21.11.2020, 15:39 | czytano: 5533

Zakopane: radni czują się obrażeni i myślą o pozwie do sądu. "Poziom wulgarności i zachęcania do obrażania nas przekroczył granice"

Arch. Podhale24.pl
Jan Gluc, przewodniczący Rady Miasta w Zakopanem, zlecił wykonanie analizy prawnej, która pozwoli odpowiedzieć, czy organizatorki Strajku Kobiet w Zakopanem złamały prawo podczas swojego protestu kierując wobec części radnych obraźliwe słowa.
Jak mówi przewodniczący, w przyszłym tygodniu zdecyduje o podjęciu kroków prawnych, jeżeli analiza wykaże, że podczas zgromadzenia na ulicach miasta został nie tylko obrażany publicznie on sam, ale i inni radni.
Chodzi o dwie akcje, które miały miejsce skrzyżowaniu głównych ulic Zakopanego z przed ponad dwóch tygodni. Podczas nich organizatorka protestu wykrzyczała nazwiska wszystkich radnych miejskich - przeciwników przyjęcia w stolicy Tatr tzw. uchwały antyprzemocowej. Protestujący obrzucili ich wtedy wulgaryzmami. Wśród wymienionych rajców, znaleźli się też ci, którzy są za uchwałą i wielokrotnie domagali się usankcjonowanie jej przez zakopiańską radę. Ostatecznie Krzysztof Wiśniowski, Jerzy Jędrysiak i Wawrzyniec Bystrzycki zostali przeproszeni przez organizatorkę Strajku Kobiet w Zakopanem. Reszty, jak zapowiedziała, nie zamierza przepraszać.

Według Jana Gluca, całe zgromadzenie było nielegalne, a jego organizatorzy domagając się respektowania demokratycznych praw, sami je łamali – obrażając innych, nawołując do gróźb i starając się wywrzeć presję na niezależnych radnych.

- Postanowiliśmy zlecić wykonanie analizy, która pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czy mamy podstawy szukać ochrony dóbr osobistych na drodze sądowej - mówi Jan Gluc. - Te czynności mają zrobić prawnicy. Zapewniam - nie zatrudnieni w urzędzie. Każdy z radnych; osobno, który poczuł się obrażony przez organizatorki protestu lub wspólnie będziemy dochodzili swoich praw na drodze sądowej. Ostateczna decyzja prawdopodobnie zapadnie w przyszłym tygodniu. Według mnie wszelki poziom wulgarności i zachęcania do obrażania nas przekroczył granice.

Jak mówi Gluc, organizatorki protestu namawiały również też do bojkotu firm prowadzonych przez niektórych radnych.
Przewodniczący Gluc przypomina, że uchwała o zapobieganiu przemocy była głosowana przez zakopiańskich radnych 10 razy. Ani razu nie została przyjęta.

- Każdy z radnych głosował świadomie - mówi przewodniczący Gluc. – Zadawaliśmy już pytania o zgodność uchwały z konstytucją. Przewiduje ona powstanie w samorządach zespołów interdyscyplinarnych, które mają decydować chociażby o założeniu niebieskiej karty osobie bez jej wiedzy. Dodatkowo zespół mógłby zdecydować o odebraniu dzieciom rodzicom, bez wyroku sądu.
Według przewodniczącego Gluca, sam zespół nie ponosi odpowiedzialności prawnej, za podejmowane przez siebie decyzje, a takie dotyczące przemocy domowej, czy innych patologicznych zachowań powinny podejmować sądy. Gluc przekonuje, że chociaż większość samorządów w Polsce podjęła uchwałę antyprzemocową, nie wdrożyła jej w życie, bo nie utworzono zespołów interdyscyplinarnych.

- Według mnie i radnych, którzy nie przyjęli spornej uchwały, samorząd zakopiański wiele zrobił nie tylko dla ochrony osób pokrzywdzonych przemocą, ale też chociażby dla ludzi uzależnionych – mówi Gluc. - Powstał Tatrzański Punkt Interwencji Kryzysowej, udzielono ok. 500 porad prawnych dla pokrzywdzonych. Zespoły interdyscyplinarne nie mogą jednak zastąpić sądów.

Józef Słowik
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Osiol23.11.2020, 08:35
Obrazeni....... A czy ich ktoś prosił aby pchali się na funkcje publiczne nie wie ja k ich nikt nie prosił a wręcz odwrotnie sami prosili aby ich poprzeć bo chcieli w jakimś zakresie zarządzać publicznymi pieniędzmi to powinni być mniej zniewiesciali.... A ekspertyza za swoje csy na koszt podatnika się obrażają i bo jak na podatnika koszt to teraz ja się obrażę i pozwę ich o zwrot kosztów ekspertyzy
mieszkaniec22.11.2020, 17:37
@swój
No naprawdę mocarz z Ciebie, jak piszesz "każdy by dostał w papę" to pewno Twoje ego rośnie do niebotycznych rozmiarów, ale jakoś mnie nie wystraszyłeś. Wydaje Ci się, że jesteś anonimowy i dlatego taki mocny w pogróżkach jesteś, niestety tylko to Ci pozostaje bo argumentów merytorycznych do mojego wpisu jakoś nie zauważyłem, cóż zdrowia życzę, w tym psychicznego również.
swój22.11.2020, 15:21
@...mieszkaniec,Ty dołącz na trzeciego do tego margot i suchanek.Jak już tego margot nazywasz kobietą to niewiele się różnisz od nich,tęczowy przytakiwaczu.Za taką obrazę w cztery oczy każdy by dostał odemnie w papę,a nie tak jak policja co obchodzi się z nimi jak z jajkiem.
Ewka22.11.2020, 08:55
Panie Gluc za czyje pieniądze pan zlecił ekspertyzę prawną? Mam nadzieję, że za swoje prywatne jeżeli prywatnie czuje się pan dotknięty słowami Strajku Kobiet. Jako urzędnik musi się liczyć z krytyką i warto się zastanowić nad tym czy racji nie mają. A Pan od razu wyciąga straszaka za publiczne pieniądze. No chyba, że to będzie Wasz prywatny pozew za swoje to szacun.
góralka z NT21.11.2020, 21:29
Do mieszkanki NT:

1. jak interlokutor używa pojęcia "dopuszczalna krytyka" to musi coś znaczyć;)
2. to sąd będzie decydował o tym, czy doszło do naruszenia dóbr osobistych czy nie, nie ja,
3. mam nadzieję, że sąd weżmie pod uwagę "uporczywość" w zachowaniu radnych wynikającą z tego, że:
- obowiązek wdrożenia na swoim terenie programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i powołania zespołu dyscyplinarnego zajmującego się wsparciem dla osób doświadczających domowej agresji nałożyła na samorządy w 2010 r. ustawa z 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (trochę dawno to było),
- o ile pamiętam Trybunał Konstytucyjny w kwietniu 2020 r. w pełnym składzie orzekł, że ustawa antyprzemocowa jest zgodna z Konstytucją (dlaczego radni są mądrzejsi od TK?),
- a czy czasem wojewoda małopolski też nie wypowiedział się w tej sprawie nie podzielając stanowiska radnych zakopiańskich?,
- Zakopane chyba jako jedyna gmina w Polsce nie przyjęła uchwały (czyli rozumiem, że inne gminy - także podhalańskie - ją przyjmując robią źle?).

I nagle zdziwienie, że padły słowa niecenzuralne? Nagle radni przypomnieli sobie, że jest ochrona dóbr osobistych w polskim prawie?
To znaczy im wolno mieć wybiórcze podejście do prawa?
mieszkaniec21.11.2020, 20:34
@Robert
Jako, że jestem jednym z krytykujących czuję się w obowiązku odpowiedzieć: tak to prawda p. Lempart klnie, z wyzywaniem policjantów bym nie przesadzał, bo główny niecenzuralny zwrot WYP...AĆ używany w protestach kobiet dotyczy p. kaczyńskiego i jego kliki, nawiasem mówiąc podpisuję się pod tym stwierdzeniem dwoma rękami. Az usiadłem z wrażenia gdy przeczytałem, że dla Ciebie autorytetem jest Margot, gdy jeszcze tak niedawno była wrogiem numer jeden, tak znienawidzoną przez Ciebie członkinią LGBT, piewcą deprawacji nieletnich, chcąca uczyć dzieci masturbacji itp brednie, które wypisywałeś ( stąd moje stwierdzenie, że masz fobie na punkcie seksu i powinieneś się leczyć). Wracając do meritum TVPis i inne prawicowe pisemka odgrzały temat nieporozumień pomiędzy Margot a p. Suchanow, typowa propaganda zmierzająca do skompromitowania jednej z organizatorek protestu kobiet. Szczerze powiedziawszy nie wiem, czy Margot ma rację w tym sporze czy nie, jakie relacje seksualne łączyły te panie, ale jedno jest pewne, są to dwie dorosłe osoby i zarówno mnie jak i Tobie nic do ich relacji. Jak już chcesz bardzo zajmować się bulwersującymi przestępstwami seksualnymi to poszukaj takich wśród kleru katolickiego i ich skłonności pedofilskich bo to jest bulwersujące i powinno być surowo ścigane i karane, a nie relacje seksualne między dwoma dorosłymi kobietami (jeżeli wogóle takie były). Na koniec ponawiam prośbę, nie widziałem w internecie tych 100 zniszczonych kościołów więc wskaż choć połowę tej liczby, a jeżeli tego nie zrobisz to uznam, że wypisujesz idiotyzmy, nie wiem tylko czy pod wpływem TVPis czy po prostu jesteś idiotą (to nie obelga lecz diagnoza).
mieszkanka Nowego Targu21.11.2020, 20:20
Och, Góralko z NT, rozumiem, że jakbyś była radną to nie przeszkadzałoby ci gdybym stojąc na Rynku darła się przez megafon że "jesteś zdzira, popierająca mordowanie ptaszków, zarzynanie cielaczków, gwałcenie dzieci, okradanie staruszek". Nieważne, że to nieprawda. Nieważne, że to obelga. Nieważne, że nie wiem nawet kim jesteś i co robisz jako człowiek i jako radna. To przecież według ciebie dopuszczalna krytyka.

Cały twój wpis pokazuje, że guzik wiesz o tej ustawie zablokowanej przez zakopiańskich radnych. "Decydowanie o ludzkim życiu"... rany, ale ty durna jesteś...
góralka z NT21.11.2020, 20:10
Jestem zaskoczona "miękką skórą" zakopiańskich radnych. Jak się jest osobą publiczną (a jesteście), jak się decyduje o ludzkim życiu (a macie na to wpływ choćby w kwestii uchwały antyprzemocowej) to trzeba się liczyć z tym, że obywatel ma prawo was krytykować. Jak się z tym nie zgadzacie to co robicie w polityce lokalnej? Co? Tylko profity zbierać? Nie ma na to zgody.

Wasza inicjatywa to nic innego jak tylko próba wykorzystania sądu do zablokowania krytyki. Mam nadzieję, że to się wam nie uda i że druga strona też ma prawników, którzy sobie z tą sytuacją bez problemu poradzą.
Roman M.21.11.2020, 19:48
Na pewno ma Pan film z tych awantur. Trzeba go wykorzystać w sądzie i po sprawie . O ile kasta niczego nie skręci , to powinno być dobrze. Musi ktoś wreszcie przeciąć tą bezkarność tej marginalnej hołoty i pokazać ,że są mądrzejsi i silniejsi
tak jest21.11.2020, 19:48
Do Robert. Strajk jest legalny. Premier mógł ogłosić stan klęski żywiołowej już w maju, więc mógłby teraz użyć legalnie policji a nie na podstawie jakiegoś rozporządzenia. W tym kraju jest taki dokument, który ma nazwę Konstytucja. Niestety, nie masz racji są procedury prawne a nie bicie ludzi, takiego bezprawia nawet komuchy w PRL nie stosowały, po to ogłoszono stan wojenny.
mało kumaty21.11.2020, 19:32
@ cichy : tyś jest /.../ i nie rozrzniasz krytyki od lewackiego krytykanctwa , które jest w zdecydowanej ,mniejszości a zachowuje się jakby miało zdecydowana większość i żąda, by wszyscy milczeli , a one miały wiele do powiedzenia . jak się orientujesz jest to tzw lewacka demokracja , a jak demokracja ma dodatkowe przymiotniki , to już wiadomo ,że z demokracją nie ma nic wspólnego. Do sądu , który też nie jest normalnym sądem , a krzewiącym także idee lewackie , to nie ma po co iść . Pierwsza musi się skończyć reforma sądownictwa i wszyscy lewaki , synalkowie TW, wnukowie TW , SB i podobnych organizacji i instytucji muszą odejść - wymrzeć , albo muszą być zdekomunizowani i dopiero wówczas można iść do sądów z TAKIMI SPRAWAMI Albo o tym nie wiesz , albo udajesz mało kumatego .
Robert21.11.2020, 19:29
Odpowiadam osobom krytykujacym mnie.
Wystarczy oglądać filmy np. na Twitterze. Pani Lemapart ciągle klnie i wyzywa policjantów. O przestępstwa seksualne których jedna z liderek strajku miała się dopuszczać mówi Margot- działacz LGBT. Według was kłamie? A jak nie widzieliście na zdjęciach ponad 100 zniszczonych kościołów to wasz problem. Wystarczy użyć Internetu.
hehe21.11.2020, 19:20
Do KEFIRA - już się nie zachłyśnij z tego oburzenia. "Bicie kobiet pałkami"... ojej. I co? Chcą równouprawnienia to dostały.

Krzyczą, że ma być równość kobiet i mężczyzn w każdym obszarze życia. Ale gazem po oczach i pałką po grzbiecie to tylko facetów? Chcą żeby traktować kobiety tak samo jak mężczyzn, ale kiedy potraktujemy kobiety tak samo jak mężczyzn to od razu widzisz aferę?
Poszły, prosiły się i dostały. Proste.
Pamiętliwy21.11.2020, 19:19
Radni , którzy oscentacyjnie na Równi Krupowej przyjeli przeprosiny tej ,,wulgarnej Pani" - czyli p. Solik , Bystrzycki , Jedrysiak .......tez sie dołączyli do ,,podjęcia kroków prawnych"? Czy tez dalej miękną ?
mieszkaniec21.11.2020, 19:00
@Robert
Wymień choćby połowę setki tych ataków na kościoły, wyzwiska i ataki na policjantów, podpalanie mieszkań, niszczenie mienia jak najbardziej miały miejsce, tyle tylko, że 11 listopada na marszu narodowców. O Twoich fobiach związanych z seksem już nie będę się rozpisywał, jak nie masturbacja to teraz znowu przestępstwa seksualne, chyba czas zacząć się leczyć. Pozdrawiam i zdrowia życzę.
e tam!21.11.2020, 18:56
Zakopane - miasto partnerskie Kraśnika!
KEFIR NT21.11.2020, 18:48
Robert zmien kanal bo tvp propaganda robi ci pranie mozgu.Jakie ataki na policjantow?Bicie kobiet palkami nazywasz atakiem na gliniarzy?!Ale z ciebie bohater.
Krasnal0821.11.2020, 18:46
Nie ośmieszali by się, krytyka była taka żeby trafiła tam gdzie miała trafić i ewidentnie widać, że aż za dobrze trafiła. To raczej Panowie radni powinni się tlumczaczyć z łamania prawa, bo właśnie nie podejmowanie uchwały antyprzemocowej właśnie jest tego prawa łamaniem. Najwyższy czas aby radni ponosili odpowiedzialność osobista przed sądem za zaniechania, łamanie prawa i jeśli to zaniechanie tak jak w tym wypadku będzie się powtarzało to należałoby ich z tych stołków /.../
Teraz to "cichy"21.11.2020, 18:44
@ cichy
Trzeba było poprzestać na krytyce.
A za "swoje", to się jak najbardziej należy temu ulicznemu chamstwu.
oli21.11.2020, 18:40
Jak można głosować przeciw przemocy,jak widząc organizatorkę protestu -ręka swędzi ,czy tak ma wyglądać obrona kobiet? Ona sama się prosi aby ją nie szanować.Zrobić pozew zbiorowy i ukrócić to chamstwo i obrazę Polaków.Z góralami się liczą,tylko nie trzeba się bać!Popieram.
Pepe21.11.2020, 17:30
Prawidłowo. Trzeba się bronić przed lewactwem i tynczową zarazą.
demokrata21.11.2020, 17:21
Panie Gluc -
1. kto widział jakiegoś "niezależnego" radnego? Sami bezinteresowni lobbyści.
2. Co Pan taki nagle jest obrażony? /.../ prawda w oczy kole? Ktoś jest radny czy bezradny?
3. Protestować każdy może, była policja i niech pan im zostawi ten temat. 4. Granice wyznacza prawo i ludzie, którzy was wybrali. Między wyborami robicie co chcecie a nie to co potrzeba.
5. za dużo ludziom naobiecywaliście, z Burmistrzem na czele.
6. tylko spokój was uratuje.
7. Relanium i melisa na co dzień - dla wszystkich.
8. I Zenek sylwestrowy wam nie pomoże.
cichy21.11.2020, 16:26
z jakich pieniędzy ta ekspertyza???
po drugie jak się pchaliscie na stołki trzeba liczyć sie z krytyką słuszną czy nie ale trzeba brać na klate i "zmierzyć się z sytuacją "
po trzecie trzeba za SWOJE !!! iść do sądu i udowadniać ze się było zniesławionym
Robert21.11.2020, 15:52
Uczestnicy strajku kobiet ciągle łamią prawo- przekleństwa, setki ataków na na kościoły i pomniki, wyzwiska i ataki na policjantów. Teraz jedna z liderek strajku jest oskarżana o przestępstwa seksualne i oczywiście chca to wyciszyć i ukryć.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl