29.12.2022, 10:25 | czytano: 4427

3,6 mln zł za projekt nowej zakopianki z Szaflar do Zakopanego

Droga do Zakopanego. Fot.GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wybrała firmę, która zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej dla przebudowy odcinka zakopianki Szaflary - Zakopane.
W przetargu na wykonanie dokumentacji wzięły udział dwie firmy. Po analizie ofert, GDDKiA wybrała ofertę firmy Sweco Polska Sp. z o. o z Poznania, która zobowiązała się wykonać dokumentację za kwotę ponad 3,6 mln zł.
Budowa zakopianki z Chabówki do Nowego Targ ma zakończyć się w 2024 roku, ale GDDKiA już teraz rozpoczęła przygotowania do przebudowy ostatniego odcinka drogi pod Tatry, z Szaflar do Zakopanego.

Na razie nie wiadomo dokładnie, jak będzie wyglądać przebudowa i rozbudowa drogi. To właśnie koncepcja programowa, której wykonanie zleci GDDKiA, wstępnie określi zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia. Wykonawca tej dokumentacji ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz ustali typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych.

"W celu uzyskania niezbędnych danych wykonawca opracuje analizy i prognozy ruchu oraz warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne oraz inwentaryzację przyrodniczą. Wykonana zostanie również analiza wielokryterialna, która umożliwi wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych. Całość procesu zakończy się opracowaniem wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskaniem DŚU" - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Jak podaje zarządca zakopianki, droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary - Zakopane o długości ok. 11,8 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowane jest 186 zjazdów do posesji. Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów/dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc. Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku średnio na dobę porusza się prawie 21 tys. pojazdów. Poziom swobody ruchu jest ograniczony. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.

Źródło: GDDKIA, oprac. r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Anka31.12.2022, 13:33
Widzę tylko jedno rozwiązanie , istniejący tunel przedłużyć do morskiego oka i halę gąsiennicową zkończyć wielkim parkingiem i ustawić tam fiakrów.
mieszczuch30.12.2022, 09:01
ale co powstało za obecnego włodarza miasta ... dwa szkieletory. Toż to wielka wizytówka i reklama NT. Brawo. Zamiast to zużytkować będzie następny naprzeciw castoramy. Większość rady dała zgodę na zmiane w planie i na ludźmierskiej przy stopiaku brakuje miejsc postojowych ale za to rosnie w górę nowy gmach. Jeden wielki korek i smród.
C30.12.2022, 08:23
@zakopianka
No coz, Zakopane już nie jest dla Zakopiańczyków tylko ceprów, turystów i pseudogórali z Warszafki. Już teraz widać exodus Zakopiańczyków do NT gdzie można normalnie żyć, iść na zakupy i mieć gdzie mieszkać. A będzie gorzej
karaluch29.12.2022, 21:12
Wszystkie asy które chcą z Nowego Targu zrobić parkowisko dla tej zakopiańskiej wsi puknijcie się w głowe. My nowotarżanie nie pozwolimy na to aby se tu warszafka parking zrobiła.
STAŚ29.12.2022, 19:44
Tak, parkingi, na granicy Nowego Targu i Szaflar! Pomiędzy stacjami paliw, a rzeką Biały Dunajec i lasem Bór, rozwalić szkieletory. Dalej utworzyć kolej szybkiego ruchu, i jazda do Zakopanego!
Inaczej drogę można zbudować po za Gubałówką!!!
zakopianka29.12.2022, 17:08
Zakopane nie potrzebuje autostrady! zakopane potrzebuje i to już obwodnicy , która rozładuje centrum miasta. Zakopane nie potrzebuje Sylwestrów marzeń. Miasto Zakopane potrzebuje mądrego burmistrza , który skończy z głupotą , a zacznie myśleć o mieszkańcach , bo w tym mieście nie da się żyć.
mika29.12.2022, 17:05
Bez porządnej obwodnicy Zakopanego z dobrymi rozprowadzeniami ruchu w miasto to tylko przesuwanie korka z jednego miejsca na drugie. Ale z dostępem do działek i brakiem zgody nie ma problemu - w ramach "specustawy" drogowej wszystko się wywłaszczy pod dodatkowe pasy.
Pinki29.12.2022, 16:04
To jest wyrzucanie pieniędzy podatników. Każdy kto zna chociażby pobieżnie ten odcinek dk 47 wie, że nie ma tam miejsca na zbudowanie drogi szybkiego ruchu z prawdziwego zdarzenia. A jeżeli nawet powstanie taka droga, to będzie ustawicznie zakorkowana z powodu zakorkowania Zakopanego. Rozwiązanie to duży parking podziemny w okolicy dworca PKP w Nowym Targu, albo stacji kolejowej w Szaflarach i szybki tramwaj linią kolejową do Zakopanego.
Pinki
Rufio29.12.2022, 14:19
kilka razy już próbowali zrobić plany zakopianki i nic z tego nie wyszło. Każdy wariant miał swój komitet protestacyjny, który na nic się nie zgadzał. To z tego powodu GDDK ogłosiła że przestaje robić kolejne warianty i zajmować się tym odcinkiem, bo nie widać szans żeby tu się dało cokolwiek uzgodnić. Mineło parę lat i znowu chcą walić głową w ten sam mur. Ciekawe dlaczego ? Mam podejrzenia, że chodzi o kasę. Znowu można wyrzucić parę milionów w błoto, przy okazji ten i ów znajomy skorzysta. Bezpieczna sprawa, bo z góry wiadomo, że i tak wszystko trafi do kosza, tylko pieniądze we właściwych kieszeniach zostaną. No to taki miś na miarę naszych możliwości.
ciekawski29.12.2022, 13:45
@Dxc
Wskaż mi alpejski kurort we Francji, Austrii, Szwajcarii itd do którego prowadzi droga dwujezdniowa. Wybudowanie takiej drogi do Zakopanego, to największy błąd i nieporozumienie. Dzisiaj Zakopane jest zakorkowane, nie posiada wystarczających parkingów ani miejsc na przyszłe parkingi. Wybudowanie takiej drogi, to jest unicestwienie Zakopanego. Władze Zakopanego przy znaczącej pomocy władz centralnych powinny przystąpić w pierwszej kolejności do budowy nowoczesnej oczyszczalni ścieków - to jest priorytet.
Mhm29.12.2022, 13:35
Dxc - pięknie i w sedno napisane!
Dutków od ceprów by się chciało ale odsprzedać choćby kawałeczek ziemi już nie ma mowy. A niech stoją w korkach!
Nasza lokalna mentalność zadziwia mnie i to niestety negatywnie.
Pozostaje życzyć powodzenia przyszłym wykonawcom.
Znając życie, pewnie na trasie drogi będą powstawać w trybie ekspresowym domy jak to było w przypadku mostu na Białym Dunajcu lub nasi "przedsiębiorczy" górale coś kreatywniejszego jeszcze wymyślą...
Dxc29.12.2022, 11:26
Ja proponuję tunel albo portal do teleportacji na wylocie z Nowego Targu postawić. A tak całkiem na poważnie to szczerze życzę powodzenia i sukcesów GDDKIA oraz przyszłemu wykonawcy ? będzie im potrzebne i nie chciał bym być na ich miejscu. O ile budowa S7 od Krakowa do Rabki czy Chyżnego pomimo sprzeciwu części mieszkańców Krakowa i miejscowości do Krakowa przyległych to małe piwko do obiadu tak DK47 od Nowego Targu do Zakopanego to gruba beka spirytusu dla nawalonej już dziewczynki. Bo jak góral mówi nie to znaczy nie, nie znaczy porozmawiajmy, usiądźmy i razem znajdźmy optymalne rozwiązanie, znaczy nie mniej, nie więcej niż, nie i nie ma możliwości dyskusji. Dyskutować to mogą warszawiaki na UW czy inne krakusy na UJ czy AGH, tu się nie dyskutuje. Tu się pyta o zgodę. Jak jest sprzeciw to jest sprzeciw. Ale jakby góralom dać za te ojcowizny, które leżą ugorem albo w nich są pościskani turyści 1000% tego co są rzeczywiście warte to już inna rozmowa. Ja to nie wiem. Może pochodzę z innych górali, ale u mnie Ojcowie i dziadki inaczej do ojcowizny podchodzili. Hektary i chałupy były ważne ale dom nie był tam gdzie stał, a tam gdzie była mama, tata, siosta i ja. Dom rodzinny Mamy czy Taty był nie w Rogoźniku czy Starym Bystrym, a tam gdzie dziadkowie, babcie, ujkowie i ciotki. Kawałek zabudowanego pola bez ludzi to nie dom, to tylko dzialka o nr. ewid. xxx../x. A ojcowizna to nie tylko zapis w KW i Ewidencji Gruntów, a poczucie przynależności do danego terenu, do ziemi i do ludzi, którzy ją zamieszkują. To najpiękniejsza forma miłości do ojczyzny. Ja gdybym był właścicielem choć kawałka gruntu przy zakopiance od Nowego Targu do Zakopanego to gdy pojawiłaby się kwestia budowy nowej drogi to pierwszy siedział bym przy stole. Bo to ogromna szansa dla rozwoju dla regionu, to szansa by podhale było oknem, nie d... do świata. By moje dzieci miały lepiej z robotą, by moja firma miała więcej klientów, by chciało się tu mieszkać. Teraz na Podhalu widzę tylko Boga pieniędzy, narkotyków, wykorzystywania innych do swoich celów i Boga egoizmu. Byłem chrzczony, brałem komunie i bierzmowanie przy innym Bogu.
Optymista29.12.2022, 11:05
Wybudować wiadukt od Nowego Targu i zakończyć go baaaardzo wielkim parkingiem nad Zakopanem lub wyburzyć wszystko po drodze do Zakopanego a wszystkie zjazdy zaślepić. Jest też możliwość zrobienia drogi dwupasmowej poprzez namalowanie dodatkowych pasów (dla rowerów wystarczy)
STAŚ29.12.2022, 10:34
Optymistycznie? Może będzie porządna droga pod Giewont?!!
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl