Dziś otwarte zostały oferty złożone do przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla obwodnic: Limanowej w ciągu DK28 i Nowego Targu w ciągu DK49. Zgłosiły się trzy firmy. Obie obwodnice powstaną w ramach rządowego programu „100 obwodnic”.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji projektowej STEŚ-R wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnic. W wykonaniem dokumentacji dla inwestycją zainteresowane są firmy: IVIA S.A. z Katowic, za cenę 3,4 mln zł, Multiconsult Polska z Warszawy - cena blisko 3 mln oraz MOSTY Katowice za cenę 5,2 mln zł.Planowany zakres inwestycji, jaką jest budowa obwodnicy Nowego Targu, w ciągu DK49 obejmuje m.in: budowę nowego odcinka drogi krajowej poza zwartą zabudową miasta o długości około 5 km, budowę skrzyżowań i przejazdów drogowych i 4 obiektów inżynierskich, budowę połączeń komunikacyjnych do obsługi terenów przyległych do projektowanej drogi, a także urządzeń ochrony środowiska i infrastruktury towarzyszącej.
- Obwodnica rozpocznie się w miejscu włączenia do węzła „Nowy Targ Południe”, który powstanie budowy dwujezdniowej DK47 Rdzawka - Nowy Targ. Na końcu przebiegu włączona zostanie do istniejącej DK49 (ul. Jana Pawła II), w pobliżu planowanego nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 969, która będzie obwodnicą miejscowości Waksmund, Ostrowsko i Łopuszna - wyjaśnia Iwona Mikrut z GDDKiA.
Parametry techniczne drogi krajowej nr 49:
Klasa drogi: GP
Prędkość projektowa: Vp=80 km/h
Przekrój: 2 x 2
Szerokość jezdni: 2 x 7,0 m
Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
Szerokość pasa dzielącego: 4,0 m (w tym opaski 2 x 0,5m)
Szerokość pasa awaryjnego: brak
Szerokość pobocza utwardzonego: 1,5 m
Kategoria ruchu: KR5
Nośność nawierzchni: 115 kN/oś
opr. s/
Taka droga pewnością przyspieszy dojazd do południowych rubieży NT, natomiast należy postawić pytanie jaki powinien być ostateczny kształt tej trasy.
Tereny rekreacyjne Nowego Targu to jest skarb tego miasta i szczególnie doceniają je osoby które z przyczyn ekonomicznych bądz edukacyjnych opuściły Miasto - coś tam w życiu widziały, gdzieś tam były.
Wydaje się że przeprojektowanie planu trasy (odsunięcie od strefy relaksu z zachowaniem dotychczasowej infrastruktury pieszo rowerowej bez gruntownych zmian; przesunięcie przecięcia skarpy lotniska o ok 300m na północ) jest rozwiązaniem możliwym, skutecznym i gwarantującym staysfakcje dla obydwu stron.
W tym miejscu należy zadbać aby jakość estetyczna powstałych obiektów nie była iluzoryczna - czyli typowe obiekty infrastrukturalne bez jakości skonstruowane z belek prefabrykowanych lub monolitycznych wykonanych z byle jakiego betonu o skali charakterystycznej dla obiektów autostradowych (taki błąd popełniono już w Krakowie przy projektowaniu wiaduktów kolejowych przy Hali Targowej - obecnie trwają dyskusje jak poprawić mierną tkankę która powstała).
Kolejnym aspektem jest kwestia bezpieczeństwa ruchu: jak mają zostać rozwiazane skrzyżowania dla pieszych? Światła co 300m ? Jeżeli tak, to należy spodziewać się dużego niezadowolenia kierowców i dezaprobaty ze strony przechodniów. Biorąc pod uwagę ilość dzieci które samotnie czy wraz z rodzicami użytkują te tereny (szczególnie maluchów na rowerkach - sic!) może to być bardzo tragiczne rozwiazanie (Druga opcja to spadek zainteresowania terenami rekreacyjnymi przez lokalną społeczność z uwagi na bezpieczeństwo przeprawy rozdzielającej drogi)
Z niecierpliwością czekam na konsutlacje społeczne, ktorych postaram się nie zaspać i w nich partycypować.
Pozdrawiam