12.02.2021, 19:28 | czytano: 9908

Koszmar komunikacyjny z ul. Ludźmierskiej - kolejne podejście, a może i pierwszy krok do rozwiązania problemu

arch. Podhale24
NOWY TARG. Ponad 70 tys. zł przekazanych zostanie z budżetu Miasta na opracowanie projektu obwodnicy lub bezkolizyjnego skrzyżowania drogi wojewódzkiej z linią kolejową przy ul. Ludźmierskiej. Przygotowanie wielowariantowej koncepcji wraz z pozyskaniem decyzji środowiskowych i opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego kosztować ma 455 tys. zł.
Kolej w Nowym Targu otwarto w lipcu 1900 roku. Z biegiem lat przejazd przy ul. Ludźmierskiej stawał się coraz bardziej kłopotliwy. Obecnie zamknięcie szlabanów na czas przejazdy pociągu skutkuje nie tyle korkiem, co paraliżem głównego przejazdu przez Nowy Targ na kierunku wschód-zachód. Ulica Ludźmierska to jedna z najbardziej obciążonych dróg wojewódzkich w regionie. Dodatkowo kolidujące skrzyżowanie z linia kolejową powoduje duże utrudnienia w ruchu. Z wyników Generalnego Pomiaru Ruchu 2015 wynika, że średni dobowy ruch pojazdów to blisko 20,6 tys. pojazdów.
O planach, projektach i koncepcjach przebudowy skrzyżowania pisaliśmy wiele razy. Dwa lata temu problem przejazdu i przepustowości ul. Ludźmierskiej miał kolejna odsłonę. Jak mówił wtedy Grzegorz Watycha - ZDW zlecić miał opracowanie wielowariantowej koncepcji, alternatywnej drogi dla przejazdu kolejowego na ul. Ludźmierskiej. - Droga poprowadzona będzie przez dawną zajezdnię autobusową, wzdłuż potoku Czarny Dunajec, przez Ibisor do zakopianki - tłumaczył burmistrz.

Przed rokiem pytany o przebudowę ul. Ludźmierskiej, burmistrz wyjaśniał: - Cały czas jesteśmy w kontakcie z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Trwa wymiana korespondencji między województwem, a PKP i tu cały czas monitorujemy, czy zostanie opracowana koncepcja na rozwiązanie tego problematycznego skrzyżowania linii kolejowej z drogą wojewódzką, bo PKP w ogóle nie przewidziało przebudowy tego skrzyżowania. Na szczęście ZDW i województwo zabrało się do pracy.

Wtedy też Miasto zadeklarowało gotowość partycypowania w kosztach tej inwestycji.

W czerwcu ub. roku Zarząd Dróg Wojewódzkich przesłał projekt umowy "w sprawie wspólnej realizacji zadania, jakim jest opracowanie wielowariantowej koncepcji bezkolizyjnego skrzyżowania z linią kolejową wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego wraz z opcją opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej".

Po pół roku zawarto umowę na realizację inwestycji - pomiędzy Województwem Małopolskim a Powiatem Nowotarskim oraz Miastem Nowy Targ. Także koszty przygotowania inwestycji podzielone miały być pomiędzy te trzy podmioty. Województwo oszacowało wtedy ten koszt na 400 tysięcy zł, z czego połowę ponieść miało województwo, a powiat i Miasto miało partycypować na poziomie 25 procent. Ale to się zmieniło.

Jak tłumaczy skarbnik Łukasz Dłubacz - teraz koszt dokumentacji to 455 tys , z czego 314,4 tys sfinansowana zostanie ze środków unijnych, a pozostała kwota po połowie przez Nowy Targ i województwo małopolskie.
Jak wyjaśnia burmistrz - W ramach partycypacji w kosztach przedsięwzięcia, Miasto opracowało wstępną koncepcję zachodniej obwodnicy Nowego Targu, która została przekazana do Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz został opracowany i uchwalony przez Radę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Nowy Targ33 - Zajezdnia, w którym przewidziano włączenie projektowanej obwodnicy do ul. Ludźmierskiej. Dodatkowo w ubiegłym roku w ramach zadań inwestycyjnych został wykonany fragment ulicy od strony zakopianki, który ma stanowić kontynuację zachodniej obwodnicy Miasta.

"Projektowana obwodnica lub bezkolizyjne skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z linia kolejową w znaczący sposób upłynnić ma ruch, co ma znaczenie w sytuacji gdy zapowiadany jest dalszy rozwój Podhalańskiej Kolei Regionalnej" - argumentowano w projekcie uchwały o przekazaniu środków z budżetu Miasta.

Radni byli jednomyślni, w głosowaniu wszyscy podnieśli rękę na "tak".

s/
zobacz także
komentarze
ocena górali z nizin17.02.2021, 21:27
to tylko koncepcja
a do wykonania to jeszcze kosmos
Mariusz16.02.2021, 14:51
Estakada albo pod torami jak w pobliżu siedziby ZDW w Krakowie.
Mariusz16.02.2021, 14:43
Estakada tak. Tylko że ktoś uzgodnił siedzibę gazowni prawie na drodze wojewódzkiej. Będzie ciasno.
Ibisorzan15.02.2021, 18:18
Otwarcie starej zakopianki na ul kolejowa i dalej kasprowicza załatwia sprawę. Pozostaje wykonać wiadukt ponad torowiskiem. Lepiej zniszczyć tereny rekreacyjne gdzie ludzie mogą odpocząć latem i zima, pojeździć na rowerze, pójść z psem. Ale wtedy ruch obok domu burmistrza się zwiększy ...
z tąd15.02.2021, 15:44
Gdy byście wzięli się za łopaty i do roboty a nie za klawiaturę compa z poradami jak by to było, to byśmy mieli wiadukt(tak wysoki,nawet w chmurach) od Cz.Dunajca do Szczawnicy.Francuzi,Świat by nam zazdrościł.
Burok14.02.2021, 13:33
Przyzwyczajenia nic nie zmieni . Trzeba robić estakadę nad torami i poszerzacz Ludźmierską do 2 pasów , tak aby było i włączenie do nowej Zakopianki i wylot na Jabłonke , bez tego to wszystko o d rozbić . Co niby ma dać droga wzdłuż dunajca do Zakopianki ? , którędy dalej i po co ?
Rowerzysta14.02.2021, 11:52
@Baca miescon dokładnie, gdy już będzie nowa zakopiańka i obwodnica południowa, to ruch na Ludzmierskiej zmniejszy się o jakieś 3/4. Dołożyć do tego otwarcie Kolejowej, Królowej Jadwigi i du h pięknie się rozladuje. W końcu będzie spokój. Budowa kolejnej drogi i to w miejscu idealnym na tereny rekreacyjne jest pomysłem w 100% nietrafiony.
Baca miescon13.02.2021, 21:09
Obwodnica wzdłuż rzeki Czarny Dunajec to:
1. Koszt budowy przewyższający jej skuteczność w odciążeniu ul. Ludźmierskiej ponieważ ma ona przebiegać po terenach zalewowych wiec należało by ją przeprowadzić po wale, którego tam nie ma i nie będzie oraz przebudować ścieżkę rowerową.
2. Połączenie rzekomej obwodnicy z zakopianką nie ma żadnego sensu ponieważ gdy powstanie obwodnica przez Bór na Castorame należało by otworzyć dla ruchu lokalnego ul. Kolejową, Mickiewicza i Królowej Jadwigi co w 20 procentach odciąży ul. Ludźmierską i Aleje.
3.Co z programem Natura 2000 na terenach planowanej obwodnicy wzdłuż rzeki Czarny Dunajec i co z Bobrami, Rybitwami, Czaplami, Czajkami i naszą Głowacicą. Do tej pory nie można było wyjąc kamienia z rzeki a wy będziecie obwodnicę budować- Żart
4. Załóżmy że zostanie wybudowana obwodnica od Zakopianki do ul. Ludźmierskiej gdzie będzie się łączyć z nią na wysokości oś. Na Skarpie- myślicie że w tym miejscu nie będzie korków???????
Moja propozycja jest taka- na wysokości byłej restauracji Dudek zrobić pas do skrętu w prawo dla mieszkańców m.in. ul. Kolejowej.
-Budowa przejazdu nad torami kolejowymi.
- Budowa ronda przy hali Leclerc.
-A NOWO BUDOWANA ZAKOPIANKA ZAŁATWI WSZYSTKIE PANA PROBLEBY PANIE BURMISTRZU-Taka moja darmowa porada.
Osiol13.02.2021, 14:48
To kolejny projekt do piwnicy urzędu apropo ile tam już projektów leży żal wypominać tych pieniędzy z podatków zmarnowanych
witaj lij13.02.2021, 14:19
Do Sąsiad
Do kiedy będą tego własciciela głaskac?Taniej będzie zasłonic to paskudztwo jakąś reklamą miasta albo tras narciarskich albo wizualizacją nowej zakopianki
Optymista13.02.2021, 11:58
A było obniżyć torowisko i dworzec o 3m-4m. Przejazd Ludźmierską nieco podniesiony, most kolejowy jest i tak niżej. Ale po co. Lepiej jest projektować i robić buble w końcu i tak podatnicy zapłacą
Polska to jest bogaty i rozrzutny kraj z dużą ilością pseudo fachowców od projektowania. Sory takich mamy "inżynieromagistrów"
STAŚ13.02.2021, 11:12
Ciekawe, czy uda mi się przejechać bezkolizyjnie ?!! Lata lecą !!!
traper13.02.2021, 11:04
Za PZPR i NZPS był projekt budowy eskapady.Pamięta pan ,ślusarz, ,,kierownik,,porche,wojs?
Dbajmy o siebie13.02.2021, 09:41
Teraz to już d.... Jak był remont torowiska trzeba było podnieść tory. Drogę puścić pod spodem i po temacie.
Sąsiad13.02.2021, 09:37
Do Witajlij
Miasto nie jest w stanie usunąć zajezdni bo ich nie stać .
Gdyż zajezdnia nie jest własnością miasta a na wykupienie jej od właściciela są za cięcy w uszach .
Zaczęli woje ze złym biznesmenem który chciał galerie tam budować to mu nie pozwolili a chwilę później zaczęły się dwie budować w innym miejscu .
Rowerzysta13.02.2021, 09:17
Mając na uwadze powstanie nowej Zakopianki oraz obwodnicy południowej w okolicy lotniska, które to drogi wyprowadza większość ruchu z Miasta, budowę kolejnej drogi wewnętrznej, poprowadzonej po pięknych terenach rekreacyjnych, uważam za wielki błąd i mam nadzieje, ze zwycięży koncepcja tunelu. Na Ibisorze powinna za to powstać kładka na Grel oraz w dalszym ciągu powinno się rozwijać infrastrukturę rowerową. Rower lub własne nogi > samochód - takie podejście powinno miasto promować. Stany się prawdziwym miastem rowerów, nie tylko w kampaniach promocyjnych.
takie tam13.02.2021, 08:15
pierwsze remontują tory i przejazd teraz myślą ze dalej jest cos nie tak dobre. Tam powinny być po 2 pasy przedłużone aż co najmniej do nowej drogi co robią ,później się okaże że dopiero jest za korkowane . Ale co tam buduje się dalej obok drogi a co tam nie wspomnę o estakadzie nad torami która już dawno powinna być .
www12.02.2021, 23:06
Nie będzie się korkować przy zajezdni? Dlaczego nie wyprowadzić obwodnicy poza miasto?
Driver12.02.2021, 22:57
Poczekać aż zrobią zakopiankę i obwodnicę waksmunda i będzie po problemie.
tylko to12.02.2021, 22:05
E S T A K A D A lekarstwem na całe zło !!!
Only Estakada12.02.2021, 20:31
Powinni zrobić estakadę jak w Myślenicach i po problemie .
Pociąg jedzie swoimi torami a samochody swoimi
komsiu12.02.2021, 20:10
W Rumunii czy Albanii mają lepsze rozwiązania komunikacyjne niż w tym za....iu nowotarskim.Epoka kamienia łupanego.
witajlij12.02.2021, 19:55
Kiedy miasto pozbędzie się tego strupa w postaci starej zajezdni autobusowej
Straszydło przy głównej ulicy.Świetna wizytówka miasta
zenek12.02.2021, 19:49
Dobrze że województwo wyszło z propozycją
Bo nici by z tego były
Zobacz pełną wersję podhale24.pl