19.06.2022, 13:27 | czytano: 3444

Stacja "Zakopane" i przystanki "Bańska Niżna" oraz "Misiagi" - prace na kolejowej zakopiance

zdj. Tomasz Krzyściak
Ogłoszono już przetargi na nowe przystanki kolejowe. W Zakopanem trwają z kolei prace rozbiórkowe na stacji. Przypomnijmy - za tydzień pociągi wracają na tory, ale tylko na czas wakacji. Składy nie będą dojeżdżać do stacji końcowej, a do dworca tymczasowego na Spyrkówce.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę przystanków Bańska Niżna i Poronin Misiagi na linii Chabówka – Zakopane. W samym Zakopanem - stacja to obecnie plac budowy.
Przetarg na nowe przystanki ma zostać rozstrzygnięty do końca miesiąca. Prace mają zakończyć się do końca 2023 r. Inwestycje są współfinansowane ze środków UE.

Jeden z nowych przystanków powstanie w Bańskiej Niżnej koło basenów termalnych, a drugi pomiędzy stacją w Poroninie a stacją końcową w Zakopanem.


Tymczasem na stacji Zakopane kontynuowane są prace budowlane. Poprzedziły je roboty przygotowawcze, które rozpoczęły się w marcu. Rozebrano istniejące elementy, m. in. sieci trakcyjnej, linii energetycznych, oświetlenia, urządzeń automatyki. Rozbierane są tory i perony, by wybudować nowe.


"Po przebudowie zakopiańska stacja kolejowa zapewni oczekiwany poziom obsługi podróżnych. Zamiast dotychczasowych trzech, będą cztery wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Nowe obiekty będą dłuższe, dzięki temu przewoźnicy zyskają możliwość swobodnego planowania postojów na stacji Zakopane, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Komfort zwiększą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe tory i urządzenia sterowania ruchem na stacji usprawnią obsługę połączeń dalekobieżnych i regionalnych" - zapowiada PKP.




s/ zdj. Tomasz Krzyściak
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
po kolei20.06.2022, 10:45
No i dobrze. Zakończono temat przebudowy ronda na Chramcówkach i części komunikacyjnej w kierunku ul. Kościuszki. Poszło tam od marca błyskawicznie, bo zima nie była ciężka. Teraz kolejny etap. Są pieniądze unijne to trzeba działać z torami i nowymi stacjami. Igrzyska Europejskie w przyszłym roku i tęgie głowy nad harmonogrami robót pracują.
myślenie wielotorowe20.06.2022, 10:28
Bez dodatkowego toru te wszystkie "remonty i modernizacje" to tylko konserwowanie XIXw dziadostwa na kolejne wieki.

"Linię budowano w trudnych, górskich warunkach terenowych. W celu zmniejszenia kosztów linię wytrasowano po stokach wzniesień, z licznymi ostrymi, często przeciwnie skierowanymi łukami. Z powodu oszczędności unikano nasypów prostujących, estakad i zaniechano budowy planowanego tunelu w obrębie Przełęczy Sieniawskiej. Zastosowano też duże nachylenia toru, przekraczające niekiedy 28?. W rezultacie warunki trakcyjne na linii są bardzo trudne. Powoduje to trudności w prowadzeniu pociągów i w radykalny sposób wymusza ograniczenie ich prędkości."

Czyli kiedyś z braku kasy zbudowano szopę a teraz z pieniędzy unijnych (bo przecież nie PKP) dorabiamy złote klamki. Pieniądze zarobione przez PKP przepalają dziesiątki presesików w spółkach córkach, krzakach, zającach i pociotkach.
A kasa z podatków idzie na Ostrołękę, mierzeję, cpk, izerę, respiratory, maseczki, wybory pocztowe, rozbrajanie armii by zutylizować cenny sprzęt na Ukrainie, kupowanie ruskiego gazu od Niemca z dodatkową marżą... lub po prostu rozdawnictwo+ i kupowanie wyborczych głosów.

Ta linia powinna zostać w eksploatacji co najwyżej jako lokalna linia regionalna. A do podróży dalekobieżnych powinno powstać nowe, bezpośrednie, dwutorowe połączenie z Krakowem, z tunelami i wiaduktami. Tak by podróż Zakopane - Kraków trwała poniżej godziny.

Niestety żyjemy w Polsce...
abece20.06.2022, 10:22
Dlaczego nie powstaje przystanek kolejowy na Greku w Nowym Targu? Ułatwiłby dojazd do centrum koleją podhalańską, a cała dzielnica bardzo szybko się rozrasta. Znowu brakuje pomysłu i wizji w Urzędzie Miasta, żeby coś zrobić dla mieszkańców? Bo nadal na Grel jest 1 wąska droga a o kładce na ibisor nic nie słychać.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl