17.12.2019, 15:07 | czytano: 13698

Alarm Smogowy apeluje o wprowadzenie całkowitego zakazu stosowania węgla w Nowym Targu

arch. Podhale24
NOWY TARG. "Domagamy się zdecydowanych i przede wszystkim skutecznych działań, wzorowanych na przepisach dla miasta Krakowa" - piszą w apelu do burmistrza i Rady Miasta przedstawiciele Nowotarskiego Alarmu Smogowego. Aktywiści doceniają dotychczasowe działania samorządu, ale podkreślają, że to za mało.
Apel Nowotarskiego Alarmu Smogowego o wprowadzenie na terenie Gminy Miasto Nowy Targ całkowitego zakazu używania węgla w celu ogrzewania budynków zaczyna się od wskazania, by samorząd sam zwrócił się do Marszałka województwa małopolskiego oraz Sejmiku Małopolski z wnioskiem o "wprowadzenie na terenie gminy miasta Nowy Targ zakazu stosowania węgla w celu ogrzewania budynków przy uwzględnieniu kilkuletniego okresu przejściowego na dostosowanie instalacji grzewczych." Wniosek uwzględniać ma "pilne wprowadzenie zakazu instalacji źródeł ogrzewania na węgiel w nowo-powstających budynkach, remontowanych kotłowniach, w których dochodzi do wymiany źródła ogrzewania oraz w przypadku wymiany starych kotłów i innych źródeł ogrzewania".
W uzasadnieniu napisano: "Dotychczas gmina miasto Nowy Targ wprowadziła praktycznie wszystkie elementy polityki antysmogowej: wdrożenie rządowego programu Czyste powietrze, kampanie i spotkania informacyjne dla mieszkańców, akcje edukacyjne wśród dzieci i młodzieży, dopłaty d o wymiany pieców, program dofinansowania termomodernizacji budynków, zakup oczyszczaczy powietrza do samorządowych przedszkoli. Stworzono monitoring jakości powietrza. Utworzono eko-patrol, który przeprowadza liczne kontrole palenisk. Pomimo realizacji tej polityki - stan powietrza w gminie Miasto Nowy Targ nie uległ żadnej zauważalnej poprawie i nadal jest tragiczny, co pokazują regularnie prowadzone pomiary powietrza. Stan ten utrzymuje się pomimo obowiązywania przepisów tzw. uchwały antysmogowej dla Małopolski, które w naszej gminie nie sa wdrażane w wystarczający sposób".

Aktywiście dołączyli do swojej petycji wykres przedstawiający stężenie pyłu PM 10 w Nowym Targu w roku 2018 - na podstawie pomiarów WIOŚ. "Dopuszczalny poziom pyłu zawieszonego wynosi 50 ug/m3 . Nowy Targ jest w czołówce miast z największa liczbą dni z przekroczeniem dobowego poziomu dopuszczalnego pyłu PM10. Takich dni w Nowym Targu było aż 106. Przypominamy, że norma to zaledwie 35 dni w roku" - wyliczają.

Jak argumentują "niezwykle niepokojące jest stężenie rakotwórczego BaP w nowotarskim powietrzu, które jest najwyższe w Polsce. Przeliczając wartości tej rakotwórcze substancji na ilość papierosów, nowotarżanie wypalają rocznie 8 tysięcy papierosów. Stężenie BaP przekracza dopuszczalne normy o 1800% i pozostaje daleko powyżej stężeń notowanych obecnie w Krakowie, gdzie konsekwentnie wprowadzono skuteczne i szybkiej rozwiązanie problemu smogu w postaci całkowitego zakazu używania paliw stałych. Śladem tych rozwiązań idą obecnie inne małopolskie gminy - m. in. Skawina i Rabka-Zdrój. Apelujemy, aby gmina miasto Nowy Targ również wprowadziła takie rozwiązanie".

Dalej czytamy: "Główną przyczyną smogu w sezonie grzewczym jest spalanie węgla, zwłaszcza niskiej jakości, dlatego aby wyeliminować problem niskiej emisji należy wprowadzić całkowity zakaz spalania węgla. Obowiązujące obecnie przepisy antysmogowe nie stwarzają najmniejszych szans na obniżenie szkodliwych stężeń zanieczyszczeń w najbliższej przyszłości. Aktualne poziomy oferowanych dotacji, wciąż istniejąca możliwość instalacji pieców węglowych i długie okresy wprowadzania zakazów pozwalają mieć nadzieję, że powietrze w Nowym Targu ulegnie poprawie za ik. 20-30 lat. Taki termin nie jest akceptowany przez lokalną społeczność - domagamy się zdecydowanych i przede wszystkim skutecznych działań, wzorowanych na przepisach dla miasta Krakowa.

Niniejszy wniosek o wprowadzenie na terenie Gminy Miasto Nowy Targ zaostrzenia przepisów na mocy tzw. uchwały antysmogowej i wprowadzenie całkowitego zakazu stosowania węgla w celu ogrzewania budynków.pozostaje w zgodzie z ustaleniami raportu NIK (z września 2018 r.), który stwierdza, że "osiągnięcie w Polsce jakości powietrza zgodnej z zaleceniami WHO w odniesieniu do PM 10, PM2,5, a przede wszystkim BaP nie znajduje potwierdzenia w aktualnie realizowanych i przewidywanych w przyszłości działaniach naprawczych", a jedynym rozwiązaniem jest "ograniczenie możliwości stosowania paliw stałych w sektorze komunalno-bytowym". - koniec cytatu.
Apele o podobnej treści mają zostać skierowane do rad miast i gmin oraz burmistrzów i wójtów w gminach: Zabierzów, Zielonki, Wieliczka, Chełmek, Oświęcim, Krzeszowice, Niepołomice, Zakopane i Czernichów.

Burmistrz Nowego Targu przesłał pismo Nowotarskiego Alarmu Smogowego do radnych z miejskiej Komisji finansów, gospodarki komunalnej i rozwoju - do zaopiniowania. Jak wyjaśnia Grzegorz Watycha - opinia ta "będzie podstawą do dalszych działań".

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Lmikol22.12.2019, 14:55
Najwiecej maja do powiedzenia Ci którzy siedzą na blokach i nie wiedza co to jest ogrzanie domu..
Smok20.12.2019, 21:15
Ale co?

Chcesz mi udowadniać, że to ogółem dizle stoją za tym czadem, co se tam w mieście oddychacie a nie niska emisja?

śmieszny jesteś jakiś?
Do smok20.12.2019, 20:07
"W gazach wydechowych diesli znajduje się sadza, której małe cząsteczki długo utrzymują się w powietrzu, łatwo wnikają do płuc i mogą przyczynić się do powstania i rozwoju nowotworu. Cząstki o średnicy 2,5 mikrona uznawane są za najgroźniejsze, choć są 20 razy cieńsze od ludzkiego włosa. Medycy szacują, że tylko drobinki sadzy skracają życie przeciętnego Europejczyka o rok.
W spalinach diesla znajdują się także tlenki azotu, uważane za 10-krotnie bardziej szkodliwe od czadu. Tlenki azotu nasilają astmę, choroby serca i płuc (rozedma, zwłóknienie, choroba silosowa).
Zagrożeniem dla zdrowia są również wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Kumulują się w organizmie, a dzieci, które wdychają ich pięciokrotnie więcej w stosunku do masy ciała niż dorośli, chorują w miastach dwa razy częściej na raka krwi.
Wydech diesli zawiera również inne szkodliwe substancje jak tlenek węgla, związki siarki, formaldehyd czy dioksyny. Te ostatnie to najbardziej toksyczne ze wszystkich znanych związków, dawka śmiertelna jest 10 tys. razy mniejsza niż cyjanku potasu. Ozon niszczy błony komórkowe i DNA.
Dodatkiem paliw jest benzen, który upośledza tworzenie się krwi, prowadzi do białaczki, uszkodzenia płodu, chromosomów i centralnego układu nerwowego."

A ty będziesz podawał jako przykład jazdę cholernie starym żukiem...
Smok19.12.2019, 22:28
Do wszystkich, tych co forsują interesy koncernów, są nieświadomymi lobbystami i zachęcają ludzi, do wymiany aut na nowsze.

Otóż kiedyś miałem okazję zbywać się z g*** pokroju większości tutaj komentujących na temat emisji spalin, czy to stary żuk w dieslu jest gorszy czy chaupa opalana węglem, założenie w obliczeniach było dom 100mkw, CO + CWU, wyszło mi wtedy, że żukiem trzeba by zrobić coś ponad milion kilometrów, żeby wyemitować tyle, co ten jeden dom w sezonie.

Do czego zmierzam? A no do tego, że stare żuki, golfy i inne już wysłużone pełnoletnie auta spełniają DUŻO bardziej rygorystyczne normy niż obecnie, a kto wierzy w te euro 5 i euro 6 jest po prostu głupi. Pamiętacie diesel gate? Widzieliście te lotnisko w berlinie na którym stoją miliony nowych wieśwagenów z oszukanymi badaniami? No właśnie.

A widzieliście te nowe jarisy i inne g***iaki z małymi silnikami powiedzmy do 10 lat wstecz? Jak pięknie kopcą na czarno jak się tylko gazu doda?

Nauczcie się czegoś w końcu, miejcie jakąś wiedzę, pojęcie o czymś i skończcie powtarzać idiotyzmy, które wam wciskają lobbiści.

Zacznijcie głowy używać.
Byle do soboty19.12.2019, 15:52
Fajnie macie w tym Nowym Targu. Za friko wypalacie paczkę fajek dziennie, a ja sam muszę codziennie ganiać do sklepu po nową paczkę.
Abc19.12.2019, 15:34
Oczywiście Niemcy marza o polskich kopalniach...
Nowotarska Masa Krytyczna19.12.2019, 07:35
Większośc mieszkańców, z którymi rozmawiam mówi, że najlepszym rozwiązaniem w Smogowej Stolicy Polski będzie odwołanie burmistrza w referendum i powołanie gabinetu technicznego złożonego z fachowców a nie ludzi od dobrej zabawy
Janek19.12.2019, 06:44
Ludzie róbmy więcej zdjęć kopciuchą kominowym /samochodowym. Nie dajmy się zgnieść smogowi... Górole mają dutki by się zmienić ...na rowerze nie da się jeździć ?
Ironia18.12.2019, 23:50
Walka ze smogiem, ogrzewanie domu gazem a na święta żywa choinka.
Abc popkultury18.12.2019, 23:26
Ludzie! Smog jest nie tylko z Waszych kominów, ale także z silników diesela. Myślicie, że disel tańszy niż paliwo a jest STRASZNIE toksyczny! Zmiencie stare samochody na nowsze, benzynowe, elektryczne. pozbądźcie się starych marek sprzed 2007 roku! Sorry ale taka prawda. Multum pasatow jeździ po mieście na dizlu, który jest toksyczny.
Druga sprawa - zgłaszanie nieuczciwych kuśnierzy, którzy pala odpadami! Nie bójcie się! To nie kablowanie, a dbanie o nas i nasze następne pokolenia.
Trzecia sprawa -zmiana kotła na gazowy.
Czwarta - segregacja śmieci i nie spalanie ich w ogrodach
Piąta - jak masz gdzieś iść pieszo, skorzystaj z komunikacji miejskiej!
Inżynieria Środowiska18.12.2019, 23:17
Do wszystkich, którzy twierdzą, że ten cały smog to bujda odsyłam do przeczytania co się działo w roku 1952 w Londynie. Przecież, wiadomo ze lobby antysmogowe sprawilo nagle pogorszenie pogody, wzrost zanieczyszczeń i w rezultacie śmierć 4 tysięcy ludzi w ciągu 4 dni a kolejnych 8 tysięcy w późniejszym okresie. Ach ta zmowa antysmogowcow.
Po drugie smog występujący w zimie jest nazywany właśnie smogiem londyńskim i jego powodem jest głównie palenie w piecach słabej jakości węglem. Zanieczyszczenie powstające przez spaliny samochodowe czyli Wasze ukochane diesle, których tak mówicie jest głównym powodem smog typu Los Angeles. No ale niestety. Występuje on w okresie letnim.
Po trzecie smuci mnie bardzo podejście ludzi, którzy twierdzą, ze jest to kolejne nakręcanie biznesu. Z takimi mądrościami mieszkańców Nowy Targ raczej prędko nie odetchnie pełna piersią.
haha18.12.2019, 22:53
Przez ten smog to ciężko zapalić sobie papierosa na balkonie. Jeszcze raka dostane
tale18.12.2019, 21:46
W Krakowie jest zdaje się już prowadzona akcja, zmierzająca do tego, żeby zakaz palenia weglem rozciągnąć na okoliczne wioski. Kraków jest nimi gęsto otoczony i przez to narażony na spływanie smogu z różnych kierunków.
To pod uwagę dla nas, bo zakaz palenia powinien obowiązywać nie tylko samo miasto. Zwłaszcza, że na wsiach podejście do ekologii, jest najsłabsze, wciąż istnieją takie siedliska ciemnoty, w których odwala sie palenie gumiakami itp.
@widz? Piszesz coś, a nie masz żadnej wiedzy w temacie. Dzięki ograniczeniom w używaniu freonu, dziura ozonowa przestała sie powiększać, a ostatnio nawet odnotowano powolne jej zmniejszanie się. Ona nie odbuduje się z dnia na dzień. Tak samo też i nie powstała z dnia na dzień. Takie procesy zachodzą w ciągu wielu lat, stopniowo. Dodac do tego trzeba, że są wciąż kraje (Chiny, Indie), gdzie freonów się dalej uzywa. Są w tej kwestii prowadzone negocjacje, moze jak te kraje też odejdą od freonu, to dziura sie zacznie zmniejszac w szybszym tempie.
Smok18.12.2019, 20:55
No i ogólnie rzecz ujmując, problem narasta z roku na rok, zwłaszcza w mieście, jestem młodym człowiekiem z otwartym rozumem, dobrą pamięcią. Kilka lat temu, za tych *** z PO było LEPIEJ. Nie śmierdziało tak wieczorami, ale to chyba temu, ze wtedy coś tam tańszy był ten wungiel, ludzi okradali mniej niż pis, więc było stać na drewno, na węgiel (jakiej jakości to już inna bajka) a teraz ludzi ledwo stać na jedzenie, więc opakowania z tego jedzenia służą za czynnik grzewczy, jak ktoś twierdzi, że nie to po prostu ma zatkany nos, albo problem z identyfikacją zapachów.

Zapraszam wszystkich przed 40, którzy oddali niepewny głos na PiS i się zawiedli do głosowania na KOGOKOLWIEK za 4 lata byle nie na ludzi ze środowisk pisowskich, ziobrów, gowinów, a za rok na prezydenckie, też musimy wybrać kogoś innego, niż notariusza.
Marta18.12.2019, 20:55
Zdecydowanie należy wprowadzić całkowity zakaz palenia węglem inaczej podusimy się w tym mieście !Rak płuc już zbiera żniwo .
Władze niech się wreszcie obudzą!
P.s18.12.2019, 20:40
Żadnych zakazów oby się dało palić węglem jak najdłużej jak się wychowywałem to wszyscy węglem palili TYLKO węglem!.I takich smogów nie było.aut tyle nie było.zrobic zakaz posiadania więcej jak jeden samochód na rodzinę to zobaczymy czy nie będzie lepiej.diesle nas truja a nie węgiel który zawse się poliło. Ktoś pisze że dzieci chorują ze smogu na oskrzela!.każdy z nas za dzieciaka chorował do puki się nie uodpornił.niewiem jak wy ale ja będę palił węglem dokąd się da i jeszcze dłuzej.pozdro.
tak18.12.2019, 20:37
Jestem za. Tu sie nie da oddychać!
Rak18.12.2019, 19:44
Ten apel to trzeba skierować do posłanki Paluchowej przewodzi obecnie komisji ochrony środowiska i posła Siarki oboje z PiSu wygrali wybory na Podhalu, to niech robią coś dla tego regionu, a nie tylko na fotkach się lansują, gdzie są mln na geotermię, fotowoltaikę etc. Panie Siarka nie tylko nowe sikawki dla straży, ale coś dla mieszkańców Podhala. Do roboty się brać panie i panowie posłowie, bo już dość mamy wdychania tego rakotwórczego smogu.
absurd18.12.2019, 19:39
Kochany Pani / Panie ":)
- to nie KTOŚ ma założyć monitoring tylko weź Pan/ Pani sąsiadów i idź do wójta , żeby to zrobił bo to jego obowiązek. Tyle w temacie
Kicia18.12.2019, 19:25
Przedwczoraj było 1300% powyżej dopuszczalnej normy benzopirenu. Brawo Watycha i dzielmy na rekord, na lodowisko, na targi, na siłownie otwarte zimą i na bal burmistrza protestować
bezdymny18.12.2019, 18:46
Kraków wzorem ? Chyba antywzorem .
:)18.12.2019, 18:18
A kiedy Alarm Smogowy "załatwi" stacje monitoringu w np. Waksmundzie czy Ostrowsku, bo jakoś wójt chyba problemu nie widzi. Może myśli wg zasady "stacji nie ma, to smogu też"
beksa18.12.2019, 17:58
Polityka...
........................
Co z tysiącami ludzi pracującymi- kooperującymi z kopalniami?
Co z naszym bogactwem narodowym po 1000zł ( 300 $) zł za tonę?
.........................................
Złóżcie podanie o gaz do PGNiG oddz. w Nowym Targu na ul Ludzmierskiej mając posesję poza obrębem centrum i zobaczycie jaką dostaniecie odpowiedź!
Czy jest zgodna współpraca-( wizja ogrzewania) między gospodarzami miasta , a instytucjami takim jak PGNiG, Geotermia czy MPEC.
kochanematolki18.12.2019, 17:21
Problem Krakowa (wczoraj 3 x niższe przekroczenia norm niż w Nowym Toksie) jest z okolicznymi gminami, które nadal "eksportują" smog (= niska emisję) do samego miasta - tak jak to jest w kotliinie nowotarskiej, No ale u nas "znawców ludowych" nie brakuje ...
Rty18.12.2019, 17:07
Zosiu
Warto w tym kontekśienzapytać dlaczego pieniądze 35 mln idą na MOK a nie na smog i jakie są pwoiązania władzy z firmą
Luca18.12.2019, 17:01
Każdy mieszkaniec bloków powinien ogrzewać mieszkanie gazem lub prądem na własną rękę jestem za gaz mają i prąd więc dlaczego nie ? Pozdrawiam
Szeryf18.12.2019, 15:15
Te alarmy smogowe to piąta kolumna Putina , wysmarować smołą obtoczyć w pierzu i popędzić z miasta
normal18.12.2019, 14:47
Najpierw trzeba sprawdzić czym się pali w okolicznych wioskach bo to tam produkują najwięcej tego świństwa które później niesie wiatr
widz?18.12.2019, 13:54
Kto na tym apelu antysmogowym zarobi? Jakie są powiązania twórców tego apelu z firmami montującymi gaz?, sprzedawcami pieców gazowych?, sprzedawcami pieców na ekogroszek i na pelet?. Takie pytania mi się nasuwają. Pamietacie dziurę ozonową i wymianę tysięcy lodówek? I co? Dziura ozonowa się nie zmniejszyła, a zarobili producenci lodówek i hurtownicy i sprzedawcy.
mpo18.12.2019, 13:52
zasoby gazu na świecie się kończą i przy takiej eksploatacji będzie trzeba produkować gaz z szamba :)
Gustaf18.12.2019, 13:34
Do "Zosia"
A jaki procent jest tych biednych starszych ludzi w małych domkach?czy aż tak wysoki żeby z tego powodu nic nie robić. I co się dzieje z tymi domkami po ich śmierci? Znajdują się spadkobiercy czy stoi pusty stary domek ? Te nieruchomości są w miejscach , że sięgają wartości na która przeciętny człowiek musiałby kilkadziesiąt lat pracować. Nikt kto mieszka w starej części miasta nie jest biedny, jak juz to sklocony z rodzina o podziały majątków lub po prostu nie umie wykorzystać potencjału jaki posiada
KLOC18.12.2019, 13:29
Zakaz używania PALIW STAŁYCH!!!! inaczej zostaną stare piece w których śmieci tumaństwo dalej będzie spalać.
ZochazKrakowa18.12.2019, 12:57
W Krakowie obowiązuje zakaz palenia węglem i drzewem, wymieniono kilkadziesiąt tysięcy piecy na bardziej ekologiczne, wygaszono piec w hucie, zimy nie ma, mrozów nie ma, a normy zanieczyszczenia powietrza przekroczone o 400%. I dla tych myślących - czyli są inne czynniki, które mają gigantyczny wpływ na jakość powietrza. Ale lepiej kłapać bzdury bez rozeznania tematu i pienić się na forach!
zły18.12.2019, 12:16
Kto to jes alb co ten alarm smogowy Peło cy lgbt prpagande sieja.W glowach i d## sie wom p###o.Nie wszystkich stac na gaz to nie smok rano tylko mgla d...
wiedzanieboli18.12.2019, 11:09
Do: "pispojednozlo"

Może Pani/Pan się wybierze na konferencję 13 stycznia na "Podhalankę" - trochę wiedzy i edukacji naprawdę nie zaszkodzi... Wiele dostępnych danych na temat przyczyn i skutków zdrowotnych smogu jest też ogólnie dostępnych w internecie - to naprawdę niewiele wysiłku wymaga. Proszę się trochę postarać a nie jątrzyć i siać zamęt. Ludzie się starają BEZINTERESOWNIE pomóc i NIKT im za to nie płaci. Poświęcają swój wolny czas , że by i Pan/Pani mogła żyć lepiej - bo bez powietrza- dobrej (!) jakości powietrza - długo Pan/Pani i my wszyscy nie pożyjemy. Zdrówka życzę !
diesel18.12.2019, 10:58
Super. Musi się coś tu zmienić !
jj18.12.2019, 10:29
Jestem jak najbardziej za! moje dzieci non stop chorują na oskrzela, lekarze mówią że takiej ilości zachorowań na oskrzela wczesniej nie bylo ! To jakaś paranoja że sami sobie robimy takie cos, co to za zycie ze nie mozna wyjsc na pole z dziecmi, na slizgawke , nie mozna przewietrzyc pokoju, wszyscy chowaja się w domach i kupują oczyszczacze po 1tys i czekamy az dostaniemy raka od BaP, NIE ŁUDŹMY SIĘ Żludzie przestaną palić syfem od przeczytania ulotki i akcji edukacyjnej, trzeba zrobic zakaz, jezeli ten problem nie bedzie rozwiazany jestesmy skłonni wyprowadzic sie z nowego targu
kolarz18.12.2019, 10:23
przesiądźcie się na rowery , aura sprzyja i problem się zmniejszy
Sprawiedliwy Goral18.12.2019, 10:21
Tego juz sie czytac nie da. Burmistrz i Rada miasta od miesiecy. duzo mowia i nic nie robia po za tym ze dziennikarze pisza artykuly. czy NowyTarg kiedys sie obudzi poniewaz jest tak zacofanym miastem ze az wstyd. Kolejny burmistrz duzo mowi i obiecuje i k... nic z tego. wczesniejszy burmistrz blokowal i zacofal miasto a teraz straszniesie udziela hehehe.
nie bedzie w miescie dobrze jesli nadal Nowy Targ bedzie zacofany. o smoku miesiacami i co i g...taka prawda. o bezdomnych i biednych tez miasto ma gdzies noclegowni itp tez nie ma. WSTYD NOWY TARG WLADZA Z BURMISTRZEMI DARA MIEJSKA TYLKO POGRATULOWAC. ALE KASA AN KONCIE SIE ZGADZA CO HEHEHE
pispojednozlo18.12.2019, 09:07
DO ALARM SMOGOWY;Napiszcie Kto Wam Placi Za Sianie Propagandy!
Mieszkaniec18.12.2019, 09:06
W końcu ktoś mówi z sensem! Jak można dopuścić do sytuacji kiedy normy zanieczyszczenia przekroczone są 1000-krotnie!!!! Co robi urząd miasta? Dlaczego nie ma zakazu tranzytu kołowego przez centrum? Dlaczego nie wprowadza się żadnych regulacji prawnych wzorem Krakowa? Gdzie są bezradni radni? Do roboty, za coś wam chyba płacimy?!!! I proszę nie iść w stronę polemiki jednej z radnych, która uważa że smog był, jest i będzie. Od tego jesteście, żeby tego smogu nie było!
pispojednozlo18.12.2019, 09:06
po pierwsze napiszcie co to sa smugi chemiczne jak powstaja i dlaczego- prawde prosimy!
Zosia18.12.2019, 08:45
Gustaw, a co ze starszymi ludźmi, samotnymi w starych domkach? Do więzienia ich wsadzisz, czy za karę zabierzesz 1000 złotową emeryturę?
Ilda18.12.2019, 08:17
Trzeba i to bardzo przyspieszyć sam proces dofinansowania. Trwa to bardzo długo. Człowieka czasem,, szlak trafia"czekajac na odpowiedź. Więc nie tylko dymiacych kominów proszę się czepiać.
Jarek18.12.2019, 08:14
Zakaz palenia węglem nic nie zmieni przykład Kraków.
nieubłagalna statystyka18.12.2019, 08:04
ciekawe ilu krakusów umrze tej zimy na powikłania pogrypowe siedząc w mieszkaniach przy 12C i czy robiło im różnice wdychając smog czy wypluwając płuca przez grypę...
...18.12.2019, 07:27
@smok - łapka w górę!! mam takiego sasiada co pali od dołu chyba dla przyjemności i to na 2 kominy..
Jasiński18.12.2019, 07:20
niech alarm smogowy zamiast marnować kartki na petycje - kupi drona z kamerą i pofilmuje wieczorem NT Waksmund i okolice a na drugi dzień niech wejdzie kontrola do tych domow po wymaz z pieca ..koszty sie wrócą za mandaty
Cypis18.12.2019, 06:41
Kto ma w urzędzie pracować nad smogiem /.../ Chcieliście Watychę macie Watychę. Głowa zajęta targami świątecznymi, wstążkami i balami. Na rynku smogowisko a na zimę otwiera siłownie smogowe. Kotłownie gazowe wymienia na opalane miała węglowym. Tylko referendum bo się podusiły.
dodo18.12.2019, 04:50
Polacy to jednak glupi narod. Sami sie truja i umieraja na raka. Cale podhale powino byc ogrzewane geotermia.
e217.12.2019, 22:43
A gdzie jest obiecany GAZ!!!! W 1988r. mieszkańcy Nowego Targu ;bloki i prywatne domy wpłacali po kilkanaście tyśięcy na Komitet Gazyfikacji miasta!
Kilka domów prywatnych ma gaz, a reszta? Do dzisiaj nie ma ani gazu ani pieniędzy!
Wyrocznia17.12.2019, 22:04
Tematy z dużą ilością komentarzy upewniają mnie, że około 90% ludzi nie jest zdolnych do logicznego myślenia.
gorol z Nowego T.oksu17.12.2019, 22:03
Mamy kolejny niechlubny "rekord" - PM2.5 1066% PM 10 431% N - ludziska o JEST DRAMAT !
Majster17.12.2019, 22:03
Ja tam całe dotacje mam w nosie już 25 lat nie.pale niczym i żyje ale powiem że.nie byłem na wczasach i żyje
Janek17.12.2019, 21:59
Najlepiej karać. Donosy mają możliwość prawdziwego bata na tych śmierdzących kopciuchów. Te stare miescuchy nowotarskie myślą że mają co dogadania. Udowodnijmy im że my mamy prawo by oddychać czystością i nie będą nam narzucać swoich" widzi mi się" . bo miasto może kiedyś należało do nich ale teraz my tutaj będziemy swoje prawa wprowadzać. Popatrzcie na okolice dworca PKP czy Długiej acz kolwiek Kolejowej smród i pył
115KM17.12.2019, 21:54
Kto ma możliwość ogrzewania gazem, a nadal pali węglem jest po prostu ciemny, jak "ciemny lud" Kurskiego. Jest tyle przyjemnie pożytecznych czynności, które można wykonać zamiast obsługi domowej kotłowni... Ale znam takich, którzy to po prostu lubią. Palą i patrzą, jak dym wychodzi z komina. Patrzą i komentują z sąsiadem, czy idzie do góry, a jak nie to w którą stronę "idzie" ten dym, na co wskazuje, jak "idzie" tak, a nie inaczej...? Tak, że palenie w piecu, to cały rytuał dla niektórych. Niemal hobby...
jas17.12.2019, 21:48
Do sąsiad i ja . Bo tak jest w rzeczywistosci Nowy Targ zawsze bedzie zakopcony ,nawet kiedy nikt nie będzie palił w piecu bo to kotlina .A po drugie za dużo samochodów .zobaczycie jakie bedzie po sylwestrze jak wszystkie graty staną w korkach
Klimek17.12.2019, 21:47
Ludzie, popatrzcie, ile wdychacie śmiercionośnego smrodu. Dzisiaj normy są zabójcze. Umrzecie na raka, wasze dzieci będą umierać, a wy płaczecie, że nie macie pieniędzy?!
Wydacie tę swoją kasę na lekarzy i będziecie przepłacać, żeby was ktoś wyleczył, tylko że będzie za późno.
Warto?
Adam17.12.2019, 21:40
Jontek ma rację popatrzcie sobie na monitoring powietrza w Krakowie.
NT17.12.2019, 21:31
Referendum! Referendum! Referendum! mieszkańcom bloków przypominam , że ich 4 litery również ogrzewa węgiel. Jak mamy dostać po kieszeni to wszyscy równo za to zapłacą albo wcale.
Smog w Krakowie wcale nie zmalał od zakazów i nie zmaleje!
Smog zniknie tak jak alarm smogowy jak śląskie kopalnie nawet te zamknięte dawno przejmą NIEMCY.
Geotermia? ciekawe gdzie jest odwiert dla Nowego Targu.
Miał17.12.2019, 21:29
Zakaz palenia węglem ok to po co Niemcom nasze kopalnie?
Kala17.12.2019, 21:22
Zdrowie jest najważniejsze. A niektórzy uparli się na MOK.
powietrze w Nowym Targu to po prostu wielki syf. Ja czuję po swoim zdrowiu. czy władze tego miarą w końcu zrozumieją że to zdrowie powinno być priorytetem a nie wywalona kasa na MOK czy kawiarenki czy muzeum drukarstwa. Jak zdrowia nie ma to przyjemności tez nie ma.
sąsiad i ja17.12.2019, 21:17
Wprowadzić zakaz sprzedaży węgla w całej Polsce. Dać termin taki jak w Krakowie i konsekwentnie realizować. Jedno miasto w kotlinie, jak Nowy Targ i tak będzie zatruwane przez wyżej położone miejscowości.
gilda17.12.2019, 21:11
Witam. Cały ten alarm smogowy to bujda na resorach. Jakieś parę lat temu była dziura ozonowa a teraz smog. W Krakowie jest zakaz palenia węglem a smog jaki był taki jest nadal. Ktoś chce kasę nabijać.
Mikus17.12.2019, 20:56
I wszystko to piszą katolicy w przededniu Bożego Narodzenia!Pan Jezus urodził się w ubogiej stajence i nie trzymał z możnymi tamtego świata.Niestety Nowotarskie klany rządzą miastem i burmistrzem i mamy najwybitniejszy tego przykład.Znam wiele biednych osób które ledwo wiążą koniec z końcem a tu padają komentarze żeby sprzedali domy bo muszą palić ekologicznie.Jak chcecie mieć czyste powietrze to zmieńcie burmistrza.Remontuje MOK a za tą kasę problem smogu by zniknol, bądź byłby to zalążek budżetu pod spalarnie śmieci do którego dołożyły by się miejscowości z gminy N.T..Ale cóż to nie jest w interesie prominentów z NT.Lepiej ciemiężyć tych biedokow na dole by nacinali na bochenek na górze.Cieszy mnie jednak fakt że wszyscy zejdziemy z tego padołu a wiemy z pisma jak cię,ko bogatym wejść do Królestwa Bożego.Wiecej wiary i troski o najbiedniejszych.Ps;Sam mam piec 5klasy
jaga217.12.2019, 20:52
Każdy czuje jakie powietrze jest u nas . Jesteśmy dla siebie tak tolerancyjni że poświęcimy życie i zdrowie
Jontek17.12.2019, 20:36
No dobra jak w Krakowie jest zakaz palenia węglem to dla czego w centrum pokazuje że jakość powietrza jest bardzo zła?
Fg17.12.2019, 20:29
Brawo! Jestem jak najbardziej za!
gaz,gaz17.12.2019, 20:20
pale węglem i będę palił mieszkam w centrum i czekam na obiecaną przez burmistrza geotermię podobno jak zrobią Starostwo i szkołe 5 to dotrą do nas wiec czekam
v17.12.2019, 20:14
alarm smogowy dla lodwiska w rynku zapraszm burmistrza
v17.12.2019, 20:13
gossciu jak ty masz czas o godzinie 15=15 to pracujesz w budzetóce podłocz wsztkich do mpcu
jaco17.12.2019, 19:45
wiele ulic w nt ma dostep do gazu a paradoksalnie tam jest najwieksze zadymienie,kolejowa ogrodowa dluga waksmundzka krotka itp,tam juz dawno powinien byc zakaz palenia weglem i to jakimkolwiek,a tam az zolto od tego pylu,jak na ksiezycu
fan politycznej propagandy17.12.2019, 19:35
SMOG się skończy, kiedy niemcy przejmą wszystkie nasz kopanie lemingi!
wschodni wieje wiatr17.12.2019, 19:35
ff który "Zachód" masz na myśli pisząc że się tego pozbywa? Chyba zachód księżyca. Byłeś Ty kiedyś na tym" Zachodzie" czy tylko tak klepiesz w kółko?
Od pelletu nikt tam nie odchodzi, mało tego nadal montują kotły na pellet. Gaz jest tam najbardziej popularny bo jest tani, a większe zainteresowanie OZE nie wynika z wymogów jakiegoś ekoprojektu tylko z z tego że całość kosztów montażu i użytkowania jest dużo niższa porównując do naszych zarobków/kosztów życia.
tomek17.12.2019, 19:34
witam jakim prawem narzuca nam się drastyczne zakazy nie proponując żadnych ułatwień w sferze dostępu do mediów alternatywnych (gaz wody termalne ekologiczny transport itd) najpierw na skutek wiadomych decyzji wycięto drzewa ograniczono komunikację miejską dalej nie mamy ulg dotyczących zakupu samochodów elektrycznych. ale najłatwiej jest wprowadzić zakaz tak jak w przypadku skrzyżowania szaflarskiej z zakopianką lub pseudoinwestycji w światła w szaflarach dziękuję.
P.s17.12.2019, 19:31
Większość co tu pisze to dzieci bogocy i niewiedzą co to znaczy miec mniej kasy.wielu jest takich jak ja że jak zakarzą palić węglem to chyba zamarznie z kad wziąć tyle pieniędzy na wymianę pieca plus opał jak nawet teraz jest ciężko dawniej tylko tym palono i było ok.to aut jest za dużo na świecie w każdym domu przynajmniej po teży diesle stoją i co z tego niema smogu?.niech dadzą zakaz posiadania więcej jak jeden samochód na rodzinę to zobaczymy czy nie będzie lepiej.!.
Czytelnik Podhale2417.12.2019, 19:27
Gg /.../ Jak ci się nie podoba to się wyprowadź . W całym kraju są dofinansowania na wymianę źródła do ogrzewania domów , to i ja mam zamiar z takowego skorzystać . Do kieszeni to ty nikomu nie zaglądaj i inni tez niech tego nie robią . Jak się g... dorobili to niech nie mówią innym jak mają zarządzać swoim . Dopłata jest do kw niezależnie od dochodów .
Pozdrawiam
Podatnik17.12.2019, 19:23
No nareszcie!! Ja jestem gotów sam wyłożyć pieniądze na modernizacje ogrzewania, ale nie mam ani gazu ani rury z ciepłowni na ulicy. DRAMAT jak to miasto dba o swoich PODATNIKÓW.
real17.12.2019, 19:11
Pył zwieszony ,co to jest !!! To jest między innymi drobny popiół wydmuchiwany z pieców eko . groszek pelet z trocin z płyt meblowych. (zależności od ceny) Jeżeli chcemy coś zrobić to miasto powinno zająć się siecią gazową i realnym dofinansowaniem ,bo to samo ma różną cenę w innych gminach .Proponuję na znak walki ze smogiem wygasić kotłownie miejską opalaną miałem
Adobe17.12.2019, 18:57
Nagle nikt nie ma pieniędzy na wymianę, ale jak robicie wesela dla synów i córek to nagle magiczne 100 tyś spokojnie się znajduje na dwa dni imprezy, pola macie parę hektarów, przepisujecie darowizny i spadki, kasa pod łóżkiem leży. Już nie róbcie z siebie takich biedaków drodzy nowotarżanie!
Smok17.12.2019, 18:51
FF, po co zabierasz głos skoro nie masz nic mądrego do powiedzenia?

Po co forsujesz "zmiany" proponowane przez kogoś, chociaż sam nic z tego nie rozumiesz?
Jacek do mieszkaniec17.12.2019, 18:46
Z całym szacunkiem, nie będę zaglądać Ci do portfela, ale może Twój problem tkwi w tym, że źle gospodarujesz własnymi pieniędzmi stąd problem i "dej" na wymianę pieca. Nie drążę, bo w życiu bywa różnie.
Poza tym jeśli ktoś ma dom musi liczyć się z dodatkowymi kosztami. Niestety.
Jan17.12.2019, 18:38
Czy ktoś rzetelny jest mi w stanie powiedzieć tak serio co jest tańsze -gaz czy ekogroszek? Ile kosztuje was miesięcznie gaz w domu powiedzmy do 100m2?
Jo17.12.2019, 18:34
Ale wy ludzie jesteście naiwni.
Dawniej jak garbarnie spalały skory to było ok. Smogu nie było.
A pisanie że węgiel kupujesz to kup se piec. Zastanów się *** że nie każdy żyje na takim poziomie jak ty. Nie każdy ma możliwość zrobić nową kotłownie za 15 000 i jeszcze dokupić opał tak o.
A może jesteś mieszkańcem bloku. To proponuję aby wygaslili piec w cieplowni. Z tamtych komimow to idzie smog.
Nie chodzi o smog lecz o wymianę pieców na pelety najlepiej bo ekogroszek to węgiel. Za tym idzie fakt że jak już wszyscy wymienia to ceny biopaliw w górę. Niemcy naciskaja wy jak barany słuchacie a tam jest jeszcze gorzej i pieców masowo nie wymieniają a ściągają węgiel.
Klemens Murowany Zych17.12.2019, 18:33
Do mieszkaniec - zwracają nawet 100%.Najpierw musisz sam wyłożyć pieniądze, później są one zwracane. Jeśli cię nie stać weź kredyt - będziesz pewny, że część kredytu spłacisz zaraz jak zwrócą dotacje. Później do spłacenia zostanie Ci reszta. To i tak się opłaca
Fasolka17.12.2019, 18:30
Mam paru znajomych, chcą wymienić kocioł na gazowy. Gdzie mają się udać? Nigdzie nie ma konkretnych informacji KROK PO KROKU jak to robić. Trzeba ludzi uświadamiać od podstaw, a nie w kółko mówić o wymianie. Fajnie, wiemy, że trzeba wymienić tylko JAK?! Gdzie iść? Jak zrobić wycenę? Czemu nikt nie mówi ludziom, że zwracają nawet 100% kosztów wymiany? Brakuje dedykowanych osób, które wybiorą się do zainteresowanych, pomogą z wnioskami, policzą koszty, przeprowadzą przez proces. Mamy w mieście dużo starszych osób dla których to jest nie do ogarnięcia!
mieszkaniec do dc17.12.2019, 18:29
Nie prl'owskie myślenie, tylko ja żeby zarobić na ten węgiel muszę kombinować cały rok, a żeby zarobić na wymianę źródła ogrzewania musiałbym kilka lat odkładać, do tego kredyt wziąć, co wiąże się z wieloletnim obciążeniem, co nie jest takie proste.

Widzę, że mam do czynienia z kimś kto nigdy z pieniędzmi nie miał problemu :)
Gustaf17.12.2019, 18:27
Jeszcze takie porównanie, pamiętam ilu ludzi, kilka lat temu lament wznosilo, gdy zabraniano palenia papierosów w barach, pubach, itd, ...będą upadać...ludzie przestaną chodzić...nie da sie... itd. Nawet palacze twierdzą teraz ,że to dobre rozwiązanie. Z likwidacja kopciuchow będzie tak samo, tylko trzeba kazać wielkim szlachcicom ze "starego miasta" bo inaczej kupią nowy samochód albo motor no i quada...no i nie będą mieć już na wymianę pieca.
NT17.12.2019, 18:24
Jestem za zakazem palenia węglem. Wszyscy co się wypowiadają, ze ogrzewanie inne jak węglowe jest drogie to się mylą. Dawniej tez ogrzewałem dom piecem węglowym. Teraz ogrzewam elektrycznie i wychodzi to trochę więcej niż ogrzewanie węglowe ale przynajmniej nie martwię się o czyszczenie pieca, komina, przeglądy i naprawy instalacji elektrycznej. Dużo moich znajomych ogrzewa gazem ziemnym i są bardzo zadowoleni. Płacą tyle samo co ktoś jak ogrzewa węglem. Teraz mamy bardzo drogi wegiel, to nie czasy kiedy płaciło się za tonę 400 lub 500 zł.
Gg17.12.2019, 18:19
Do mieszkańca . Jeśli nie stać cię na utrzymanie domu to go sprzedaj i kup sobie mniejszy lub mieszkanie. Nie płacisz czynszu wiec powinieneś mieć odłożony jakiś fundusz remontowy. O dom należy dbać a nie tylko w nim ?siedzieć?.
Gustaf17.12.2019, 18:13
I już zaczynają pojawiać się wszelkiej maści "doplatowcy" , wymieni piec ale dopłacić im trzeba. Popieram zakaz palenia bezwzględnie!!! Dwa , góra trzy lata na wymianę instalacji i ogrzewania , jak nie to kara za każdy dzień, jak nie macie to się weźcie do pracy albo kredyt w banku. Jak ktoś mający nieruchomość warta kilkaset tysiecy może mówić, że go nie stać na wymianę pieca. Stagnacja i marazm wśród ludzi panuje i żadnej chęci do zmiany, nie znam nikogo kto narzeka po zmianie kopciucha na inne ogrzewanie, trzeba tylko się do roboty zabrać.
Byle do wiosny17.12.2019, 18:12
To co mamy zamarznąć.Przecież miasto ani gmina nic z tym nie robi żeby pomóc,wszystko jest tylko na papierze ,a papier jak wiemy wszystko przyjmie i na tym się kończy.Najlepiej zabronić i koniec,a ty sobie radz sam.Apotem tylko "Mandat mandat..."
dzim17.12.2019, 18:09
tak wymienimy piece ale ( Alarm Smogowy ) za nie zapłaci pokryje koszty wymiany pieców na ekologiczne
dc17.12.2019, 18:06
@mieszkaniec. Na lekarza tez mam Ci dać? Co to ogóle znaczy "dajcie". PRL'owskie myślenie.
Za węgiel etc. też płacisz i w dodatku trujesz innych.
rab17.12.2019, 18:02
...Rychu...ja też mam gaz i ogrzewam nim 3 kondygnację.Oprócz tego codziennie się kąpię i gotuję na gazie.Mam też podłogi w łazienkach podgrzewane.Płacę co 2 miesiące i teraz w grudniu rachunek wyniósł 391 zł. za 2 mies.i tydzień.Napewno trochę drożej ale warto zmienić,bo nie mam żadnej roboty z paleniem i czysto wszędzie.Gaz nie jest drogi,drogie są różne opłaty,które naliczają.
FF17.12.2019, 18:00
Brawo !!! W końcu ktoś podjął inicjatywę. Nie ma innej drogi niż całkowity zakaz palenia węglem i innymi paliwami stałymi nie tylko dla Miasta, ale dla całego powiatu. Oczywiście zacznijmy małymi krokami i wprowadźmy zakaz pierwsze dla Miasta.
Jak ludzie odetchną czystym powietrzem w Mieście to sami zaczną domagać się zmian w okolicznych wioskach.

Zakaz powinien być wprowadzony jak najszybciej. Od przyszłego sezonu całkowity zakaz dla Miasta, w szczególności całego starego miasta, bo tutaj jest najgorzej.
Sonsiad17.12.2019, 17:59
Nudzą sie nawiedzeni pseudo aaktywiści , może niech ubierają choinkę w domu to niezamknij beda mieli czasu na dyrdymoły
alarm to za mało17.12.2019, 17:57
Ludzie czytajcie ze zrozumieniem - wczoraj norma PM 2,5 prezkroczyła o godz. 23-ej 1003% normy ! -jest GORZEJ niż w Indiach. Trujecie siebie, swoje dzieci i wnuki - te w łonie matki też ! Poczytajcie trochę, porozmawiajcie z ludźmi chorymi na serce i płucaco to jest walka o oddech. Przestańcie być ch...nymi egoistami ! Ogarnijcie się i zróbmu razem coś z ctym smogiem, bo wszyscy tu '"zdechniemy" ! Powierze na Podhalu jest TOKSYCZN E i RAKOTWÓRCZE !!!
Gaz na tak :)17.12.2019, 17:50
Przeszlam na gaz, drugi dom rodzicow tez namowilam, zeby przeszli, rachunki niewiele roznia sie od palenia 'cudownym' ekogroszkiem, wygoda, czystosc w domu, mega duzo nizsze rachunki za prad (bo piece na ekogroszki z podajnikami pradu ciagna jak woly, ale o tym jakos sie nie mowi), namawiam kazdego, sa dotacje, naprawde warto, ludzie zmiencie myslenie, nie zmieniajcie telewizora na wiekszy, zainestujcie w zdrowie!
Wiki17.12.2019, 17:47
Panie burmistrzu do roboty zamiast wieszać wstążki i głaskać alpaki. Niech się pan przyjrzy pracy urzędników od wymiany kotłów zamiast pomagać utrudniają.
mieszkaniec17.12.2019, 17:34
Wszystko fajnie, tylko dajcie ludziom pieniądze na wymianę kotłów, ogólnie na wymianę ogrzewania w domach, nie każdego stać na nowy piec czy instalację. Czepiacie się tego, że ktoś pali węglem, ale co ja zrobię, że mnie nie stać na wymianę pieca? Mam nerkę sprzedać? Komentują tylko Ci co mają kasę na wszystko...
Luca17.12.2019, 17:31
E szkoda gadać ogarnijcie się zawszę się paliło wyprowadźcie się w ciepłe kraje
Jan Tek17.12.2019, 17:22
Za przeproszeniem w d*** mnie pocałujcie! Mieszkam w centrum. Dotacji zero. Cieplej wody miejscowej, mimo licznych obietnic nie ma (ale dla ksieżowskiego osiedla jest). Gaz problem podłączyć a do tego rząd podnosi ceny ile może. To czym mam grzać? Trzeć ręką o rękę? Jak tacy jesteście mądrzy to idźcie protestować do urzędu. Bo tam każdy urzędnik piec zmienił z dotacji. A potem człowiek idzie i siedzi taki pan Lorek i mówi że z łaską na może ewentualnie dopisać do listy rezerwowej.
U Burmistrza Watychy zróbcie najpierw porządek.
Szyder17.12.2019, 17:17
Eee tam, lepiej na Mok dać 35 mln , bubu haha hehihi. A tek alarm smogowy to kto? Greta ?
Smok17.12.2019, 17:14
Zrozumcie *** że wy nikomu życia nie daliście, żeby teraz kogokolwiek skazywać na okrutną śmierć poprzez zamarznięcie we własnym domu. Tej zimy w Krakowie, we własnych domach zamarznie z 50-100 osób (wrócę do tego komentarza po zimie), moje pytanie jest takie: kto będzie odpowiadał za ich śmierć? Kto zakazał ludziom podstawowej wartości wyrażonej w konstytucji jaką jest prawo do życia? Nie ma się co oszukiwać, w zimie bez ogrzewania to teoretyczna śmierć, w praktyce też. A jak jesteś jeden z drugim taki mądry to idź teraz do tych ludzi w Krk, którzy na noc ubierają po dwie kurtki i polar, żeby tylko przetrwać w byle jakich warunkach i kup każdemu kocioł na pelet, ew. ogrzewanie elektryczne.

Problem z węglem i ogólnie z paliwami stałymi polega na ich niewłaściwym paleniu i to jest problem, naładuje tuman jeden z drugim wungla do pieca, wrazi od dołu zapałke do szczelinek i zadowolony, dumny z siebie, bo mu sie pali, bo prymitywny debil ogarnął "ogień" i się "pali" ale fajne. WOW.

Pali w cudzysłowie, bo to nie ma nic wspólnego z paleniem.

Nie pali się węgiel, nie pali się drewno, pali się gaz - z jednego i drugiego.
A skoro mechanika gazu jest taka, że ucieka on do góry (w górę idzie dym(ten właśnie gaz)) to u góry nad paliwem winien być płomień, przez który ów gaz przejdzie i się dopali.

I to trzeba zmienić. Trzeba prawnie zakazać spalania w sposób uciążliwy, walić tym wszystkim niedowiarkom na początek po 100zł, potem 500, a jak ktoś wyjątkowo odporny na wiedzę to 5000. Zaraz by się powietrze poprawiło.

No tak, poprawiło by się ale to wymaga legislacji DLA LUDZI, takiej, która ludziom POMOŻE a nie utrudni jak wszytko teraz, jak najwięcej biurokracji, jak najwięcej durnych, nieżyciowych przepisów, zakazów, nakazów, a to tylko nabijanie określonym lobby kasy z kieszeni Polaków.

NAUCZCIE LUDZI PALIĆ

a nie zmuszajcie do czegokolwiek.
Czorsztyn17.12.2019, 17:08
Zakaz powinien też dotyczyć Podhalańskich wsi czy to Waksmundu czy Maniów gdzie wieczorami taki dym że w oczy szczypie
Jarek17.12.2019, 17:05
Tak 'przepis" super w Krakowie ale jakość powietrza to już nie cały czas normy przekroczone i gdzie alarm smogowy teraz jest jakoś tym się nie chwali. Niech załatwią jakieś środki na wymianę pieców.
Obserwator17.12.2019, 16:51
Te całe akcje anty smogowe to nic innego jak napędzanie gospodarki znowu jakiś poseł kupił fabrykę co robią pellet i chce zarobić , tak samo jak z wymianą azbestu na dachu jest szkodliwi a utylizacja jego wygląda tak na Śląsku zasypują nim kopalnie i wszystko idzie w glebę wodę żal
toja17.12.2019, 16:49
do alarmu rozwalić tame na jeziorze wode spuścić i po problemie doktoryzować każdy się może tylko za ile
szary17.12.2019, 16:47
/// rozejżyj się ,co widzisz w NT nic !Bo smog...Waksmund..heh może a czym mam palić jak nie węglem plazmą?!
Anty Bolek17.12.2019, 16:43
Zgłaszam petycje wygasić kotłownię miejską natychmiast , pali miał węglowy , co na to Alarm Smogowy .
zmiana zamieszkania17.12.2019, 16:43
Smog wzdłuż zakopianki idzie z Zakopanego i okolicznych wiosek.Skoro jest
takie złe powietrze,to kto wam każe mieszkać w Nowym Targu.Proponuję
Polesie i inne tereny nizinne.
Stan17.12.2019, 16:42
Alarm smogowy? Co to za organizacja, kto ją finansuje, czyje lobby za nią stoi? Na pewno nie Polska organizacja i nie Polskiego interesu pilnuje. W Krakowie zakazano i nic z tego nie wyszło, jak był smog tak jest.
co217.12.2019, 16:40
Nowy Targ miasto syfu,dumni jesteście z siebie kocmoluchy nowotarskie???
NT17.12.2019, 16:38
A ja jestem za zdelegalizowaniem całego alarmu smogowego.
Dlaczego? Ponieważ na własny koszt zlikwodowalem 7 pieców kaflowych, założyłem kocioł na ekogroszek 4 klasy bez żadnej dotacji z własnej kieszeni i teraz po dwóch latach ktoś każe mi znów wymienić źródło ciepła. Róbmy coś aby powietrze było lepsze ale etapowo. Ludzie już w tej chwili wiedzą że za dwa lata nie bd mogli palić w starych kotłach. Poczekajmy na efekty tej pierwszej wymiany i zobaczymy co się zmieni. A tak na marginesie czy ktoś jest w stanie podać wyniki z Krakowa co dał zakaz bo z tego co wiem od rodziny to nie wiele!
Ilona17.12.2019, 16:22
Apel o nie palenie węglem a dotacje dają na ekogroszek który też jest węglem.
Ekojaja17.12.2019, 16:18
Tylko że w Krakowie chociaż jest zakaz palenia węglem to smog jest nadal.
ff17.12.2019, 16:10
Co się tak wszyscy uparli na ekogroszki pelety? Przecież to bardzo podobny syf jak kocioł z lat '80. Dziś może spełniają normy, ale za chwilę normy się zmienią i będzie to samo. Trochę mniej smogu, ale jednak dymić będzie każdy. Zachód już od ponad 10 lat się tego pozbywa. Nie można u nas dostać dotacji na pompę ciepła czy fotowoltaikę? Ano można, ale przy fotowoltaice ok 10kW dają ok 5k, gdzie cała instalacja kosztuje ponad 40k. I to też dostać można pod szczególnymi warunkami. A przy pompie ciepła dają tylko na nową. Nie dostaniesz, jeśli chcesz wymienić starą.
ach 17.12.2019, 16:04
spm - doskonale i samo sedno.
kozak17.12.2019, 15:58
Nie rozumiem tych problemów, kiedyś mieszkałem w Nowym Targu i bardzo lubiłem ten zapach.
Rychu17.12.2019, 15:55
Podpisuje sie dwoma rekami. I nogami! Sam z wegla przeszedlem na gaz i to bez zadnych dotacji. Fakt - jest drozej - ale chyba zdrowie jest warte tej ceny? Dla mnie i moich dzieci tak. Od jesieni do konca wiosny okna nie mozna otworzyc w domu bo smrod ze glowa boli
///17.12.2019, 15:27
Waksmund o godzine 18,30 to jest czad oni tam palą śmieciami, potem ta chmura idzie w strone nowego targu
Kolasa17.12.2019, 15:26
super tylko niech ci z tego alarmu sm uwzględnią że to są góry i zima trwa o 3 miesiące dłużej jak zapłacą za mnie i innych rachunki za prąd z ogrzawania to jutro wygaszam piec / nawiasem pale węglem ze składu od Zycha najlepszym jaki ma i pale od góry / przyczyna tkwi w jeziorze Czortyńskim które generuje mgłe i zastój powietrza 30 lat temu halny wiał co pare dni i było czyściej pomimo spalających resztki kuśnierzy może premier zamiast p...lić o samochodach elektr.pomyśli o elektowniach atomowych i tanim prądzie bo w razie awarii jest mi obojętne czy walnie nasza czy czeska w Temelinie a lbo przestarzała ukraińska
w-nt17.12.2019, 15:23
Zaprzeczają sami sobie ,czemu bo poszedłem się dowiedzieć czy dostanę dotację na piec na pelet ,papiery na dotację złożyłem w zeszłym roku.Zostałem poinformowany ,że jak nie dostałem informacji o przyznaniu dotacji to już jej nie dostanę,bo mogę się podłączyć do gazu.Ale jak nie chcę się do gazu podłączyć to mogę się starać o dotację na ekogroszek i ją dostanę bo na pellet nie ma możliwości.Czyli w tego wynika ,że ekogroszek-węgiel jest bardzie ekologiczny niż pellet .Tu chcą zlikwidować opalanie węglem ale dotacje są tylko na węgiel a na bardziej ekologiczny opał już niema .Kpina
spm17.12.2019, 15:22
Masz rację kolego - "rozpocznijmy dbać o siebie". Całkowity zakaz od teraz.

A mieszkańcy bloków i ci podłączeni do sieci z MPEC- niech już siadają na rowery stacjonarne, podłączają dynama i śmigają z wytwarzaniem prądu na własne potrzeby - w tym ogrzewanie i ciepłą wodę. /to sarkazm/
Obiektywny17.12.2019, 15:21
Ten smog to z Czarnego Dunajca do nas idzie.
Nt17.12.2019, 15:21
Chyba Nowy Targ i okolice czyli Waksmund Ostrowsko itd
miki17.12.2019, 15:19
brawo jestem za
rozpocznijmy dbać o siebie17.12.2019, 15:15
Do Alarm Smogowy : zakaz całkowitego używania węgla powinien zostać wprowadzony na terenie całego powiatu nowotarskiego. Prośba o rozszerzenie. Koniecznie i w trybie pilnym.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl