07.01.2019, 17:29 | czytano: 4754

Umowa na projekt linii kolejowej Podłęże-Piekiełko podpisana

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na kwotę 180 mln zł dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Realizacja tej inwestycji przyspieszy drogę pociągiem z Krakowa do Zakopanego.
- To ważny etap inwestycji, która zapewni lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. W wydarzeniu wziął udział m.in. marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski, wicemarszałek województwa Łukasz Smółka oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. To doskonała wiadomość dla mieszkańców Małopolski, którzy od lat czekają na realizację tej inwestycji. Podpisana dziś umowa to znaczący krok i nowe możliwości dla rozwoju kolei nie tylko w naszym regionie, ale także w Polsce i Europie – mówił marszałek Witold Kozłowski.
To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko”, a także modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Etap I obejmuje prace przygotowawcze zawiązane m.in. z opracowaniem dokumentacji projektowej i wykupem gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Wykonawca dokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. opracowania konieczne dla przeprowadzenia wykupu gruntów oraz wykonania robót budowlanych związanych m.in. z koncepcją programowo-przestrzenną, projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz decyzjami administracyjnymi. Przygotuje również materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

- Zawarta dzisiaj umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, że z determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Kolejne etapy inwestycji są związane z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

- Zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem – mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.

Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez zdecydowane skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże oraz wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 h.
Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowić fragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowo projektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 „Amber”.

Kolejne etapy inwestycji będą realizowane sukcesywnie, aż do roku 2027.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
ja11.01.2019, 09:08
czy pani paluchowa musi byc na każdym otwarciu lub podpisaniu jakiejś umowy ?????!!!!!
Borg08.01.2019, 00:46
Kolejna papierowa inwestycja. Gratuluję PISowi, bo nawet za komuny propaganda sukcesu chwaliła się konkretnymi realizacjami. A dziś wystarczy, autobus klakierów, ryza papieru i błogosławieństwo lokalnego plebana. Zmarnowane cztery lata, bo nie zrobiono NIC, absolutnie NIC co by nie miało przygotowanie, ustaleń, projektów, rozpoczętych realizacji za poprzedniej ekipy. Ale za to mamy na stronach GDDiA zakopiankę do NT " w realizacji" chociaż pierwszą łopatę jak dobrze pójdzie, w sierpniu 2020 roku. No ale jest " w realizacji". Papierowej. No cóż przeżyjemy "obiektywne przeszkody" które nie pozwolą na realizację w tym terminie bo widzieliśmy to już kilka razy w ciągu ostatnich 4 lat, to i przeżyjemy i te. Akurat Tusk będzie w Polsce to się na niego zwali. A co...
Najważniejsze że @ mieszkaniec i wielu mu podobnych uważa że "Kolej i zakopianka zrobione. ...". Tak trzymać, bo o to chodziło towarzysze.
utopijny optymista07.01.2019, 22:08
Tak linia będzie częścią linii do Republiki Południowej Afryki z odgałęzieniem do Jaworek przez Krościenko.
Ale jaja07.01.2019, 21:54
Jakby PO wygrało te 4 lata to by zdążyli zwinąć tory z Zakopanego do Krakaowa.
I znowu pozerzy stoją...07.01.2019, 21:09
...a po co ten Hamerski tam pajacuje? Bedzie budowoł i woloł? Taki z niego inwestor jak z koziej d** trąba. Co taki biedok Jasiu ze Szczawnicy może? Decyzje zapadają wyżej, a realizują mądrzy ludzie. Inżynierowie znający się na rzeczy. nie taki tam pożal się Boże POLONISTA z Związku Podhalan.
Wyborca07.01.2019, 21:09
Gdyby PiS wygrało wybory w 2007 już dawno mielibyśmy kolej i zakopianke a tak mamy korki i smog dzięki Tuskowi który uciekł do Brukseli.
Loko07.01.2019, 19:44
Jak na razie to tylko umowa na projekt. Zeby linia powstala to PiS musi wygrac nastepne wybory i znalesc 7 mld. Ta linia da dojazd Rabce do Krk w 50 minut. NT do Krk bedzie okolo1:20.
Docelowo pociagi Zakopane - Krk maja byc co 40 minut w sezonie i 90 minut poza. Spowoduje to ze w wakacje Ludzmierska bedzie zamknieta kilka razy na godzine. Wladze NT juz powinny zaczac myslec co z tym zrobic.
malicki07.01.2019, 19:44
Czemu Hanki nie puścicie? Na stół chciała wskoczyć. Ps. A tak na marginesie - 180 mln zł na dokumentacje? Na złotym papierze to będzie wszystko projektowane/ uzgadniane itd ???
Mieszkaniec07.01.2019, 19:07
Kolej i zakopianka zrobione. Teraz tylko trzeba jeszcze poprawić jakość powietrza na Podhalu.
sobek07.01.2019, 18:42
Pierwsza linię kolejową Kraków-Zakopane wybudował Franciszek Józef - Cesarz Austriacki, za pieniądze poddanych. Tą drugą linię wybuduje Jarosław Kaczyński - Cesarz Polski również za pieniądze poddanych, bo za 2-3 lata w Unii już nie będziemy.
urzędnik07.01.2019, 18:34
Jak urzędnik w Gminie Nowy Targ potwierdzam, że tak dużo pieniędzy na inwestycje jak za PS to nigdy nie było.
Brawo 50% PIS07.01.2019, 18:01
PIS PIS PIS Dla czego po 8 latach rządów PO ludzie zagłosowali na PIS? Właśnie dla tego! Nara trole.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl