci elektroenergetycznej i oświetlenia oraz przebudowy sieci teletechnicznej i elementów zabezpieczenia ruchu drogowego (organizacji ruchu)."
s/ zdjęcia: Michał Adamowski