28.01.2022, 17:00 | czytano: 12300

Budowa tunelu pod torami kolejowymi i nowego ronda. Ruszają konsultacje społeczne

Droga wojewódzka, która poprowadzona ma zostać pod torami kolejowymi/ zdj. Podhale24
NOWY TARG. Prace przy rozwiązaniu problemu komunikacyjnego, jakim jest skrzyżowanie ul. Ludźmierskiej z torami kolejowymi przeszły na nowy etap. Spośród czterech wariantów budowy tam bezkolizyjnego skrzyżowania - preferowane są dwa. Zakładają budowę drogi pod linią kolejową.
Dziś rozpoczęły się konsultacje społeczne wybranych wariantów. Mieszkańcy i osoby zainteresowane - np. prowadzące w tym obszarze działalność gospodarczą mają tydzień na zgłaszanie swoich uwag.
Cztery warianty

Pierwszy wariant zakłada w istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej przejście dołem pod linią kolejową w konstrukcji oporowej. Powstałaby droga jedno-jezdniowa o długości ok. 600 m, a linia kolejowa poprowadzona byłaby wiaduktem nad drogą. Wariant drugi to poprowadzenie ul. Ludźmierskiej nad torami. Wariant 3 - to budowa nowej drogi. Droga wojewódzka poprowadzona od ul. Ludźmierskiej, przez dawną zajezdnię PKS, dalej przejście bezkolizyjne nad linią kolejową, równolegle do potoku Czarny Dunajec i dalej w kierunku włączenia do DK 47 w rejonie ul. Bohaterów Tobruku. Wariant 4 - to poprowadzenie drogi istniejącym śladem, przejście drogi pod linią kolejową. Powstać ma droga dwu-jezdniowa o długości ok. 1 100 metrów, zjazdy i rondo.

Podczas wczorajszego posiedzenia miejskiej Komisji Finansów, Gospodarki Komunalnej i Rozwoju Rady Miasta Nowy Targ, przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz projektantka Barbara Śliwka zaprezentowali wszystkie koncepcję, wskazując na dwie z nich. Obie zakładają budowę przejazdu pod torami kolejowymi, czyli - niweleta drogi wojewódzkiej pod torami z zapewnieniem skrajni drogowej 4,7 m plus wysokość na konstrukcję wiaduktu kolejowego. Daje to w sumie głębokość ok. 5,5 metra.

Duże zmiany, wyburzenia

Przebudowa objęłaby teren od centrum handlowego Stopiak do ul. Marii Pajerskiej. Tu powstałoby rondo turbinowe, cztero-wlotowe, gdzie czwarty wlot to droga do obsługi terenów przyległych do drogi wojewódzkiej od strony północnej.

Dostęp do drogi wojewódzkiej straci ulica Ceramiczna i Kolejowa. Drogi te zakończone będą placami do zawracania. Połączenie z Ludźmierską (która na pewnym odcinku nosi nazwę ul. Kolejowej) miałaby ul. Składowa i Marii Pajerskiej. Sama ul. Ceramiczna z drogą wojewódzką miałaby połączenie za pomocą 100-metrowego łącznika.

Istniejące na wysokości stadionu sportowego przystanki autobusowe zostaną przeniesione. Jeden z pasów od ulicy M. Pajerskiej byłby przeznaczony tylko dla autobusów. Tam też powstać ma pętla. Projektowane rondo koliduje z jednym budynkiem, a pętla autobusowa z kasami biletowymi stadionu i budynkiem administracyjnym.

Tu powstać ma rondo


Wariant 4 zakłada zburzenie budynku przy ul. Ludźmierskiej oraz domu wielorodzinnego znajdującego się obok torów kolejowych (dawny budynek PKP), dwóch budynków jednorodzinnych na łuku drogi i jednego domu kolidującego z rondem.

Projektantka i Zarząd Dróg Wojewódzkich preferują połączenie dwóch rozwiązań: 1 i 4. - Rozważaliśmy różne warianty związane z likwidacją przejazdu kolejowego i te wybrane są naszym zdaniem jak najbardziej zasadne - tłumaczy Robert Górecki z Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Komplikacje

- Te rozwiązania zakładają rozbiórki domów i komplikacje - przestrzega Bartłomiej Garbacz. Radny pytał, czemu nie bierze się pod uwagę wariantu z budową nowej drogi przez Ibisor. - To rozwiązanie najmniej ingeruje w istniejące budynki i ma największe szanse na akceptację. Te wybrane przez państwa - to rozwiązywanie jednego problemu komunikacyjnego, tworząc inny problem. One przyniosą więcej komplikacji, niż pożytku. Wprowadzamy ruch do środka miasta, zamiast rozbić ruch na istniejące drogi i rozproszyć ruch - argumentował.
- To co robimy z Miastem to próba poprawienia przepustowości, a celem zadania jest "przebudowa drogi wojewódzkiej i likwidacja przejazdu kolejowego"- tłumaczył dyr. Górecki.

- Kwestia likwidacji tego przejazdu ciągnie się od 20 lat. Można ten węzeł gordyjski rozwiązać prowadząc drogę "górą" albo "dołem". Mniejszą ingerencją jest poprowadzenie drogi pod torami kolejowymi. Trzeba znaleźć wyjście, które będzie jak najmniej kłopotliwe. Wariant "dołem" wydaje się być najbardziej optymalny - mówił Grzegorz Watycha. Burmistrz dodał, że wariant 4 jest dobry, ale najdroższy, dlatego Miasto skłania się do wariantu 1.

Mieszkańcy i przedsiębiorcy są zaniepokojeni

W spotkaniu uczestniczyli także mieszkańcy, którzy nie kryli swoich obaw, co do konsekwencji planowanej przebudowy. - Co z przedsiębiorcami prowadzącymi w tej części miasta swoje interesy, czy są jakieś rozwiązania dla nich? Ludzie stracą dochody - mówił Piotr Mrugała. - Wiem, że tam jest "zagłębie przedsiębiorców" i robimy tak, żeby nie stworzyć państwu problemów - zapewniał burmistrz.

Właścicielka domu, który ma zostać zburzony, Beata Pasternak także pytała o wariant zakładający poprowadzenie drogi przez Ibisor. - Zrobienie tunelu nie rozwiąże problemu. Zamkniecie dojazdu do małych uliczek - Ceramicznej i Kolejowej sprawi, że zmieni się przejazd przez tę ulicę, małe firmy padną. A w wariancie 1 - jaki będzie dojazd? Skończy się to tak, że nowo-wyremontowana ulica zostanie zniszczona - tłumaczyła mieszkanka Miasta. Wtórował jej mąż, mówiąc iż "ZDW chce udrożnić ulicę Ludźmierską, ale zamykanie dwóch ulic bocznych i odcięcie przedsiębiorców od głównej ulicy jest wysoce niekorzystne". - Jak pada wariant objazdu to nagle Zarząd Dróg Wojewódzkich mówi, że się im nie opłaca. Wkładanie dodatkowych pasów do wąskiej drogi zamiast budowy nowych dróg - i tu ZDW nie jest zainteresowany - skwitował.

Termin składania uwag tylko do 4 lutego

- Dziś dopiero mówimy o dokumentacji projektowej, trzeba jeszcze poszukać pieniędzy - przypomniał radny wojewódzki Jan Piczura.

Sama inwestycja potrwać ma dwa lata. Na pytanie, czy w tym czasie będzie dojazd z centrum do ul. Ludźmierskiej, przedstawiciel ZDW powiedział: - Teraz opracowujemy koncepcję, przy projekcie budowlanym wykonawca będzie musiał opracować system dróg dojazdowych i dostępność musi być zapewniona.

Na stronie Urzędu Miasta udostępniono dwa warianty przebudowy drogi - W1 i W4. Konsultacje społeczne tych wariantów potrwają do piątku 4 lutego.

Opinie można składać na adres rozwoj@um.nowytarg.pl lub osobiście w Biurze Obsługi Mieszkańca Urzędu Miasta Nowy Targ. Po 4 lutego zebrane opinie zostaną przekazane do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz do jednostki projektowej.

Sabina Palka
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Popierajcie moje rozwiązanie01.02.2022, 17:19
Jestem za wariantem nr.2
Byłoby to pierwsze metro na Podhalu tunel
Od mostu kolejowego,a dworzec również w podziemiu
Od mostu kolejowego A dworzec kolejowy
wstążki&kolesiostwo01.02.2022, 10:50
To nie są żadne konsultacje społeczne tylko kpina z konsultacji społecznych. Watycha boi sie konsultacji społecznych i budżetu obywatelskiego. Jedyne które zrobił wywróciły miasto do gory nogami. Zlikwidowano straż miejską i powstało rondo z drogą do lasu, które wstrzymuje ruch na Zakopiance. Lepiej żeby ten burmistrz już nic do końca kadencji nie robił przynajmniej nic nie schrzani
Gnom31.01.2022, 06:36
Tylko referendum bo Watycha przez te dwa lata dopełni dzieła niszczenia tego miasta, które już dziś na tle okolicznych wiosek jest prawie pod każdym względem zacofane. Nic tylko bale i wstążki i zabawa
Tadek30.01.2022, 11:09
dużo kombinacji - "stra Ludzmierska zostaje
>> nowa Ludżmierska - tylko tunel do "zajezdni PKS , tam wyjazdy / rondo, połączenie z "obwodnicą N.Targu
>> z ronda "zajezdnia PKS - wszędzie dojadą
@30.01.2022, 10:45
Tak dla przypomnienia . Aleje i Ludźmierska to jedyny ciąg drogowy Wschód - Zachód w mieście i zaprzepaszczenie okazji na pociągnięcie Alei jako dwupasmówki do węzła nowej Zakopianki jest totalną głupotą . Każdy projekt można zmodyfikować do warunków lokalnych i nic nie jest ostateczne . Albo droga i upłynnienie ruchu , albo wieczne korki i smog . Co do pieniędzy - to droga Wojewódzka więc Miasto za nią płacić nie będzie , a w każdym razie na pewno nie wszystko . Ciągnąć Aleje aż do skrętu na Ludźmierz i będzie po ludzku
Pinokio29.01.2022, 20:53
Do Igor masz 100 % racji sam jeżdżę tą drogą kilkanaście razy dziennie i nie zauważyłem mniejszych korków jak remontowali torowisko. Więc to nie wina pociągów tylko natężenia ruchu oni chyba oszaleli z tym zamykaniem ulic.
Igorrr29.01.2022, 18:49
korki były takie same jak pociągi nie jeździły przez pół roku. Przejazd niczego nie zmieni, jedynie to, że nie będziemy stali w korku do przejazdu tylko do ronda. Mieszkam tu i jeżdżę tą trasą kilkanaście razy dziennie i coś na ten temat mogę powiedzieć.
alan29.01.2022, 17:51
do igorrr
tory to można sobie w ten sposób podnieść ale na makiecie kolejki zabawki a nie w rzeczywistym przebiegu linii kolejowej. Wymagane są dopuszczalne spadki wznoszenia i opadania toru na które potrzeba większych odległości niż dla samochodów i mierzone są w promilach a nie w % jak dla samochodów np. 3promil tj;3m na 1000m
Wektor29.01.2022, 17:03
Do ;)

Chciałem zwrócić uwagę, że mowa była "o tunelu poprowadzony od zjazdu za
mostem do stacji kolejowej", nie "od ludźmierskiej do stacji kolejowej", co jest istotne,
chyba że nie jest.

Mam rozumieć, że to opinia Inżynierska, ja podchodzę do sprawy logicznie, jeżeli nie da się
tego zrobić z technicznego punktu widzenia, to ja uzyskałem odpowiedź i dziękuje.
beata29.01.2022, 14:22
idąc tokiem myślenia pani projektant:
zamknęła 2 ulice{kolejowa, ceramiczna}i ok. 20 zjazdów prywatnych
to zamknąć jeszcze jedną-składową i dwa zjazdy do Stopiaka i...
i nie potrzeba nic robić, kopać- cała Ludzmierska pusta.
Burok29.01.2022, 13:28
Nie mącić - domy o których mowa w projekcie były do wyburzenia już w 1980 roku
Igorrr29.01.2022, 11:05
Moim zdaniem dwa proste warianty i nie ma co kombinować:
1) obniżenie drogi o 2-3 metry przy jednoczesnym podwyższeniu torów o te 2-3m. Spokojnie to się zmieści między Kolejową, a Ceramiczną, przy okazji nic nie trzeba będzie nikomu burzyć.
2). zostawić tak jak jest. Za chwilę będzie południowa obwodnica w świetle "zakopianki". Kto chce miasto ominąć, wjeżdża na Ludźmierską na wysokości Żanexu i jedzie dalej na Jabłonkę.

Ewentualnie 3 opcja - połączyć Kasprowicza i będzie alternatywa.

Jak zamkniecie Ceramiczną, na której też jest pełno firm to jak wszystko zjedzie na Skłądową to i tak będą korki, żeby się wydostać. Z deszcze pod rynnę. Nie mówię już o utracie wartości nieruchomości, którego nikt nie zwróci.
kuba29.01.2022, 09:04
kilka słów prawdy :
1.ZDW do którego należy droga Ludzmierska wogóle nie planował konsultacji z mieszkańcami- wymógł to burmistrz i dostaliśmy tydzień !!!
2.Projektantka pSliwka (wybrana i opłacana przez ZDW}
sama powiedziała w prezentacji tego projektu..udrożnienie poprzez likwidację zjazdów ..
3.Burmistrzowi pasuje każdy wariant byle na Ludzmierskiej -bo pieniądze w większości z ZDW a obwodnica przez Ibisor to droga miejska iprojekt i pieniądze tylko miasta.
4.Badanie ruchu na Ludzmierskiej z którego wynikła teza, że obwodnica nic nie da..prowadził 1 starszy pan pracujący dla GDDKIA
WZD obserwując ruch na ludzmierskiej przez kamery na wysokości sądu
5 Na długości prawie 1km po obydwu stronach tej planowanej betonowej wanny wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy tracą wg mnie ok 2000 ludziom się pogorszy{dojazd praca mieszkanie biznes}
6 Kto zyska: ZDW i Burmistrz - będzie problem z głowy
dwie galerie którym szczęście sprzyja.
;)29.01.2022, 08:57
do wektor
wg odpowiedz jest prosta pociąg to nie samochód terenowy, na tak krótkim odcinku od ludźmierskiej do stacji kolejowej po porostu nie wjedzie na tak dużą różnice w wysokości, sprawdź sobie jakie mogą być spadki zęby pociąg mógł podjechać pod wzniesienie ;)
kuba28.01.2022, 23:05
Mieszkańcy ul MPajerskiej macie przekichane..
Samochody od:Rajski ,Ibis,Huzar,Inter_cars,Salami ,Pkp
bbd28.01.2022, 22:41
Jedna z dróg łącznikowych klasy D jest planowana po działce Pana, która jest obecnie na sprzedaż za 3,5 bańki. Szczęście sprzyja bogatym. A barak SCH nazwali "Centrum Handlowe" Projektanci siedzący w wieżowcach w Kraku czy gdzie tam :(
Wektor28.01.2022, 22:35
Napisałem: 20:44, 08 sierpnia 2021

Tunel poprowadzony tuż za miejscem, gdzie dwupasmówka przechodzi w jezdnię
jednopasmową, w stronę przejazdu kolejowego to kolejna głupota, która pochłonie
dużo pieniędzy. A gdzie tunel wychodziłby za przejazdem kolejowym???
To już TAJEMNICA POLISZYNELA :D. Ciekawe czy ktoś pomyślał co z wodą w czasie
ulewnych deszczów i co z jej odprowadzeniem. Oczywiście domy i mieszkańcy w czasie
realizacji prac budowlanych i szkody z tym związane, się nie liczą, kto by się tam
liczył z mieszkańcami:). Od dawna mówiło się o tunelu poprowadzony od zjazdu za
mostem do stacji kolejowej. Prace można by prowadzić, a ruch na Ludźmierskiej mógłby
funkcjonować bez utrudnień dla mieszkańców miasta i okolicznych miejscowości.
Naturalnie należałoby postawić sztuczną przeprawę nad terenem budowy przy pomocy np.
wojska, co jest wykonalne, zwłaszcza że takie sytuacje mają miejsce w Polsce. Czy
ktoś policzył wysokość odszkodowań dla mieszkańców (firm), powstałych w wyniku prac
budowlanych? Wystarczy uzgodnić z zarządem dróg wojewódzkich, że chcemy poprowadzić
tunel w taki sposób i co oni o tym myślą, z prośbą, aby nam to zaprojektowali i wycenili.
Ta antywładza nie potrafi nic zrobić dobrze, chyba żeby jej non stop podpowiadać,
co należy zrobić i w jaki sposób. Jeżeli nie da się przeprowadzić tunelu od strony
mostu kolejowego z przyczyn technicznych lub finansowych, to wracam honor i rubta
jak chceta, udrożnienie tego odcinka jest konieczne:).
-----------------------------------------------------
Ponawiam pytanie:

Dlaczego nikt nie rozważa puszczenia pociągu tunelem do stacji ??? Interesuje mnie,
jakie byłyby koszty takiego projektu, jeżeli w ogóle jest możliwy. A może po remoncie
torów i stacji jest już za późno :).
Mieszkancy os Bor28.01.2022, 22:00
Nie ma szans na zadne rozwiazanie!Niech zostanie tak jak jest!!!!
Majer28.01.2022, 21:59
Obniżyć jezdnie o półtora metra i zrobić wiadukt dla torowiska taki który by miał rezerwę na 2 pasy ruchu w przyszłości choć po otwarciu zakopianki ruch naoewno nie wzrośnie. Zresztą który wariant nie wybirą i tak pójdą grube miliony... Na stosunkowo prosta modernizację
miki28.01.2022, 20:56
piczura niech u siebie madruje a nie w nowym targu
stan28.01.2022, 18:40
póki nie zakończą nowej ,,zakopianki'' nic nie ruszać
stan28.01.2022, 18:38
póki nie zakończą nowej ,,zakopianki'' nic nie ruszać
piotrek28.01.2022, 18:34
piczura niech lepiej poszuka tych pieniędzy za sprzedane drewno z lasów wspólnoty firmie od żywca ...
Optymista28.01.2022, 18:33
@bb
ski ma rację. Jeżeli wariant 2 zakłada budowę wiaduktu dla DW, to Ceramiczna i Kolejowa są umartwione. Taki sens ma tylko obniżenie torowiska i wpuszczenie do tunelu z przebudowa już wykonanej infrastruktury kolejowej (perony) a nad nami parking dla min. 200 samochodów. Jak będzie "szybka" kolej to ludzie przyjadą na parking zostawią auto i pojadą pociągiem a nie drogą.
bb28.01.2022, 17:38
Wariant 2 to tory pod ulicą. "ski" masz kłopoty z czytaniem?
ski28.01.2022, 17:19
najlepszy byłby wariant 5 kolej puścić pod ulica 1 torf wys 4,5 m
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl