15.03.2020, 16:48 | czytano: 10749

Gdzie są góry? Ponad tysiąc reklam na zakopiance! (zdjęcia)

zdj. Michał Adamowski
Od pewnego czasu w Polsce dużo mówi się o ustawie krajobrazowej, która ma zapobiec niszczeniu krajobrazu przez reklamy, które towarzyszą nam dosłownie wszędzie. I choć niektóre miasta, czy gminy planują podjęcie stosownych uchwał w celu uwolnienia otoczenia od reklam, to samych działań na dzień dzisiejszy nie widać.
Nowotarska "uchwała reklamowa" zacznie obowiązywać od lutego przyszłego roku.
Korzystając z pięknej pogody i dobrej widoczności na góry Michał Adamowski przejechał zakopianką - od stacji paliw na Rdzawce do ronda Dr. A. Chramca na wjeździe do Zakopanego i policzył wszystkie reklamy, które znajdują się wzdłuż jednej z najpopularniejszych dróg w Polsce.

Ilość reklam jest przerażająca. Na 30-kilometrowym odcinku naliczył 1046 reklam różnego rodzaju. W tej liczbie znajdują się 74 gigantyczne rusztowania, które zasłaniają piękny, górski krajobraz. Wydawać by się mogło, że kiedy dojeżdżamy na Rdzawkę, czekać nas będzie piękny widok na góry i okolicę. Nic z tego, bowiem co rusz, jest on zasłonięty przez ogromne billboardy. Dzisiaj już nawet ciężko jest znaleźć miejsce postojowe wzdłuż tej trasy, gdzie można zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie, na którym widoczne byłyby same góry. Trzeba zjeżdżać z trasy i widoków szukać na bocznych drogach.

Podczas liczenia reklam przyjęte zostały następujące kryteria:
A – małe tablice, banery reklamowe na płotach, domach przy samej drodze
B – billboardy standardowe o powierzchni od 12-18 metrów kwadratowych
C – reklamy duże powyżej 18 metrów kwadratowych
D – rusztowania

Klikuszowa – A: 30, B:26, C:4, D:15 (75)
Nowy Targ – A:119, B:123, C:23, D:14 (279)
Szaflary – A:68, B:37, C:6, D:3 (114)
Bańska Niżna – A:29, B:28, C:5. D:8 (70)
Biały Dunajec – A:105, B:55, C:7, D:12 (179)
Poronin – A:52, B:20, C:0, D:4 (76)
Zakopane – A:164, B: 49, C:22, D:18 (253)

W sumie - A:567, B:338, D:67, C:74 (1046)

Najbardziej niepokojące w tej sytuacji jest to, że na całym tym 30 kilometrowym odcinku mamy prawie 500 reklam o powierzchni większej niż 12 m kw. Część z nich jest zniszczona, porozrywana, co jeszcze bardziej wpływa na ogólną estetykę i wizerunek zakopianki. W zestawieniu nie uwzględniono, czy tablice są jedno, czy dwustronne.
- Jeśli nie zostaną podjęte żadne działania w celu uwolnienia Podhala od wielkopowierzchniowych reklam - utoniemy w nich. Wycieczka w tak piękną i malowniczą krainę, jaką jest Podhale powinna być dla nas relaksem i czasem oglądania krajobrazu, a nie oglądania reklam absorbujących naszą uwagę za kółkiem reklam - komentuje nasz fotoreporter.

mas/ zdj. Michał Adamowski
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Mieszkanka Podhala18.03.2020, 14:38
Popieram bardzo uchwałę antyreklamową dla całego Podhala. Są kraje i miejsca w nich gdzie obowiązuje taki zakaz i widok tam jest bezcenny, u nas niestety na ta chwilę denny jak w Bangladeszu. Smutne... :(
Jyndrek18.03.2020, 11:09
@turysta: łatwo jest pozakazywać czegoś innym, a samemu korzystać ze wszelkich udogodnień. Mój pomysł na likwidację przynajmniej części reklam jest prosty: zakaz ruchu pojazdów samochodowych po Zakopanem (sam pomysł nie nowy, ale zaproponowany jako rozwiązanie innego problemu). Jak wszyscy zaparkują w Nowym Targu i okolicach, przenosząc się do Podhalańskiej Kolei Regionalnej, nikomu nie będzie się opłacało reklamować przy zakopiance, góry zostaną odsłonięte. Będziesz Panie turysta dreptał z tobołkami na dworzec w imię odsłonięcia gór? Czy poświęcenia żądasz tylko od właścicieli prywatnych gruntów, sam korzystając z drogi publicznej?
turysta17.03.2020, 19:57
To jest niesamowite jaką wrażliwość estetyczna trzeba mieć aby codziennie tolerować ten złom straszący przy drogach...Dopóki nie będzie systemu w którym nie będzie się opłacać udostępniać swoje działki, dopóty reklamy nie znikną,ustawa ustawa ale czy jakiekolwiek realne usuniecie tych przy drogowych śmieci w praktyce okaże się możliwe...Zobaczymy...
Halo17.03.2020, 16:47
Popieram Jyndrek.

REKLAMA DŹWIGNIĄ HANDLU !

Tak było, jest i będzie.
Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze, przecież to oczywiste i
nie ma co truć d.... Czy ktoś zdaje sobie sprawę, ile ludzi ma z tego kasę,
i ilu ludzi jest zatrudnionych w tzw. branży reklamowej.
Ktoś, kto miesza tę sprawę z krajobrazem, jest i....ą i ma w tym jakiś interes.
Internet jest dodatkową formą reklamową, która dzisiaj jest, a jutro może jej nie być.
A moja reklama jutro będzie stała jak komin BATOREGO. I wara od mojej posesji.

Mnie drażnią witryny sklepowe, logach na samochodach, reklamy na tirach, busach,
autobusach, na koszulkach, na butach. Przesłaniają mi obraz rzeczywistości.
I co mam się pochlastać ? Nie, muszę to ZAAKCEPTOWAĆ.
Jan Zając16.03.2020, 14:48
Wielkie uznanie dla Pana Michała za tak dokładną inwentaryzację i nawet zbyt łagodny tekst. Jeśli ktoś ma choć resztki wrażliwości na przyrodę i na ojczysty krajobraz to widzi jak strasznie są one pokiereszowane przez dzisiejszych pseudo-gospodarzy tej ziemi! - Zaczynając od tych "decyzyjnych" a kończąc na tych najdrobniejszych, "operujących" na naszej góralskiej pięknej (jeszcze trochę) ziemi.Zadbajmy o nią pilnie! Gdy tak ograniczają się nam wyjazdy za granicę- to także chyba i po to, aby uporządkować nasz własny Dom!... Jan Zając, Rdzawka
gość16.03.2020, 10:12
Proponuję wykupić tereny na których są reklamy i wtedy możecie je rozebrać.
obszarnik16.03.2020, 10:11
@Maciej, grunt klasy 5-tej, 6-tej, stawka podatku=0, 10x0=0
Jyndrek16.03.2020, 08:32
A tak swoją drogą to nie są gigantyczne, tylko ostre reklamy.
Jyndrek16.03.2020, 08:05
Już sama droga do Zakopanego to ingerencja w krajobraz. Dlaczego więc nie pójść dalej i nie zasłonić gór? Ja się nie dziwię, że media, w czym przoduje "Tygodnik Podhalański", walczą z tym zjawiskiem używając jak mantry argumentu, że reklamy zasłaniają góry. Jak to w starym dowcipie, na Podhalu widoki są piękne, tylko góry wszystko zasłaniają. Reklamy zasłaniają Tatry "tylko" z drogi. Na górskich szlakach zjawisko już nie występuje. Natomiast aspekt jest inny. Tysiąc reklam, załóżmy po stówce za miesiąc, to rynek reklamowy na minimum milion dwieście rocznie. A dobrze wiemy, że to jest kilka razy więcej. I są to pieniądze, które Tygodnikowi i Podhalu24 przelatują przez ręce ot tak, jak pstryknął. Więc mydlenie oczu krajobrazem jest cwane, ale wiadomo o co chodzi.
Orzeł16.03.2020, 08:00
Już takiej okazji nie będzie jak teraz na usunięcie wszystkich reklam na terenie Podhala /.../
obserwator16.03.2020, 00:23
Idąc tropem nielegalnie postawionej wypożyczalni na rusińskim urzędnicy powinni sprawdzić ile urząd wydał pozwoleń na te reklamy a które są bez. Obciążyć właścicieli działek i tych co je postawili bez pozwolenia. Druga opcja zwolnić urzędników z wydziału budowlanego za brak reakcji bo nie wierzę że tego nie widzą co się dzieje przy drogach no chyba że dają na to przyzwolenie.
ania15.03.2020, 20:10
w dobie internetu, gdzie właściwie każdy "siedzi" w sieci i stamtąd bierze wszystkie informacje. Nikt nie czyta tego syfu przy drodze.
zadowolony15.03.2020, 19:13
A w Kościelisku zacznie się porządek od lipca.
Jestem ciekaw czy wszyscy to zaakceptują-bo słyszałem
że kilku radnych nie chcą się pod tym podpisać.
ANONIM15.03.2020, 18:42
Dokładnie tak!
Tutyjsy15.03.2020, 18:34
Zrobic porondek z tym na zlom To dziadostwo. Moze wojt Szaflar zajmie sie tym w najbliższym czasie....na odcinku Szaflar
Gorol z gorc15.03.2020, 18:27
Bono zacznij czytac ze zrozumieniem albo zamilcz i sie nie wydurniaj. Trasa Rdzawka - Zakopane przeciez pisze. Co do reklam przy drogach to jest juz przeżytek minionych lat i malo kto zwraca na nie uwage
reklamy15.03.2020, 18:25
Odezwał się Ten który nigdy nie robił reklam i na tym nie zarabiał / zarabia :)
Obserwator15.03.2020, 18:18
Do Bono.... Czytaj że zrozumieniem. Od Com. Na Rdzawce...
Burok15.03.2020, 18:11
Nie potrzeba ustawy krajobrazowej . Wystarczy że Skarbowy sprawdzi dochód od tego syfa
Piotr15.03.2020, 18:07
Brawo Michale za ten artykuł. Te reklamy to antyreklama.
Bono15.03.2020, 17:59
Od kiedy z Nt do Zako jest 30km ?
nowotarzanka15.03.2020, 17:47
dac solidny podatek miesieczny od reklamy i sami wlasciciele dzialek ich polikwiduja
Jan15.03.2020, 17:18
Dochody z tych reklam są w dodatku często kasowane na czarno ( nie rejestrowane przez właścieli działek)
Maciej15.03.2020, 17:18
Wprowadzić podatek od reklamy 10x taki jak od gruntu i to za miesiąc
klio15.03.2020, 16:56
Trzeba też zacząć karać właścicieli tych działek,za to,że pozwolili stawiać to dziadostwo.Nie mogli się najeść to niech płacą.
Niezadowolony15.03.2020, 16:54
Po co tyle reklam, skoro mamy Internet i tam wszystko już jest.
Ktoś jak jedzie na odpoczynek do Zakopca, po co mu wiedza bezużyteczna, gdzie robią znicze, jaka promocja w Castoramie, i że Duda jest "moim Prezydentem', bo moim akurat nie i długo jeszcze nie będzie. /.../
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl