03.12.2020, 14:29 | czytano: 12228

Gminy górskie zawarły porozumienie, żeby ratować zimowy sezon turystyczny i uchronić branżę przed klęską. "My tych 100 dni nie przetrwamy"

BUKOWINA TATRZAŃSKA. - Bezpieczny sezon turystyczny jest możliwy. Jeśli na to nie pozwolimy, będzie to dla nas tsunami gospodarcze, które nas zmiecie - podczas konferencji prasowej poinformowano o powstaniu Porozumienia Gmin Górskich, które apeluje do rządu o rozmowy i wprowadzenie rozwiązań pozwalających na utrzymanie miejsc pracy w turystyce.
Pod zaprezentowanym apelem do rządu podpisało się 50 przedstawicieli samorządów górskich. W spotkaniu w Bukowinie Tatrzańskiej wzięli udział m.in. starostwie powiatu tatrzańskiego, burmistrz Zakopanego, wójtowie tatrzańskich gmin oraz Karpacza, Szczyrku, Dusznik, Świerardowa-Zdroju czy Szczyrku.
- Chodzi o propozycje pozytywnych rozwiązań, które pozwolą funkcjonować gospodarce i pomóc regionom, gminom górskim uchronić się przed klęską, bo taka klęska jawi się tej zimy przed oczami - mówił starosta Piotr Bąk.

- To są bezpieczne rozwiązania i propozycje. Liczymy, że te postulaty będą wzięte pod uwagę. Bezpieczny sezon turystyczny jest możliwy - podkreślał wójt Kościeliska Roman Krupa.

- My tych 100 dni nie przetrwamy - nie ukrywał burmistrz Świerardowa Zdroju Roland Marcinak, apelując do rządu m.in. o wydłużenie ferii, o przyjęcie propozycji i ochronę małych, rodzinnych firm turystycznych przed bankructwem, zapewniając też, że branża turystyczna jest przygotowana na wprowadzenie takich rozwiązań, które zapewnią bezpieczeństwo sanitarne.

- Nie ma zimy, nie ma nas. Jeśli na to nie pozwolimy, będzie to dla nas tsunami gospodarcze, które nas zmiecie - mówił wprost Antoni Byrdy, burmistrz Szczyrku.
Samorządowy przedstawili pakiet propozycji i konkretnych rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo sanitarne turystów i pracowników hoteli czy branży gastronomicznej. Podkreślali, że tarcza antykryzysowa jest niewystarczająca, dlatego potrzebne są rekompensaty finansowe. Jak mówili, regiony górskie i turystyczne nie mają możliwości przebranżowienia się, bo są wyspecjalizowane. Problem ten, jak podkreślano, dotyczy wielu osób, bo z branżą turystyczną jest związanych nawet 90% mieszkańców gmin górskich. - Ci, którzy znikną z rynku, to już na niego nie wrócą - mówił burmistrz Byrdy. - Musimy realnie patrzeć na to, co nas może czekać.

Samorządowcy dodali, że liczą na spotkanie w tej sprawie z przedstawicielami rządu i Głównego Inspektora Sanitarnego, aby je przedyskutować i wprowadzić w życie. Tym bardziej, że inne państwa m.in. alpejskie otwierają hotele i wyciągi narciarskie w tym sezonie zimowym.

r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Shshs06.12.2020, 17:55
Mozna być bogatym ale dalej dziadem w oczach ludzi. Bez kilku "bogatych" Ludzie sobie poradzą bo zawsze sobie radzili i nie piszcie głupot że od bogatego bidok możne sobie coś "uszczchnac" bo uczciwie to ludzie zarabiają. Jak coś padnie to coś powstanie albo większy to przejmie. Także nie lamentujcie bo nie da się czytać tych smentow. A bo PiS a bo to a bo sramto. Głosowaliście na PiS.
Osiol04.12.2020, 21:41
Do plaskoziemca normalnie to nie jest miejsce na takie wywody właściwe to jakbyś matematykę kurom wykładał to biznesmenty bez zaplecza bez oszczędności za to z furą na pokaz ciekawe jak im kiedyś gotówkę zlikwidują a zostaną tylko karty płatnicze i podatek od wszystkiego to chyba czekając na lepsze czasy będą sami siebie oszukiwać aby nie wyjść z wprawy i nawet jeden się chwali że nimo nic ani jednego słoika Zakopanego no wstydził by się goło..... Za tyle lat prosperity ani jednego słoika normalnie aż.............
@Bizzz nesmen04.12.2020, 18:28
Właśnie widać, biznesmeny jak z koziej z ... trąbka skoro biorą kredyty jak popadnie i może ponad stan. To przykład, że kij ma dwa końce. Wystarczy taki covid i wtedy widać kto biznesmen a kto pseudo.
Rafal04.12.2020, 15:58
Nie ma co żałować gmin górskich, bo szczególnie na Podhalu, w ostatnich wyborach głosowali na Dudę i PiS, idźcie teraz do nich niech wam dadzą kasę.
Bizzz nesmen04.12.2020, 15:08
Pinki , z całym szacunkiem , ale nie masz pojęcia o biznesie. Zrozum , dzisiejszy biznes nie ma złota pochowanego w szparach! Dzisiejszy biznes ma kredyt do spłacenia ! Zrozum to , a potem sie wypowiadaj.
do płaskoziemca04.12.2020, 15:01
Zmień nick na płaskomózgowiec. Daj spokój z tymi teoriami spiskowymi, że wszystko co się dzieje w świecie i w kraju jest robione pod przykrywką covida. Jakakolwiek w historii ludzkości pandemia czy dawniej zaraza nigdy nie była cacy i przyczyniała się do wielu upadków czy eliminacji jednostek słabych w rożnym tego słowa znaczeniu. Niestety jedni to odczują bardziej drudzy mniej, nie wszystkim się dogodzi zwłaszcza w biznesie.
Pinki04.12.2020, 14:24
Przypomnijcie sobie. Kiedy zaczęła się pandemia, na Podhalu praktycznie nie było zachorowań. Fala ruszyła kiedy zamknięto granice, a później zaczęły się wakacje i tłumy ludzi zwaliły się na Podhale. Chcecie tego samego? Nie przyjmuję argumentu, że nie przetrwacie 100 dni. Było kilkanaście kapitalnych sezonów. Bieda było dopchać się do wyciągów w Białce i gdzie indziej. Wykopcie z ziemi te słoiki z dolarami, wydłubcie z murów w piwnicach zamurowane tam złote czworaki austriackie albo inne Krugerandy i przetrzymacie. I jeszcze wam zostanie.
płaskoziemca04.12.2020, 12:35
Czy naprawdę nie widzisz człowieku, ze za tym stoją ramię w ramię PIS, PO, PSL i SLD?
Czy naprawdę nie słyszysz, co mówi Fauci i WHO na temat całej sytuacji ? Że szczepionka będzie tylko dodatkiem do tego, co jest aktualnie robione? Czy naprawdę nie dotarło do Ciebie to co zostało zapisane przez Fundację Rokefelera w roku 2010? Czy naprawdę nie słyszysz, że w przypadku branż rozrywkowych i turystycznych już politycy nawołują do przebranżowienia? Czy naprawdę myślisz, że po roku 2025 będą działać jak dotąd kina, fitnessy, dyskoteki, hotele? Kiedy Wy się obudzicie?! Kiedy zauważycie, że nawet zaborcy nie zamykali parków, cmentarzy, świąt? Kiedy dotrze do Was, że cala ta izolacja pod pretekstem pandemii ma zniszczyć więzi międzyludzkie i miejsca, które budowaniu tych więzi sprzyjają?Widzisz to wszystko, czytasz o tym i nadal łudzisz się, że może tak nie będzie? Czy naprawdę sądzisz, że politycy teraz się z tego wycofają ? Po tym jak zaszli tak daleko, że posunęli się do zniszczenia gospodarki, do sfałszowania wyborów w USA? W Niemczech coraz więcej ludzi na protestach, we Francji tez. Duńczycy dużym protestem trwającym non stop 9 dni wywalczyli to, że nie będzie u nich szczepień. A w Polsce co? Zaledwie 20 tys. myślących ludzi. A przecież samych restauratorów wraz z pracownikami jest w Polsce 1 milion!
Plus fitness, plus rolnicy, plus branża eventowa. Gdzie oni wszyscy są?!
Seb04.12.2020, 12:09
Pomoc powinna wygladać tak
- dla każdego pracownika biznesu zamknietego przez rzad powinna płynac pensja bezposrednio na konto,
- dla własciciela biznesu kasa na udokumentowane niezbedne koszty utrzymania obiektu plus pensja w wysokosci takiej samej jakiej otrzymuje jego pracownik :)
J.B.04.12.2020, 11:32
A ja nie wynajmuję pensjonatu i nie kombinuje aby obejść obostrzenia. Ważniejsze jest zdrowie mojej rodziny i pracowników oraz otoczenia. Zarobiło się przez ostatnie lata a zwłaszcza w wakacje ,to mogę poczekać nawet kilka miesięcy zachowując pracowników i zakładając że będzie większa dyscyplina wśród ludzi , w branży i może szczepionka coś zadziała.
@Henryk04.12.2020, 11:17
Zgadzam się, że zawiść jest odrażająca. Ale ludzie którzy wypowiadają się jak piszesz ( co jest naganne), wyrażają w ten sposób swoje emocje , bo są sfrustrowani jak dla tych bogatych w dobie pandemii ważniejszy jest pieniądz, a nie ludzkie życie, czyli po trupach do celu. W biznesie nie zawsze jest zarobek, a sytuacja jest pandemiczna. Ostatniej zimy i wakacje zarobiła branża turystyczna i jej otoczka sporo, ja też i nie robię larum, tylko cierpliwie czekam na uspokojenie sytuacji mając świadomość że tej zimy nie zarobie, zaciskam pasa i tyle w temacie.
Szczawniczanin04.12.2020, 11:01
Nie widzę na fotkach burmistrza Szczawnicy . . . .
W Szczawnicy gości nie potrzeba , po co komu robić kłopot.
Henryk04.12.2020, 10:33
Do tych co piszą teksty w stylu "dobrze tak bogaczom"
Pytanie takie... skoro ich nie będzie to ciekawe skąd biedni wezmą pieniądze?
Gdzie będą pracować?

Czy do was nie dociera że gdzie są ludzie bogaci tam biedny zawsze coś skubnie z tego bogactwa dla siebie?

Jak nie będzie bogatych to kto biednemu zapłaci? drugi biedny?

Trochę logiki i proponuje podróż w czasie 25 lat wstecz jak wyglądała białka tatrzańska i na jakim poziomie się żyło a na jakim poziomie żyje się mieszkańcom teraz.

Gardzę takimi ludźmi co przez czystą zawiść życzą drugiemu źle.
"On ma dużo to trzeba go u**pić żeby miał tak samo mało jak ja"
a nie lepiej:
"On ma dużo to ja też chce mieć tak dużo jak on"

Komuna wiecznie żywa. Polska mentalność jest odrażająca.
sponsor 500+ ... nie wiem jak długo04.12.2020, 09:56
/.../
jak turysci przestaną przyjeżdzać to będzie po dutkach
jak KRUS zacznie analizować kto jest rolnikiem - podobno 17 263 rolników
to będzie płacz i głód
Jarek z Żoliborza04.12.2020, 09:12
Dlaczego całe Podhale nie jest w zielonej strefie skoro liczba chorych spadła .
ogarek04.12.2020, 08:49
Tyrania biznesbaców nad mieszkańcami.
jaga204.12.2020, 07:14
Tylko zamykają i zamykają . Co z tego że bogaci walczą o siebie ale to bogaty daje zarobić a nie bidok
ski alpine04.12.2020, 06:29
Dlaczego nie ma tam Guta Mostowego? Powinien być tam i wspierać uczestników.
Partyjny03.12.2020, 22:48
Ponieważ wszyscy, albo prawie, wszyscy Burmistrzowie i Wójtowie z Powiatu Tatrzańskiego zostali wybrani z poparcia partii PIS to może powinni wytłumaczyć mieszkańcom, że decyzja Rządu jest słuszna i niepodważalna ? Dla mnie to jest oczywista konsekwencja decyzji na udział w wyborach na Wójta z poparcia partii PIS ! Trzeba teraz wyjść do mieszkańców i powiedzieć im, że sezonu zimowego na Podhalu nie będzie ! Przecież to żaden problem !
Góral03.12.2020, 22:44
Łapki po kasę wyciągają,ale zapłacić za wywóz szamba parę złotych to nie łaska lepiej mieć dziurawe szambo albo prosto do Białki.Pomoc tylko dla tych co przedstawią rachunki,,zweryfikowane,,za wywóz nieczystości.Wtedy niezbyt wielu dostanie.
Z podhala03.12.2020, 22:02
Pandemia dotknęła każdego. Nie każdy ma możliwość starania się o wsparcie, a trzeba żyć i funkcjonować. Nie mogę słuchać ich lamentu jak widzę w jakim dobrobycie się plawią. Tylko nagle przestała im gruba kasa z nieba lecieć i trudno się przestawić.
w kropce03.12.2020, 21:39
wku..a mnie jak ktoś do wspólnego worka ładuje Mostowego czy Curusia z kilkoma hotelami i takich maluczkich z paroma pokojami gdzie aby obniżyć koszty właściciel jest kierowcą ,sprzątaczem i złotą rączką od wszystkiego..plus rodzina do pomocy..i tych małych żadna tarcz nie obejmuje bo działalność jest jednoosobowa w przeciwieństwie do dużych hoteli..i pamiętajcie że jak my padniemy to za rok padną hydraulicy /tynkarze i cała reszta bo nie będzie dla nich pracy..
@POLAK03.12.2020, 21:22
nic dodać nic ująć, popieram
byle do wiosny03.12.2020, 21:12
Po co ten cały krzyk ? Pretensje to niech mają do Boga. Ślepi i nie widzą co za oknami jest i będzie? Śnieg topnieje a w perspektywie na długo ciepłe dni. Ta zima będzie raczej kiepska i ciepła. Tam gdzie co coś naśnieżone to za chwilę wyjdzie ziemia a do tego narciarze stok rozjeżdżą. I tak będzie tej zimy niestety. Wyciągi róbcie sobie dalej koszty i nadzieje a turysta aby tylko połazić to raczej nie przyjedzie. Korzystajcie z resztek śniegu bo jeszcze można bałwana ulepić zanim stopnieje.
grypa03.12.2020, 20:33
Malkontenci,panikarze nieroby na zasiłkach.Z turystyki nie tylko hotelarze żyją .A co z podmiotami, pół Podhala w tym robi.Jak wam zasiłki wezmą to na prąd do kompów i chusteczki do nosa,maseczki nie będzie was stać.
Oskar03.12.2020, 19:50
Zdrowy może ty jesteś zdrowy fizycznie ale z psychika to u ciebie tragicznie.
POLAK03.12.2020, 19:47
PYTAM.Co zrobiliśćie pazerni ludzie z kasą za SEZON LETNI OD CZERWCA DO PAŻDZIERNIKA WŁĄCZNIE?Takiego najazdu turystów nie było nigdy wcześniej.Zakopianka wciąż każdego dnia była ZAKORKOWANA szlaki PRZEŁADOWANE HOTELE PENSJONY KWATERY ZAWALONE PO SUFIT A TU .KATASTROFA. KATASTROFA TO MOŻĘ DOPIERO BYĆ PRZEZ WAS PAZERNI CHCIWI ludzie.ŻAL to czytać .ZAPYTAJCIE MOSTOWEGO ILE ZA NIC TYLKO UDZIAŁAMI W WYCIĄ ZAROBIŁ?
Wielbiciel pisu03.12.2020, 19:36
Brawo PiS
Ani kroku wstecz
Eli03.12.2020, 19:32
Jak to mówi pisowska władza jest 500plus jak brakuje to dorobić a jak nie to się przebranźowić
Diego03.12.2020, 19:20
Przecież nic takiego się nie dzieje
Mamy 500plus
Możecie się przebranźowić bo gdy innym tak mówiono to żeście przyklaskiwali
Mienkiszon03.12.2020, 19:12
Dobrze Wam Górale sami takich żeście wybrali
Miało być tyle pieniędzy a tu trzeba świateł nie świecić na święta bo kasy brak .
@Zdrowy03.12.2020, 18:33
O to to właśnie! A przecież wiadomo, że "piniendzy ni ma i nie bedzie".
kpiarz03.12.2020, 18:30
Głosowali na PiS niech teraz ponoszą tego konsekwencje. Za PO pewnie już dawno by splajtowali, więc nie mieli by się czym martwić.
PANDEMIA STOP TURYSTOM03.12.2020, 18:22
Ha ha ha trafilo faktycznie na biedakow z milionami na koncie.Macie tupet.
Marchewka03.12.2020, 18:19
Jak mozna byc tak zarozumialym ,milionerzy wlasciciele hoteli pensjonatow ,samochody za kilkaset tysiecy a oni blagaja o wsparcie!!!Bo zbankrutuja!Nie lubie pis ale nie popuszczac milionerom nic a nic...
Kuba03.12.2020, 18:09
Nie ważne że będzie po feriach epidemia, grunt że hotelarze nabiją kiesę do pełna, i znowu płacz i wyciąganie ręki po tarcze kryzysową i mało i mało. Jak to mówią po trupach do celu.!!!!!
Stan03.12.2020, 18:09
Proszę zobaczyć, każda z tych osób ma własny pensjonat, karczmę, jeżeli myślicie, że oni walczą o wasze interesy to się grubo mylicie. Walczą o swoje.
Kapt. Klos.03.12.2020, 18:08
Proszę dalej popierać PIS - i czekać na zbawienie.
Żadne negocjacje otwierać i z ciupagami pilnować swoich interesów.
fred03.12.2020, 18:01
Tak im trza mogli myslec przed wyborami,a jeszcze jak przyjedzie to mu kapelusz dają.Zamykać ten biznes w górach i gazdować a nie zdzierać pieniądze od turystów.HEJ.
szaflikosz03.12.2020, 17:26
jakos kusnierka padla ,prawie dekade temu inikt tak nie plakal jak Wy ,co sie jeden sezon slabo zapowiada
papka03.12.2020, 17:14
mnie też dotknął kryzys,ale nie jestem pazerny, miałem trzy mieszkania .sprzedałem jedno i nie marudzę żyję dalej. Miałem dwa samochody sprzedałem jeden i nie płaczę, nie wyciągam ręki po kasę i nie narzekam
Osiol03.12.2020, 17:12
Jak zrobić aby każdorazowy przyjazd turystów nie oznaczał wzrostu zachorowań było ponad 100osob dziennie ja ich niema to poniżej 20 tu to że ktoś biznes ma to nie znaczy że po,, trupach'' innych górali resztę ludzi trzeba też szanować a nie ino,, prze sie' 'patrzeć inni mają też prawo do życia a każdy najazd turystów kończy się wzrostem zachorowań nie wszyscy utonęli w kredytach a tworzenie grup nacisku na rząd aby dopuścił znowu do powyżej 100 osób zarażonych dziennie jest nieetyczne i ociera się o ludobójstwo...... A może ta grupa nacisku zapłaci za leczenie ofiar turystyki może powinna zacząć od funduszu pomocy ofiarom pandemi wszak to ich klijenci powodują masowe zakażenia.... Tak to oni zyski a reszta ma koszty leczenia......
EXC03.12.2020, 16:58
Jak się kreciło i kasa wpadała to nikt się nie odzywał...panow biznesmenów pokazywali..a pracownikami orali jak mogli..do roboty na budowę aż wróci do normy..może wiecej szacunku będzie na przyszłość
Zdrowy03.12.2020, 16:29
Nie negocjować tylko podziękować obecnej władzy. Nie pracują dlatego nie znają wartości pieniądza. Myślą, że pieniądze były, są i będą. Dla wielu z nich zawód poseł jest zajęciem rodzinnym.

Kryzys wisi w powietrzu a oni wydają pieniądze na różne niepotrzebne rzeczy np nowe limuzyny, brama przed sejmem. Kupują zagraniczne drogie testy, a przecież mamy krajowe. Sprowadzają węgiel, mięso inne produkty z zagranicy, a nasi przedsiębiorcy walczą o przetrwanie.

Dość już tego dobijania naszej gospodarki. To nie jest polski rząd bo prawdziwy polski by tak nie robił.
Wielbiciel pisu03.12.2020, 16:00
To możecie iść na bezrobocie
mieszkaniec03.12.2020, 15:59
A może by tak opracować strategię przestrzegania prawa na Podhalu. O tym nie muszą samorządowcy rozmawiać? Ostatnio jedynie rozmawiają, dziękują sobie a hulaj dusza na Podhalu jak był, tak jest. O zapewnieniu bezpieczeństwa mieszkańcom nie trzeba porozmawiać?!
Wizjoner03.12.2020, 15:50
I to robi ten przyjazny read ,niech wszystkie urzędasy,wyższego strzebla i niższego też ,na czas wymyślonej pandemii / zmieniono zasady tego słowa / ,zrzekn sie w całości ,nie częściowo w CAŁOSCI !,,,, swojego wynadgrodzenia na ten czas , zobaczymy jak będa śpiewać,a tak powinno być !,,,,
112eds03.12.2020, 15:49
Jedni znikną, inni się pojawią. Przykre, ale do bólu prawdziwe. "Kombinat nie potrzeby, mleczarnia ie potrzebna, bo my tu z jarmaku i turystyki żyjemy" - takie teksty słyszałem kilka lat temu. Poleasingowali aut za straszne raty, bo się kosiło od turysty. A dziś? Nadmierna specjalizacja, to recepta na kryzys
roman03.12.2020, 15:16
Zarobicie mniej milonów i tyle,nie narzekajcie bo jeszcze dostaniecie wsparcie!!!
ja-nie03.12.2020, 15:06
Głosowaliście na pis . To plajtujcie !
muniu03.12.2020, 14:58
Całe Podhale głosowało na Pis.Trzeba wspierać Pana Premiera w jego decyzjach które są znakomite dla wszystkich a zwłaszcza dla Górali chodzi o ich zdrowie a nie narzekać.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl