03.05.2021, 17:47 | czytano: 1145

Protest rodziców w sprawie połączenia Przedszkola nr 2 i Szkoły Podstawowej nr 3

Oto list skierowany do władz Miasta.
Nowy Targ, dnia 23 kwietnia 2021 roku
BURMISTRZ MIASTA NOWY TARG
RADA MIASTA NOWY TARG
Ul. Krzywa 1
34-400 Nowy Targ
Szanowni Państwo,
działając jako mieszkańcy miasta Nowy Targ, w związku z uzyskaniem informacji, odnośnie podjęcia przez Państwa czynności, mających na celu utworzenie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 w Nowym Targu, z połączenia Przedszkola nr 2 w Nowym Targu i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Nowym Targu, niniejszym informujemy, iż wyrażamy stanowczą dezaprobatę wobec Państwa irracjonalnej decyzji.

Podkreślenia wymaga fakt, iż wspaniałe grono nauczycieli oraz umiejętny sposób zarządzania Przedszkolem nr 2 w Nowym Targu (w dalszej części pisma zwane „Przedszkolem”), spowodowało, iż od 1985 roku Przedszkole cieszy się nieposzlakowaną opinią, niezwykłą renomą oraz przede wszystkim bezgranicznym zaufaniem rodziców, którzy codziennie od 36 lat powierzają swe dzieci pod opiekę Przedszkola.

My niżej podpisani, działający jako rodzice, dziadkowie dzieci uczęszczających niegdyś, dzisiaj bądź w przyszłości do Przedszkola, a przede wszystkim jako mieszkańcy miasta Nowy Targ, jesteśmy zbulwersowani oraz bardzo zaniepokojeni Państwa działaniami, mającymi na celu całkowitą dezorganizację miejsca będącego azylem bezpieczeństwa oraz radosnego dzieciństwa dla uczęszczających tam dzieci.

Z informacji powziętych od pracowników wydziału Oświaty Urzędu Miasta Nowy Targ, dowiedzieliśmy się, iż utworzenie zespołu szkolno - przedszkolnego jest spowodowane względami ekonomicznymi, czyli chęcią zaoszczędzenia pieniędzy z budżetu miasta kosztem najmłodszych jego mieszkańców. Zdaniem urzędników, jedynym, zauważalnym dla nas skutkiem utworzenia zespołu szkolno-przedszkolnego, będzie zarządzanie obydwoma placówkami przez jednego dyrektora, natomiast dla miasta powstanie możliwość wspólnego rozliczania kosztów oraz mediów obydwu placówek.
My, niżej podpisani, uważamy, że zmiany będą dla nas o wiele bardziej dotkliwe, a przede wszystkim krzywdzące dla przedszkolaków.

Naszym zdaniem, utworzenie zespołu szkolno - przedszkolnego będzie pretekstem do przeniesienia zerówki z Przedszkola do szkoły. Należy w tym miejscu wskazać, iż w Przedszkolu dzieci średnio przebywają 7-8 h dziennie, natomiast przedszkole pozostaje w dyspozycji przedszkolaków w godzinach 7:00-16:30. W tym czasie dzieci bawią się jakieś 2 godziny, a pozostałe 5-6 uczą przez zabawę, co jest niezaprzeczalnie najskuteczniejszą formą edukacji. W zerówce szkolnej nauka jest bardziej sformalizowana i trwa ok. 4 godzin dziennie. Następnie dziecko może „przeczekać” do odbioru przez rodzica na świetlicy, gdzie spędza czas w towarzystwie uczniów szkoły podstawowej z klas od 1 - 8. Truizmem jest stwierdzenie, że taka forma spędzania czasu przez przedszkolaków nie zapewnia im odpowiednich warunków, sprzyjających prawidłowemu rozwojowi dziecka.

W naszej ocenie dzieci uczęszczające do Przedszkola, mają zdecydowanie większe szanse na prawidłowe przygotowanie do edukacji szkolnej. Uzależnione jest to nie tylko od ilości godzin spędzanych przez przedszkolaków na nauce, ale również sprzyja temu fakt, iż w Przedszkolu jest stała kadra nauczycieli oraz opiekunów, którzy mają indywidualne podejście do każdego dziecka. Poprzez codzienny, bezpośredni kontakt, a przez to znajomość każdego dziecka, opiekunowie/nauczyciele umieją trafnie ocenić ich umiejętności, talenty, które należy rozwijać na podstawie wrodzonych predyspozycji. W chwili obecnej w Przedszkolu jest jedna Pani dyrektor zajmująca się tylko i wyłącznie sprawami dzieci, a dodatkowo pełni również funkcję nauczyciela. Każdy nauczyciel, dziecko czy rodzic ma bezpośredni kontakt z dyrektorem Przedszkola, który jest dostępny w godzinach jego otwarcia. Już w chwili obecnej dyrektor przedszkola oraz jego zastępca, mają nadmiar obowiązków, więc nie możemy sobie wyobrazić jak możliwe jest pozostawienie zarządzania szkoły podstawowej gdzie uczęszczają dzieci klas od 1 do 8 oraz przedszkola jednej osobie. Pewne jest, że sprawy dotyczące przedszkolaków, staną się mniej istotne niż sprawy uczniów, zwłaszcza tych ze starszych klas. Kadra Przedszkola jest niezmienna od lat, co powoduje u dzieci poczucie pewności, bezpieczeństwa oraz stwarza domowy klimat, przez co dzieci chętnie uczęszczają do Przedszkola, a rodzice z zaufaniem powierzają dzieci placówce. W razie konieczności zmiany kadry (choroba, emerytura etc), dyrektor który zna specyfikę danej placówki oraz wszystkich opiekunów, potrafi doskonale dobrać kolejnych pracowników. Zadowoleni i pewni stabilnego zatrudnienia nauczyciele/opiekunowie są bardziej spokojni, pewni siebie co oczywiście przekłada się na relację z dziećmi i odpowiednią atmosferę przedszkola. Mamy uzasadnione obawy, iż redukcja etatów, jest naturalnym efektem utworzenia zespołu szkolno – przedszkolnego, bowiem celem tego działania jest przecież „cięcie kosztów”. Należy również podkreślić, że dyrektor przedszkola jest również nauczycielem, co za tym idzie, otrzymuje pensje nauczyciela i dodatek za pełnienie funkcji dyrektora, a zatem w tym przypadku oszczędności są znikome.

Następną ważną do poruszenia kwestią są posiłki. Przedszkole posiada własne zaplecze kuchenne, gdzie przygotowywane są świeże i indywidualnie dostosowane posiłki dla przedszkolaków. Nikt nie jest w stanie zaprzeczyć (wiemy to z bezpośrednich relacji dzieci), iż jedzenie jest niezwykle smaczne, urozmaicone oraz bogate we wszelkie niezbędne do rozwoju dzieci składniki odżywcze. Należy podkreślić, iż dzieci w przedszkolu budują nawyki żywieniowe, które przetrwają z nimi w kolejnych latach życia. Zdajemy sobie sprawę, że są różne sytuacje życiowe i zdarzają się też przypadki, gdzie jedynym pożywieniem dziecka jest to zjedzone w przedszkolu. Do Przedszkola uczęszczają dzieci z rodzin o różnym statusie społecznym oraz materialnym. W niektórych przypadkach konieczność interwencji nauczycieli oraz bezpośrednio dyrektora jest niezbędna, w celu zapewnienia dziecku odpowiednich warunków życia i prawidłowego funkcjonowania. Naszym zdaniem, istnieje uzasadniona obawa, że w przypadku utworzenia zespołu szkolno przedszkolnego, zostanie zlikwidowana „domowa kuchnia” naszego Przedszkola ze względów finansowych. Zdajemy sobie sprawę, że bardziej opłacać się może wprowadzenie dodatkowo płatnego cateringu, tak jak to się odbywa w przedmiotowej szkole podstawowej, niż dalej zatrudniać kucharzy przyrządzających świeże oraz często dostosowane do indywidualnych potrzeb posiłki dla przedszkolaków (bardzo dużo dzieci jest np. uczulone na poszczególne produkty). Niezaprzeczalnym faktem jest, iż catering to posiłki przygotowane w miejscu oddalonym o kilka/kilkanaście km od Przedszkola przewożone w styropianowych/plastikowych pojemnikach, które absolutnie nie są tak świeże i smaczne jak te przyrządzane na bieżąco w Przedszkolu. Wiele dzieci ma problem z jedzeniem warzyw, czy mięsa, dlatego tym bardziej należy je do tego zachęcać, a nie odstraszać.
My, jako mieszkańcy miasta Nowy Targ, wybraliśmy Państwa w zaufaniu, że we wszystkich sprawach będziecie się liczyć z naszą opinią oraz, że będzie działać tylko i wyłącznie biorąc pod uwagę nasze dobro. Nasze dzieci, wnuki są najsłabszym ogniwem, ponieważ same nie mogą wyrazić swojego sprzeciwu, co do spraw które ich bezpośrednio dotyczą.

Należy wskazać, że „przedszkole jest najważniejszym etapem w edukacji każdego dziecka. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego mówi, że celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Najważniejszą funkcją wychowania przedszkolnego jest zapewnienie pełnego rozwoju całej osobowości każdego dziecka. Natomiast rolą nauczyciela jest stymulowanie rozwoju dziecka poprzez organizowanie różnych form aktywności ruchowej, umysłowej i plastycznej. To właśnie nauczyciel wyposaża dzieci w określony zasób wiadomości i umiejętności, kształci nawyki, uczy sposobów zachowania się i postępowania w określonych sytuacjach dnia codziennego. W efekcie końcowym prowadzi do harmonijnego wszechstronnego rozwoju.”

Jeżeli cała społeczność nowotarska jest niezwykle zadowolona z działalności przedszkola i uważa je za jedną z najlepiej dostosowanych placówek do indywidualnych potrzeb dziecka, to pytanie: po co je zmieniać? Po co eksperymentować na najmłodszych mieszkańcach naszego miasta? I przede wszystkim, po co zajmować się czymś, co można stwierdzić z czystym sumieniem, że funkcjonuje idealnie, bez żadnych zastrzeżeń, najlepiej ze wszystkich placówek prywatnych i publicznych na terenie naszego miasta? My wszyscy podpisani pod tym pismem, tak uważamy i zdecydowanie nie zgadzamy się z podjętymi przez Państwa działaniami, mającymi na celu utworzenie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 w Nowym Targu, z połączenia Przedszkola nr 2 w Nowym Targu i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Nowym Targu i zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby do tego nie dopuścić.

Jednocześnie informujemy, że jesteśmy zaniepokojeni, iż wszyscy urzędnicy udzielający nam informacji w zakresie tej sprawy, nie potrafią konkretnie wskazać rzeczywistych zmian jakie miałyby powstać w wyniku utworzenia zespołu szkolno – przedszkolnego. Z zapewnień słyszymy tylko zdanie „powinno zostać tak jak jest dotychczas”, jednakże stwierdzenie to jest dla nas niesatysfakcjonujące, ponieważ nie daje nam żadnej pewności co do dalszych losów Przedszkola.

Państwa prosimy o dokładne przemyślenie swoich decyzji w oparciu o odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz przede wszystkim mając na względzie nasze zdanie i dobro przedszkolaków.

/.../
opr.s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl