20.11.2022, 12:00 | czytano: 3771

Jacek Sowa: Podhalańskich kółek czar. Ford przeszczepiony na Kowańcu

Krzysztof Legutko jest z zawodu elektromonterem, ale chyba nikt na Kowańcu czy nawet w mieście nie dorównuje mu w sztuce motoryzacyjnej transplantologii. Samochodowa pasja doprowadziła do niezwykłego projektu, którego efekt zafundował sobie na 50-te urodziny.
Urodzinowy prezent Krzysztofa Legutki

Jak u wielu z nas, samochody były jego pasją od dziecka, ale nie wiedzieć czemu, zapałał ogromną estymą do modelu fordowskiego pickupa F100, którego miniaturkę 100 Matchboxa w skali 1:100 przyjął za początek projektu.
Miniaturka Matchboxa stała się początkiem projektu

Mapą drogową stał się internet, który zaprowadził go do Rzezawy, podbocheńskiej miejscowości położonej nieopodal autostrady A4. Tam mieści się stajnia kultowych samochodów, głównie amerykańskich, gdzie stała wymarzona „setka” Forda.

Wymarzony Ford 100

Cena żelastwa na kołach zwalała z nóg, ale i tak była ułamkiem tego, co handlarz życzył sobie np. za Corvette z tamtych lat. Kultowy racer kosmonautów jednak Legutkę nie interesował, choć w pickupie z 1953 roku rdza grała na wietrze i zablokowany był pięciolitrowy silnik, w którym wg papierów, olej wymieniono ostatnio ponad czterdzieści lat temu!

Rdza grała na wietrze

Pan Krzysztof długo myślał, co z tym zrobić i wymyślił. Pod Radomiem wygooglował Lexusa LS 400, znacznie podbijając tym koszt przedsięwzięcia. Japońska limuzyna spotkała się z amerykańskim farmerem na nowotarskim Kowańcu, ale nasz pasjonat nie celebrował długo tego mezaliansu, rozbierając oboje do warsztatowej konsumpcji. Ford został ogołocony do śrubki, Toyocie pozwolił zachować wszystko, co pod kimonem.

Pickup ogołocony do śrubki

Okres godowy trwał niespełna pięć lat. Na perfekcyjnie przygotowanej ramie pickupa zostały zamontowane lexusowskie podzespoły, z których najwięcej problemów stwarzała adaptacja pneumatycznego zawieszenia, sterowanego elektrycznie. Legutko wymyślił system powietrznych zaworów ze sprężarką, sterowanych z kabiny, a wisienką na tym egzotycznym torcie stała się owa czerwona miniaturka Matchboxa, odpowiednio na nich ustawiona.

Miniaturka w kabinie

Długo by rozprawiać o technologii i mozolnych godzinach pracy przy przeszczepie japońskich narządów do amerykańskiego tułowia. Dość powiedzieć, że karkołomny mariaż systemu calowego z metrycznym się udał, a parę tuzinów odzyskanych oryginalnych śrub bardzo się przydało. Finis coronat opus – pomalowany podkładem Ford F100 pickup wyjechał sprawnie na drogę i pomyślnie przeszedł proces kontroli technicznej.

Roczna „próbna” eksploatacja

Ale jego właściciel chcąc być do końca pewnym sukcesu operacji po roku próbnej eksploatacji ponownie rozłożył swoje cacko na części, aby poskładać je już „na czysto”, z pełną kosmetyką każdego detalu.
Czekoladowy Ford wyjechał na drogę

Wiosną 2022 roku czekoladowy tort, a raczej Ford, wyjechał na drogę w pełnej krasie; Krzysztof Legutko zrobił sobie wymarzony prezent na „pięćdziesiątkę”. Ale już następnego dnia zaczął rozmyślać, co jeszcze można by dołożyć do tego samochodu…

Co jeszcze można dołożyć do tego samochodu...

Pasja pana Krzysztofa przeszła na jego syna. 25-letni dziś Adrian połknął ojcowskiego bakcyla już za młodu. Jest absolwentem nowotarskiego Zespołu Szkół Technicznego, robiąc przy okazji papiery operatora sprzętu ciężkiego. Oczywiście czynnie pomagał ojcu przy transplantacji pickupa, ale na swoje kolejne urodziny Legutko junior chce przywrócić życie własnemu już „maluchowi” F126p i ma nadzieje, że teraz tata mu przy tym pomoże. O tym też chcemy napisać!

Maluch Adriana


Jacek Sowa
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Szarak20.11.2022, 12:17
Jak pierwszy raz zobaczyłem tego Forda na ulicy to aż mi "kopara" opadła, pięknie zrobiony, swoją droga zawsze się mi podobały te pick-up-y z tamtych lat. Maluszek też widzę ze zdjęcia, że będzie dobrze zrobiony, powodzenia.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl